در زندگی امروز انسان، کد‌ها، برنامه نویسی و نرم افزارها حرف اول را می‌زنند. به طور قطع می‌توان گفت در حال حاضر هیچ فردی را نمی‌توانید پیدا نمایید که با برنامه نویسی و کد سروکار نداشته باشد. زبان‌های برنامه نویسی بسیار گسترده هستند و هر کدام در یک یا چند حوزه حضور دارند به عنوان مثال با پایتون می‌توانید صفحات تحت وب، هوش مصنوعی، برنامه نویسی موبایل و برنامه نویسی ویندوز را انجام دهید و یا با استفاده از زبان سی شارپ می‌توانید صفحات وب و بازی سازی را انجام دهید. و اینها خود دلیل کاملی برای شروع آموزش پایتون و آموزش سی شارپ پیشرفته هستند. سایر زبان‌ها هم همین گونه هستند. اکنون، هستند افرادی که میخواهند به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شوند. برای این منظور طبیعی است که ندانند چه زبانی بهتر است یا کدام زبان شرایط بهتری دارد یا کدام زبان به استعداد آنان نزدیک است و برای انتخاب یک زبان دچار چالش جدی شده باشند. امروز، در این مقاله به طور مفصل دو زبان برنامه نویسی سی شارپ(C#) و پایتون(Python) را با هم مقایسه نموده‌ایم تا پاسخی مناسب به سوال ” سی شارپ یا پایتون، کدام یک انتخاب بهتری است؟” داده باشیم.

سی شارپ بهتر است یا پایتون

معرفی سی شارپ

سی شارپ یکی از زبان‌های برتر برنامه نویسی است که در ایران از بازار کار خوبی برخوردار است. این زیان که در بستر دات نت (.net) فعال و دارای مدلی شی گرا و عمومی میباشد بر پایه‌ی الگوها فعالیت دارد. این زبان دارای رابط کاربری زیبا و ساده می‌باشد که کار را برای کاربر بسیار ساده می‎‌نماید.

کاربردهای سی شارپ

از زبان سی شارپ برای بازی سازی، توسعه صفحات وب، توسعه برنامه‌های ویندوزی، برنامه نویسی موبایل استفاده می‌شود.

مزایای زبان سی شارپ

برای بیان برتری سی شارپ یا پایتون به بیان مزایای هریک خواهیم پرداخت. مزایا زبان برنامه نویسی سی شارپ شامل موارد زیر می‌شود:

  • قابلیت استفاده همزمان در وب، موبایل و ویندوز
  • قدرت زبان سی شارپ و امنیت بالا
  • امکان دسترسی به کتابخانه‌های دات نت (.net)
  • قابلیت دیباگ (خطایابی خودکار)
  • آسان بودن یادگیری: سی شارپ زبان سطح بالاست که رابط کاربری ساده‌ای دارد. زبان سطح بالا یعنی به زبان انسان نزدیک است و رابط کاربری هم بیانگر حضور ماژول‌های مختلف و ساده است که کد نویسی را بسیار ساده می‌نماید. این دو مورد در کنار هم منجر به ساده شدن یادگیری این زبان شده است. در حال حاضر زبان سی شارپ زبان آکادمیک بوده و در بیشتر دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود.
  • زبان سطح بالا: این مورد اشاره به آن دارد که این زبان به زبان انسانی نزدیک است.
  • زبان شی گراست: این به معنی آن است که برنامه نویسی به واسطه اشیا انجام می‌شود.

معایب زبان سی شارپ

ویژگی‌های منفی زبان سی شارپ به شرح زیر است:

  • دستورات این زبان از زبان C گرفته شده‌اند، که یادگیری را کمی پیچیده می‌نماید.
  • کامپایلر سی‌شارپ (بخش اجرای برنامه) ضعف دارد.
  • باتوجه به شی گرا بودن زبان سی شارپ، از قدرت انعطاف آن کاسته شده است. 

مزایا و معایب سی شارپ

بازار کار زبان سی شارپ در ایران

یکی از بخش‌های مهم برای انتخاب یک زبان، بازار کار آن می‌باشد. با توجه به اینکه حوزه‌ی اینترنت در زندگی انسان روز به روز در حال نفوذ است و سویی دیگر زبان سی شارپ در حوزه وب فعال است می‌توان گفت بازار کار آن در ایران تضمین شده می‌باشد.

آینده زبان سی شارپ در ایران

در راستای انتخاب مسیر راه سی شارپ یا پایتون به آینده شغلی هریک نیز باید توجه داشت. مهم‌ترین نکته در مورد زبان سی شارپ، پشتوانه‌ی اصلی آن یعنی شرکت مایکروسافت است. به واسطه‌ی همین پشتوانه به طور قطع می‌توان گفت این زبان تا سال‌های بسیار زیادی وجود خواهد داشت و پشتیبانی و بروزرسانی خواهد شد.

