در پاسخ به سوال “برنامه نویسی چیست و چه کاربردی دارد” می‌توان گفت برنامه‌نویسی به نوشتن دستورات قابل فهم برای سیستم‌های کامپیوتری اشاره دارد. افرادی که این کدها و دستورات را پیاده‌سازی می‌کنند، به عنوان برنامه‌نویس شناخته می‌شوند. همانطور که در دوره ی آموزشی شروع برنامه نویسی گفتیم، برنامه‌نویسان هر کاری را که در سیستم کامپیوتری انجام می‌دهند، یک مسئله می‌بینند و سپس با شناسایی بهترین راه حل، آن را پیاده‌سازی می‌کنند. از آنجا که سیستم‌های کامپیوتری برای اجرا کردن عملیات خود نیازمند دستوراتی هستند، برای اجرای برنامه یا انجام یک فعالیت، برنامه‌ریزی لازم است. برنامه‌ریزی‌ها توسط برنامه‌نویسان با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف انجام می‌شود. ضمناً سیستم‌های کامپیوتری همواره دستوراتی را اجرا می‌کنند که در ابتدا برایشان تعریف و نوشته شده است. در نتیجه، هر کامپیوتر برای اجرای برنامه‌ای یا انجام یک فعالیت مشخص، نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

کاربرد های برنامه نویسی چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم و در وبسایت futurelearn گفته شده است بدون برنامه نویسی کردن نمی‌توانیم از یک سیستم کامپیوتری استفاده کنیم. پس در پاسخ به سوال کاربردهای برنامه نویسی چیست، باید گفت که برنامه نویسی به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم با انواع سیستم‌های کامپیوتری و الکترونیکی ارتباط برقرار کنیم. وقتی نام سیستم کامپیوتری به زبان می‌آید، منظور فقط کامپیوتر‌های رومیزی نیست؛ بلکه تمامی سیستم‌های کامپیوتری نظیر گوشی‌های موبایل، لب تاب‌ها و حتی یخچال‌های هوشمند را نیز شامل می‌شود.

البته باید به این نکته نیز دقت کنید که صرفا با یک زبان برنامه نویسی نمی‌توان برای همه سیستم‌های کامپیوتری برنامه ایجاد کرد. پس برای برنامه ریزی کردن مدار‌ها و سیستم‌های مختلف، نیازمند استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلفی هستیم. قطعا هرکدام از این زبان‌های برنامه‌نویسی برای کارهای مختص به خود طراحی و پیاده سازی شده اند.

تحقیق در مورد برنامه نویسی

تاریخچه برنامه نویسی

شاید گمان کنید که برنامه نویسی خیلی جدید و مربوط به همین یک دهه اخیر است؛ اما بد نیست بدانید که برنامه نویسی بیش از 100 سال قدمت داشته و بانوان جزو اولین برنامه نویسان بوده اند. اولین برنامه یا دستورالعمل کامپیوتری در سال 1843 توسط ada lovelace برای محاسبه دنباله اعداد Bernolli نوشته و منتشر شد. پس از این واقعه، سالها طول کشید تا پیشرفت چشمگیری در برنامه نویسی به وجود بیاید.

اما اکنون پس از گذشت سال‌های طولانی، برنامه نویسی به اوج قدرت و توانایی خود رسیده است. در جهان کنونی وضعیت به سبکی پیش میرود که تا چندی دیگر، همانطور که در مدارس زبان انگلیسی تدریس میشود، زبان برنامه نویسی نیز تدریس خواهد شد؛ آن هم به صورت همگانی و برای تمامی اقشار جامعه. پس شاید بهتر است هر چه زودتر شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید.

برنامه نویس کیست؟

حال که با مفهوم برنامه نویسی آشنا شدیم و دریافتیم کاربرد برنامه نویسی چیست؟ بیایید به این پرسش پاسخ دهیم برنامه نویس کیست؟ اگر اهل تماشا کردن فیلم های هالیوودی باشید، شاید فکر کنید که تمام برنامه نویسان هکر هستند. اما این طرز تفکر کاملا اشتباه میباشد. هکری یا نفوذ کردن به سیستم های کامپیوتری یکی از زیر شاخه های مرتبط با برنامه نویسی است. پس هر شخص برنامه نویسی، صرفا و قطعا یک هکر نخواهد بود. در ضمن اکثر برنامه نویسان بدون پوشیدن شنل های مشکی و کلاه های عجیب و غریب زندگی میکنند.

