امروز در سلسله مقالات آموزش پایتون دانشجویار به معرفی بهترین محیط های برنامه نویسی پایتون یا همان IDE ها خواهیم پرداخت.

دوره پیشنهادی آموزش پایتون

پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی حال حاضر در جهان میباشد که مانند هر زبان دیگری، نیازمند محیطی برای توسعه و کدنویسی است. محیطی که در آن بتوان به کدنویسی پرداخت و خطایابی کرد. پس در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین محیط‌ های برنامه نویسی برای زبان پایتون بپردازیم تا با مقایسه آنها، بتوانید بهترین محیط را انتخاب کنید.

IDE چیست؟

IDE مخفف Integrated Development Environment به معنای محیط توسعه یکپارچه میباشد. همانطور که برای نوشتن یک مقاله نیازمند ویرایشگر متنی مانند Word یا Notepad هستیم، برای کدنویسی هم نیازمند ویرایشگر کد خواهیم بود. البته IDE چیزی بیشتر از یک ویرایشگر کد میباشد. در واقع محیط توسعه یکپارچه به نرم افزاری گفته میشود که تمام ابزار های مورد نیاز یک برنامه نویس را فراهم میسازد.

بهترین IDE برای پایتون چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین IDE پایتون قطعا آن نرم افزاری است که علاوه بر داشتن یک ویرایشگر کد استاندارد، دارای ویژگی های دیگری نیز باشد. ویژگی هایی نظیر سیستم دیباگینگ یا خطایابی و سیستم کامپایل کد ها به زبان ماشین که برای اجرا و خروجی گرفتن از کد نوشته شده حیاتی خواهد بود. قطعا بدون داشتن یک سیستم Debugging قوی، قادر به خطایابی و رفع مشکلات متعدد موجود در برنامه نویسی پایتون نخواهیم بود.

معرفی بهترین محیط برنامه نویسی پایتون

محیط‌های برنامه نویسی برای زبان پایتون به قدری زیاد و متنوع است که بررسی آن‌ها ساعت‌ها زمان می‌برد. به همین علت قصد داریم تا بهترین و معروف‌ترین آن‌ها را در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم. قبل از اینکه بخواهیم به بررسی انواع محیط‌های برنامه نویسی بپردازیم لازم است ابتدا محیط برنامه نویسی و همین طور محیط برنامه نویسی پایتون را مورد بررسی قرار دهیم.

نکته
همچنین بخوانید: برنامه نویسی چیست؟

محیط برنامه نویسی فضایی است که در آن می‌توانید کدهای یک زبان برنامه نویسی مثل پایتون و جاوا را پیاده سازی کنید که برنامه نویسان اصطلاحا به آن IDE می‌گویند. در ادامه‌ی این بند قصد داریم تا بهترین محیط‌های برنامه نویسی برای زبان پایتون را معرفی کنیم. انتخاب محیط برنامه نویسی از میان محیط‌های معرفی شده کاملا به سلیقه شما برمی‌گردد. هنگامی که تمام محیط‌ها را به خوبی بشناسید؛ می‌توانید بهترین محیط هم‌خوان با نیاز‌های شخصیتان را شناسایی کنید و از زبان برنامه نویسی پایتون در آن فضا استفاده کنید.

بهترین محیط برنامه نویسی برای زبان پایتون به شرح زیر هستند:

  • PyCharm
  • Visual Studio Code
  • IntelliJ IDEA
  • اکلیپس (با نصب افزونه PyDev)

در ادامه‌ی مطلب هر کدام از این نرم افزار های مورد نیاز برای برنامه نویسی پایتون را به طور مفصل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نرم افزار PyCharm

نرم افزار PyCharm یکی از برترین محیط‌های برنامه نویسی پایتون به شمار می‌رود. بسیاری از برنامه نویسانی که به زبان پایتون برنامه نویسی می‌کنند؛ ترجیح می‌دهند تا از این نرم افزار برای نوشتن کدهای خود استفاده کنند. این نرم افزار یک IDE هوشمند و جامع برای زبان برنامه نویسی پایتون به حساب می‌آید. اما چرا برنامه نویسان تا این حد به استفاده از پایتون علاقه‌مند هستند؟ یکی از دلایل اصلی این موضوع، ویژگی‌ها و آپشن‌های منحصر به رد نرم افزار Pycharm است. از میان این ویژگی‌ها می‌توان به Debugging، Intelligent Code Editor و Testing and Profiling اشاره کرد.

خوب است بدانید که استفاده از محیط توسعه پایتون PyCharm در سیستم عامل‌های Linux  Windows  و Macintosh امکان پذیر است. البته این نکته را فراموش نکنید که از این نرم افزار نمی‌توانید به صورت رایگان استفاده کنید. هر چند نسخه کرک شده آن را می‌توانید به راحتی در اختیار داشته باشید و با دانلود نرم افزار، آن را روی سیستم خود نصب کنید.

