امروز در سلسله مقالات آموزش پایتون دانشجویار به بررسی آموزش برنامه‌نویسی اندروید با پایتون به صورت مبتدی و حرفه ای پرداخته‌ ایم.

بسیاری از توسعه دهندگان برنامه کاربردی خواهان توسعه بیشتر برنامه خود هستند، اما برنامه نویسی اندروید دارای محدودیت‌های خاصی است که به آن‌ها اجازه توسعه آزادانه برنامه‌های خود را نمی‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که برنامه برنامه‌نویسی با پایتون حتی کار را سخت تر هم میکند. چراکه زبان برنامه نویسی پایتون برای توسعه اپ های اندروید ساخته نشده است. هرچند با استفاده از فریمورک کیوی در پایتون میتوان برنامه نویسی Android کرد؛ اما نصب و راه اندازی و توسعه نرم افزار با فریمورک کیوی کاری دشوار و سخت است.

برنامه نویسی اندروید پایتون

چالش های برنامه‌نویسی اندروید با پایتون

گوگل شرکتی است که سیستم عامل اندروید را توسعه میدهد. این شرکت نرم افزاری علاقه بسیار شدیدی به بروز بودن دارد. پس مدام بروزرسانی های مختلف برای سیستم عامل اندروید و ابزار های آن منتشر میشود. در نتیجه باید برای برنامه نویسی اندروید، از زبان های بومی یا Native آن ساتفاده کنیم. زبان های بومی در سریع ترین زمان ممکن به بروزرسانی ها دسترسی پیدا کرده و چالش ها را کم میکنند. اما پایتون به دلیل اینکه به صورت بومی برای توسعه اندروید ساخته نشده است، چالش های زیادی در این زمینه خواهد داشت.

بهترین زبان برنامه‌نویسی اندروید

فهمیدیم که برنامه‌نویسی اندروید با پایتون گزینه مناسب و جذابی نیست. اما بهترین زبان چیست؟ در حال حاضر زبان برنامه نویسی کاتلین به عنوان بهترین زبان توسعه اپلیکیشن های اندروید تلقی میشود. هرچند جاوا نیز همچنان زبان بومی اندروید است؛ اما تمام کتابخانه های جدید با کاتلین توسعه داده شده و جاوا کار ها توانایی استفاده از این کتابخانه ها را ندارند.

دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی برای اندروید

شما می‌توانید از زبان‌های مختلف دیگری نیز برای توسعه برنامه اندروید استفاده کنید. این زبانها شامل Python، Java، Kotlin، C، ++ C، Lua، C#، Corona، HTML5، JavaScript و… هستند. استفاده از این زبانها برنامه‌نویسی نیز آسان است، زیرا IDE های مختلفی برای توسعه Android وجود دارد. IDE را می‌توانید به عنوان یک محیط توسعه یکپارچه درک کنید که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های Android را توسعه دهند.

اما زبان برنامه‌نویسی پایتون به توسعه دهندگان برنامه‌های کاربردی اندروید اجازه می‌دهد تا اقدامات مورد نظر خود را به سادگی و سرعت بیشتر انجام دهند. در ادامه با دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد برنامه‌نویسی اندروید با پایتون آشنا می‌شوید، اما ابتدا اجازه دهید زبان برنامه‌نویسی پایتون را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا و سطح بالای محبوب است. خالق آن Guido van Rossum بود، این زبان برنامه‌نویسی در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. پایتون یک زبان ساده است که یادگیری و درک آن آسان است. پایتون قادر به کار بر روی سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز، مک، لینوکس، رزبری پای و سایر موارد است. این برنامه بر روی یک سیستم مترجم اجرا می‌شود، بدین معنی که کد را می‌توان به محض نوشتن به راحتی اجرا کرد. پایتون یک زبان سریع است. نحو پایتون بسیار ساده‌تر از نحو هر زبان دیگر است. اکنون می‌توانید به راحتی پایتون را از طریق دوره آنلاین Certified Python بیاموزید.

برنامه‌نویسی اندروید با پایتون

برنامه‌های Android باید بر روی سیستم عامل Android کار کنند. برای شروع برنامه‌نویسی اندروید با پایتون، پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که به ما امکان می‌دهد کدها را صرفاً در پایتون بنویسیم. ما می‌توانیم از پایتون برای توسعه وب، توسعه برنامه، تجزیه و تحلیل و محاسبه داده‌های علمی و عددی و توسعه نرم‌افزار استفاده کنیم.

در زیر برخی از سیستم عامل‌های توسعه اندروید پایتون آورده شده است:

  • QPython
  • PySide
  • PyMob
  • Pyqtdeploy
  • Kivy

البته ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که به ما کمک می‌کنند کدی بنویسیم که بر روی سیستم عامل Android اجرا شود. همه این سیستم عامل‌ها یک کد منبع بومی را برای سیستم عامل‌های پشتیبانی شده خود ایجاد می‌کنند. کدهای بومی که تولید می‌شوند شبیه کدهای دستی هستند و می‌توان آن‌ها را به راحتی با کمک کامپایلرهای بومی بهینه کرد.

