پایتون یا گو؟ کدام یک بهتر است و برای یادگیری آن چه میزان زمانی را باید صرف کنیم؟ این سوال بسیاری از متخصصان برنامه نویسی است و برای تفکیک وجه تمایزها در مورد پایتون و گولنگ بهتر است این دو زبان را از نقطه نظرهای مختلفی بررسی کنیم. بازار کار، درآمد، کارایی، پشتیبانی و کاربرد زبان‌ها از جمله مشخصه‌های مهم برای بررسی قدرت یک زبان برنامه نویسی به حساب می‌آیند که در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا به بینش خوبی از زبان‌های پایتون و گو دست پیدا کنید و آموزش پایتون یا آموزش گو را آغاز کنید.

زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون زبان برنامه نویسی قدرتمند و اسکریپتی است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ عرضه شد و این زبان توسط فردی به نام Guido van Rossum توسعه داده شد. زبان برنامه نویسی پایتون به صورتی طراحی شده است که می‌توان از آن برای کاربردهای متنوع استفاده کرد و کاربرد آن از توسعه اپلیکیشن، بازی سازی، توسعه وب تا توسعه برای سیستم‌های الکترونیکی و Embedded را شامل می‌شود. در سال‌های اخیر کاربرد پایتون بسیار بیشتر شده است و این زبان با داشتن کتابخانه‌های تخصصی قابلیت کارایی در بخش‌های مختلف را دارد. با استفاده از پایتون اپلیکیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری زیادی توسعه داده شده‌اند اما قدرت اصلی پایتون در بخش طراحی سمت سرور سایت و هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. برای آموزش پایتون و آشنایی کامل با این زبان می‌توانید به بخش دوره‌های مرتبط در وب سایت دانشجویار مراجعه کنید.

نکته
مقاله پیشنهادی: آموزش نصب پایتون

زبان برنامه نویسی گو

زبان برنامه نویسی Go اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسعه داده شد و اولین نسخه آن توسط کمپانی گوگل در اختیار کاربران قرار گرفت. آموزش زبان گولنگ یکی از گزینه‌های خوب و منحصر به فرد برای کاربرانی است که قصد یادگیری یک زبان جدید را دارند و هدف آن‌ها توسعه حرفه‌ای وب سایت است. سینتکس زبان برنامه نویسی گو شبیه زبان C است و شما در زبان برنامه نویسی گو قدرت برنامه نویسی و امنیت بالایی را مشاهده خواهید کرد. از نظر مدیریت حافظه، زبان گو یکی از بهترین گزینه‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید چرا که ساختار آن متناسب با مدیریت صحیح حافظه توسعه داده شده است. از جمله بهترین کاربردهای زبان گو باید به طراحی سایت در سمت سرور اشاره کرد اما شما می‌توانید از آن برای توسعه برنامه‌های مختلف استفاده کنید.

 میزان محبوبیت کدام بیشتر است؟ پایتون یا گو

در بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر پایتون از محبوبیت بسیار بالاتری نسبت به گولنگ برخوردار است. افرادی که می‌پرسند پایتون یا گو بهتر است، باید بدانند که از نظر محبوبیت فعلا پایتون در رده‌های برتر بین زبان‌های مختلف برنامه نویسی قرار دارد. شاید محبوبیت این زبان، به دلیل پشتیبانی قوی، وجود منابع آموزشی زیاد و تنوع کتابخانه‌ها باشد که آن را به یک زبان برنامه نویسی همه کاره تبدیل کرده است. پایتون در مبحث هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از جمله زبان‌های بی رقیب به حساب می‌آید.

بررسی بازار کار پایتون و گو

بازارکار پایتون یا گو؟

برای انتخاب پایتون یا گو، بهتر است در ابتدای مسیر بازار کار را نیز در نظر داشته باشید. در صورتی که یک زبان بازار کاری نداشته باشد، شما از صرف زمان برای یادگیری آن مطمئنا پشیمان خواهید شد. اما مزیت این دو زبان این است که بازار کار خوبی برای هر دو وجود دارد و شما با تسلط به هر کدام می‌توانید وارد بازار کار آن شوید. البته، از نظر بازار کار پایتون یا گو، فعلا پایتون در شرایط بهتری قرار دارد چرا که موقعیت‌های شغلی برای آن بیشتر است. با یک بررسی کلی، زبان‌های پایتون و گو بین ده زبان برتر از نظر بازار کار قرار دارند که پایتون در جایگاه بالاتری قرار گرفته است.

