امروز در سلسله مقالات آموزش پایتون دانشجویار به معرفی بهترین دوره های فارسی آموزش پایتون مخصوص کودکان پرداخته ایم.

 

آموزش پایتون برای کودکان یکی از مسائلی است که ممکن است فکر والدین زیادی را به خود مشغول کرده باشد. والدین احتمالا به این فکر می‌کنند که آیا خوب است که دوره‌های آموزش پایتون را برای کودکان خریداری کنند؟ و یا اینکه چه سنی برای آموزش پایتون به کودکان مناسب است؟

پایتون یکی از زبان‌های برنامه نویسی است که سطح بالایی داشته و از همین رو بیشتر به زبان انسان نزدیک‌تر است تا زبان ماشین. زبان برنامه نویسی پایتون به دلیل آنکه قابلیت‌های زیادی دارد یکی از 10 زبان برنامه نویسی محبوب دنیا شناخته شده است و می‌تواند گزینه خوبی برای آموزش دادن به کودکان و نوجوانان باشد.

بهترین دوره های فارسی آموزش پایتون برای کودکان

درخصوص سن آموزش پایتون مخصوص کودکان می‌توان گفت وقتی که کودک توانایی درک و حل مسئله را پیدا کرد و توانست موضوعاتی که خیلی سخت و پیچیده نیستند را متوجه شود، آنگاه زمان خوبی برای آموزش دادن زبان برنامه نویسی پایتون به اوست.

نکته
قبل از شروع یادگیری پایتون توسط کودکان آموزش اسکرچ و کسب مهارت در این حوزه را فراموش نکنید.

به طور کلی نمی‌توان گفت که چه سنی برای شروع آموزش پایتون برای کودکان مناسب است ولی به نظر می‌رسد سن 10 سالگی سن مناسبی برای شروع آموزش پایتون محسوب شود. البته باید در نظر گرفت که هر زبان برنامه نویسی برای آموزش دادن به کودکان مناسب نیست، بلکه آموزش پایتون برای کودکان به دلیل سادگی و راحت بودن آن است که برای یاد دادن به کودکان مناسب محسوب می‌شود.

از آن جایی که پایتون یک زبان مخصوص برنامه نویسی است و محیط صرفا آموزشی ندارد، از آن دسته زبان‌های برنامه نویسی که مخصوص کودکان یا افراد مبتدی بوده به حساب نمی‌آید.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

ممکن است تا اینجا این سوال برای شما به وجود آمده باشد که اصلا زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که زبان برنامه نویسی پایتون راهی ساده و خاص است که به طریق آن می‌توان به کامپیوتر مجموعه‌ای از دستورات داد. کامپیوتر نیز پس از دریافت این دستورات، آن ها را اجرا خواهد کرد.

زبان‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارد مانند زبان برنامه نویسی جاوا و یا زبان برنامه نویسی PHP و…، ولی زبان برنامه نویسی پایتون به دلیل آن که یاد گرفتن آن بسیار راحت و سریع است و به خصوص آن که می‌توان آن را به راحتی به کودکان و نوجوانان نیز یاد داد، نسبت به دیگر زبان‌های برنامه نویسی محبوب‌تر است.

بهترین زبان برنامه نویسی برای آموزش دادن به کودکان و نوجوانان، زبان برنامه نویسی پایتون است زیرا که محیط ساده‌ای دارد و برخلاف سایر زبان‌های برنامه نویسی در آن از نشانه‌ها و کلمات اختصادی استفاده نمی‌شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که آموزش پایتون برای کودکان و نوجوانان در کشورهای توسعه یافته بسیار اهمیت دارد و توجه زیادی به آن می‌شود.

اما علت تأکید بر آموزش پایتون برای کودکان چیست؟

یادگیری مهارت‌های مهم و کلیدی خوب است که در سنین پایین و در کودکی انجام بگیرد زیرا یادگیری در این دوران سریع‌تر صورت می‌گیرد. آموزش پایتون برای کودکان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مهم و کلیدی است که خوب است والدین در مورد آن بیشتر فکر کنند.

