شاید اولین سوالی که برای علاقه مندان ورود به دنیای برنامه‌ نویسی به وجود می‌آید این باشد که زمینه های برنامه نویسی کدام‌اند؟ قطعا تا زمانی که آگاهی کافی نسبت به حوزه های مختلف برنامه نویسی نداشته باشید، انتخاب بهترین حوزه برای شما سخت و مشکل خواهد بود. شما زمانی می‌توانید بهترین زمینه را انتخاب کنید که تمام موارد موجود را بشناسید. البته لازم به ذکر است که در دوره ی آموزشی شروع برنامه نویسی، زمینه های موجود را به طور مفصل مورد بررسی قرار داده ایم.

انواع زمینه‌ های برنامه‌ نویسی

اگر قصد معرفی و بررسی تمام زمینه‌های موجود در برنامه‌نویسی را داشته باشیم، کارمان سخت می‌شود. چراکه زمینه‌ های برنامه‌ نویسی بسیار زیاد و در حال افزایش هستند. شاید بتوان گفت که به اندازه تنوع کامپیوتر‌های ساخته شده، زمینه برنامه‌ نویسی برای فعالیت وجود دارد. دستگاه‌های عابربانک، گوشی‌های هوشمند، لب تاب ها، پرینتر‌ها و حتی کارتخوان‌هایی که استفاده می‌کنیم، همگی کامپیوتر هستند.

تمام این کامپیوتر‌های موجود، دارای سیستم عامل بوده و نیازمند برنامه ریزی شدن هستند. پس هر کدام از آن‌ها می‌توانند یک حوزه و زمینه جدید در برنامه‌نویسی ایجاد کنند. اما سوال اینجاست که تمام این زمینه‌ های برنامه نویسی برای یک شخص مبتدی مناسب هستند؟ یا اینکه هر کدام از این حوزه های برنامه نویسی می‌توانند بازار کار مناسبی در ایران یا جهان داشته باشند؟

بهترین زمینه‌ های برنامه‌ نویسی

بهترین زمینه‌ های برنامه‌ ویسی

هرچند لیست زمینه‌ های موجود در برنامه‌ نویسی بسیار بلند بالا و بزرگ است، اما همگی آن‌ها لایق وقت گذاشتن و یادگیری نخواهند بود. زیرا بسیاری از این زمینه‌ها ممکن است منسوخ شده یا دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گرفته باشند. پس بهترین زمینه‌های مناسب برای یادگیری و ورود به بازار کار عبارتند از:

برنامه‌نویسی موبایل
طراحی و توسعه وبسایت
برنامه‌نویسی ویندوز
ساخت بازی با موتور‌های بازی‌سازی
هوش مصنوعی و علوم داده
اینترنت اشیا یا همان IOT
هک و امنیت شبکه‌های کامپیوتری

زمینه‌های معرفی شده در بالا، بهترین زمینه‌ های برنامه‌ نویسی موجود در بازار کنونی برنامه‌نویسی می‌باشند. یادگیری هرکدام از این زمینه‌ها میتواند سبب تامین بودن آینده شما شود. در ادامه به تشریح و بررسی هرکدام از این حوزه های برنامه نویسی می‌پردازیم. قبل از آن پیشنهاد میکنیم مقاله سیستم مورد نیاز برنامه نویسی را مطالعه کنید تا با سیستم هایی که میتوانید به برنامه نویسی بپردازید آشنا شوید.

زمینه برنامه نویسی موبایل

یکی از پرطرفدار‌ترین و بهترین زمینه‌ های برنامه‌ نویسی حال حاضر در جهان، برنامه‌نویسی موبایل می‌باشد. دلیل این محبوبیت هم این است که امروزه میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند به شدت افزایش یافته است. طبق آمار منتشر شده از وبسایت Statista تعداد گوشی‌های موبایل در حال حاضر حدود ۷.۵ میلیارد گوشی فعال می‌باشند.

زمینه برنامه نویسی موبایل

این آمار نشان می‌دهد که به اندازه تعداد انسان‌هایی که بر روی کره زمین زندگی می‌کنند، گوشی هوشمند وجود دارد. پس برنامه‌نویسی کردن برای این گوشی‌های موبایل می‌تواند آینده هر شخصی را تضمین کند. هر روزه از تعداد استفاده کنندگان کامپیوتر‌های رومیزی کاسته و به تعداد استفاده کنندگان گوشی‌های موبایل اضافه می‌شود. طبق پیش بینی‌های انجام شده، این روند رو به رشد تا سال‌های سال ادامه دار خواهد بود.

