چرا برنامه نویسی موبایل؟ برنامه نویسی موبایل یکی از صدها حوزه موجود در دنیای برنامه نویسی میباشد. این روزها که زندگی ما بیشتر از گذشته درگیر دنیای مجازی و سیستم های کامپیوتری شده است، بیشتر از قبل میتوان اهمیت برنامه نویسی را درک کرد. اما در میان این همه زمینه برنامه نویسی و انبوهی از زبان های مختلف، چرا برنامه نویسی موبایل؟ آیا این زمینه میتواند زمینه مناسبی برای شروع کار و موفقیت در دنیای برنامه نویسی باشد؟

در گذشته ابعاد وسایل زیاد مهم نبود و موضوعی که اهمیت داشت قدرت و کارایی یک سیستم کامپیوتری بود. اما در جهان کنونی، دیگر کمتر کسی به سمت کامپیوترهای بزرگ میرود. در واقع انتظار مردم همواره استفاده از وسایل و تجهیزاتی است که بتوانند با خود حمل کرده و به راحتی از آن استفاده کنند. حتی لب تاب هم دیگر یک وسیله مطلوب در نظر گرفته نمیشود. چراکه گوشی های موبایل بسیار کوچک تر، راحت تر و مقرون به صرفه تر هستند.

میزان استفاده از گوشی های موبایل

طبق اعلام رسمی وبسایت Statista تعداد گوشی های هوشمند جهان حدود 7 میلیارد گوشی فعال است. این یعنی تقریبا به اندازه تعداد انسان های موجود بر روی کره زمین، گوشی موبایل وجود دارد. پس میتوان اینگونه برداشت کرد که در جهان کنونی هر شخص بالای 10 سال و زیر 50 سال از یک گوشی هوشمند برای انجام کارهای روزانه و سرگرمی خود استفاده میکند. ( البته برخی ممکن است دو یا سه گوشی هوشمند هم داشته باشند )

تعداد گوشی های فعال نشان از بازار کار به شدت بزرگ این زمینه دارد. مهم نیست که کدام سیستم عامل قدرت بگیرد و کدام یک ضعیف شود؛ موبایل ها نه تنها از بین نخواهند رفت، بلکه هر روز زیاد تر و بیشتر خواهند شد. مردم این روزها به فکر راحتی و سهولت در استفاده از تجهیزات میگردند. موبایل ها نیز بسیار ساده و قابل حمل هستند.

نکته
دوره پیشنهادی: آموزش کاتلین

استفاده از موبایل ها برای فعالیت های اجتماعی

شاید تا چند سال پیش همه افرادی که بر روی وبسایت یا شبکه اجتماعی مانند فیسبوک فعالیت داشتند، برای انجام ویرایش های لازم بر روی تصاویر از کامپیوتر ها استفاده میکردند. اما امروزه حتی ولاگر ها و بلاگر های مشهور هم از گوشی های خود برای فیلم گرفتن، ویرایش تصاویر و حتی ضبط صوت استفاده میکنند. این موضوع نیز پیشرفت و قدرت موبایل ها را به رخ میکشد.

میزان استفاده از گوشی های موبایل

استفاده از موبایل برای بازی کردن

شاید باورش سخت باشد اما حجم انبوهی از سرمایه و درآمد شرکت های بزرگ از فروش اکانت بازی های مختلف موبایلی تعمین میشود. معمولا کودکان و نوجوانان هستند که وقت خود را صرف بازی کردن میکنند. اما بزرگسالان زیادی هم داریم که از بازی های موبایل خوششان آمده و تایمی در روز را سرگرم بازی کردن هستند.

با یادگیری برنامه نویسی موبایل میتوان حوزه بازی سازی موبایل را نیز تسخیر کرد. بازی ها همیشه سه بعدی و اکشن نیستند. گاهی یک بازی ساده و چالشی میتواند کاربران بسیار زیادی را بدست آورد. به عنوان مثال بازی ( آمیرزا + ) یک بازی ساده اما در عین حال کاربردی و جذاب است که بیش از 10 میلیون نصب فعال دارد. این یعنی درآمدی بی نظیر و انبوه از برنامه نویسی موبایل.

برنامه نویسی موبایل چیست ؟

برنامه نویسی به معنای نوشتن برنامه ها و دستوالعمل های قابل اجرا در سیستم های کامپیوتری میباشد. پس برنامه نویسی موبایل هم یعنی نوشتن و پیاده سازی کردن برنامه هایی که در موبایل قابل اجرا باشند. هرآنچه شما در گوشی هوشمند خود میبینید، اعم از برنامه ماشین حساب، دفترچه یادداشت، گالری و حتی اینستاگرام و تلگرام، همگی برنامه نویسی شده اند.

پس تمام نرم افزار هایی که روزانه با آنها سر و کار داشته و از آنها استفاده میکنیم، توسط برنامه نویسان موبایل طراحی و کد نویسی شده اند. با توجه به افزایش استفاده از گوشی های موبایل و نیاز شدید بازار به برنامه های بیشتر، برنامه نویسان موبایل بازار کار خوبی خواهند داشت.برنامه نویسی موبایل

زمینه برنامه نویسی موبایل

فهمیدیم که میزان استفاده از گوشی های هوشمند بسیار زیاد و قابل تامل است. قطعا توانایی ایجاد برنامه برای این طیف گسترده از دستگاه های هوشمند میتواند هم بازار کار بزرگی داشته باشد و هم آینده شخص را تضمین کند. در میان سایر حوزه های موجود در برنامه نویسی، زمینه برنامه نویسی موبایل بسیار جذاب، پرکاربرد و در حال رشد است.

