پایتون یا متلب کدام بهتر است؟ برای رسیدن به درک درست از کاربرد این دو زبان و انتخاب بین زبان‌های پایتون یا متلب بهتر است مشخصه‌های مختلفی را در مورد این دو زبان بررسی کنیم. برای نمونه، محل کاربرد این دو ابزار برنامه نویسی و بازار کار آن‌ها از جمله مهم‌ترین موارد هستند. دقت داشته باشید که متلب بسیاری از قابلیت‌ها را به صورت آماده در اختیار شما قرار می‌دهد و با استفاده از آن‌ها رسیدن به جواب نهایی بسیار سریع و آسان است. در زبان پایتون، شما باید سطح برنامه نویسی خوبی داشته باشید تا بتوانید از آن خروجی مناسب بگیرید.

آموزش پایتون

پایتون یکی از زبان‌های برنامه نویسی قدرتمند است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ عرضه شد. این زبان در ویرایش‌های مختلفی در اختیار برنامه نویسان قرار گرفته است که شما می‌توانید به صورت کراس پلتفرم از آن در سیستم‌های ویندوزی یا لینوکسی استفاده کنید. قدرت پایتون زمانی مشخص می‌شود که شما از آن در بخش تحلیل داده، علوم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده کنید. در واقع، دقت کنید که آموزش پایتون بیشتر برای توسعه هوش مصنوعی و توسعه سمت سرور وب کاربرد دارد.

در بخش‌هایی مانند طراحی رابط گرافیکی نیز پایتون دارای قدرت عالی است و شما می‌توانید در سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک از آن به نحو احسن استفاده کنید. پایتون در بخش زبان‌های اسکریپتی دسته بندی می‌شود و این زبان بسیاری از کتابخانه‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از بهترین آن‌ها می‌توان به Open CV برای امور تحلیل تصویر و بینایی ماشین اشاره کرد.

آموزش متلب

متلب در حالت کلی یک ابزار به حساب می‌آید که در یک فضای از قبل تعیین شده و برنامه ریزی شده، شما می‌توانید برنامه نویسی کنید و خروجی مورد نظر را به دست آورید. متلب یک آزمایشگاه ریاضی و تحلیل داده مهندسی و حرفه‌ای است که مهندسان و متخصصان در رشته‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. شما در این ابزار به کتابخانه‌های متنوع و وسیعی دسترسی دارید که با نصب هر کدام از آن‌ها می‌توانید اعمال خاصی را انجام دهید.

برای نمونه، با نصب کتابخانه هوش مصنوعی یا بینایی ماشین، می‌توانید الگوریتم‌های مورد نظر را اجرا کنید و از آن در پروژه‌های خود استفاده کنید. امکان نصب متلب روی ویندوز فراهم شده است اما در صورتی که بخواهید از آن روی سیستم‌های لینوکسی استفاده کنید نیز، این قابلیت وجود دارد. تنها کافی است تا نرم افزار اصلی را نصب کنید و کتابخانه‌های مورد نیاز را هنگام نصب انتخاب کنید تا روی سیستم شما پیاده سازی شوند.

یادگیری پایتون بهتر است یا متلب؟

یادگیری پایتون بهتر است یا متلب؟ از نظر قدرت عملکرد و کارایی هر دو این زبان‌ها دارای قابلیت‌های ویژه‌ای هستند. با این حال شما با یادگیری پایتون می‌توانید از صفر هر برنامه‌ای را طراحی کنید و آن را تبدیل به فایل اجرایی کنید. از نظر آسان بودن استفاده، در صورتی که این دو ابزار را به صورت کامل آموزش ببینید، هر دو آن‌ها استفاده آسانی دارند اما در ابزار متلب شما با یک رابط گرافیکی روبرو هستید که کارتان را تا حدود زیادی آسان‌تر خواهد کرد. اگر هر دو ابزار برای شما کاربرد یکسانی دارند، یادگیری متلب می‌تواند در زمان کوتاه‌تری انجام شود و در زمان سریع‌تری می‌توانید از آن خروجی دریافت کنید.

یادگیری زبان برنامه نویسی متلب یا پایتون؟

مقایسه محبوبیت پایتون یا متلب

در صورتی که بخواهیم واقع بینانه نظر دهیم، محبوبیت این دو ابزار برنامه نویسی در یک سطح قرار دارد. محبوبیت برای انتخاب زبان‌های پایتون یا متلب نکته‌ای است که مطمئنا باید آن را در نظر داشته باشید که در مورد هر دو ابزار این محبوبیت وجود دارد. متلب یک ابزار قدرتمند برای مهندسان و تحلیلگران داده به شمار می‌رود و افرادی که در رشته‌های علوم کامپیوتر تحصیل یا فعالیت می‌کنند، نیاز دارند تا آموزش متلب را جدی بگیرند.