اما جدای از تمام این مسائل، سوال اساسی در زمینه برنامه‌ نویسی موبایل این است که اندروید یا IOS؟ هرچند سیستم عامل‌های دیگری به جز اندروید و آی‌اواس هم برای گوشی‌های موبایل وجود دارند؛ اما در چند سال گذشته سیستم عامل Android و IOS آنقدر پیشرفت کرده‌اند که دیگر کسی به سراغ سیستم عاملی جز این دو برای گوشی موبایل نخواهد رفت.

با اینکه نمی‌توان قدرت و سرعت سیستم عامل محبوب شرکت اپل یعنی IOS را انکار کرد؛ اما باید بدانید که بیش از ۸۵ درصد گوشی‌های هوشمند در جهان از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. ( لینک مرجع این ادعا ) البته درصد استفاده از اندروید در ایران بیشتر از اینهاست. در ایران بیش از ۹۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه از سیستم عامل Android پشتیبانی می‌کنند.

زمینه طراحی و توسعه وبسایت

توسعه سایت نیز یکی از حوزه‌های پردرآمد و جذاب برنامه‌نویسی می‌باشد. اکنون دیگر کمتر شرکتی را می‌توان پیدا کرد که برای ارائه محصولات خود از یک وبسایت استفاده نمی‌کرده باشد. هر روزه به تعداد وبسایت‌های موجود افزوده شده و شرکت‌های بیشتری به سراغ راه اندازی وبسایت برای کسب و کار خود می‌روند. پس این زمینه هم به عنوان یکی از بهترین حوزه های کاری برنامه نویسی می‌تواند بسیار پرکاربرد و لایق یادگیری باشد.

با اینکه توسعه وبسایت یکی از بهترین زمینه‌ های برنامه‌ نویسی برای یادگیری است؛ اما شما برای ورود به این زمینه، بر سر یک دوراهی بزرگ قرار خواهید گرفت. آن هم این است که باید میان front end و back end یکی را انتخاب و در آن متخصص شوید. اما تفاوت این دو در چیست؟

به کسی که طرح ظاهری وبسایت را تولید و منتشر می‌کند متخصص front end گفته می‌شود. متعاقبا به شخصی که کدنویسی اصلی وبسایت را انجام می‌دهد متخصص back end می‌گویند. در واقع طراح سایت، ظاهر و نمای وبسیات را ایجاد می‌کند. اما کدنویس سایت مشخص می‌کند که پس از کلیک بر روی دکمه‌های مختلف، چه اتفاقی باید بیوفتد.

شاید فهمیدن این موضوع که به front علاقه بیشتری دارید یا back کمی دشوار و زمان‌بر باشد؛ اما از نظر بازار کار، هر دو گزینه دارای بازار کار تقریبا یکسانی هستند. چراکه این دو بخش به یکدیگر متصل بوده و در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس نمی‌توان یکی را از دیگری جدا کرده و استفاده نکرد.

زمینه برنامه نویسی ویندوز

حوزه برنامه‌نویسی ویندوز نیز یکی دیگر از زمینه‌ های برنامه‌ نویسی پرکاربرد محسوب می‌شود. البته خود ویندوز کاربرد آنچنانی در دنیای امروز آن‌هم در ایران ندارد؛ اما حوزه‌های مرتبط آن بسیار پرکاربرد و جذاب خواهند بود. البته اگر بتوانید یک نرم‌افزار بزرگ مانند فتوشاپ یا پریمیر ایجاد کنید، این حوزه نیز برای شما بسیار پر درآمد و داغ می‌شود. اما ساختن همچین نرم‌افزار‌هایی فقط با یک تیم بسیار بزرگ و حرفه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود.

شما در زمینه برنامه‌ نویسی موبایل، اگر یک نرم‌افزار ساده آموزش آشپزی هم ایجاد کنید، قابل فروش و درآمدزایی است. اما در ویندوز دیگر نرم‌افزار‌هایی مانند آموزش آشپزی و حسابداری فروش آنچنانی نداشته و منبع درآمد خوبی نخواهند بود. پس تولید نرم‌افزار برای ویندوز زمانی مناسب است که با یک شرکت نرم افزاری بزرگ کار کنید.

