یکی از موضوعات مهمی که در برنامه نویسی امکان دارد به آن بربخورید، انتخاب بین این دو مورد است که می خواهید در کدام یک از آن ها فعالیت خود را آغاز کنید. در واقع می تواند سوال مهمی برای برنامه نویسان مبتدی باشد. اگر بخواهیم در یک بررسی کلی فرق پایتون با جاوا را بدانیم، می توانیم بگوییم که این ها جز محبوب ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا هستند که بسیار با ویژگی هایی که دارند طرفداران بسیاری را جذب خود کرده اند. می توانید کارهای مختلفی با این زبان های برنامه نویسی انجام دهید از قبیل هوش مصنوعی و یا طراحی سایت. بنابراین می توان دریافت با توجه به کارایی این زبان برنامه نویسی؛ بین برنامه نویسان تازه کار بسیار محبوب است. در این مقاله از سری مقالات آموزش پایتون و آموزش جاوا با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی این زبان های برنامه نویسی بپردازیم.

دوره معرفی شده در ویدیو

پایتون و جاوا دارای چه ویژگی هایی هستند؟

در یک بررسی کلی که می خواهیم بدانیم این برنامه ها دارای چه ویژگی هایی است، اولین ویژگی ها در تی یو بین دکست است که در حال حاضر محبوبیت زبان های برنامه نویسی را بررسی می کند و مورد استناد بین برنامه نویسان است در اواخر سال 2021 پایتون در رنکینک 1 قرار گرفت و همین امر باعث محبوبیت آن شد و در جایگاه سوم این رنکینک هم جاوا قرار گرفته است. و همچنین در سایت های دیگر هم می توانید این رنکینک را به همین شکل مشاهده کنید.  در تعریف مختصر درباره این زبان برنامه نویسی می توانیم با یک دیگر اپروچ های آن و اهداف و فلسفه ی اصلی آن ها را بررسی کنیم.

نکته
همچنین بخوانید: پایتون یا سی شارپ

کارایی و کاربرد زبان های برنامه نویسی با یک دیگر فرق دارد، هر کدام دارای رویکر و تعریف خاصی است و به نوبه ی خود اهدافی را دنبال می کنند.

هدف اصلی زبان پایتون سادگی و خوانایی بالای کد آن است و بسیار در این زمینه پیشرفت کرده است و ویژگی های خوبی را دنبال می کند. و به بیان دیگر بسیار به زبان انسان نزدیک تر است. در دهه ی نود میلادی در هلند توسط خیدوفان روسوم  در موسسه ی تحقیقات ریاضیات و رایانه این زبان ساخته شد. فلسفه ی پایتون همانطور که گفته شد در جهت سادگی خوانایی کد به وجود آمده است و همین موجب شده است به نوعی کارایی و تعریف نهایی پایتون باشد.

زبان جاوا تفکر وورا را دارد در واقع به این مفهوم است که یکبار بنویسید و در همه جا آن را اجرا کنید این تفکر با جی وی ام  این را انجام دهند و وقتی شما فایلی را توسط جاوا کمپایلر می کنید این فایل توسط جی وی ام تبدیل می شود به این که بتوانید در او اس های مختلف مثل ویندوز یا یونیکس و یا مگ و… اجرا کنید. این ویژگی های مهم جاوا است و یکی از دلایل محبوبیت و قدرت مند بودن جاوا است. جاوا بین مفسر و کمپایلر است.

نکته
مقاله پیشنهادی: پایتون یا گو

فرق پایتون و جاوا

انتخاب نهایی بین جاوا و پایتون

اگر برنامه نویس تازه کار باشید و بخواهید انتخاب نهایی بین این دو را داشته باشید باید به بررسی نکاتی بپردازید. شما به عنوان یک برنامه نویس مسئولیت ویژه ایی را دارید که باید بتوانید کدی را بنویسید که خوانایی داشته باشد و بسیار ساده باشد. جاوا و پایتون در این زمینه در نقطه مقابل یک دیگر ایستاده اند.

