آموزش دستورات شرطی در پایتون از مهم‌ترین بخش‌های برنامه نویسی در این زبان است و شما بدون تسلط به این بخش از آموزش پایتون در عمل با مشکلات مختلفی روبرو خواهید شد. یک دستور شرطی در پایتون به شما این امکان را می‌دهد تا به آسانی حالت‌های مختلف را با همدیگر مقایسه کنید و از خروجی آن برای تصمیم گیری استفاده کنید. ساختار if و if else در پایتون بخش مهم آموزش دستورات شرطی در پایتون هستند که در ادامه به صورت کامل توضیح داده می‌شوند. 

دوره معرفی شده در ویدئو

دستور if در پایتون

دستور if در پایتون به شما کمک خواهد کرد تا یک ساختار تصمیم گیری را بین برنامه در اختیار داشته باشید و استفاده از این دستور بسیار آسان است. باید گفت، شرایط مختلفی در برنامه‌های پایتون وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان شرایط منطقی و مقایسه‌ای را بیان کرد. دستور if و else در این زبان برنامه نویسی به شما این امکان را می‌دهد تا این شرایط را با همدیگر مقایسه کنید و به خروجی مورد نظر دست پیدا کنید.

شرایط منطقی مهم که برای مقایسه در زبان پایتون می‌توان آن‌ها را به کار برد به صورت زیر هستند.

a == b #Equals

a != b #Not equals

a < b #Less than

a <= b #Less than or equal to

a > b #Greater than

a >= b #Greater than or equal to

شما هر یک از شروط بالا را می‌توانید در ساختار شرطی if در پایتون به کار ببرید و مقایسه در مورد دو یا حتی چند پارامتر در زبان پایتون داشته باشید.

تمرین if در پایتون

در حالت کلی، برای آموزش دستورات شرطی در پایتون می‌توانید دو متغیر به صورت زیر تعریف کرده و پس از آن با دستور if آن‌ها را مقایسه کنید. تمرین if در پایتون بسیار آسان است و شما پس از نصب و پیکربندی یک محیط توسعه مانند VSCode یا Anaconda می‌توانید به راحتی کدهای پایتون را روی آن اجرا کنید.

##

a = 40

b = 300

if b > a:

    print("b is greater than a") #prints b is greater than a

 

##

a = True

b = True

if b == a:

    print("a and b are equal") #a and b are equal 

برای آموزش و تمرین بیشتر درمورد آموزش دستورات شرطی در پایتون به وبسایت analyticsvidhya مراجعه کنید.

بررسی چند شرط با یک دستور if در پایتون

بررسی چند شرط با یک دستور if در پایتون امکان پذیر است و این بخش یکی از مهم‌ترین موارد برای آموزش دستورات شرطی در پایتون به شمار می‌رود. شما با استفاده از کیوردهای and و or در زبان برنامه نویسی پایتون خواهید توانست تا دو شرط را به صورت همزمان بررسی کنید که دستورات برنامه نویسی آن به صورت زیر است.

برای بررسی درستی هر دو شرط به صورت همزمان:

a = 200

b = 300

c = 400

if a < b and c > a:

    print("both conditions are true") #prints both conditions are true

برای بررسی درستی حداقل یکی از دو شرط به صورت همزمان:

##

a = 100

b = 200

c = 400

if a > b or c > b:

    print("at least one of the conditions are true") #prints at least one of the conditions are true

دستور if else در پایتون

در شرایط برنامه نویسی مختلف شما نیاز خواهید داشت تا یک شرط بررسی شود و در صورت درست نبودن آن، یک خط کد دیگر اجرا شود. این قابلیت در زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد و پایتون هم روش ساده‌ای را برای ارائه خروجی در حالت درست بودن یا درست نبودن یک شرط ارائه کرده است. دستور if else در پایتون به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید شرط را بررسی کنید و بر اساس درست بودن یا اشتباه بودن شرط، خروجی متمایزی ارائه شود.

##

a = 25

b = 30

if a > b:

    print("a is greater than b")

else:

    print("b is greater or equal to a") #prints b is greater or equal to a

دستور elif در پایتون

به کار بردن دستور elif در پایتون بخش مهمی از بررسی شروط در این زبان است و شما برای آموزش دستورات شرطی در پایتون باید این مورد را به طور کامل بیاموزید. دستور elif زمانی کاربرد دارد که شرط قبلی درست نبوده است و برای ادامه کار نیاز است تا یک یا چند شرط دیگر در آینده بررسی شود. در صورتی که پس از بررسی شرط با elif باز هم شرط درست نبود، شما می‌توانید در قدم بعدی از elif یا else استفاده کنید. 

برای درک بهتر به مثال زیر توجه داشته باشید.

a = 44

b = 44

if b > a:

    print("b is greater than a")

elif a == b:

    print("a and b are equal") #prints a and b are equal

شما می‌توانید همزمان از سه کیورد بررسی شرط داخل یک برنامه به صورت زیر استفاده کنید.

##

a = 100

b = 30

if b > a:

    print("b is greater than a")

elif a == b:

    print("a and b are equal")

else:

    print("a is greater than b") #prints a is greater than b

دستور شرطی تو در تو در پایتون

مانند سایر زبان‌های برنامه نویسی شما در پایتون می‌توانید از دستورات تو در تو if استفاده کنید. دستور شرطی تو در تو در پایتون به کاربر کمک خواهد کرد تا شروط را به صورت دقیق و با جزئیات کامل بررسی کند و خروجی مورد نظر را دریافت کند. در مثال زیر شما می‌توانید با تعریف یک متغیر که a نام دارد، شرایط مختلف را با دستورات شرطی Nested به راحتی بررسی کنید.

##

a = 60

if a > 10:

    print("a is greater than 10, ")

    if a > 40:

        print("also greater than 40.")

    else:

        print("but not greater than 40.")

else:

    print("a is not greater than 10")

جمع بندی

آموزش دستورات شرطی در پایتون مزیت مهمی است تا شما بتوانید شروط مختلف ریاضی و منطقی را به راحتی در این زبان بررسی کنید. زبان برنامه نویسدستورات شرطی در پایتونی پایتون به شما این امکان را خواهد داد تا از دستورات else و elif هم داخل برنامه استفاده کنید تا به بررسی دقیق‌تری دست پیدا کنید. در صورتی که در مورد آموزش دستورات شرطی در پایتون سوال یا مشکلی داشته باشید، خوشحال خواهیم شد تا آن را در ادامه مطلب با ما در میان بگذارید.