برخی دیگر از افراد فکر میکنند که فرد برنامه نویس، نصاب ماهواره یا تعمیرکار سخت افزار کامپیوتر است. اما برنامه نویسان بدون درگیر بودن با تعمیرات سخت افزاری و نصب کردن تجهیزات الکترونیکی، درگیر پیاده سازی دستورالعمل برای سیتسم‌های کامپیوتری هستند. کار اصلی یک برنامه نویس، پیدا کردن بهترین راه حل‌ها در جهت اجرای ساده‌تر یک فرآیند توسط کامپیوتر می‌باشد.

تحقیق درباره برنامه نویسی

 

نقش الگوریتم در کد نویسی

یادگیری یک زبان برنامه نویسی مثل یادگیری حروف الفبای انگلیسی میباشد؛ در همین حد ساده و روان و راحت. اما چیزی که فرد را تبدیل به یک کد نویس حرفه ای میکند، ذهنیت برنامه نویسی است. به طور کلی برنامه نویسی یعنی حل کردن مسائل مختلفی که در سیستم کامپیوتری به وجود خواهد آمد. پس برنامه نویس بهتر کسی است که الگوریتم های بهتری برای حل کردن مسائل مختلف پیاده سازی کند.

الگوریتم نویسی به معنای داشتن یک مسیر گام به گام برای انجام یک کار است. این مسیر میتواند بر روی کاغذ نوشته شده یا در ذهن نگهداری شود. شما هر روز صبح از یک سری مراحل برای درست کردن چای استفاده میکنید؛ ظرفی را آب کرده، بر روی شعله گاز نهاده و پس از جوش آمدن آب، میزان چای مدنظر را به آب جوش اضافه میکنید. به این مراحل گام به گام، الگوریتم تهیه چای میگوییم.

حال نقش الگوریتم در برنامه نویسی چیست؟ خوب الگوریتم بنیان و اساس برنامه نویسی محسوب میشود. اصلا مهم نیست که شما مراحل نوشتن برنامه مدنظر را بر روی کاغذ بنویسید یا در ذهن خود نگه دارید. چیزی که اهمیت دارد، ذهنیت شما در حل مسائل پیچیده است. الگوریتم نویسی باعث آماده سازی ذهن شما در جهت شروع کد نویسی خواهد شد. پس با الگوریتم میتوانید به ذهنیت برنامه نویسی دست یابید.

انواع زمینه های برنامه نویسی چیست؟

زمینه های مختلف و متعددی برای برنامه نویسان و علاقه مندان به برنامه نویسی وجود دارد. اما همگی این زمینه ها متناسب برای شروع برنامه نویسی نخواهند بود. همانطور که شما ابتدا باید گواهینامه پایه سوم و دوم را داشته باشید تا سپس بتوانید برای گرفتن گواهینامه پایه یک اقدام کنید؛ در برنامه نویسی نیز برای ورود به برخی از شاخه ها، نیازمند پیش نیاز هایی هستید.

پس میتوانیم اینگونه نتیجه بگیریم که تمام زمینه های موجود در برنامه نویسی، مناسب شروع کار نیستند. البته پس از شروع کار و یادگیری یک زبان برنامه نویسی، قادر به یادگیری و ورود به هر زمینه ای خواهید بود. زمینه های مناسب برای شروع کار عبارتنداز :

انواع زمینه های برنامه نویسی چیست؟

بهترین زمینه برنامه نویسی

ما هرگز قادر به انتخاب کردن یک خودرو به عنوان بهترین خودروی جهان نخواهیم بود. چرا؟ چون یک نیسان وانت یا کامیون، برای حمل بار ساخته شده و در زمینه جا به جایی لوازم و وسایل نمیتوانیم از یک ماشین فراری دو درب استفاده کنیم. پس هر چیزی در سر جای خود میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. در حوزه برنامه نویسی، بخش ها و زمینه های مختلف و متعددی وجود دارند.

هر روز که از خواب بیدار میشوید تا زمانی که به خواب میروید از انواع و اقسام سیستم های کامپیوتری استفاده میکنید. سیستم هایی نظیر دستگاه عابر بانک، کامپیوتر شخصی، گوشی موبایل، یخچال هوشمند، کارتخوان و حتی دستگاه پرینتر که همگی نوعی کامپیوتر محسوب شده و بدون برنامه نویسی، هیچ کاربردی ندارند. پس در هر کدام از این سیستم ها، یک حوزه برنامه نویسی برای فعالیت وجود خواهد داشت.

