امروز در بلاگ دانشجویار، شش کاربرد مهم پایتون را به رشته تحریر در آورده ایم که این مورد در آموزش پایتون بسیار مفید است.

 

مقدمه کاربرد پایتون

پایتون علی رغم اینکه به عنوان یک پروژه سرگرمی ‌به نام Monty Python شروع شد، در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است. پایتون علاوه بر توسعه وب و نرم افزار، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشین و حتی طراحی بازی نیز استفاده می‌شود. ما در این مقاله نگاهی دقیق به برخی از کاربردهای پایتون می‌اندازیم. پس با ما همراه باشید تا شما را با موارد بیشتری از کاربرد پایتون آشنا کنیم.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا (مبتنی بر اشیاء) و سطح بالا است. این زبان که اولین بار در سال 1992 راه‌اندازی شد، به گونه‌ای ساخته شده که نوشتن و درک آن برای انسان نسبتاً ساده و شهودی است. بنابراین، این یک زبان برنامه‌نویسی ایده‌آل برای کسانی است که خواهان توسعه سریع برنامه‌ها هستند. به همین خاطر بسیاری از بزرگترین سازمان‌های جهان آن را به کار می‌گیرند. ناسا، گوگل، Netflix، Spotify و … همه از این زبان، برای ارائه خدمات خود بهره می‌برند.

چرا پایتون اینقدر محبوب است؟

بر اساس شاخص TIOBE، که میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی را اندازه‌گیری می‌کند، پایتون سومین زبان برنامه‌نویسی محبوب در جهان پس از جاوا و C است. دلایل زیادی برای همه‌گیر بودن پایتون وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  • سهولت استفاده: پایتون برای کسانی که در برنامه‌نویسی تازه‌کار هستند، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد چون یادگیری آن نسبتاً آسان است.
  • نحو ساده: نحو ساده پایتون خواندن و فهمیدن آن را آسان می‌کند، زیرا نحو آن بیشتر شبیه زبان انگلیسی است. در واقع با طرح‌بندی که پایتون دارد می‌توانید بفهمید هر خط کد در حال انجام چه کاری است.
  • جامعه پررونق: از آنجا که این زبان منبع‌باز است، هرکسی می‌تواند از پایتون برای کدگذاری استفاده کند. علاوه بر این، جامعه‌ای وجود دارد که از این اکوسیستم حمایت می‌کند و آن را توسعه می‌دهد و مشارکت‌ها و کتابخانه‌های خود را به آن می‌افزاید.
  • همه کاره بودن: کاربرد پایتون بسیار زیاد است. اگر به تجسم داده‌ها، هوش مصنوعی یا توسعه وب علاقه‌مند باشید، می‌توانید کاربردی برای این زبان پیدا کنید.

کاربرد پایتون کدام است؟

1. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

از آنجا که پایتون یک زبان برنامه‌نویسی پایدار، انعطاف‌پذیر و ساده است، برای پروژه‌های مختلف یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی (AI) مناسب است. در حقیقت، پایتون در بین زبان‌های مورد استفاده در این حوزه حرف اول را می‌زند و کتابخانه‌ها و بسته‌های پایتون زیادی برای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی وجود دارد. یادگیری عمیق و برنامه‌نویسی پایتون برای هوش مصنوعی با Microsoft Azure ExpertTrack می‌تواند به شما در توسعه مهارت‌های خود در این زمینه کمک کند.

کاربردهای مهم پایتون

2. تجزیه و تحلیل داده‌ها

درست مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده‌ها یکی دیگر از زمینه‌های سریع در حال توسعه است که از برنامه‌نویسی پایتون استفاده می‌کند. در زمانی که ما بیش از هر زمان دیگری داده ایجاد می‌کنیم، نیاز به کسانی است که بتوانند اطلاعات را جمع‌آوری، دستکاری و سازماندهی کنند. پایتون همه این کارها را برای ما انجام می‌هد.