نکته
مقاله پیشنهادی: آموزش نصب پایتون

در کنار این مورد، پایتون نیز قدرت بالایی دارد و این زبان به عنوان یکی از ۵ زبان محبوب بین تمامی زبان‌های برنامه نویسی به شمار می‌رود. شما با پایتون می‌توانید کاربردهای مختلفی را انتظار داشته باشید که از توسعه اپلیکیشن و توسعه وب گرفته تا توسعه برای ابزارهای الکترونیک را شامل می‌شود.

مقایسه کاربردهای پایتون و متلب

کاربرد برای انتخاب زبان‌های پایتون یا متلب دیگر مشخصه مهم به حساب می‌آید. پایتون در حالت کلی برای امور تحلیل داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بینایی ماشین و توسعه رابطهای گرافیکی به کار می‌رود. البته، این زبان برای توسعه سمت سرور وب نیز قدرت بالایی دارد و در پروژه‌های کوچک و بزرگ از آن استفاده می‌شود. آموزش پایتون می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی به شمار رود که در حوزه هوش مصنوعی یا توسعه وب فعالیت دارند.

کاربرد متلب به عنوان یک ابزار همه کاره ریاضی برای مهندسان اثبات شده است. بیشتر رشته‌های مهندسی و حتی علوم زیستی از این ابزار استفاده می‌کنند و شما تنها نیاز دارید تا کتابخانه مورد نظر را روی متلب نصب کرده و از آن استفاده کنید.

مقایسه بازارکار پایتون یا متلب

بازار کار برای انتخاب زبان‌های پایتون یا متلب می‌تواند فاکتوری تاثیرگذار به حساب آید. شما در همان ابتدای مسیر نیاز دارید تا این بازار کار را بررسی کنید و یک زبان قدرتمند با تقاضای بالا را انتخاب کنید. در مورد بازار کار پایتون یا متلب، بهتر است اهداف‌تان را در نظر داشته باشید. دلیل این امر این است که هر دو زبان بازار کار خوبی دارند و شما می‌توانید با استفاده از آ‌ن‌ها درآمد به دست آورید.

بازار کار در مورد پایتون در بخش توسعه وب و توسعه هوش مصنوعی بسیار عالی است و در مورد ابزار متلب نیز شما در مباحث مهندسی و تحلیل داده بازار کار خوبی را مشاهده خواهید کرد.

بازارکار پایتون بهتر است یا متلب

کتابخانه‌ها برای انتخاب زبان‌های پایتون یا متلب‌

کتابخانه‌ها برای انتخاب زبان‌های پایتون یا متلب از اصول تاثیرگذار به حساب می‌آیند. به جرات می‌توان گفت، هر دو این ابزارها دارای کتابخانه‌های قدرتمندی هستند و شما در کمترین زمان ممکن می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کرده و کتابخانه مورد نیاز را نصب کنید. در مورد پایتون، شما می‌توانید کتابخانه‌ها و ابزارهای اضافی را به صورت متن باز دریافت کرده و روی سیستم خود پیاده سازی کنید.

در صورتی که نیاز به استفاده از متلب داشته باشید، بهتر است بدانید این ابزار و کتابخانه‌های آن اپن سورس نیستند. آموزش برنامه نویسی متلب از آن جهت گزینه‌ای بی نظیر است که شما می‌توانید بدون مشکل پیکربندی و نصب از کتابخانه‌ها و فریمورک‌های این ابزار استفاده کنید و پشتیبانی خوبی از آن‌ها از طرف شرکت توسعه دهنده وجود دارد.

جمع بندی: زبان برنامه نویسی پایتون یا متلب؟

متلب یک ابزار مهندسی و قدرتمند برای برنامه نویسی است که با نصب کتابخانه مورد نیاز می‌توانید خروجی مورد نظر را از آن دریافت کنید. متلب گزینه‌ای الزامی برای مهندسان و متخصصان برنامه نویسی است که قصد فعالیت در حوزه علوم داده یا علوم کامپیوتر را دارند. در کنار این ابزار، آموزش برنامه نویسی پایتون از نکاتی است که شما در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده به آن نیاز خواهید داشت. انتخاب زبان‌های برنامه نویسی پایتون یا متلب وابسته به محل استفاده و اهداف‌تان از آموزش این ابزارهای مهم است. اگر سوالی در مورد این دو ابزار یا نحوه یادگیری آن داشتید، خوشحال خواهیم شد آن را در ادامه مطلب بخش نطرات با ما در میان بگذارید.