سیستم عامل‌های توسعه اندروید پایتون

خصوصیات ابزارهای اجرای پایتون در اندروید

روش‌های مختلفی برای برنامه نویسی اندروید با پایتون وجود دارد. در ادامه با برخی از محبوب‌ترین ابزارهای اجرای پایتون در اندروید آشنا می‌شوید.

BeeWare

BeeWare مجموعه‌ای از ابزارها برای ایجاد رابط کاربری بومی است.

BeeWare ابزارهایی ارائه می‌دهد که به شما در نوشتن کد پایتون با رابط کاربری غنی و بومی از جمله کتابخانه‌ها و کد پشتیبانی لازم برای اجرای آن کد در iOS، Android، macOS، Linux، Windows، tvOS و… کمک می‌کند. همچنین این ابزار به شما کمک می‌کند تا کدهای مورد نظر خود را به صورت متن باز بنویسید. فرایند توسعه متن باز ثابت کرده است که قابل اطمینان‌ترین راه برای توسعه نرم افزارهای قوی و قابل اعتماد است.

Chaquopy برای برنامه‌نویسی اندروید با پایتون

Chaquopy یک افزونه برای سیستم ساخت مبتنی بر Gradle Android Studio در برنامه‌نویسی اندروید با پایتون است. Chaquopy به شما امکان می‌دهد جاوا و پایتون را در برنامه خود با هم مخلوط کنید، یا اینکه از هر زبانی که برای نیازهای شما مناسب استفاده کنید.

با پایتون API، می‌توانید یک برنامه را به طور جزئی یا کامل در پایتون بنویسید. API کامل Android و جعبه ابزار رابط کاربر مستقیماً در اختیار شماست. Chaquopy در سیستم ساخت استاندارد Android کار می‌کند. اگر از Android Studio استفاده می‌کنید، می‌توانید بدون تغییر در روند توسعه موجود، در مدت ۵ دقیقه استفاده از Chaquopy را شروع کنید.

Kivy برای برنامه‌نویسی اندروید با پایتون

Kivy یک مجموعه ابزار رابط کاربری مبتنی بر OpenGL است. می‌توانید این برنامه را بروی تمام دستگاه‌های اندروید اجرا کنید. پس برنامه‌نویسی اندروید با پایتون، به کمک کیوی ممکن میشود.

APKهای Kivy برنامه‌های معمولی اندروید هستند که می‌توانید مانند سایر برنامه‌ها، از جمله در فروشگاه‌هایی مانند فروشگاه Play تهیه شوند. آن‌ها در هنگام توقف یا راه اندازی مجدد برنامه به درستی رفتار می‌کنند، ممکن است از خدمات Android استفاده کنند و به اکثر APIهای معمولی جاوا دسترسی داشته باشند. پروژه Kivy تمام ابزارهای لازم برای جمع‌بندی برنامه شما در Android را ارائه می‌دهد، از جمله ساختن APK مستقل خود که ممکن است در بازاری مانند فروشگاه Play ارائه ‌شود.

استفاده از APIهای Android

اگرچه Kivy یک چارچوب پایتون است، پروژه Kivy ابزارهایی را برای استفاده آسان از APIهای معمولی جاوا، برای همه چیز از ارتعاش گرفته تا حسگرها تا ارسال پیام از طریق پیام کوتاه یا ایمیل، در اختیار دارد. برای کاربران جدید، توصیه می‌کنیم از پلایر استفاده کنید. برای دسترسی پیشرفته‌تر یا برای APIهایی که درحال حاضر تکمیل نشده‌اند، می‌توانید مستقیماً از Pyjnius استفاده کنید. Kivy همچنین یک ماژول اندروید را برای عملکردهای اساسی Android ارائه می‌دهد.

مشکلات برنامه‌نویسی اندروید با پایتون

اگرچه توسعه برنامه‌های Android با استفاده از پایتون امکان‌پذیر است اما به اندازه برنامه‌های Android که با استفاده از کاتلین توسعه یافته‌اند کارآمد نخواهند بود. همانطور که همه می‌دانیم کاتلین زبان رسمی اندروید است که توسط گوگل اعلام شده است. کاتلین برای اندروید مانند استاندارد اندروید است و سایر زبانهایی که ما استفاده می‌کنیم ممکن است به اندازه آن مفید نباشند. اجازه دهید برخی از مسائلی را که ممکن است با برنامه‌نویسی اندروید با پایتون بوجود بیاید را بررسی کنیم:

  1. این چارچوب‌ها ممکن است از همه ویژگی‌های سیستم عامل Android پشتیبانی نکنند.
  2. همیشه نمی‌توان از ابزارهای شخصی استفاده کرد.
  3. این کدها ممکن است خیلی سریع اجرا نشوند زیرا ابتدا کد بومی را تولید می‌کنند که سپس با استفاده از کامپایلرهای بومی بهینه می‌شوند.
  4. گاهی اوقات ممکن است گرافیک سطح بالا توسط این کدها پشتیبانی نشوند و در مواقعی ممکن است پشتیبانی گرافیکی 2-D/3-D وجود نداشته باشد.
  5. برنامه‌نویسی اندروید با پایتون، اصولی نیست