در این مقاله از سری مقالات آموزش برنامه نویسی پایتون به آموزش لیست در پایتون خواهیم پرداخت. آموزش لیست در پایتون به شما این امکان را خواهد داد تا در یک شرایط عالی دیتا و آیتم‌های مختلف را ذخیره سازی و بازیابی کنید. لیست‌ها امکان ذخیره سازی تعداد زیادی از آیتم ها در یک متغیر را فراهم میکنند. یعنی دیگر نیازی نیست که برای ذخیره سازی نام 25 دانش آموز، از 25 متغیر مختلف استفاده کنیم. 

بعد از آموزش لیست در پایتون و پیاده سازی آن، امکان اعمال بسیاری از عملیات‌ها و متدهای پایتون روی آیتم‌های لیست امکان پذیر خواهد بود. در کنار فراخوانی دقیق، ما قادر به ویرایش آیتم ها، حذف آیتم ها و حتی افزایش انها خواهیم بود. در کنار تمام اینها، قابلیت بدست آوردن طول یک لیست و استفاده از آن نیز وجود دارد. برای فهم بهتر علاوه بر مطالعه ادامه این مطلب پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

دوره معرفی شده در ویدئو آموزش لیست در پایتون

برای مشاهده کامل ویدئو بالا و آموزش های بیشتر در این زمینه دوره آموزش پایتون رایگان را مشاهده کنید.

آموزش لیست در پایتون چه کاربردی دارد؟

آموزش لیست در پایتون (w3schools)به شما کمک خواهد کرد تا داده‌ها را به نحو مرتب شده ذخیره سازی کنید و در بسیاری از شرایط شما می‌توانید این داده‌ها را تحلیل کنید و عملیات ریاضی یا منطقی روی آن‌ها انجام دهید. به دلیل قدرت بالای زبان برنامه نویسی پایتون در ذخیره سازی داده‌ها به صورت کالکشن‌ها، در مباحثی مانند هوش مصنوعی، علم داده و رباتیک می‌توان کاربردهای متنوعی برای آن مشاهده کرد.

لیست‌ها در زبان برنامه نویسی پایتون یکی از چهار کالکشن برای ذخیره سازی و فراخوانی دیتا به شمار می‌روند که در کنار لیست‌ها، شما سه کالکشن Setها، Tupleها و دیکشنری‌ها را نیز در اختیار خواهید داشت. تفاوت این کالکشن‌ها تنها در نحوه تعریف کردن آن‌ها، نحوه مرتب شدن و قابلیت تغییر پذیری است. برای نمونه، لیست‌ها کالکشن‌هایی هستند که مرتب شده‌اند، می‌توان آیتم‌های همسان در آن‌ها استفاده کرد و می‌توان این آیتم‌ها را پس از تعریف لیست تغییر داد.

لیست دو بعدی در پایتون

لیست دو بعدی در پایتون به آن دسته از آرایه هایی اشاره میکند که هر یک از اعضای آنها، خود یک لیست مجزاست. مثلا برای ذخیره سازی اطلاعات کلاس های یک مدرسه بایستی از یک لیست دو بعدی استفاده کنیم. زیرا در هر کلاس چندین دانش آموز وجود دارند که باید اطلاعات این دانش آموزان نیز در لیست ما ثبت شود. پس آیتم اول لیست ما با نام Class1 خود دارای مثلا 25 آیتم با نام های Student1 تا Student25 خواهد بود. به این آرایه ای که درون خود از آرایه دیگری استفاده میکند، لیست دو بعدی گفته میشود.

مقایسه دو لیست در پایتون

تعریف و مقایسه دو لیست در پایتون به آسانی و با چند خط کدنویسی امکان پذیر است. شما می‌توانید با خط کد زیر یک لیست جدید با نام MyList را ایجاد کنید و در مرحله بعدی با دستور پرینت آن را در خروجی چاپ کنید.

#Python program to create a list of elements

MyList = [“apple”, “banana”, “orange”, “apple”]

print(MyList)

دقت کنید که زبان برنامه نویسی پایتون به شما این امکان را می‌دهد تا از عناصر تکراری و یکسان در داخل لیست استفاده کنید. در صورتی که بخواهید متدهایی روی عناصر این لیست اعمال کنید، این امکان با توابع مختلف وجود دارد. برای نمونه، شما با خطوط دستوری زیر می‌توانید سه لیست در پایتون ایجاد کنید، آن‌ها را به صورت کوچک به بزرگ مرتب کنید و پس از آن یک مقایسه دقیق داشته باشید تا مشخص شود لیست‌ها یکسان هستند یا خیر.


