توابع در پایتون از ویژگی‌های نهفته در این زبان برنامه نویسی به شمار می‌روند و شما با توابع می‌توانید به ویژگی‌های اضافی پایتون دست پیدا کنید. البته، توابع با نام متدها نیز معروف هستند. هنگام فراگیری و برنامه نویسی پایتون زمانی که نام تابع گفته می‌شود، منظور توابع نهفته و توابعی هستند که به صورت متد و از پیش تعیین شده در این زبان وجود دارند. شما با استفاده از تابع‌ها در پایتون می‌توانید کارهایی را مانند افزودن به یک کالکشن، حذف از آن، تلفیق دو کالکشن یا یافتن سایز یک لیست انجام دهید.

دوره معرفی شده در ویدئو

نحوه فراخوانی توابع در پایتون

نحوه فراخوانی توابع در پایتون بسیار آسان است و شما با افزودن یک خط کد می‌توانید تابع از پیش تعیین شده را به راحتی فراخوانی کرده و از آن خروجی دریافت کنید. برای نمونه، متد append به صورت پیش فرض در این زبان وجود دارد که کار آن افزودن به عناصر یک لیست است و به صورت زیر می‌توانید آن را فراخوانی کنید.

l1 = ['apple', 'banana', 'kiwi']

print(l1) #prints ['apple', 'banana', 'kiwi']

l1.append("orange")

print(l1) #prints ['apple', 'banana', 'kiwi', 'orange']

البته، در صورتی که قصد تعریف یک تابع دلخواه را داشته باشید، با آوردن نام تابع می‌توانید آن را در بخش‌های مختلف فراخوانی کنید. در مثال زیر یک تابع با کیورد def تعریف خواهد شد که وظیفه چاپ یک پیام را در خروجی دارد. با استفاده از فراخوانی myFunction() می‌توان تابع را اجرا کرده و پیام مورد نظر را به چاپ رساند.

def myFunction():

    print("This is a test function")

myFunction() #prints This is a test function

نکته
آموزش پیشنهادی:آموزش MySQL

کاربردی‌ترین توابع پایتون

توابع در پایتون شامل بخش بزرگی از قابلیت‌ها می‌شوند و شما می‌توانید از بسیاری از تابع‌های از پیش تعیین شده در این زبان استفاده کنید. در کنار متد append، این امکان وجود دارد تا از توابعی مانند range و find نیز حین کدنویسی استفاده کنید که هر کدام از آن‌ها دارای کاربرد خاصی هستند. کاربردی‌ترین توابع پایتون به صورت زیر هستند اما شما با مراجعه به فایل راهنمای این زبان می‌توانید به قابلیت‌های بیشتری نیز دسترسی داشته باشید.

تابع range در پایتون

تابع range در پایتون قابلیت این را در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید یک محدوده از اعداد را تولید کنید. برای نمونه، در مثال زیر، مجموعه‌ای از اعداد ۰ تا ۵ ایجاد خواهد شد که با حلقه تکرار در پایتون می‌توان آن‌ها را در خروجی به چاپ رساند.

y = range(6)

for n in y:

    print(n) #prints 0, 1, 2, 3, 4, 5

قابلیت شخصی سازی در این تابع وجود دارد و شما با افزودن حد ابتدایی و حد نهایی می‌توانید یک بازه مشخص برای تولید اعداد مشخص کنید. در مثال زیر، حد ابتدایی از عدد ۴ شروع خواهد شد و به صورت یک به یک تا حد نهایی ۸ ادامه پیدا خواهد کرد.

y = range(4,9)

for n in y:

    print(n) #prints 4, 5, 6, 7, 8

اگر نیاز به تعیین گام‌ها داشته باشید، با افزودن گام پس از حد نهایی می‌توان این کار را انجام داد. در مثال زیر حد ابتدایی ۴ است و اعداد خروجی به صورت دو به دو افزایش پیدا خواهند کرد. 

y = range(4, 15, 2)

for n in y:

    print(n) #prints 4, 6, 8, 10, 12, 14

تابع find در پایتون

توابع در پایتون قابلیت‌های جذابی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و یکی از بهترین این قابلیت‌ها، تابع find در پایتون است. با استفاده از این تابع می‌توانید اولین رویداد را در یک رشته بیابید و عددی که این تابع بر خواهد گرداند نشان دهنده ایندکس شروع آن است.

