پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که برای توسعه برنامه‌های کامپیوتری وب، علمی، داده‌کاوی و هوش مصنوعی استفاده می‌شود. روش نصب پایتون بسیار ساده است و با توجه به وجود ابزار‌های نصب و مدیریت پکیج‌های پایتون، می‌توانید به راحتی برنامه‌های خود را توسعه دهید. شاید برایتان سوال باشد که چگونه پایتون را نصب کنیم؟ در این مقاله، آموزش نصب پایتون به صورت تصویری در محیط ویندوز را قرار داده‌ایم. در این آموزش، شما با مراحل نصب پایتون، راهنمای نصب پایتون و بررسی صحیح طریقه نصب پایتون در ویندوز 10 آشنا خواهید شد. با مطالعه این مقاله از سری مقالات آموزش پایتون، به راحتی می‌توانید پایتون را در ویندوز نصب کنید و به توسعه برنامه‌های خود بپردازید.

پیشنهاد دوره:

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ به دنیا معرفی شد. از آن زمان، پایتون محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در حال حاضر زبان برنامه‌نویسی پایتون به عنوان یکی از محبوب‌ترین و انعطاف پذیرترین زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور شناخته می‌شود. برخلاف اکثر توزیع‌های لینوکس، ویندوز به طور پیش فرض دارای زبان برنامه‌نویسی پایتون نیست. با این حال، می‌توانید پایتون را فقط در چند مرحله آسان بر روی سرور ویندوز یا سیستم محلی خود نصب کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم آموزش نصب برنامه پایتون در محیط ویندوز را به طور کامل بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

نکته
همچنین بخوانید: پایتون یا سی شارپ

آموزش نصب پایتون: پیش نیازها

در وهله اول برای یادگیری آموزش نحوه نصب پایتون باید موارد لازم برای نصب برنامه پایتون را بدانیم. در ذیل با موارد لازم برای نصب پایتون آشنا می‌شوید:

  • وجود سیستم که ویندوز ۱۰ بر روی آن نصب شده باشد
  • خط فرمان (به طور پیش فرض با ویندوز ارائه می‌شود)
  • یک برنامه Remote Desktop Connection به شما اجازه می‌دهد که در صورت نصب Python بر روی سرور ویندوز، آن را از راه دور استفاده کنید.

آموزش نصب پایتون

آموزش نصب پایتون در ویندوز 10

مرحله ۱: نسخه Python را برای نصب انتخاب کنید

اولین مرحله از روش نصب پایتون شامل بارگیری نصب کننده رسمی Python.exe و اجرای آن بر روی سیستم شما است.

شما میتوانید نرم‌افزار پایتون را از سایت رسمی آن از وبسایت رسمی python دانلود کنید. در این صفحه، باید نسخه‌ی مورد نظر برای دانلود از لیست نسخه‌های موجود انتخاب شود. پس از انتخاب نسخه، فایل نصب آن را دانلود کنید.

نسخه برنامه پایتونی مورد نیاز شما بستگی به کاری دارد که می‌خواهید در پایتون انجام دهید. به عنوان مثال، اگر درحال کار روی پروژه‌ای هستید که در Python نسخه ۲.۶ کدگذاری شده است، احتمالاً به آن نسخه نیاز دارید. اما اگر پروژه‌ای را از ابتدا شروع می‌کنید، آزادی انتخاب دارید.

اگر درحال یادگیری کدنویسی در پایتون هستید، توصیه می‌کنیم که آخرین نسخه پایتون ۲ و ۳ را بارگیری کنید. کار با پایتون ۲ به شما این امکان را می‌دهد که روی پروژه‌های قدیمی کار کنید یا پروژه‌های جدید را برای سازگاری بیشتر با پروژه‌های قدیمی آزمایش کنید.

آموزش نصب python: نکته مهم

اگر Python را بر روی سرور ویندوز از راه دور نصب می‌کنید، از طریق (Remote Desktop Protocol (RDP) وارد شوید. پس از ورود به سیستم، روش نصب همانند سرور شخصی Windows خواهد بود.

مرحله ۲: برنامه نصب Python قابل اجرا را بارگیری کنید

مرورگر وب خود را باز کرده و به قسمت Downloads for Windows در وب سایت رسمی پایتون بروید.

نسخه مورد نظر پایتون خود را جستجو کنید. در زمان دانلود نسخه مورد نظر پایتون خود توجه داشته باشید که باید نسخه Windows x۸۶-۶۴ یا Windows x۸۶ را با توجه به نسخه ویندوز خود انتخاب کنید.

نکات مهم هنگام نصب نرم افزار پایتون

اگر ویندوز شما یک سیستم ۳۲ بیتی است، به نصب کننده اجرایی Windows x۸۶ نیاز دارید. اگر ویندوز شما نسخه ۶۴ بیتی است، باید نصب کننده اجرایی Windows x۸۶-۶۴ را بارگیری کنید. البته به یاد داشته باشید که اگر نسخه اشتباه را نصب کنید جای نگرانی نیست. می‌توانید یک نسخه پایتون را حذف نصب کرده و نسخه دیگری را نصب کنید.