#Python program to compare lists

L1 = [10, 20, 30, 40, 50]

L2 = [10, 30, 90, 40, 80]

L3 = [10, 40, 50, 20, 30]

L1.sort()

L2.sort()

L3.sort()

if L1 == L3:

print("L1 List and L3 List are the same") 

else:

print("L1 List and L3 list are not the same")

    

if L1 == L2:

print("L1 List and L2 List are the same") 

else:

print("L1 List and L2 list are not the same")

دسترسی به آیتم‌های لیست‌ در پایتون

دسترسی به آیتم‌های لیست‌ها در پایتون روش ساده‌ای دارد که تنها با قرار دادن ترتیب آیتم داخل کروشه می‌توانید به عنصر آن دسترسی داشته باشید. در صورت استفاده از اعداد مثبت، اولین عنصر هر لیست در پایتون از عدد ۰ شروع شده و تا Length-1 ادامه پیدا خواهد کرد. برای دسترسی به عناصر لیست زیر از اعداد صفر تا دو استفاده می‌شود که در مجموع سه عنصر در آن وجود دارد.


MyList = [“apple”, “banana”, “cherry”]

print(MyList[0]) #prints apple

print(MyList[1]) #prints banana

print(MyList[2]) #prints cherry

شما برای دسترسی به عناصر لیست می‌توانید از فهرست بندی منفی نیز استفاده کنید که به صورت زیر تعیین می‌شود. عنصر اول از سمت راست با ایندکس -1 مشخص شده و عناصر بعدی به ترتیب یک واحد کمتر از آن خواهد بود.

MyList = [“apple”, “banana”, “cherry”]

print(MyList[-1]) #prints cherry

print(MyList[-2]) #prints banana

print(MyList[-3]) #prints apple

جمع اعداد لیست در پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون دارای قابلیت‌های ویژه‌ای برای کار کردن روی عناصر لیست و آیتم‌های آن است و شما می‌‌توانید با آموزش لیست در پایتون و متدهای این بخش، عملیات لازم را روی لیست مورد نظرتان انجام دهید. از مهم‌ترین متدها برای لیست‌ها در پایتون می‌توان جمع اعداد لیست در پایتون را بیان کرد که با یک کد دستوری به صورت sum می‌توان مجموع اعداد موجود در لیست‌ها را در زبان پایتون به دست آورد.

در مثال زیر، سه لیست ایجاد شده است و سپس با استفاده از دستور sum مجموع اعداد در متغیرهای Sum قرار گرفته است. در پایان و با محاسبه مجموع اعداد می‌توان آن‌ها را به ترتیب در خروجی به چاپ رساند.

#Python program to find sum of elements in a list

L1 = [10, 20, 30, 40, 50]

L2 = [10, 30, 90, 40, 80]

L3 = [10, 40, 50, 20, 30]

Sum1 = sum(L1)

Sum2 = sum(L2)

Sum3 = sum(L3)

print(Sum1) #prints 150

print(Sum2) #prints 250

print(Sum3) #prints 150

حذف و اضافه آیتم‌ها در لیست‌های پایتون

حذف و اضافه آیتم‌ها در لیست‌های پایتون با استفاده از توابع از پیش تعریف شده‌ای انجام می‌شود که این توابع شامل insert و remove هستند. با دستور زیر می‌توانید هر آیتمی را با تعیین ایندکس آن به لیست اضافه کنید.

MyList = ["apple", "orange", "banana"]

MyList.insert(1, "cherry")

print(MyList) #prints ['apple', 'cherry', 'orange', 'banana']

همچنین امکان این وجود دارد تا با تابع remove به صورت زیر، آیتم مورد نظر را از لیست حذف کنید. 

MyList = ["apple", "orange", "banana"]

MyList.remove("apple")

print(MyList) #prints ['orange', 'banana']


حل مسائل مربوط به لیست در پایتون

اگر به دنبال حل مثال های واقعی از مبحث لیست در پایتون هستید ما در دوره آموزش رایگان پایتون دانشجویار با چند تمرین عملی این مفهوم را در کنار مفاهیم اولیه و کلی پایتون توضیح داده‌ایم. از طریق لینک قرار داده شده به این دوره دسترسی پیدا خواهید کرد.

جمع بندی

آموزش لیست در پایتون یکی از بخش‌های مهم برای یادگیری این زبان قدرتمند است که در مرحله تحلیل داده‌ها و ذخیره و بازخوانی حجم بزرگ داده شما را کمک خواهد کرد. با شروع به یادگیری لیست ها در زبان پایتون، شما می‌توانید از متدهای آن نیز استفاده کنید و توابعی مانند جمع، ضرب و حتی حذف و اضافه به لیست‌ها را روی آن‌ها اعمال کنید. چنانچه در این زمینه هرگونه سوالی دارید می‌توانید در ادامه همین صفحه از بخش دیدگاه‌ها سوالتان را مطرح کنید.