در پایتون شما راحت تر می توانید کد را وارد کنید اما جاوا کمی پیچیدگی در این زمینه دارد که در واقع می توان اشاره داشت این موضوع مهمی در این زمینه است خوانا بودن و راحت بودن کد نویسی در پایتون به نوعی دارای اهمیت خاصی است.

در بحث web Development هم این دوزبان دارای ویزگی های هستند و جاوا استریم بوت را دارد و پایتون جانگو و فلنز را دارد و هر دو در این زمینه کارایی و کاربرد خاص خودشان را دارند و نقش خودشان را به خوبی ایفا می کنند.

در بحث Mobile Development هم می توانیم اشاره داشته باشیم که جاوا یکی از بهترین زبان برنامه نویسی در این زمینه است و کاملا در مقابل پایتون قرار می گیرد و یکی از بهترین ابزار ها برای طراحی اپلیکیشن های موبایلی است. اگر می خواهید در زمینه ی موبایل کاری انجام دهید می توانید از جاوا استفاده کنید.

در بحث هوش مصنونی یا artificial intelligence هم می توانیم اشاره کنیم که پایتون یکی از بهترین ها است زیرا پایتون دارای ابزار های قدرتمندی است که می تواند به خوبی کارایی خود را در این زمینه به برنامه نویسان عرضه سازد.

در نهایت می توانیم به پرفرومنس هم اشاره داشته باشیم که کارایی این زبان ها را بررسی کنیم. جاوا در این زمینه بسیار پیشگام است و به خوبی خودش را نشان می دهد.

فرق جاوا و پایتون

 

جاوا دارای سرعت بیشتری است یا پایتون؟!

درپایتون البته این ویژگی می تواند به ما نشان دهد که متاسفانه حرفی برای گفتن در مقابل جاوا نداشته است. سرعت جاوا به خوبی در زمینه های مختلف توانسته است به ما ثابت کند که دارای اهمیت خاصی در بین زبان های برنامه نویسی دیگر است. البته یادمان نرود که پایتون هم دارای اهداف خاصی است و پکیج های مختلفی را برای ما ارائه می کند و می تواند بسیار جالب و بحث برانگیز باشد. پایتون دارای زبان مفسری است که هدف خاص خودش را دنبال می کند و همین امر هم باعث کندی این زبان شده است.

نتیجه گیری

با توجه به بحث های گفته شده که بخواهیم نتیجه گیری کلی داشته باشیم می توانیم بگوییم برای شروع به سراغ پایتون بروید. اما در جاوا بحث شیی گرایی وجود دارد اگر این زمینه برای شما دارای اهمیت باشد می توانید از جاوا شروع کنید. البته جاوا پیچیدگی هایی دارد و برای یادگیری دیزاین پترن ها و یا لگو های نرم افزای به جاوا نیاز پیدا می کنید چرا که جاوا در این زمینه به نسبت زبان های برنامه نویسی دیگر دارای اهمیت است و قدرتمند عمل کرده است. اما اگر برای شما یادگیری هوش مصنوعی دارای اهمیت است می توانید در پایتون؛ فعالیت هایی داشته باشید و همچنین زبان ساده تری است و با یادگیری آن می توانید کم کم پیشرفتی داشته باشید و دیگر زبان های برنامه نویسی مانند جاوا را بیاموزید. در سایت دانشجویار می توانید اطلاعات بسیار خوبی در زمینه ی پایتون بدست بیاورید و دوره های مختلفی در آن گذاشته شده است که به آسانی می توانید آن را بیاموزید.

از شما همراهان همیشگی بسیار سپاسگزاریم تا این بخش از مقاله با ما همراه بوده اید امیدواریم توانسته باشیم گوشه ایی سوالات شما را پاسخ دهیم. منتظر کامنت های پر از مهر شما هستیم.