معمولا در ایران شرکت‌های بزرگی که نرم‌افزار‌های مناسبی برای ویندوز درست کنند، بسیار اندک و انگشت شمار هستند. پس یا وارد این زمینه برنامه‌ نویسی نشده و یا به سراغ زمینه‌های مرتبط آن بروید. زمینه‌هایی نظیر بازی‌سازی با موتور unity و طراحی و توسعه سایت با پلتفرم Asp. net که مرتبط با برنامه‌نویسی ویندوز هستند.

در برنامه‌نویسی ویندوز بایستی از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ استفاده کنید. اما فهمیدیم که تولید نرم‌افزار‌های خفن برای ویندوز کاری دشوار بوده و نیازمند تیمی قوی می‌باشد. پس می‌توانیم سی شارپ را یاد گرفته و به سراغ حوزه‌های مرتبط برویم. در موتور بازی‌سازی یونیتی و نیز پلتفرم Asp. net از زبان سی شارپ برای توسعه و برنامه‌نویسی استفاده می‌شود. در واقع با یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی شارپ، قادر به بازی‌سازی و توسعه سایت نیز خواهیم بود.

ساخت بازی با موتور های بازی سازی

بازی‌های رایانه‌ای در دنیای کنونی دارای جذابیت و محبوبیت بسیار بالایی هستند. با استفاده از برنامه نویسی، شما قادر به بازی‌سازی برای انواع سیستم عامل‌ها خواهید بود. البته در زمینه بازی‌سازی نیز پلتفرم‌ها و موتور‌های بازی‌سازی زیادی طراحی و عرضه شده اند. نمی‌توان گفت که یکی از این موتور‌های بازی‌سازی بهتر و دیگری خراب‌تر است. اما می‌توان برای شروع بازی‌سازی از یک موتور روان‌تر و با پیچیدگی‌های کمتر استفاده کرد.

موتور بازی‌سازی یونیتی دارای رابط گرافیکی ساده و جذاب و نیز برنامه‌نویسی روان می‌باشد. همانطور که پیش از این عنوان شد از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ برای بازی‌سازی در یونیتی استفاده می‌شود. یادگیری زبان سی شارپ به علت دارا بودن جامعه برنامه نویسان زیاد و آموزش‌های متعدد بسیار ساده و راحت است. پس برای شروع بازی سازی، یادگیری موتور Unity توصیه و پیشنهاد می‌شود.

هوش مصنوعی و علوم داده

شما با یادگیری و ورود به دنیای برنامه‌نویسی قادر به فعالیت در زمینه هوش مصنوعی خواهید بود. هوش مصنوعی خود دارای زیر شاخه‌های بسیار زیادی است. مواردی مانند پردازش تصویر، داده کاوی، شبکه‌های عصبی، ژنتیک و یادگیری ماشین همگی جزو زیر شاخه‌های هوش مصنوعی محسوب میشوند.

هوش مصنوعی دارای بازار کار عالی و رو به رشد است. اما برای شروع کار در این زمینه نیازمند دانش آکادمیک و هوش برنامه‌نویسی قوی خواهید بود. در واقع اینگونه می‌توان گفت که هوش مصنوعی جزو یکی از سخت‌ترین زمینه‌ های برنامه‌ نویسی می‌باشد. پس بدون احتیاط و داشتن دانش کافی وارد این زمنیه تخصصی نشوید. در غیر این صورت ممکن است از برنامه‌نویسی دلسرد و ناامید شوید.

حوزه اینترنت اشیا

اینترنت اشیا هر روز در حال رشد و پیشرفت می‌باشد. اما اینترنت اشیا یعنی چه؟ به صورت خلاصه و مختصر می‌توان گفت که به برقراری ارتباط با ابزار و وسایل پیرامون، اینترنت اشیا گفته می‌شود. به عنوان مثال از طریق این تکنولوژی می‌توانید با گوشی خود لامپ اتاق را روشن و خاموش کنید. یا می‌توانید درب ماشین را با گوشی باز و بسته کرده و خودرو را مدیریت کنید.

از آنجایی که هر روزه وسایل بیشتری در حال هوشمندسازی و الکترونیکی شدن هستند، اینترنت اشیا در آینده‌ای نزدیک بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت. پس یادگیری زمینه اینترنت اشیا می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای آینده‌ای نه چندان دور باشد. تا حداکثر ۱۰ سال دیگر، افرادی به صورت تخصصی در حوزه هوشمندسازی وسایل فعالیت خواهند کرد.