مقایسه عملکرد پایتون با گو

از نظر قدرت و عملکرد پایتون و گولنگ باید شرایط و محل کاربرد آن را در نظر داشته باشیم. در واقع، عملکرد یک مفهوم کلی است و ممکن است یک زبان در شرایط مختلف کارایی متفاوتی را از خود نشان دهد. پایتون از نظر هوش مصنوعی و توسعه سمت سرور وب در شرایط عالی قرار دارد اما در مورد بازی سازی زیاد نمی‌توان روی آن تکیه کرد. از نظر عملکرد و قدرت به همراه کارایی، گولنگ زبانی است که در چند ساله اخیر کارایی عالی را در بخش توسعه وب از خود نشان داده است. در حالت کلی، گولنگ از نظر کارایی و عملکرد در شرایط بهتری نسبت به پایتون قرار دارد.

کاربردهای پایتون و گو

کاربردهای پایتون و گو از دیگر مشخصه‌هایی است که باید آن‌ها را برای انتخاب بین این دو بررسی کنیم. پایتون برای تحلیل داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و توسعه وب کاربرد بالایی دارد. در مباحث توسعه بازی و ابزارهای سرگرمی نیز می‌توان از پایتون استفاده کرد اما کاربرد زیادی برای پایتون در این بخش وجود ندارد. گولنگ یکی از زبان‌های قدرتمند به حساب می‌آید که در بخش توسعه فضای ابری، توسعه وب، استفاده از پایگاه داده و شبکه‌های توزیع شده کاربرد زیادی دارد و امتحان خود را پس داده است.

پایتون یا گو؛ پشتیبانی و کتابخانه‌ها

پشتیبانی و کتابخانه‌های یک زبان برنامه نویسی قدرت عملکرد آن و جذابیت زبان را نشان می‌دهد که در مورد پایتون این مزیت وجود دارد. شما در زبان برنامه نویسی پایتون به کتابخانه‌های متنوعی دسترسی دارید که به صورت اپن سورس توسعه داده شده و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. از جمله جذاب‌ترین این کتابخانه‌ها جنگو، Flask و Open CV است. در مورد تنوع کتابخانه‌‌ها پایتون در شرایط بهتری قرار دارد اما برای انتخاب یکی از زبان‌های پایتون یا گو، بهتر است بدانید گولنگ نیز دارای کتابخانه‌های قدرتمندی مانند GORM و GO Kit است.

پایتون یا گو؛ توانایی در تولید برنامه‌های مقیاس پذیر

از نظر توانایی در تولید برنامه‌های مقیاس پذیر، گولنگ در شرایط خوبی قرار دارد و توسعه دهندگان آن روی این نکته توجه ویژه‌ای داشته‌اند. گولنگ برای استفاده در فضای ابری و فرآیندهای مقیاس پذیر گزینه‌ای ایده آل است. پایتون دارای مشکلاتی در مورد تولید برنامه‌های مقیاس پذیر است اما با استفاده از قابلیت‌های اضافی مانند رشته‌ها این مشکلات تا حدودی رفع شده است. گولنگ در مورد فرآیندهای Concurrency دارای مزیت ویژه در این بخش است.

جمع بندی

انتخاب یکی از زبان‌های پایتون یا گو بیشتر وابسته به اهداف شما و انتظارات از زبان برنامه نویسی است. در ابتدای کار باید مشخص کنید که در چه کاربردهایی از این دو زبان استفاده خواهید کرد تا بتوانید بهترین گزینه را برای خودتان برگزینید. در صورتی که در مورد این دو زبان برنامه نویسی سوالی داشته باشید، خوشحال خواهیم شد تا آن‌ها را در ادامه مطلب با ما در میان بگذارید.