مثلا، در کد زیر یک رشته تعریف می‌شود و هدف ما بررسی رویداد “test” در رشته مورد نظر است. تابع find بررسی می‌کند که آیا “test” در رشته مورد نظر وجود دارد یا خیر. پس از آن، ایندکس اولین حرف آن در خروجی چاپ خواهد شد.

Test = "this is a test code"

x = Test.find("test")

print(x) #prints 10

در صورتی که رویداد مورد نظر با تابع find یافت نشد، عدد نمایش داده شده در خروجی -1 است.

Test = "this is a test code"

x = Test.find("welcome")

print(x) #prints -1

شما می‌توانید بازه بررسی را تعیین کنید. در مثال زیر، ایندکس رویداد تنها بین ۴ و ۱۰ بررسی خواهد شد.

Test = "this is a test code"

x = Test.find("i", 4, 10)

print(x) #prints 5

تابع len در پایتون

تابع len در پایتون یکی از پر کاربردترین توابع در پایتون است. شما با استفاده از این قابلیت خواهید توانست طول یک لیست را مشخص کنید که در بسیاری از شرایط در کدنویسی مورد نیاز است.

List = ['apple', 'kiwi', 'banana']

y = len(List)

print(y) #prints 3

البته برای تعیین طول یک رشته نیز می‌توان از تابع len به صورت زیر استفاده کرد.

String = "Hello World!"

x = len(String)

print(x) #prints 12

نوشتن توابع در پایتون

امکان نوشتن توابع در پایتون وجود دارد و این کار را می‌توان با استفاده از کیورد def انجام داد. شما به راحتی می‌توانید توابع شخصی را در این زبان ایجاد کنید تا عملیات مشخصی را درون آن‌ها انجام دهید.

در مثال زیر تابع myFunction تعریف شده است که کار آن دریافت دو عدد a و b است و پس از محاسبه مجموع آن‌ها، حاصل را در x ذخیره می‌کند.

def myFunction(a, b):

    c = a + b

    return c

x = myFunction(10, 20)

print(x) #prints 30

دقت کنید که امکان ارسال عناصر یک لیست به صورت کلی به یک تابع وجود دارد. در مثال زیر، می‌توان از توابع در پایتون استفاده کرد و تک تک عناصر لیست را به ترتیب در خروجی به چاپ رساند.

def myFunction(list):
   for i in list:  print(i)
fruits = ['banana', 'kiwi', 'orange'] myFunction(fruits) 
#prints banana, kiwi, orange

حل مسائل مربوط به توابع

اگر به دنبال حل مثال های واقعی از مبحث توابع در پایتون هستید ما در دوره اموزش رایگان پایتون دانشجویار با چند تمرین عملی این مفهوم را در کنار مفاهیم اولیه و کلی پایتون توضیح داده‌ایم. از طریق لینک قرار داده شده به این دوره دسترسی پیدا خواهید کرد.

جمع بندی

استفاده از توابع در پایتون به شما این امکان را خواهد داد تا به قابلیت‌های منحصر به فرد این زبان دسترسی داشته باشید. با کمی تسلط به توابع این زبان، می‌توانید تابع اختصاصی را تعریف کرده و بین کدها از آن‌ استفاده کنید. این زبان برنامه نویسی طیف وسیعی از متدها را در اختیار شما قرار خواهد داد و با به کارگیری پکیج‌های پایتون این قابلیت‌ها بسیار بیشتر خواهد شد. برای اموزش بیشتر میتونین به سایت python.coderz.ir مراجعه کنید . اگر در استفاده از توابع در پایتون سوالی داشتید، خوشحال می‌شویم آن را در ادامه این مطلب با ما در میان بگذارید.