درآمد این حوزه می‌تواند از نصب دوربین مداربسته و درب اتومات بسیار بیشتر باشد. چراکه حوزه‌ای کاربردی تر، جذاب‌تر و جدید‌تر از نمونه‌های مشابه است. البته برای حرفه‌ای شدن در این حوزه حتما باید از زبان‌های کدنویسی و دانش برنامه‌نویسی استفاده کنید.

هک و امنیت شبکه های کامپیوتری

هکری و نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری همواره مورد استقبال علاقه مندان به برنامه‌نویسی بوده است. البته هکر‌ها افرادی سودجو که به سیستم ضربه بزنند نبوده و نفوذ را صرفا در جهت افزایش امنیت شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌دهند. آن دسته از هکر‌هایی که قصد آسیب‌رسانی به سیستم و شبکه را دارند، کراکر یا مخرب هستند.

برای تبدیل شدن به یک هکر موفق باید وارد برنامه‌نویسی شده و زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب این حوزه را فرا بگیرید. البته به این نکته نیز توجه کنید که هکری جزو حوزه های سخت برنامه نویسی محسوب می‌شود. پس برای ورود به دنیای هکری و نفوذگری بایستی یک سری از پیش نیاز‌ها و دانش‌های برنامه‌نویسی را فرا بگیرید.

بازار هکر‌ها در دنیایی که نفوذگرهای مخرب زیاد شده اند، بسیار خوب و پر رونق است. هر شرکت نرم افزاری این روزها نیازمند یک هکر برای تامین امنیت شبکه خود خواهد بود. پس هکر‌ها دارای‌شان و مقام بالایی در میان برنامه نویسان و سایر افراد جامعه هستند.

بهترین زمینه های برنامه نویسی برای شروع

بهترین زمینه های برنامه نویسی برای شروع

هرچند دنیای برنامه‌نویسی بسیار بزرگ و سردرگم کننده است؛ اما شناسایی درست زمینه‌های مناسب برای شروع برنامه‌نویسی می‌تواند خیلی از این سردرگمی‌ها را از بین ببرد. شما از میان زمینه‌های معرفی شده بهتر است آسان ترین‌ها را برای شروع انتخاب کنید. انتخاب سخت‌ترین زمینه‌ های برنامه‌ نویسی برای شروع، سبب کاهش سرعت رشد و دلسرد شدن شما از برنامه‌نویسی خواهد شد.

در میان حوزه های برنامه نویسی معرفی شده، می‌توان سه حوزه را به عنوان مناسب‌ترین زمینه‌های برنامه نویسی برای شروع معرفی کرد. البته پس از ورود به هر کدام از این حوزه‌ها و یادگیری دانش برنامه‌نویسی شما قادر به فراگیری سایر زمینه‌ها نیز خواهید بود. پس سه حوزه مناسب شروع برنامه‌نویسی عبارتنداز:

  1. برنامه‌نویسی موبایل
  2. طراحی و توسعه وبسایت
  3. برنامه‌نویسی ویندوز

هر کدام از زمینه‌های بالا پیش نیازی برای زمینه‌های سخت‌تر می‌باشند. به عنوان مثال برای وارد شدن به دنیای هک و امنیت یا اینترنت اشیا، بهتر است ابتدا توسعه سایت را فراگرفته و با ساختار شبکه‌های کامپیوتری آشنایی نسبی داشته باشید. یا مثلا برای بازی‌سازی بایستی ابتدا زبانی مثل سی شارپ را یاد گرفته و سپس با استفاده از موتور بازی‌سازی یونیتی به بازی‌سازی بپردازید.

چکیده مطلب

در مقاله «زمینه‌ های برنامه نویسی» به بررسی ۷ مورد از بهترین زمینه‌ های برنامه‌ نویسی حال حاضر در ایران و جهان پرداختیم. هر کدام از این زمینه‌ها را مورد بررسی قرار داده و با ویژگی‌ها و بازار کار نسبی هرکدام هم آشنا شدیم. در ادامه فهمیدیم که برخی از این زمینه‌ها دارای دشواری‌هایی برای شروع یادگیری خواهند بود و پیش نیاز‌هایی دارند. پس سه زمینه برنامه‌نویسی برای شروع را معرفی کردیم تا بتوانید از طریق یکی از این حوزه ها، وارد دنیای برنامه‌نویسی شوید. چنانچه سوالی در رابطه با حوزه های برنامه نویسی دارید می‌توانید از بخش دیدگاه ها نظراتتان را ثبت کنید.