لاراول یک فریمورک سمت سرور بوده که بر روی سرور اجرا میشود. ما برای نصب لاراول، نیازمند سرور آپاچی و کامپایلر PHP خواهیم بود. پس ابتدا یا باید سرور خریداری کرده و یا با استفاده از نرم افزارهایی نظیر Wamp Server و XAMPP یک سرور مجازی در لوکال هاست خود ایجاد کنیم. در این مقاله آموزشی از سری مقالات آموزش لاراول با آموزش نصب لاراول در ویندوز با ما همراه باشید.

دوره معرفی شده در ویدئو بالا

ویژگی نرم افزار های Wamp و XAMPP

این دو نرم افزار یک سری از تجهیزات که سرور ها در اختیار ما میگذارند را برای ما مجازی سازی میکنند. ویژگی هایی نظیر سرور آپاچی، کامپایلر PHP و راه اندازی دیتابیس MySQL که همه نیازمندی های ما برای پیاده سازی یک Web Application هستند. تمام این بخش ها توسط نرم افزار های نامبرده نصب و اجرا خواهند شد.

مراحل نصب لاراول به شرح زیر میباشند:

نصب لاراول دارای قواعد و قوانین خاص خود میباشد. اگر این مراحل و مقررات را انجام نداده و نادیده بگیریم، در نهایت خروجی خوبی دریافت نخواهیم کرد. پس تک به تک مراحل را انجام داده و همه نیازمندی ها را نصب کنید.

مرحله اول نصب Laravel : دانلود و نصب پیش نیاز ها

پیش از نصب Wamp باید در نظر بگیرید که نرم افزار Wamp نیازمند یک سری فایل های dll میباشد که بایستی بر روی ویندوز نصب شوند. نصب تکی این فایل ها بسیار سخت است؛ پس پیشنهاد ما استفاده از این لینک (+) و دانلود و نصب یکجای این نیازمندی ها میباشد.

مرحله دوم نصب لاراول : دانلود و نصب Wamp

با استفاده از این لینک (+) شما قادر به دانلود آخرین نسخه Wamp برای ویندوز خواهید بود. در این مرحله اصلا نیازی به انجام کارهای عجیب و غریب نیست. هیچ کانفیگ خاصی نیاز نداشته و صرفا از دکمه های install و next استفاده میکنیم.

نصب لاراول

مرحله سوم نصب لاراول : انتخاب نسخه PHP

برای نصب آخرین ورژن از لاراول که اکنون لاراول 9 است، بایستی از PHP نسخه 8 به بالا استفاده کنیم که در نرم افزار Wamp این امکان وجود دارد تا نسخه PHP خود را مشخص کنیم.

نکته : با تغییر نسخه PHP ممکن است PHP My admin های قبلی کار نکنند و نیاز به بروزرسانی Wamp Server PHP My Admin از این لینک (+) وجود داشته باشد.

نکته 2 : در واقع PHP My Admin یک نرم افزار برای کار کردن با پایگاه داده های MySQL میباشد. بدون نصب و داشتن این نرم افزار، امکان استفاده از MySQL وجود نداشته یا بسیار سخت میشود.

مرحله چهارم نصب لاراول : نصب Composer

کامپوزر یک Dependency Management System یا سیستم مدیریت نیازمندی های PHP میباشد که از آن برای مدیریت پکیج های PHP استفاده میکنند. این سیستم از طریق Command ما از این سیستم برای نصب و مدیریت لاراول بهره خواهیم برد. پس اکنون کافیست تا از این لینک (+) کامپوزر را دانلود کنیم.

آموزش نصب لاراول

نکته : پیش از نصب کامپوزر بایستی مسیر PHP را به variable خودمان معرفی کنیم که برای این کار :

  1. مسیر C:\wamp64\bin\php\php-version\ را کپی میکنیم
  2. در ناحیه سرچ ویندوز Variable را تایپ کرده و Edit Environment را باز میکنیم
  3. از پنجره باز شده گزینه Environment Variable را میزنیم
  4. بر روی گزینه Path دابل کلیک کرده تا پنجره بعدی باز شود
  5. سپس New را انتخاب و آدرس کپی شده را جایگذاری میکنیم
  6. به همین راحتی توانستیم آدرس نسخه PHP را به ویندوز معرفی کنیم

اکنون بایستی بر روی فایل exe مربوط به کامپوزر، دابل کلیک کرده و این بسته نرم افزاری را نصب کنیم. در طول مراحل نصب از انتخاب گزینه های متفرقه پرهیز کرده و صرفا از next استفاده میکنیم.

پس از نصب، برای چک کردن فعال بودن Composer کافیست تا CMD را باز کرده و دستور Composer یا Composer -v را اجرا کنیم. اگر اجرا نشد، حتما چک میکنیم که در متغیر Path در مسیر Environment که پیش از این راجب آن صحبت کردیم، آدرس کامپوزر یعنی C:\ProgramData\ComposerSetup\bin ثبت شده باشد.

نصب Laravel

مرحله پنجم : نصب لاراول

برای نصب لاراول ابتدا بایستی وارد سایت رسمی آن به آدرس Laravel.com شده و بر روی دکمه Get Started کلیک کنیم. سپس در CMD از دستور cd برای رسیدن به پوشه www مربوط به لوکال هاست استفاده میکنیم. پس از وارد شدن به این پوشه کافیست تا دستور مربوط به ایجاد پروژه جدید لاراول را در CMD اجرا کنیم. همانند تصویر زیر :

آموزش لاراول 9

ایجاد پروژه های بعدی

برای ایجاد پروژه های دیگر هم دقیقا کافیست تا مرحله 5 را دوباره اجرا و پیاده سازی کنید. به همین سادگی میتوانیم یک پروژه جدید لاراول با استفاده از سیستم مدیریتی Composer ایجاد کنیم. البته شاید نوشتن دستور ایجاد پروژه جدید کمی تکراری و سخت به نظر برسد که برای راحت تر کردن این بخش هم راه حل هایی وجود دارد.

نصب لاراول به صورت Global

ما میتوانیم Laravel را به صورت Global بر روی سیستم خود کانفیگ کنیم تا مراحل ایجاد پروژه جدید کم تر و راحت تر شود. برای این کار کافیست تا دستور زیر را از سایت خود لاراول کپی کرده و در CMD خود اجرا کنید. لازم به ذکر است که به صورت دستی هم میتوانیم بنویسیم و اجباری به کپی کردن نیست.

Install Laravel

بعد از اجرای دستور بالا، کافیست تا از دستور laravel new example-app استفاده کنیم. البته دقت کنید که حتما با استفاده از cd به داخل پوشه www رفته و سپس اقدام به ایجاد پروژه جدید با استفاده از دستور مذکور کنید. ازین پس برای هر پروژه جدید، اجرای دستور laravel new و نوشتن نام پروژه کفایت خواهد کرد.