حلقه تکرار در پایتون قابلیتی است که به شما امکان فراخوانی چندین عنصر را می‌دهد و با دستورات آن می‌توانید عناصر مختلف لیست‌ها، تاپل‌ها و دیکشنری‌ها را فراخوانی کنید و عملیات مورد نظر را روی آن انجام دهید. کیورد for و while برای به کارگیری حلقه‌های تکرار در پایتون به کار می‌روند و مزیت حلقه‌های تکرار در این زبان برنامه نویسی آسان بودن سینتکس آن و قابلیت خوانایی بالا است. در این مقاله از سری مقالات آموزش پایتون به بررسی کامل حلقه های تکرار در پایتون خواهیم پرداخت.

دوره معرفی شده در ویدئو

حلقه for در پایتون

حلقه for در پایتون پس از تعریف یک ست یا لیست قابل استفاده است و شما می‌توانید به صورت زیر از آن در پایتون استفاده کنید.

List = ["apple", "banana", "kiwi"]

for x in List:

   print(x) #prints apple

            #       banana

            #       kiwi

با استفاده از کیورد for و in شما به عناصر یک لیست دسترسی خواهید داشت و با دستور پرینت می‌توانید آن‌ها را سطر به سطر در خروجی چاپ کنید. در صورتی که بخواهید مجموع عناصر داخل یک لیست را بیابید، این کار به راحتی با استفاده از حلقه تکرار در پایتون امکان پذیر است. با فراخوانی تک تک عناصر می‌توان آن‌ها را با هم جمع کرد و در خروجی به چاپ رساند.

List = [1,2,3,4,5]

y = 0

for x in List:

   y = y + x

print(y) #prints 15

ویدئو حلقه for

حلقه تکرار برای رشته‌ها

امکان استفاده از حلقه تکرار برای رشته‌ها در پایتون وجود دارد. شما می‌توانید با تعریف یک رشته در این زبان برنامه نویسی تک تک اجزای آن را فراخوانی کنید و عملیات مورد نظر را پس از این کار انجام دهید. 

String = "banana"

for x in String:

   print(x)

دستور break در حلقه تکرار در پایتون

دستور break قابلیتی است که به شما کمک می‌کند تا در صورت لزوم از حلقه خارج شوید و ادامه اجرای کد را متوقف کنید. دستور break در حلقه تکرار در پایتون مزیت مهمی است و به صورت زیر می‌توان آن را به کار برد.

در کد زیر حلقه تکرار در پایتون اجرا خواهد شد و در صورت رسیدن به ایندکس “banana” برنامه از حلقه خارج خواهد شد. بنابراین، بدون چاپ “banana”، شما “apple” و “orange” را در خروجی مشاهده خواهید کرد.

fruits = ["apple", "orange", "banana"]

for x in fruits:

   if x == "banana":

       break

   print(x) #prints apple, orange

در صورتی که نیاز داشته باشید تا تنها از یک مرحله حین حلقه تکرار در پایتون عبور کنید، این امکان با کیورد continue امکان پذیر است. در کد زیر برنامه خروجی‌ها را به ترتیب ایندکس چاپ خواهد کرد و با رسیدن به “banana” از آن رد شده و ایندکس بعدی را در خروجی چاپ می‌کند.

fruits = ["apple", "orange", "banana", "kiwi"]

for x in fruits:

   if x == "banana":

       continue

   print(x) #prints apple, orange, kiwi

قابلیت‌های اضافی با حلقه تکرار در پایتون

شما به قابلیت‌های اضافی با حلقه تکرار در پایتون دسترسی دارید و می‌توانید از طیف وسیعی از عملیات ریاضی و منطقی با این مزیت استفاده کنید. 

