مجموعه ها(set) در پایتون و یادگیری آن یکی از بخش‌های مهم برای تسلط به این زبان برنامه نویسی قدرتمند است و ست‌ها در این زبان یکی از چهار کالکشن برای ذخیره سازی دیتا به حساب می‌آید. در کنار آموزش ست ها در پایتون، شما نیاز دارید تا به تاپل‌ها، دیکشنری‌ها و لیست‌ها نیز تسلط داشته باشید تا بتوانید از تمامی قابلیت‌های کالکشن‌های این زبان استفاده کنید. که تمامی این موارد در سری مقالات اموزش پایتون از صفر به تفضیل درموردشان صحبت شده است.

پایتون به دلیل دارا بودن روش‌های ذخیره سازی داده و امکان انجام عملیات متعدد روی آن به عنوان یکی از قدرتمندترین زبان‌های تحلیل داده به حساب می‌آید و شما می‌توانید از چهار کالکشن بیان شده برای ذخیره سازی یا عملیات روی دیتا استفاده کنید. 

دوره معرفی شده در ویدئو

دو نکته مهم در مورد آموزش مجموعه ها(set) در پایتون

دو نکته مهم در مورد آموزش مجموعه ها(set) در پایتون وجود دارد که برای آموزش هر یک از کالکشن‌ها باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. 

  • ست‌ها در پایتون به صورت unordered یا غیر مرتب شده ذخیره می‌شوند و ایندکس مشخصی برای آن وجود ندارد.
  • ست‌ها در پایتون به صورت غیر قابل تغییر هستند و برای تغییر هر یک از آیتم‌های آن باید از روش‌های فرعی استفاده شود.

دقت داشته باشید که هر یک از عناصر در ست‌ها غیر قابل تغییر هستند اما شما می‌توانید به یک ست عنصر جدید اضافه کنید یا یک عنصر را حذف کنید.  

آموزش مجموعه ها(set) در پایتون چه کاربردی دارد؟

آموزش مجموعه ها(set) در پایتون دارای کاربردهای فراوانی است و شما در شرایط مختلف می‌توانید از این کالکشن برای ذخیره سازی داده استفاده کنید. ست‌ها در پایتون معادل مجموعه‌های ریاضی ساخته شده‌اند که در آن می‌توان به صورت غیر مرتب شده اعداد و مجموعه‌هایی را در اختیار داشت، به آن‌ها اضافه کرد یا عملیات مختلف ریاضی را روی آن‌ها اعمال کرد.

ست‌ها در این زبان برنامه نویسی امکان استفاده از عناصر تکراری را نمی‌دهند. باید اشاره کرد که عناصر ست‌ها قابل تغییر نیستند اما خود ست امکان حذف یا اضافه یک آیتم را در اختیار شما قرار خواهد داد.

تعریف مجموعه ها در پایتون

برای تعریف مجموعه ها در پایتون شما باید از روش زیر استفاده کنید. با تعریف یک ست و قرار دادن یک نام برای آن، ایندکس عناصر مشخص نیست و با پرینت آن در خروجی ممکن است ترتیب قرارگیری با ترتیب تعریف یک ست متفاوت باشد.

#How to define sets in Python

Set = {"apple", "banana", "cherry"}

print(Set) #may print {'apple', 'cherry', 'banana'}

امکان استفاده از عناصر تکراری داخل ست‌ها در پایتون امکان پذیر نیست و شما با تعریف یک ست به صورت زیر، خروجی با سه عنصر را دریافت خواهید کرد.

Set = {"apple", "banana", "cherry", "apple"}

print(Set) #prints {'apple', 'cherry', 'banana'}

در صورتی که بخواهید طول یک ست را بیابید، با استفاده از دستور len این کار امکان پذیر است. دقت داشته باشید با دستور type نیز می‌توانید نوع کالکشن تعریف شده را در خروجی مشاهده کنید.

