اسکرچ یک پلتفرم برنامه نویسی تصویری یا Visual است که در سال 2003 توسط دانشگاه MIT معرفی و عرضه شد. اسکرچ در آن زمان به علت کمبود ویژگی های این زبان برنامه نویسی و نیز نداشتن جامعه برنامه نویسان مطلوب، با استقبال زیادی مواجه نشد. اما در سال 2013 و با روی کار آمدن نسخه 2 اسکرچ تحت عنوان Scratch 2 محبوبیت این پلتفرم زیاد شده و جامعه برنامه نویسان آن افزایش یافتند. در حال حاضر نسخه 3 اسکرچ مورد استفاده عموم قرار میگیرد که به نسبت نسخه های قبلی دارای باگ های کمتر و ویژگی های بیشتری میباشد. در این مقاله از سری مقالات آموزش اسکرچ آموزش نصب اسکرچ را دنبال خواهیم کرد.

علت استفاده از اسکرچ چیست ؟

اکثر افراد مبتدی به دلیل سخت بودن یادگیری زبان های برنامه نویسی و عدم درک فرآیند های موجود در کدنویسی، قید ورود به این زمینه را میزنند. مخصوصا کودکان و نوجوانان که شاید علاقه کمتری به درگیر شدن با مسائل پیچیده داشته باشند. کودکان ترجیح میدهند با محیط های بصری و گرافیکی کار کنند؛ نه محیط های بی روح و خشک کدنویسی. به همین دلیل برنامه نویسی اسکرچ با استفاده کردن از یک محیط گرافیکی جذاب، افراد زیادی را به خود علاقه مند کرده است.

در پلتفرم اسکرچ نیازی به نوشتن کد های پیچیده و استفاده از ساختار های برنامه نویسی نیست. تنها کاری که باید انجام داد، کشیدن و رها کردن المان های موجود در نرم افزار اسکرچ میباشد. پس میتوان اینگونه عنوان کرد که شما با کشیدن و رها کردن یا همان Drag and Drop میتوانید به برنامه نویسی و بازی سازی بپردازید. این روش ساده برای برنامه نوشتن میتواند مورد توجه افراد مبتدی و بویژه کودکان قرار بگیرد.

آموزش نصب اسکرچ 3 ( install scratch 3 )

نسخه 3 نرم افزار اسکرچ، آخرین و بروز ترین نسخه این پلتفرم میباشد. قاعدتا پیشنهاد دانشجویار هم استفاده از آخرین نسخه های نرم افزاری خواهد بود. منتها تنها مشکل موجود در این نسخه از نرم افزار اسکرچ، عدم پشتیبانی این نسخه از ویندوز های پایین تر از 10 میباشد. یعنی نسخه 3 Scratch قابل نصب بر روی ویندوز 10 و بالاتر خواهد بود. چنانچه قصد نصب اسکرچ بر روی ویندوز 8 یا 7 را دارید، بهتر است از نسخه 2 این نرم افزار استفاده کنید. حال چگونه اسکرچ را نصب کنیم؟

برای نصب این نرم افزار کافیست تا از این لینک (+) اسکرچ 3 را دانلود و فایل exe دانلود شده را اجرا کنید. ( آموزش مراحل نصب نرم افزار در ویدیوی آموزشی موجود است ) پس از اجرای فایل، صفحه ای مشابه عکس پایین نمایان خواهد شد. با کلیک بر روی دکمه next و انتخاب محل نصب نرم افزار و سپس زدن دکمه install نصب اسکرچ 3 شروع خواهد شد. پس از اتمام نصب، دکمه finish نمایش داده شده که با کلیک بر روی آن، نرم افزار اجرا میشود.