معرفی زبان پایتون

زبان پایتون یک زبان نسبتا آسان است که چند منظوره، شی گرا، سطح بالا و معناشناس است. این زبان در هر جایی از داده‌ها، خط کد و محاسبات ریاضی استفاده می‌نماید. این زبان که خواندن و نوشتن آن ساده است در خط‌هایی نوشته می‌شود که داخل آکولاد فاصله قرار دارند. 

کاربردهای پایتون

از زبان پایتون در طراحی سایت، ماشین لرنینگ، داده‌کاوی، ساخت برنامه‌های موبایلی، ساخت برنامه‌های ویندوز استفاده می‌شود.

مزایای زبان پایتون

مهم‌ترین ویژگی مثبت زبان پایتون به شرح زیر است:

  • محبوبیت بالا: به دلیل ویژگی‌ها و حوزه‌های کاری زیاد این زبان، افراد بسیار زیادی با این زبان سر و کار دارند.
  • دسترسی گسترده: در هر لحظه‌ای که بخواهید، می‌توانید افراد بسیاری را بیابید که به شما در کد نویسی با زبان پایتون کمک نمایند.
  • یادگیری آسان: به دلیل ویژگی‌هایی نظیر سطح بالا بودن، کد‌های ساده و استفاده گسترده از زبان انگلیسی یادگیری پایتون آسان است.
  • مقیاس پذیری: این بدان معناست که می‌توانید با استفاده از یک بیس کد، و قابلیت تطبیق و بازنویسی، کدها را برای سایر پلتفرم‌ها استفاده نمایید.
  • کتابخانه‌های گشترده: این زبان دارای کتابخانه‌های گسترده و رایگانی است که کار را برای انواع برنامه نویسی بسیار ساده می‌نماید.

معایب زبان پایتون

مهم‌ترین ویژگی منفی زبان پایتون به شرح زیر است:

  • ضعف در برنامه‌های موبایلی: این زبان هنوز به طور کامل برای برنامه نویسی موبایل آماده نشده است و این مورد منجر به آن شده است که پردازش این برنامه‌ها در گوشی‌های موبایل به سختی صورت پذیرد.
  • سرعت پایین: این زبان، زبانی مفسر است که این به معنای اجرای خط به خط کدهاست و با این عمل سرعت پردازش پایین می‌آید.
  • خطا در هنگام اجرا: بدترین اتفاق ممکن در این زبان آن است که پس از اجرای برنامه شما با یک خطا مواجه خواهید شد.

مزایا و معایب پایتون

بازار کار زبان پایتون در ایران

با توجه به گستردگی حوزه‌ی کاربرد زبان پایتون و همچنین بررسی‌های انجام شده پیرامون فرصت‌های شغلی و اعلام نیاز شرکت‌های مختلف می‌توان به طور قطع گفت زبان پایتون در ایران، هنوز در مرحله رشد قرار دارد و تا سالیان متمادی می‌تواند ظرفیت خود در حیطه‌های شغلی را افزایش دهد و این به آن معناست که زبانی مناسب برای کسب در آمد است. یکی از راه‌های رسیدن به درآمد عالی از پایتون ورد به دنیای بازی سازی با پایتون می‌باشد که طرفداران خاص خود را داراست

آینده زبان پایتون در ایران

با توجه به اینکه این زبان مورد وثوق برنامه نویسان ایرانی قرار گرفته و همچنین در  بازار کار کشش فوق العاده‌ای به سمت این زبان وجود دارد و همچنین با پشتیبانی عالی این زبان می‌توان گفت این زبان در سالیان درازی به عنوان یکی از زبان‌های کاربردی در ایران حضور خواهد داشت.

سی شارپ یا پایتون؟

در انتهای صحبتمان در راستای رسیدن به سوال سی شارپ یا پایتون باید گفت به طور کلی نمی‌توان در مورد برتر بودن یک زبان یا ضعیف بودن یک زبان رای قطعی صادر نمود. زیرا بیشترین و تاثیرگذارترین عامل در برنامه نویسی، قدرت حل مسئله برنامه نویس است که آن هم با هر زبانی ممکن است. به همین منظور خود فرد اصلی‌ترین عامل در شناسایی زبان برتر و ایده آل خود است. در واقع بهترین بیان آن است که ” ما زبان برنامه نویسی خوب و بد نداریم، ما برنامه نویس خوب و بد داریم”. در این متن سعی شد تا این دو زبان و جایگاه حال حاضرشان برای شما شرح داده‌شود تا شما بتوانید با استفاده از این راهنمایی انتخاب بهتری برای خود انجام دهید. امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد.

اگر میخواهید به مقایسه بیشتر بین سی شارپ یا پایتون بپردازید مطالعه مقاله مرتبط با همین موضوع را در وبسایت litslink به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مقاله مقایسه سی شارپ یا پایتون در این قسمت به پایان می‌رسد در صورتی که هرگونه سوال و یا پیشنهادی در این .زمینه دارید در قسمت نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید