sql server چیست؟ یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای مبتنی بر SQL میباشد که با استفاده از آن قادر به پیاده سازی و استفاده از پایگاه داده در زبان های برنامه نویسی تحت .NET خواهیم بود. زبان هایی نظیر سی شارپ، ویژال بیسیک و حتی فریمورک ASP که همگی از کتابخانه قدرتمند .NET استفاده میکنند. ما در مقاله دانشجویار در راستای ارتقای سطح دانش شما و آموزش sql server به سوال “sql server چیست” در قالب بررسی نسخه های مختلف نرم افزار sql server و معرفی مزایا، معایب و کاربردهای هریک پاسخ خواهیم داد.

دوره معرفی شده در ویدئو

پایگاه داده چیست؟

هنگامی که شروع به توسعه یک نرم افزار یا وبسایت میکنیم، ذخیره اطلاعات در متغیر ها کار آسانی به نظر میرسد. اما مشکل متغیر این است که بلافاصله پس از بستن نرم افزار یا خاموش کردن سیستم، تمام داده های ما از بین خواهند رفت. این اصلا برای یک اپلیکیشن تجاری جذاب نیست. برای جلوگیری از این کار، میتوان از ذخیره دائمی اطلاعات بر روی هارد سیستم استفاده کرد. اما ذخیره سازی معمولی داده ها کار دشواری است.

اگر قرار باشد اطلاعات 100 هزار کاربر یک وبسایت را دانه به دانه در فایل Word ذخیره سازی کنیم، احتمالا چند نسل از ما خواهند مرد و در نهایت هم اطلاعات به پایان نمیرسند. علاوه بر اینها، ذخیره سازی عادی فایل ها در سیستم موجب نا امنی میشود. زیرا هر شخصی میتواند فایل Word را باز کرده و اطلاعات را به سرقت ببرد. برای جلوگیری از این اتفاقات، پایگاه داده ها به وجود آمدند. پایگاه داده، اطلاعات ما را به صورت رمز نگاری شده و با دسته بندی مرتب، ذخیره سازی میکند.

SQL چیست ؟

کلمه SQL مخفف کلمات Structured Query Language به معنای زبان کوئری نویسی ساختار یافته میباشد. از این زبان در دیتابیس های رابطه ای استفاده میشود. پایگاه داده های رابطه ای بر پایه جداول و ارتباطات یا همان Relationship هستند. زبان SQL به ما کمک میکند تا با کوئری نویسی بتوانیم که پایگاه داده را ایجاد و مدیریت کنیم.

مزایا و معایب sql server

سیستم مدیریت پایگاه داده SQL Server دارای مزایای زیادی نظیر قدرت ذخیره سازی، سرعت بارگذاری و واکشی، امنیت بالا در نگهداری داده ها و امکان مدیریت پایگاه داده های عظیم میباشد. اما در کنار تمام این ویژگی ها، دارای معایبی نظیر Open Source نبودن، سختی یادگیری و استفاده، حجیم بودن پایگاه داده و متکی بودن به ویندوز سرور میباشد. از آنجایی که مایکروسفات سازنده این پایگاه داده است، برای استفاده از آن بایستی از زبان های دات نت استفاده کرده و سرور شما نیز ویندوزی باشد. این شرایط میتواند برای بسیاری از برنامه نویسان سخت به نظر برسد.

sql server چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به سوال نرم افزار sql server چیست بایستی گفت که اس کیو ال سرور یک پایگاه داده رابطه ای مبتنی بر زبان SQL است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده. اگر از برنامه نویسان دات نت هستید و یا قصد یادگیری برنامه نویسی سی شارپ و ASP.Net را دارید، قطعا Microsoft SQL Server یکی از مهمترین نیاز های شما خواهد بود. این پایگاه داده توانایی و قدرت بسیار بالایی در ذخیره سازی داده ها دارد. پس تعداد زیادی از کاربران قادر خواهند بود به صورت همزمان از این داده ها استفاده کنند. اگر قصد مطالعه بیشتر در مورد اینکه sql server چیست دارید ما مقاله مرتبط با در وبسایت w3schools را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع نسخه های SQL سرور

دیتابیس SQL Server دارای نسخه های متنوعی میباشد. هر نسخه در یکی از سالهای میلادی منتشر شده و در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته. در ادمه برخی از نسخه های موجود را نام میبریم :

