در سلسله مقالات آموزش ui ux، پنج مهارت مهم که یک ui ux کار باید آن ها را بلد باشد، بررسی نموده ایم.

یکی از مهمترین عواملی که پس از ورود کاربران به یک وب سایت، توجه آن‌ها را جلب می‌کند، عناصر بصری و طراحی وب سایت هستند. این طراحی و عناصر بصری نقش بسیار مهمی در توسعه و بهبود وضعیت وب سایت‌ها دارند. زیرا ظاهر و شکل ظاهری یک وب سایت قادرند تأثیر بسیاری بر تجربه کاربری فراهم کنند.

رابط کاربری (UI) به وظایف طراحی مانند فتوشاپ و Illustrator توجه می‌کند. UI درک عمیقی از زبان بصری دارد و با استفاده از الگوها، رنگ‌ها، فضاها و سازمان‌دهی صفحات، برای کاربران تجربه بصری جذابی را فراهم می‌کند. از طرف دیگر، تجربه کاربری (UX) به جنبه‌های فنی و تحلیلی مربوط است. UX تلاش می‌کند تا با بررسی نیازها و هدف کاربران، تجربه‌ای ساده، مفید و رضایت‌بخش را ایجاد کند.

آشنایی با UI به شکل ظاهری و درک مناسب از عناصر بصری و پویایی آنها مرتبط است. در عین حال، UX بر روی بهبود و بهینه‌سازی تجربه کاربری تمرکز دارد. اصول UX شامل تحلیل کاربری، پژوهش کاربری، پروتوتایپ سازی و آزمون و تجزیه و تحلیل داده‌های کاربری است.

اخیراً، فرصت‌های شغلی مرتبط با UI و UX توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. با توجه به این رشد، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی و توضیح مهارت های مهم برای UI UX بپردازیم.

چناچه شما در ابتدای مسیر یادگیری طراحی رابط کاربری هستید به شما پیشنهاد مطالعه مقاله چگونه ui ux کار با تجربه و خلاقی شویم؟ را می دهیم.

پنج مهارت مهم برای UI UX که هر طراحی باید بداند!

در ادامه درمورد 5 مهارت مهم برای یک طراح ui و ux صحبت خواهیم کرد:

اولین مهارت: تحقیق و بررسی کامل و اصولی

هنگامی که قصد طراحی کاری را دارید، باید به تحقیق کامل درباره آن بپردازید. اگر می‎خواهید به عنوان یک طراح UI / UX جدی و حرفه ‎ای ظاهر شوید، باید مهارت خود را برای تحقیقات UI / UX افزایش دهید. گاه مشاهده شده بسیاری از طراحی‎ های موفق و خلاقانه بدون انجام تحقیق و یا مطالعه‎ای به سرانجام نمی‎رسند. طراحان نمی‎توانند فقط از اطلاعات و یا ایده‎ هایی که ناگهان به ذهنشان می‎رسد برای طراحی بهره ببرند. بلکه آنها نیازمند الهام گرفتن از طراحی‎ های دیگران هستند. در واقع، افرادی که ui ux دیزاینر هستند باید از روانشناسی شناختی خود در زمینه علوم کامپیوتری استفاده کرده و سپس به طراحی بپردازند. شما با استفاده از سه عامل کلیدی زیر می‎توانید طرحی آگاهانه و خلاقانه‎ برای پروژه ‎هایتان ایجاد کنید:

  • شناسایی کاربران هدف
  • ایجاد شخصیت کاربری
  • جمع آوری داده ‎ها

هنگامی که شما اطلاعات فوق را به دست آوردید می‎توانید از طریق آزمایش کاربر، ایجاد شبکه و ساخت نمونه اولیه و… به طراحی UX UI خلاقانه و کاربردی بپردازید. در ضمن، حتما با افراد حرف ه‎ای و کاربلد همکاری کنید. هنگامی که شما به تحقیق و جستجو درباره طراحی مدنظرتان می‎پردازید، یک قدم جلو می ‎افتید. اما بدون همکاری با افراد متخصص همچون برنامه نویسان، طراحان، مدیریت پروژه ‎ها، بازاریاب ‎ها و افراد مورد نیاز دیگر نمی‎توانید پروژه مدنظرتان را پیش ببرید. حتی اگر پروژه پیش برود از کیفیت آن کاسته می‎شود. از این رو توانایی همکاری با افراد متخصص و حرفه ای مهم ترین مهارت ui ux خواهد بود. 

طراحی ui/ux

نکته
برای آشنایی با اصول طراحی رابط کاربری می توانید مقاله مهمترین اصول و مبانی طراحی ui با فتوشاپ که هر طراحی باید بداند را مطالعه فرمایید.

مهارت دوم: ارتباط بصری و غیربصری خلق کنید.

ارتباطات جز عوامل اصلی طراحی و دیزاین هستند. در واقع، طراح باید از توانایی زیادی برخوردار باشد تا بتواند محصول یا طراحی متناسب با پیام مدنظر خود خلق کند. همچنین، یک طراح می‎تواند همچون یک قصه ‎گو همه جنبه ‎های داستانی را با طراحی خلاقانه و جالب خود بیان کنند. طراحی و دیزاین باید ساده و زیبا باشد تا مشتری به راحتی بتواند پیامی که از طریق آن القا می‎شود را درک کند. همچنین، طراحان UI / UX باید در طراحی‎های خود از ابزارها، نرم افزارها و زبان ‎های برنامه نویسی همچونPHP ،Python ،Sketch ، CSS ، JavaScript، Photoshop، Illustrator و… استفاده کنند. به این ترتیب، آنها می‎توانند راه حل‎ های مناسبی برای مشکلات مشتریان خود پیدا کنند.

همچنین، باید با کاربر هم دل بوده و ایده خود را به او منتقل کنید. گاهی اوقات، طراحان باید از توانایی درک دیدگاه کاربران و مشتریان خود برخوردار باشند. هنگامی که طراحی مشکلات و نیازهای کاربرانش را درک می‎کند، بهتر می‎تواند راه حل مناسب به منظور رفع مشکلات آنها ارائه دهد. به همین دلیل، همدلی و انتقال ایده یکی از مهارت های مهم برای UI UX است.

نکته
برای الهام گرفتن و ابده پردازی در نقطه شروع می توانید مقاله نمونه بهترین منابع و سایت ها UI برای ایده و الهام گرفتن از آن ها را مطالعه فرمایید.

مهارت سوم: داشتن مهارت های ارتباطی قوی برای طراحان UI / UX بسیار ضروری و مهم است.

در واقع، می‎توان گفت مهارت‎ های ارتباطی همچون قدرت انسان‎ها در عرصه ‎های مختلف زندگی نظیر زندگی  شخصی و شغلی عمل می‎کنند.  یک طراح باید از مهارت‌های زیادی همچون مهارت تحقیق، برقراری ارتباط و در صدر آنها مهارت‎ های ارتباطی قوی برخوردار باشد. انتقال ایده ‎های مدنظر طراحان به افراد غیر فنی کار بسیار دشواری است. درک مفاهیم طراحی می‎تواند برای کاربران و یا مشتریان امری مشکل و سخت باشد. به همین خاطر، داشتن مهارت ارتباطی قوی نقش مهمی در فرآیند طراحی آنها ایفا می‎کند. هنگامی که یک طراح UI / UX بتواند ایده ‎های خود را به دقت ارائه دهد و مخاطب خود را تحت تأثیر قرار دهد از خلق مشکلات زیاد جلوگیری کرده است.

طراحی ui و ux

مهارت چهارم: مهارت کدگذاری

بیشتر طراحان UX به ارائه طراحی‎ های زیبا و خلاقانه در عرصه تکنولوژی و فناوری می‎پردازند. از آنجایی که دنیای امروز نیازمند دستیابی به طرح ‎های زیبا و جالب در عرصه UI / UX است، طراح می‎تواند از مهارت کدنویسی خود برای خلق طرح ‎های کاربردی و زیباتر استفاده کند. در ضمن، از آنجایی که تقاضا برای همکاری با طراحان باهوش در حوزه  UI / UX افزایش یافته کدگذاری و کدنویسی مزایای زیادی برای طراحان به همراه داشته است. با این حال، اگر تجربه زیادی در کدگذاری و کدنویسی ندارید، می‎توانید از دانش‎ های اولیه HTML ، CSS و JavaScript در طراحی نمونه‎ های اولیه خود استفاده کنید. این مهارت مخصوصا برای افراد تازه کار بسیار کاربردی است.

مهارت آخر، مهارت نویسندگی است.

نویسندگی از مهارت های مهم برای UI UX است. از آنجایی که محتوانویسی بخشی از فرآیند طراحی UI UX است، داشتن مهارت در این حوزه به خلق طرح‎های کاربردی و کارآمد کمک زیادی می‎کند. در واقع، هر جمله یا عبارت ناکارآمد می‎تواند بر تجربه کاربری تاثیر منفی بگذارد. به همین علت، نوشتن و نویسندگی قسمت مهمی از فرآیند طراحی UX هستند. بسیاری از شرکت‎ها و کمپانی‎ها نویسندگان محتوا مخصوص برای  UX استخدام می ‎کنند که این مسئله اهمیت این حوزه را نشان می‎دهد.

کلام اخر

در این مقاله به 5 مهارت اصلی این حوزه اشاره کردیم اما اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد ما مطالعه مقاله وبسایت lesley است که به مهارت های بیشتر یک طراح ui و ux اشاره کرده است. امروزه دنیای دیجیتال پر از طراحی‎ ها خلاقانه و کاربردی است. به همین خاطر، اشخاصی که خواهان فعالیت در عرصه UI / UX هستند نیازمند بهبود مهارت‎ های خود هستند. آنها می‎توانند از مهارت‎ های ذکر شده در این مقاله برای بهبود تخصص شغلی خود ایده بگیرند. هنگامی که طراح  UI / UX آگاهانه ‎تر به تولید و خلق طرح‎ هایش می‎پردازد، آینده شغلی بهتر و موفق‌تری را برای خود خلق می‎کند. بنابراین، اگر یک طراح UI / UX هستید حتما نکات ذکر شده را به منظور بهبود و رشد زندگی حرف ه‎ای خود در نظر داشته باشید.

طراح ui ux

نکته
برای اطلاع از سطح در آمد یک متخصص UI UX می توانید مقاله میزان درآمد و بازارکار متخصصان UI UX را مطالعه فرمایید.