نرم افزار PyCharm یک ناوبر پروژه به حساب می‌آید. به همین علت می‌توانید تمامی فایل پروژه که به زبان پایتون نوشته شده است را این نرم افزار جست‌وجو کنید. از طرفی میتوانید بین متغیرهای مختلف ارتباط برقرار کنید. یکی از قابلیتهای این نرم افزار که محیط برنامه نویسی پایتون به شمار میرود قابلیت پشتبانی از Google App Engine را دارد به علت می‌توانید با استفاده از این نرم افزار برنامه‌هایی که به زبان برنامه نویسی پایتون  طراحی کرده‌اید را در فضای گوگل اپ منتشر کنید.

نرم افزار Visual Studio Code

یکی دیگر از نرم افزارهای محبوب به عنوان محیط برنامه نویسی پایتون، نرم افزار Visual Studio Code است. توجه داشته باشید که اگرچه این نرم افزار یک IDE نیست اما می‌تواند تمام انتظاراتی که از یک محیط برنامه نویسی دارید را بر آورده کند. برای استفاده از این برنامه کد نویسی پایتون تنها کافی است که Extension مربوط به زبان برنامه نویسی پایتون را رو آن نصب کنید. هنگام نصب این افزونه، می‌توانید از قابلیت‌های Syntax Colored و Code Completion استفاده کنید. امکان نصب این محیط برنامه پایتون روی هر نوع سیستمی از جمله سیستم عامل‌های Linux، Macintosh و Windows وجود دارد. برای دانلود این نرم افزار می‌توانید از طریق سایت‌های معتبر اقدام نمایید.

نرم افزار IntelliJ IDEA

سومین محیط برنامه نویسی پایتون که قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم نرم افزار IntelliJ IDEA است. این نرم افزار در دسته برترین محیط‌های برنامه نویسی برای زبان پایتون به شمار می‌رود. این نرم افزار در گروه نرم افزارهای ارائه شده در شرکت Jet Brains است. از نسخه اصلی این نرم افزار می‌توانید 30 روز به صورت رایگان استفاده کنید و بعد از آن بابت استفاده از خدمات نرم افزار باید مبلغی بین پانصد و سی و سه دلار تا ششصد و نود و سه دلار هزینه کنید. البته می‌توانید با دانلود کردن نسخه کرک این نرم افزار، به صورت رایگان از خدمات آن استفاده کنید.

بسیاری از برنامه نویسان به استفاده از این نرم افزار علاقه‌مند هستند چرا که این نرم افزار از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است؛ برای مثال می‌توان به قابلیت  flexibility بالا با استفاده از ابزارهای مختلف در این نرم افزار اشاره کرد. با استفاده از این محیط برنامه نویسی پایتون می‌توانید برنامه‌ای موبایلی را توسعه دهید.

نرم افزار اکلیپس (با نصب افزونه PyDev)

نرم افزار اکلیپس یک محیط برنامه نویسی و یک ویرایشگر حرفه‌ای به شمار می‌رود. این نرم افزار در سال‌های گذشته یک محیط برنامه نویسی منسوخ شده به حساب می‌آمد اما امروزه توانسته جایگاه ویژه خود در میان برنامه نویسان را پس بگیرد. اگر در این نرم افزار افزونه PyDev را نصب کنید می‌توانید از زبان برنامه نویسی پایتون نیز در این نرم افزار استفاده کنید چرا که این افزونه قابلیت پشتیبانی از پایتون را دارد.

انتخاب محیط برنامه نویسی پایتون

اینکه از کدام نرم افزار یا کد ادیتور پایتون استفاده کنید هیچ تفاوتی ندارد. تنها نکته حائز اهمیت این است که از میان نرم افزار‌هایی که قابلیت‌های ویژه و حیاتی دارند برای برنامه نویسی به زبان پایتون استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود قابلیت‌های هر نرم افزار را به صورت جداگانه و به طور کامل‌تر مورد بررسی قرار دهید. درصورت امکان می‌توانید از تمام محیط‌های نامبرده برای تست کردن آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید تشخیص دهید که کدام محیط پایتون برایتان بهتر است.

در آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی برترین محیط  های برنامه نویسی پایتون بپردازیم تا شما عزیزان با شناخت هر کدام از محیط‌ها بتوانید بهترین نرم افزار را انتخاب کنید. فراموش نکنید که تعداد نرم افزارهایی که از زبان برنامه نویسی پایتون پشتیبانی می‌کنند بسیار زیاد است اما بهترین برنامه برای برنامه نویسی پایتون، نرم افزارهایی هستند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.