#Set length and type

Set = {"apple", "banana", "cherry", "apple"}

print(len(Set)) #prints 3

print(type(Set)) #prints <class 'set'>

دسترسی به آیتم‌های یک ست در پایتون

دقت داشته باشید که عناصر داخل ست‌ها به صورت ایندکس شده نیستند. بنابراین، شما با آموزش ست ها در پایتون نمی‌توانید با استفاده از ایندکس به عناصر دسترسی داشته باشید. با این حال، روش دیگری برای دسترسی به آیتم‌های یک ست در پایتون وجود دارد و امکان استفاده از حلقه for و چاپ آیتم‌ها در خروجی به شکل زیر امکان پذیر است.

#Access set elements

Set = {"apple", "banana", "cherry", "kiwi"}

for x in Set:

    print(x) #prints set elements

همچنین، با استفاده از دستور زیر می‌توانید بررسی کنید که آیا آیتم به خصوصی داخل ست وجود دارد یا خیر.

#Check set elements 

Set = {"apple", "banana", "cherry", "kiwi"}

print("cherry" in Set) #prints True

print("orange" in Set) #prints False

عملیات مختلف پس از آموزش مجموعه ها(set) در پایتون

انجام عملیات مختلف پس از آموزش مجموعه ها(set) در پایتون امکان پذیر است و شما می‌توانید با استفاده از خطوط دستوری زیر مجموع آیتم‌ها داخل یک ست را محاسبه کنید.

#Sum of elements in a set

Set = {1, 2, 3, 4, 5}

print(sum(Set)) #prints 15

برای کپی کردن یک ست در ست دیگر، شما می‌توانید از تابع copy به صورت زیر استفاده کنید.

#Copy one set into another

Set1 = {"apple", "banana", "cherry", "kiwi"}

Set2 = Set1.copy()

print(Set2) #prints {'kiwi', 'apple', 'cherry', 'banana'}

print(type(Set2)) #prints <class 'set'>

حذف و اضافه به مجموعه ها در پایتون

با استفاده از متدهای ست‌ها در پایتون، شما می‌توانید به عناصر یک ست اضافه کنید. در واقع، حذف و اضافه به مجموعه ها در پایتون امکان پذیر است که با خطوط دستوری زیر به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

#Add to set items

Set = {"apple", "banana", "cherry"}

Set.add("orange")

print(Set) #prints {'orange', 'apple', 'cherry', 'banana'}

#Remove an item from the set

Set = {"apple", "banana", "cherry"}

Set.remove("cherry")

print(Set) #prints {'apple', 'banana'}

همچنین، دستور دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن می‌‌توانید یک عنصر رندوم را از مجموعه‌ها در پایتون حذف کنید.

#Remove a random number from the set

Set = {"apple", "banana", "cherry", "kiwi"}

Set.pop()

print(Set) #prints {'apple', 'cherry', 'banana'}

شما می‌توانید با دستور clear تمامی عناصر یک ست را در این زبان برنامه نویسی پاک کنید.

#Clear all the elements in a set

Set = {"apple", "banana", "cherry", "kiwi"}

Set.clear()

print(Set) #prints set()

حل مسائل مربوط به set در پایتون

اگر به دنبال حل مثال های واقعی از مبحث set در پایتون هستید ما در دوره آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان دانشجویار با چند تمرین عملی این مفهوم را در کنار مفاهیم اولیه و کلی پایتون توضیح داده‌ایم. از طریق لینک قرار داده شده به این دوره دسترسی پیدا خواهید کرد.

جمع بندی

آموزش مجموعه ها(set) در پایتون فرصتی عالی برای دسترسی به تمامی قابلیت‌های کالکشن‌ها در پایتون است. امکان استفاده از ست‌های پایتون برای ذخیره سازی عناصر داده وجود دارد و باید دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید از عناصر تکراری در آن استفاده کنید. همچنین، ترتیب بندی در ست‌های پایتون وجود ندارد و شما پس از تعریف یک ست مشخصا نمی‌دانید که ترتیب قرار گیری عناصر آن در نهایت به چه صورت خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب مربوط به آموزش مجموعه ها در پایتون را از سایت w3schools مطالعه کنید.

چنانچه هرگونه سوال در مورد مقاله مجموعه ها(set) در پایتون دارید می‌توانید از بخش دیدگاه‌ها سوالاتتان را مطرح کنید تا در کوتاهترین زمان پاسخ مناسب دریافت کنید.