نصب اسکرچ 3

آموزش نصب اسکرچ 2

همانطور که عنوان شد چنانچه شما از ویندوز 8 یا 7 استفاده میکرده باشید، امکان نصب اسکرچ 3 برای شما وجود نخواهد داشت. در چنین مواقعی تنها راه ممکن، نصب اسکرچ 2 میباشد. برای نصب اسکرچ 2 کافیست تا ابتدا این نرم افزار را از این لینک (+) دانلود کرده و سپس مشابه مراحل نصب اسکرچ 3 این نسخه را هم نصب کنید. منتها نکته حائز اهمیت اینجاست که نصب اسکرچ 2 به تنهایی سبب توانایی شما در استفاده از این پلتفرم نخواهد شد. زیرا نسخه 2 نرم افزار اسکرچ برای اجرای درست، نیازمند نرم افزار Adobe Air میباشد.

نصب نرم افزار Adobe Air

نرم افزار Adobe Air را از این لینک (+) دانلود و فایل adobeairinstaller.exe دانلود شده را اجرا کنید. پس از اجرای فایل، صفحه ای حاوی شرایط استفاده از این نرم افزار ( مطابق شکل زیر ) نمایان میشود. با کلیک بر روی گزینه I Agree میتوانید مراحل بعدی نصب را طی کرده و نرم افزار برای شما نصب خواهد شد. پس از نصب و کلیک بر روی دکمه finish نیازی به اجرای نرم افزار Adobe Air نخواهید داشت و میتوانید از اسکرچ 2 استفاده کنید.

نصب اسکرچ 2

کرک نرم افزار اسکرچ

اسکرچ یک پلتفرم متن باز و کاملا رایگان میباشد. رایگان بودن این نرم افزار به منظور عدم نیاز آن به کرک های متنوع خواهد بود. شما بدون هیچ دردسری و بدون نیاز به کرک کردن میتوانید از اسکرچ 3 یا اسکرچ 2 استفاده کنید. این رایگان بودن و عدم نیاز اسکرچ به کرک کردن، یکی از مهمترین ویژگی های پلتفرم اسکرچ محسوب میشود. ویژگی ای که سرعت عملکرد شما را افزایش داده و خیالتان را از نظر قوانین کپی رایت راحت می‌کند.

آموزش نصب اسکرچ بر روی موبایل

آیا اسکرچ روی گوشی نصب میشود؟ پلتفرم اسکرچ قابل استفاده در گوشی موبایل شما نیز خواهد بود. پس شما علاوه بر نسخه ویندوز و مک، میتوانید از نسخه اندروید اسکرچ نیز برای برنامه سازی استفاده کنید. برای دانلود برنامه اسکرچ برای گوشی کافیست به این لینک (+) مراجعه کرده یا از طریق گوگل پلی آن را دانلود کنید و بر روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. پس از نصب و راه اندازی نرم افزار اسکرچ، قادر به استفاده از قابلیت های این پلتفرم برنامه نویسی خواهید بود.

استفاده از ویرایشگر آنلاین اسکرچ

علاوه بر نسخه ویندوز و موبایل، شما قادر به استفاده از ویرایشگر آنلاین اسکرچ نیز خواهید بود. اینگونه دیگر نیاز نیست هیچ نرم افزاری نصب یا راه اندازی کنید. فقط کافیست تا سایت Scratch Mit را باز کرده و شروع به برنامه نویسی با استفاده از اسکرچ کنید. البته لازم به ذکر خواهد بود که استفاده از ویرایشگر آنلاین سبب از دست دادن اینترنت نیز خواهد شد. پس نصب نرم افزار اسکرچ میتواند سبب صرفه جویی در مصرف اینترنت ما شده و هزینه های ما را کاهش دهد.

سخن آخر

نصب نرم افزار اسکرچ 3 و نیز نصب اسکرچ 2 به علت رایگان بودن و عدم نیاز به کرک شدن، بسیار ساده و راحت خواهد بود. منتها تنها تفاوت میان اسکرچ 3 و اسکرچ 2 همان بحث نصب نشدن اسکرچ ۳ بر روی نسخه های ویندوز پایین تر از 10 میباشد. البته همواره پیشنهاد ما استفاده از آخرین نسخه های ویندوز و پلتفرم های برنامه نویسی در جهت بروز بودن خواهد بود. در دنیای تکنولوژی فقط جدیدترین ها میتوانند حرفی برای گفتن و ارائه دادن داشته باشند.

به امید روازی بهتر…