این زبان برای یادگیری، آسان و انعطاف‌پذیر است و به خوبی پشتیبانی می‌شود، به این معنی که تجزیه و تحلیل داده‌ها را سریع و به آسانی انجام می‌دهد. پایتون هنگام کار با حجم زیادی از اطلاعات، برای دستکاری داده‌ها و انجام کارهای تکراری مفید است. شما می‌توانید برای تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از پایتون، ExpertTrack را به کار بگیرید. این برنامه در توسعه مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌های عملی به شما کمک می‌کند.

3. تجسم داده‌ها

تجسم داده یک مورد دیگر از کاربرد پایتون است که بسیار مورد علاقه و در حال توسعه است. پایتون علاوه بر انعطاف‌پذیری و منبع باز بودن، انواع کتابخانه‌های نمودار را با ویژگی‌های مختلفی ارائه می‌دهد. خواه به دنبال ایجاد یک نمایش گرافیکی ساده یا یک طرح تعاملی‌تر باشید، می‌توانید کتابخانه‌ای را پیدا کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

به عنوان مثال می‌توان Pandas Visualization و Plotly را نام برد. امکانات موجود در این زمینه بسیار زیاد است، این امکانات به شما کمک می‌کند تا داده‌ها را به بینش‌های معنی‌دار تبدیل کنید. برای استفاده از این کاربرد پایتون می‌توانید ExpertTrack 12 را به کار بگیرید.

4. یک مورد مهم از کاربرد پایتون: برنامه‌های کاربردی برنامه‌نویسی

شما می‌توانید انواع برنامه‌ها را با استفاده از پایتون بنویسید. در واقع می‌توانید برای خواندن و ایجاد فهرست پرونده‌ها، ایجاد GUI و API و موارد دیگر از این زبان استفاده کنید. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه‌های بلاک چین، برنامه‌های صوتی و تصویری یا برنامه‌های یادگیری ماشین اشاره کرد.  برای استفاده از این کاربرد پایتون می‌توانید از ExpertTrack بهره ببرید.

5. توسعه وب

پایتون یک انتخاب عالی برای توسعه وب است. چون پلتفرم‌های توسعه وب پایتون زیادی وجود دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به Django و Pyramid  و  Flask اشاره کرد. از این پلتفرم‌ها برای ایجاد سایت‌ها و سرویس‌هایی مانند Spotify، Reddit و Mozilla استفاده شده است.

به لطف کتابخانه‌ها و ماژول‌های گسترده‌ای که دارای پلتفرم‌های پایتون هستند، عملکردهایی مانند دسترسی به پایگاه داده، مدیریت محتوا و دادن مجوز داده‌ها امکان‌پذیر و به راحتی قابل دسترسی است. با توجه به همه کاره بودن پایتون، تعجب‌آور نیست که یک کاربرد پایتون توسعه وب باشد.

6. یک مورد کاربرد پایتون برای تازه‌کارها در بازی‌سازی: توسعه بازی

اگرچه پایتون تمام استانداردهای توسعه بازی را رعایت نمی‌کند، اما کاربردهای خود را در این صنعت دارد. ایجاد بازی‌های ساده با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون امکان‌پذیر است، به این معنی که می‌تواند یک ابزار مفید برای توسعه سریع یک نمونه اولیه باشد. به طور مشابه، عملکردهای خاصی (مانند ایجاد درخت گفتگو) در پایتون وجود دارد.

اگر در پایتون یا توسعه بازی تازه‌کار هستید، می‌توانید نحوه ساخت بازی مبتنی بر متن در پایتون را بیاموزید. با انجام این کار، می‌توانید بر روی انواع مهارت‌ها کار کرده و دانش خود را در زمینه‌های مختلف ارتقا دهید.

جمع‌بندی

همانطور که می‌بینید، کاربردهای زیادی برای زبان محبوب پایتون وجود دارد. بهره‌مندی از هر کاربرد پایتون با شبکه پشتیبانی گسترده و طیف وسیعی از کتابخانه‌ها میسر می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید یادگیری پایتون را شروع کنید. پایتون مهارتی است که در همه صنایع کاربرد دارد.