قطعا در آینده هم تعداد گوشی های موبایل کمتر نخواهد شد و این روند رو به رشد استفاده از گوشی ها، همچنان صعودی میباشد. پس با یادگیری برنامه نویسی موبایل، قادر به تضمین حال و آینده خود خواهیم بود. اگر امروز برای همسو شدن با تکنولوژی اقدام نکنیم، فردا دیگر دیر است.

ویژگی های حوزه برنامه نویسی موبایل

ویژگی های حوزه برنامه نویسی موبایل

سیستم عامل اندروید یا IOS ؟

شاید یکی از سوالات اساسی شما پیش از وارد شدن به حوزه برنامه نویسی موبایل این باشد که اندروید یا آی‌اواس؟ از نظر قدرت و عملکرد میتوان گفت هر دوی این سیستم عامل ها در سطح مشابهی قرار داشته و نمیتوان به آنها خورده گرفت. اما از نظر تعداد استفاده در جهان، به جرات میتوان اندروید را بالاتر دانست. چراکه طبق اعلام رسمی وبسایت Statista از میان تمام گوشی های هوشمند، 85 درصد آنها اندروید هستند.

وقتی اندروید 85 درصد بازار جهانی و 90 درصد بازار ایران را به خود اختصاص داده است؛ یعنی سیستم عامل برتر در حوزه موبایل محسوب میشود. البته باید توجه کرد که حوزه برنامه نویسی IOS را هم نمیتوان دست کم گرفته و از دست داد. در واقع اندروید بایستی اولویت باشد اما IOS هم نباید نادیده گرفته شود. برای آشنایی بیشتر با این زمینه و سایر زمینه های برنامه نویسی میتوانید دوره شروع برنامه نویسی را مشاهده کنید.

شروع برنامه نویسی موبایل

همانطور که پیش از این عنوان شد، در برنامه نویسی موبایل دو سیستم عامل اندروید و IOS پیشران هستند. در حال حاضر سیستم عامل دیگری وجود ندارد که در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد. اما باید دقت کنید که اندروید به علت بازار کار بهتر و تعداد گوشی های به شدت بیشتر، بایستی در اولویت قرار بگیرد.

اینگونه میتوان گفت که ابتدا بایستی وقت و توان خود را بر روی یادگیری برنامه نویسی اندروید گذاشته و سپس به برنامه نویسی Ios بپردازید. یک برنامه نویس اندروید قطعا برای یادگیری برنامه نویسی IOS کاری غیر ممکن در پیش نخواهد داشت. چراکه زبان های برنامه نویسی بسیار نزدیک به هم بوده و یادگیری یک زبان کاربردی میتواند پلی برای ورود به سایر زمینه ها باشد.

برنامه نویسی موبایل

آیا برنامه نویسی موبایل مناسب مهاجرت خواهد بود؟

همانطور که گفته شد بیش از 7 میلیارد گوشی در سراسر جهان مورد استفاده کاربران داخلی و خارجی قرار میگیرد. پس هر کجا که سفر کرده و مهاجرت کنید، موبایل وجود خواهد داشت. حوزه برنامه نویسی موبایل کاملا مطابق با شرایط مهاجرت بوده و جایی نیست که به موبایل نیازی نباشد یا از موبایل استفاده نمی‌شده باشد. پس چنانچه به فکر مهاجرت به خارج از کشور هستید، برنامه نویسی موبایل میتواند گزینه مناسبی برای کار در کشور های خارجی مخصوصا کشور های غربی باشد.

جامعه برنامه نویسان موبایل

جامعه برنامه نویسان چیست و چه کاربردی دارد؟ وقتی شما شروع به یادگیری یک زمینه برنامه نویسی میکنید؛ مهمترین نکته برای شما این است که هنگام برخورد با مشکل، شخص یا اشخاصی برای رفع مشکلاتتان وجود داشته باشند. جامعه برنامه نویسان یعنی چه تعداد برنامه نویس در ایران و جهان از این زمینه برنامه نویسی استفاده میکنند؟ و هنگام مواجهه با یک خطا، چقدر امکان رفع مشکل و کمک گرفتن از دیگران وجود دارد؟

به لطف وبسایت دانشجویار و البته وبسایت های دیگر آموزشی که در حوزه های برنامه نویسی شروع به تولید محتواهای مختلف کرده اند، جامعه برنامه نویسان ایران افزایش یافته است. اما حوزه مدنظر ما موبایل است؛ در زمینه برنامه نویسی موبایل نیز جامعه برنامه نویسان در ایران و جهان بسیار خوب و مطلوب میباشد. نه آنقدر زیاد است که اشباع شده محسوب شود و نه آنقدر کم است که نگران کننده باشد. پس با خیال راحت میتوان برنامه نویسی موبایل را شروع کرده و در آن متخصص شد.

چنانچه هرگونه سوال در ذهنتان دارید که چرا برنامه نویسی موبایل؟ و هنوز به آن پاسخ داده نشده است در ادامه این صفحه در بخش دیدگاه‌ها سوالتان را مطرح کنید تا در کوتاهترین زمان پاسخ مناسبی دریافت کنید.

به امید روزای بهتر…