برای چاپ مجموعه‌ای از اعداد ریاضی در یک رنج مشخص می‌توان از تابع range به همراه حلقه تکرار به صورت زیر استفاده کرد. دقت داشته باشید که عدد اول در این تابع از صفر شروع خواهد شد و تا range-1 ادامه خواهد داشت.

for i in range(10):

   print(i) #prints 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9

شما می‌توانید از تابع range به صورت زیر استفاده کنید که عدد اول در تابع نشان دهنده نقطه شروع تا عدد نهایی است. در این حالت نیز محدوده نهایی تا range-1 ادامه پیدا خواهد کرد.

for i in range(10, 15):

   print(i) #prints 10,11,12,13,14

حتی امکان این وجود دارد تا میزان قدم‌ها را هم در تابع range تعیین کنید. در مثال زیر محدوده از عدد ۳ شروع شده و تا ۹ ادامه پیدا خواهد کرد و قدم‌ها به صورت ۲ به ۲ خواهد بود.

for i in range(3, 10, 2):

   print(i) #prints 3,5,7,9

از قابلیت‌های اضافی حلقه تکرار در پایتون باید به امکان استفاده از کیورد else اشاره کرد. با این شرایط، در حالتی که حلقه تکرار به کار خود پایان دهد، با قرار دادن else می‌توانید دستورات دیگر را نیز پس از آن اجرا کنید.

در مثال زیر حلقه تکرار محدوده‌ای از اعداد را از ۰ تا ۹ در خروجی چاپ خواهد کرد و در صورتی که عملیات به پایان رسید، else اجرا شده و یک پیام در خروجی چاپ خواهد شد.

for i in range(10):

   print(i)

else:

   print("finished") #prints 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 finished

حلقه‌های تکرار تو در تو در پایتون

در کنار استفاده از حلقه تکرار در پایتون، شما می‌توانید از حلقه‌های تکرار تو در تو در پایتون هم بدون محدودیت استفاده کنید. این کار باعث خواهد شد تا به قابلیت‌های اضافی و منحصر به فردی دست پیدا کنید. 

برای مثال، شما می‌توانید دو لیست به صورت زیر در پایتون تعریف کنید و پس از تعریف، دو به دو آن‌ها را به صورت مچ شده در خروجی چاپ کنید.

cars = ["bmw", "porsche", "volvo"]

color = ["red", "black", "white"]

for x in color:

   for y in cars:

       print(x,y)

#prints 

red bmw

red porsche

red volvo

black bmw

black porsche

black volvo

white bmw

white porsche

white volvo

حلقه while در پایتون

حلقه while در پایتون قابلیتی عالی است تا شما بتوانید از آن به عنوان حلقه تکرار در پایتون استفاده کنید. تعریف حلقه while در این زبان برنامه نویسی به صورت زیر است.

k = 0

while (k < 6):

   print(k)

   k = k + 1 #prints 0,1,2,3,4,5

توجه داشته باشید که در حلقه while نیز امکان استفاده از کیوردهای else و break وجود دارد. همچنین، شما می‌توانید از کیورد continue نیز به همراه while استفاده کنید.

مثال حلقه while در پایتون

با آموزش حلقه while می‌توان بسیاری از قابلیت‌ها را از آن انتظار داشت. مثالی عالی از حلقه while در پایتون رسیدن به فاکتوریل اعداد است که به صورت زیر می‌توانید آن را به دست آورید.

در مثال زیر یک تابع تعریف شده است که قابلیت محاسبه فاکتوریل اعداد را دارد. شما می‌توانید با استفاده از دستور f() تابع را فراخوانی کنید. تا زمانی که عدد مورد نظر بزرگ‌تر از ۱ بود، دستور factorial = factorial * num اجرا خواهد شد و این کار منجر به محاسبه فاکتوریل عدد خواهد شد. 

مثال های بیشتر از حلقه های تکرار

اگر به دنبال مثال های بیشتر از این موضوع هستید ما در دوره آموزش صفر تا صد پایتون رایگان دانشجویار در مورد این موضوع و مفاهیم اولیه و کلی جهت یادگیری پایتون صحبت کرده‌ایم. از طریق لینک قرار داده شده به این دوره دسترسی پیدا خواهید کرد.

جمع بندی

حلقه تکرار در پایتون مزیت مهمی است که به سادگی و با چند خط کد می‌توان آن را به کار برد. شما می‌توانید به همراه حلقه‌های تکرار پایتون از توابع مختلف و متدهای این زبان برنامه نویسی هم استفاده کنید تا به ویژگی‌های مختلف آن دسترسی داشته باشید. همچنین برای اموزش بیشتر درباره این موضوع به وبسایت w3schools مراجعه کنید. در صورتی که در به کار بردن یا آموزش حلقه تکرار در پایتون سوال یا مشکلی داشته باشید، خوشحال خواهیم شد تا در ادامه مطلب آن را با ما در میان بگذارید.