  • نسخه ۲۰۰۵ SQL Server: نسخه SQL Server 2005 با نام کد Yukon، در ماه اکتبر ۲۰۰۵ به عنوان نسخه گسترش یافته SQL Server 2000 منتشر گردید.
  • ۲۰۰۸ SQL Server: نسخه SQL Server 2008 با نام Katmai، در 6 آگوست سال ۲۰۰۸ با هدف ایجاد دیتابیس‌های خودتنظیم (Self-tuning)، خودسازمانده (Self-Organizing) و خودنگهدار (Self-Maintain) منتشر شد.
  • SQL Server 2012: در سال ۲۰۱۱ مایکروسافت نسخه دیگری از اسکیوال سرور را با کد “Denali” منتشر کرد. این نسخه آخرین نسخه‌ای بود که از OLE DB پشتیبانی می‌کرد و قرار شد که ODBC جایگزین آن شود.
  • SQL Server 2014: نسخه 2014 در آوریل 2014 با شماره 12.0 عرضه شد. این نسخه، قابلیت جدیدی را برای مدیریت حافظه اضافه کرد که بر اساس آن، جداول می‌توانند بطور کامل در حافظه قرار بگیرند.
  • SQL Server 2016: این نسخه در سال ۲۰۱۶ با شماره ۱۳.۰ منتشر شده است. SQL Server 2016 ، دیگر از پردازنده‌های ۳۲بیتی پشتیبانی نمی‌کند.
  • نسخه SQL Server 2019: اس‌کیوال 2019 بهینه‌سازی‌های مختلفی را در بخش‌های مختلف اعمال کرده است. در حال حاضر این نسخه، جدیدترین نسخه‌ای است که مایکروسافت عرضه کرده

نسخه SQL Server 2019 و تفاوت آن نسبت به نسخه های قبلی

این نسخه کامل ترنی و جدیدترین نسخه SQL Server میباشد که میتوانید از آن استفاده کنید. در این نسخه فقط از پردازنده های 64 بیتی پشتیبانی میشود و دیگر نمیتوان این نسخه را بر روی پردازنده های 32 بیتی نصب کرد. نصب SQL Server بایستی بر روی سرور انجام شود. اما امکان نصب بر روی سیستم کامپیوتری و اجرای سایت در لوکال هاست هم خواهد بود. نسخه 2019 نسخه ای Stable و کاملا تایید شده میباشد.

کاربرد SQL Server در تجارت و بازار چیست؟

معمولا وبسایت های دولتی و دانشگاهی تاکید بسیار زیادی بر روی امنیت اطلاعات دارند. برای همین هم اکثر سایت های دانشگاهی و بانک ها از زبان های دات نت و البته SQL Server برای ذخیره سازی داده های خود استفاده میکنند. برای همین است که بازار کار SQL Server به شدت داغ بوده و متخصصان این حوزه هم درآمد های قابل توجهی دارند. البته به این نکته هم دقت کنید که یادگیری اس کیو ال سرور کمی پیچیده تر از سایر DBMS هایی نظیر MYSQL و SQLite خواهد بود.

تفاوت بین پایگاه داده و SQL Server چیست؟

دقت کنید که پایگاه داده به مفهوم ذخیره سازی دائمی داده ها در قالب فایل هایی رمزنگاری شده میباشد. اما کار کردن با این فایل های رمزگذاری شده کمی سخت و پیچیده خواهد بود. برای همین سیستم های مدیریت پایگاه داده یا همان DBMS ها روی کار آمدند. SQL Server یک سیستم مدیریت پایگاه داده میباشد که با استفاده از آن میتوان یک پایگاه داده رابطه ای را ایجاد و مدیریت کرد.

کدام SQL Server بیشترین استفاده را دارد؟

معمولا آخرین نسخه از نرم افزار ها، بهترین ویژگی ها را در خود جای داده اند. در حال حاضر نسخه 2019 نرم افزار SQL Server بهترین عملکرد را در طراحی پایگاه داده ها دارد. البته نسخه 2021 در حال آماده سازی میباشد اما هنوز به مرحله انتشار نرسیده است. بلافاصله پس از انتشار این نسخه، حتما آنرا بررسی خواهیم کرد.