در حقیقت می‌توان چنین گفت که آموزش پایتون برای کودکان صرفا از جهت یادیگری فناوری و تکنولوژی نیست که اهمیت دارد و بر آن تأکید می‌شود، بلکه به دلیل آن که از لحاظ روانشناختی و علوم اجتماعی نیز برای کودک و نوجوان مزیت‌هایی دارد، همواره بر یادگیری آن تأکید شده است. به دیگر بیان کارشناسانی که در این زمینه تحقیقاتی داشته‌اند، باور دارند که برای آموزش پایتون به کودکان و نوجوانان دلایل زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. خلاقیت کودکان بالا می‌رود؛ محققان باور دارند که برنامه نویسی بیشتر از آن که بر پایه علوم کامپیوتری باشد، برپایه خلاقیت است. به عبارت دیگر کسانی که برنامه نویسی می‌کنند مانند یک هنرمند خالق یک اثر هستند. آموزش پایتون برای کودکان موجب می‌شود تا آنها تجربه‌های جدیدی کسب کرده و ایده‌های تازه‌ای را امتحان کنند.
  2. یاد دادن تکنیک‌های حل مشکل؛ آموزش پایتون برای کودکان، این امکان را در کودکان به وجود می‌آورد که نگاهی مهندسی و کامپیوتری به مسائل و مشکلات داشته باشند و به این طریق بتوانند راحت‌تر با آن‌ها مواجه شده و حلشان کنند. آموزش پایتون برای کودکان و نوجوانان از آن جهت که برپایه علم ریاضیات است به آن‌ها یاد می‌دهد تا در زمان مواجهه با مسائل بزرگ، آن‌ها را به مسائل کوچک تبدیل کرده و قدم به قدم حل کنند.
  3. آموزش پایتون برای کودکان درک بهتری از تکنولوژی می‌دهد؛ همگی ما شاهد هستیم که روز به روز تکنولوژی در حال پیشرفت است. برای آن که از این پیشرفت عقب نیفتاد، باید از همان کودکی با دنیای تکنولوژی آشنا شد.
  4. بهره‌مند شدن از تفکر خلاقانه در لحظات بحرانی؛ صاحبان مشاغل و کارآفرینان این روزها در تلاش هستند تا راه حلی پیدا کنند که سوددهی افزایش پیدا کرده و در کنار آن، هزینه‌های جانبی کاهش پیدا کند. فردی که از سنین کودکی در این محیط قرار بگیرد و مدام از خلاقیت خود استفاده کند، می‌تواند در چنین مواقعی ایده‌های بسیار بهتری داشته باشد و با دید حساس‌تری روند کارها را دنبال کند.

بهترین راه برای آموزش پایتون برای کودکان و نوجوانان کدام است؟

برای آن که زبان برنامه نویسی پایتون را به کودکان و نوجوانان آموزش داد، راه‌های زیادی وجود دارد، این تنوع باعث می‌شود که برگزیدن یکی از آن‌ها کار دشواری به نظر برسد.

اما از موفق‌ترین و موثرترین راه‌ها برای آموزش پایتون برای کودکان می‌توان به تحرک و بازی اشاره کرد. زمانی که کودک تحرک داشته باشد و درحین بازی امری را یاد بگیرد باعث می‌شود که خسته نشده و عملکرد بهتری از خود نشان دهد. در نتیجه بهترین کار این است که برای آموزش پایتون برای کودکان از راه‌هایی که با بازی و تجرک همراه بوده استفاده کرد.

از دیگر راه‌هایی که برای آموزش دادن کودک می‌توان از آن بهره جست، امتیاز دادن و تعیین کردن جایزه برای رسیدن به هر مرحله یا میزان یادگیری است. به وسیله‌ی این راه، کودک در یک فضای چالشی قرار گرفته و سعی می‌کند برای دریافت جایزه و امیتاز بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

سخن پایانی

دنیای تکنولوژی و کامپیوترها روز به روز در حال پیشرفت است، از همین رو بهترین کار این است که کودکان دلبند خود را در محیطی قرار دهید که بتواند همراه با بازی و سرگرمی مهارت‌های مهم و کلیدی همچون زبان برنامه نویسی پایتون فرا بگیرد. زیرا اگر کسی از سنین کودکی در چنین محیطی قرار بگیرد روش‌های حل مسئله را فرا گرفته و می‌تواند به مشکلات خود در آینده نگاه کامپیوتری داشته باشد. درخصوص آموزش پایتون برای کودک و نوجوانان کلاس‌های مجازی و آنلاین بسیار مفیدی وجود دارد که می‌توانید با تحقیق و بررسی یکی از آن‌ها را برای فرزند خود انتخاب کنید.