مرحله ۳: نصب کننده اجرایی را اجرا کنید

  1. پس از بارگیری برنامه Python Installer را اجرا کنید.
  2. مطمئن شوید که Installer launcher را برای همه کاربران انتخاب کرده‌اید و کادرهای تأیید Python ۳.۷ را به PATH اضافه کنید. باید بدانید که نسخه‌های قدیمی Python از کادر انتخاب Add Python to Path را پشتیبانی نمی‌کنند.
  3. Install Now را انتخاب کنید. در این کادر باید گزینه‌های نصب توصیه شده را انتخاب کنید. برای همه نسخه‌های اخیر پایتون، گزینه‌های نصب توصیه شده شامل Pip و IDLE هستند. اما نسخه‌های قدیمی‌تر ممکن است شامل چنین ویژگی‌های اضافی نباشند.
  4. در کادرهای بعدی از شما درخواست می‌شود تا تصمیم بگیرید طول مسیر را غیرفعال یا فعال شود. انتخاب این گزینه به پایتون اجازه می‌دهد تا محدودیت MAX_PATH ۲۶۰ نویسه را دور بزند. به طور موثر، پایتون را قادر می‌سازد تا از نام مسیرهای طولانی استفاده کند.

در زمان آموزش نصب برنامه پایتون باید بدانید که گزینه Disable length length limit تنظیمات دیگر سیستم را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. روشن کردن آن مشکلات احتمالی طول نام را که ممکن است در پروژه‌های پایتون توسعه یافته در لینوکس ایجاد شود برطرف می‌کند.

مرحله ۴: تأیید کنید که Python در Windows نصب شده است

در این مرحله از آموزش نصب پایتون ویندوز 10، به پوشه‌ای که پایتون در آن بر روی سیستم نصب شده است بروید و بر روی python.exe دوبار کلیک کنید.

همچنین می‌توانید با تایپ کردن python –V در Command Prompt موفقیت‌آمیز بودن نصب را بررسی کنید. خروجی باید نسخه نصب شده پایتون شما را نمایش دهد.

مرحله ۵: بررسی کنید که پیپ نصب شده است

اگر ترجیح می‌دهید نسخه قدیمی Python را نصب کنید، احتمال دارد که Pip از قبل نصب نشده باشد. Pip یک سیستم مدیریت بسته قدرتمند برای بسته‌های نرم افزاری پایتون است. بنابراین، مطمئن شوید که آن را نصب کرده اید. به شما توصیه می‌کنیم از Pip برای اکثر بسته‌های پایتون به ویژه هنگام کار در محیط‌های مجازی استفاده کنید.

برای بررسی نصب یاعدم نصب Pip باید مراحل ذیل را طی کنید:

  • منوی Start را باز کرده و cmd را تایپ کنید.
  • برنامه Command Prompt را انتخاب کنید.

pip -V را در کادر آن وارد کنید. اگر Pip با موفقیت نصب نشه باشد به شما پیغام هشداری تحت عنوان pip به عنوان یک دستور داخلی یا خارجی شناخته نمی‌شود، به شما نشان داده می‌شود.

مرحله ۶: افزودن مسیر Python به متغیرهای محیط (اختیاری)

راه اندازی مسیر پایتون برای متغیرهای سیستم، نیاز به استفاده از مسیرهای کامل را کاهش می‌دهد. به ویندوز دستور می‌دهد تمام پوشه‌های PATH را برای python جستجو کرده و پوشه install را که حاوی فایل python.exe است پیدا کند.

در این مرحله از آموزش نصب پایتون برای ویندوز 10 به شما توصیه می‌کنیم اگر نسخه نصب کننده پایتون شامل کادر انتخاب Add Python to PATH نمی‌شود یا آن گزینه را انتخاب نکرده‌اید، مراحل ذیل را طی کنید.

  1. منوی Start را باز کرده و برنامه Run را اجرا کنید.
  2. cpl را تایپ کرده و روی OK کلیک کنید. با این کار پنجره System Properties باز می‌شود.
  3. به برگه Advanced بروید و Environment Variables را انتخاب کنید.
  4. در قسمت System Variables، متغیر Path را پیدا کرده و انتخاب کنید.
  5. روی ویرایش کلیک کنید.
  6. قسمت Variable value را انتخاب کنید. مسیر را به فایل exe که قبلاً با نقطه ویرگول (؛) اضافه کرده بودید، اضافه کنید.
  7. روی OK کلیک کرده و همه پنجره‌ها را ببندید.

با تنظیم متغیرهای محیط می‌توانید اسکریپت‌های پایتون را مانند Python script. py اجرا کنید.

مرحله ۷: نصب virtualnv (اختیاری)

این مرحله از آموزش نصب پایتون روی ویندوز 10 را به آموزش نصب بسته‌های نرم افزاری virtualnv اختصاص داده ایم. این بسته نرم افزاری به شما امکان می‌دهد محیط‌های مجازی محلی جداگانه‌ای را برای پروژه‌های پایتون خود ایجاد کنید.

بسته‌های نرم افزاری پایتون به طور پیش فرض در کل سیستم نصب می‌شوند. در نتیجه، هر زمان که یک بسته خاص پروژه تغییر کند، برای همه پروژه‌های پایتون شما تغییر می‌کند.

آموزش نصب پایتون: نصب virtualnv

  1. منوی Start را باز کرده و عبارت cmd را تایپ کنید.
  2. برنامه Command Prompt را انتخاب کنید.
  3. دستور pip زیر را تایپ کنید:
C:\Users\Username> pip install virtualenv

و در نهایت آموزش نصب پایتون به اتمام رسید. آموزش نصب پایتون در ویندوز 11 نیز مانند نحوه نصب پایتون در ویندوز 10 است. الان فرصت آن فراهم شده که از اموزش پایتون رایگان برای حرفه ایی شدن استفاده کنید.