در جامعه کنونی، دنیای مجازی بسیار جذاب تر و پر مخاطب تر از دنیای واقعی است. اکنون دیگر اکثر کسب و کارها به صورت مجازی و آنلاین انجام میشوند. حتی آن دسته از کارهایی که هنوز به شبکه اینترنت متصل نشده اند هم به زودی مجبور به استفاده از بستر های مجازی خواهند شد. حال بهترین زمینه برنامه نویسی چیست؟

خوب به تعداد کسب و کارهای موجود در بستر اینترنت، حوزه و زمینه فعالیت برای برنامه نویسان وجود دارد. برنامه نویسان قادر به بازی سازی، ایجاد برنامه های پیام رسان، طراحی و تولید سایت، هک و امنیت، توسعه اپلیکیشن های موبایل و غیره خواهند بود. در نهایت هم انتخاب بهترین زمینه برنامه نویسی، بستگی به هدف و علاقه خود شخص برنامه نویس خواهد داشت.

اهمیت یادگیری برنامه نویسی

سوالی که ذهن بسیاری از علاقه مندان را به خود درگیر کرده این است که اهمیت یادگیری برنامه نویسی چیست؟ اصلا چرا یادگیری برنامه نویسی تبدیل به یک ضرورت خواهد شد؟ خوب اگر متون ابتدایی این مقاله را مطالعه کرده باشید، متوجه میشوید که ما برای ارتباط با دنیای مجازی و نیز برقراری ارتباط با سیستم های کامپیوتری نیازمند استفاده از دانش برنامه نویسی هستیم.

اما نکته ای که بیشتر حائز اهمیت خواهد بود این است که دنیا به سوی رباتی شدن در حال حرکت است. یعنی تا چند سال دیگر ربات های خدمتکار در سازمان های مختلف دولتی و غیر دولتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. پس نقش کامپیوتر و فضای مجازی هر روز پر رنگ تر شده و بخش بیشتری از زندگی واقعی ما را درگیر میکند. در چنین اوضاعی، یادگیری برنامه نویسی از نان شب هم واجب‌تر خواهد بود.

تحقیق درمورد برنامه نویسی

چگونه میتوانیم برنامه نویس شویم ؟

در مقاله ” برنامه نویسی چیست ” به صورت کامل و جامع در رابطه با اهمیت برنامه نویسی و اینکه برنامه نویسی چه کاربردی دارد صحبت کردیم. اما سوال دیگر این است که چگونه میتوان برنامه نویس شد؟ مهمترین گام برای شروع یادگیری کد نویسی، مشخص کردن هدف و زمینه برنامه نویسی میباشد. وقتی بدانید که دقیقا چه هدفی دارید و به دنبال انجام چه کاری هستید، یادگیری برنامه نویسی هم آسان تر و شیرین تر میشود.

اما از کجا بفهمیم که کدام زمینه برنامه نویسی برای ما مناسب تر است؟ برای فهمیدن این موضوع بایستی یک سری از مباحث و اطلاعات را به صورت کامل در مورد زمینه های مختلف برنامه نویسی و همچنین کاربردهای برنامه نویسی بدست آورید تا بتوانید میان آنها، بهترین زمینه را برای خود انتخاب کنید. اطلاعاتی مانند بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع، ساده ترین زبان ها، بازار کار زمینه های مختلف، سیستم و پیش نیاز های لازم برای هر زمینه و غیره. تمامی این اطلاعات در دوره شروع برنامه نویسی به صورت کامل و رایگان آموزش داده خواهند شد.

بازار کار برنامه نویسی

برنامه نویسی دارای بازار کار بسیار منعطفی میباشد؛ یعنی محدودیتی برای درآمد از برنامه نویسی وجود نداشته و شما میتوانید به راحتی به درآمد های بالا دست پیدا کنید. البته به این نکته هم بایستی دقت کرد که درآمد حاصل از برنامه نویسی به شدت با زمینه ای که انتخاب میکنید ارتباط و همبستگی خواهد داشت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله بازار کار زبانهای برنامه نویسی را مطالعه کنید.

جمع بندی

در مقاله ” برنامه نویسی چیست و چه کاربردی دارد ” شروع به تعریف برنامه نویسی و تاریخچه آن کردیم و تقریبا همه چیز درباره برنامه نویسی را بیان کردیم. همچنین با زمینه های مختلف برنامه نویسی که برای شروع مناسب هستند هم آشنا شده و فهمیدیم که بهترین زمینه، آن زمینه ای خواهد بود که بیشترین علاقه مندی به آن وجود داشته باشد. علاوه بر این موارد دریافتیم که برنامه نویسی یکی از دانش های در حال پیشرفت بوده که در آینده ای نزدیک تبدیل به یک نیاز اساسی در زندگی خواهد شد. پس یادگیری برنامه نویسی قطعا یک قدم رو به جلو برای آینده ای جذاب تر میباشد.

در صورتی که هنوز در ذهنتان این نکته که برنامه نویسی چیست مبهم است می‌توانید در ادامه همین صفحه و از بخش نظرات سوالاتتان را مطرح کنید.

خب امیدوارم که همواره حال دلتون خوب باشه.

به امید روزای بهتر…