سیستم عامل فیوشا :

خوب اول بذارید یکم راجب فیوشا یا فیوژا بگم براتون چون ممکنه برخی از دوستان واقعاً ندونن که سیستم عامل فیوشا چی هست و از کجا اومده (البته بهتره بگم که از کجا قراره بیاد)؟

خوب فیوشا هم یک سیستم عامل هست مثل سایر سیستم عامل‌هایی که می‌شناسید. چند سالی شده که گوگل احساس کرده سیستم عاملی که داره ازش برای تلفن‌های همراه پشتیبانی میکنه یکم ضعیفه؛ مخصوصاً در مباحث امنیتی و استفاده از دستیار صوتی. بعد از کلی فکر و مذاکره گوگل به این نتیجه میرسه که شروع کنه به توسعه یه سیستم عامل جدید و به روز که داخل این سیستم عامل جدید، تمامی ضعف‌ها، نواقص و کاستی‌های سیستم عامل قبلی یعنی اندروید رو برطرف کنه. سیستم عامل جدیدی که از امنیت بالاتری برخوردار باشه و به راحتی بشه دستیارهای صوتی فوق پیشرفته‌ای رو برای اون تعریف کرد.

نام این سیستم عامل جدید و قدرتمند، فیوشاست

زبان برنامه نویسی کاتلین :

خوب حالا که با سیستم عامل فیوژا آشنا شدید، میریم سراغ مبحث اصلی یعنی زبان برنامه نویسی کاتلین و اینکه سرنوشت این زبان جدید و نوپا و البته قدرتمند با ورود یه سیستم عامل جدید چه خواهد بود؟

خوب خیلی‌ها راه افتادن توی اینترنت و این طرف و اون طرف و شروع کردن به نا امید کردن برنامه نویس های اندروید و گفتن که وقتی قراره اندروید از سر راه برداشته بشه، شماها چرا دارین اندروید کار می‌کنید و اینکه چرا اصلاً میاین وقت میزارین و زبان کاتلین رو یاد می‌گیرید؟

ولی خوب انصافاً سؤال بدی هم نیست و کمی قابل تأمل هست.

البته من هم نمیتونم به صورت مطمئن و بدون شک و تردید به این سؤال پاسخ بدم اما یه مسائلی رو در ادامه با هم بررسی می‌کنیم که کاملاً مسئله رو برامون روشن میکنه و تا حدودی جواب قطعی این سؤالات هم خود به خود بدست میاد.

سرنوشت زبان کاتلین با ورود سیستم عامل فیوشا چیست؟!

خوب چندتا سؤال میخوام ازتون بپرسم…

سیستم عامل فیوشا رو چه شرکتی داره توسعه میده؟

خوب حالا بگین ببینم زبان کاتلین رو کدوم شرکت معرفی کرده؟

شرکت معرف کاتلین، برای معرفی این زبان چقدر وقت و هزینه کرد؟

آیا امکان داره که یه شرکت به بزرگی شرکت نام برده، از اهداف دو سال آینده خودش خبر نداشته باشه؟

خوب بریم سراغ پاسخ‌ها…

همون طور که همتون هم میدونید، سیستم عامل فیوشا توسط شرکت گوگل داره توسعه داده میشه و زبان قدرتمند کاتلین هم توسط همین شرکت به برنامه نویسان جهان معرفی شد. شرکت گوگل برای معرفی و پشتیبانی از کاتلین ماه‌ها وقت گذاشت و چیزی حدود 10 میلیون دلار هم برای پشتیبانی از این زبان هزینه کرد. در جواب آخرین سؤال باید بگم که شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، همیشه برای چندین سال آینده خودشون برنامه و پیش بینی دارن و به قول معروف “هیچ وقت بی گدار به آب نمیزنن”

خوب بریم سراغ بررسی سؤال و جواب‌های بالا…

شرکتی مثل گوگل که خودش داره فیوشا رو توسعه میده و برای ده سال آینده شرکت هم برنامه ریزی داره و میدونه که قراره سیستم عامل فیوشا رو جایگزین اندروید کنه، چرا اینقدر هزینه و وقت صرف میکنه تا یه زبان برنامه نویسی جدید رو برای سیستم عاملی که قراره از رده خارج بشه معرفی کنه؟

جواب خیلی واضحه دیگه…

گوگل میدونست که یک سیستم عامل جدید، به یک زبان برنامه نویسی جدید نیاز داره که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به زبان قبلی داشته باشه و درک و فهم اون هم برای توسعه دهنده راحت‌تر باشه یا به اصطلاح سطح بالاتر باشه. پس وقتی به زبان کاتلین برخورد کرد، این زبان رو برای فیوشا مناسب دید و بلافاصله شروع کرد به صرف وقت و هزینه برای پشتیبانی از این زبان جدید و منعطف و در عین حال قدرتمند و بسیار کارآمد (هرچند در حال حاضر فیوژا داره با دارت توسعه داده میشه اما هممون میدونیم که اندروید هم با کاتلین توسعه داده نشده اما کاتلین میتونه برای اندروید برنامه‌های نیتیو بنویسه؛ اصلا کاتلین خروجی جاوا اسکریپت میده و میتونه کراس پلتفرم باشه).

پس نتیجه می‌گیریم که تا اندروید هست می‌توان با کاتلین برای آن برنامه‌های Native نوشت و اگر هم حدس و گمان‌ها جواب داد و به این زودی‌ها گوگل آمد و فیوشا رو معرفی کرد، قطع به یقین زبان توسعه آپ های فیوشا، همین کاتلین خواهد بود (هرچند که با زبان اصلی این سیستم عامل یعنی دارت هم میشه برای اون کد زد)؛ در غیر این صورت، تصمیم گوگل برای پشتیبانی از این زبان و صرف این همه هزینه و وقت برای زبانی که قرار باشه بعد از 3 یا 4 سال نا کارآمد بشه، اصلاً با عقل جور در نمیاد و ضریب هوشی مدیران گوگل رو زیر سؤال میبره.

به نظر من با کاتلین حال و آینده شما تضمین میشه؛ پس پیش به سوی کاتلین

به امید روزای بهتر…

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین:

برای یادگیری این زبان قدرتمند می توانید آموزش زیر را بررسی و تهیه نمایید:

مشاهده دوره جامع آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین