کنفرانس Google I/O چیست؟

کنفرانس Google I/O یک کنفرانس رسمی برای توسعه دهندگان گوگل میباشد. در این کنفرانس همه توسعه دهندگان رسمی گوگل شرکت میکنند. گوگل همواره امکانات و ویژگی های جدید برای توسعه دهندگانی که از محصولات گوگل استفاده میکنند را در این کنفرانس معرفی میکند. گوگل آی/او از سال ۲۰۰۸ آغاز به کار کرده است. I و O مخفف عبارت input/output (ورودی/خروجی) و “Innovation in the Open” (نوآوری در فضای باز) می‌باشد.

محصولات گوگل

سیستم عامل های اندروید و کروم، سیستم عامل جدید فیوژا، موتور جستجوی گوگل و حتی جیمیل و Drive و بسیاری دیگر از سیستم های نرم افزاری پرکاربرد، همه و همه محصولات نرم افزاری شرکت گوگل هستند. توسعه دهندگانی که بر روی سیستم عامل اندروید و زبان هایی مانند کاتلین و دارت کار میکنند، همواره به دنبال شنیدن اخبار جدید از طرف گوگل هستند. این اخبار جدید دقیقا همان چیزی است که در مراسم Google I/O بیان میشود.

Google I/O 2023

اهمیت کنفرانس گوگل I/O

برنامه نویسان و توسعه دهندگانی که از محصولات نرم افزاری گوگل مانند اندروید یا فلاتر استفاده میکنند، شاید بهتر بتوانند اهمیت این کنفرانس را درک کنند. همواره در کنفرانس Google I/O نسخه های جدید کتابخانه ها برای برنامه نویسی اندروید و تکنولوژی های جدید معرفی میشوند. البته گوگل قبلا ثابت کرده است که این کنفرانس را محدود به اندروید نمیکند و گوشی های جدید و حتی ساعت های هوشمند خود را در این کنفرانس به نمایش میگذارد.

کنفرانس گوگل I/O 2022

در کنفرانس 2022 گوگل چه گذشت؟ گوگل در این کنفرانس اندروید 13 را معرفی کرد و ویژگی های جدید آن برای همگان مشخص شد. همچنین گوگل پیکسل واچ جدید خود که از سیستم‌عامل Wear OS 3 استفاده میکرد را معرفی کرد و به نمایش گذاشت. در کنار همه اینها، بروزرسانی کتابخانه های Jetpack Component و معرفی نسخه جدید Compose برای تولید ظاهر اپلیکیشن های اندروید چیزهایی بودند که در کنفرانس گوگل آی او 2022 معرفی و عرضه شدند. اما همه اینها برای سال 2022 بود و در 2023 باید منتظر انقلابی عظیم تر در مباحث برنامه نویسی اندروید، زبان کاتلین و هوش مصنوعی LaMDA و Bard باشیم.

تاریخ برگزاری Google I/O 2023

سرانجام تاریخ دقیق برگزاری این رویداد هم توسط گوگل مشخص شد. گوگل I/O 2023 در تاریخ 10 مه (20 اردیبهشت‌ 1402) شروع شده و چند روزی ادامه دار خواهد بود. هر روز از این کنفرانس مختص به معرفی مباحث خاصی میباشد. یک روز گوشی های جدید پیکسل، یک روز هوش مصنوعی و روز دیگر هم مربوط به معرفی تکنولوژی های جدید برای توسعه دهندگان گوگل و مخصوصا برنامه نویسان اندروید خواهد بود. خبر ها حاکی از آن است که گوگل قصد دارد تا رسما پشتیبانی زبان کاتلین از برنامه نویسی IOS را هم اعلام کند.

Google I/O 2023

برنامه نویسی اندروید و IOS با زبان کاتلین

در کنفرانس سال 2017 بود که گوگل رسما پشتیبانی خود از زبان کاتلین را اعلام و در سال 2019 این زبان برنامه نویسی تبدیل به زبان برتر برنامه نویسی اندروید شد. در ابتدا با استفاده از این زبان فقط میتوانستیم برای اندروید برنامه نویسی کنیم؛ اما اکنون گویا ورق برگشته است. شرکت سازنده کاتلین یعنی Jetbrains کتابخانه ای تحت عنوان Kotlin Multi Platform را توسعه داده که با استفاده از آن میتوانیم خروجی های متنوعی برای سیتم عامل های IOS، مک او اس و حتی ویندوز بگیریم. حال گویا گوگل قصد معرفی این کتابخانه را دارد. چیزی که اگر اتفاق بیوفتد، فلاتر را به شدت متاثر خواهد کرد و این سوال که فلاتر بهتر است یا کاتلین، یک بار دیگر بزرگترین سوال توسعه دهندگان موبایل خواهد شد.

فلاتر چیست؟

فلاتر یک پلتفرم چند سکویی است که با زبان برنامه نویسی دارت کار میکند. با استفاده از این پلتفرم میتوانیم برنامه ای بنویسیم که هم خروجی IOS داشته باشد و هم خروجی اندروید. البته این پلتفرم به علت چند سکویی بودن، در برنامه نویسی اندروید هم قدرت کاتلین نبود. یعنی کاتلین برای اندروید قدرتمند تر از فلاتر محسوب میشود. حال اگر کاتلین توانایی خروجی IOS را پیدا کند، چه بر سر فلاتر خواهد آمد؟ آیا گوگل هر دو پلتفرم را در کنار هم راهبری میکند یا فلاتر را حذف خواهد کرد؟ این سوالیست که فقط گوگل میتواند بدان پاسخ دهد.

رونمایی از اندروید 14 در Google I/O

گوگل هر ساله در کنفرانس گوگل I/O از نسخه جدید سیستم عامل محبوب خود رونمایی میکند. امسال هم بایستی منتظر چنین اتفاقی باشیم. پس گوگل از اندروید 14 خود در این کنفرانس رونمایی خواهد کرد. این نسخه از اندروید قطعا سازگاری عجیب و خوبی با هوش مصنوعی Bard خواهد داشت. این اقدامات برای مقابله با قدرت Chat GPT و مایکروسافت میباشند. هوش مصنوعی در اندروید حتی قادر به پاسخگویی تماس ها خواهد بود.