در توسعه نرم‌افزار و طراحی UI و UX، یکی از تعریف‌های پرکاربرد داستان کاربر یا User Story است. داستان کاربر به صورت شفاف و کارآمد ویژگی‌هایی را که کاربر به آنها نیاز دارد توصیف می‌کند. این ویژگی‌ها می‌توانند بخشی از محصول نرم‌افزاری شما باشند که به کاربر ارائه می‌شود و با پرداختن به آنها، ارزش نهایی محصول در نظر کاربر قابل مشاهده خواهد بود. در ادامه وبلاگ دانشجویار، قصد داریم به این موضوع بپردازیم: user story چیست و جایگاه آن در فرایند توسعه نرم‌افزار را ارائه خواهیم کرد.

دوره معرفی شده در ویدئو

داستان کاربر یا user story چیست ؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، یوزر استوری یکی از اصطلاحاتی است که در توسعه نرم افزار و حوزه‌های مختلف مدیریت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح به ویژگی‌های یک نرم افزار یا پروژه گفته می‌شود که کاربر انتظار دارد در برنامه وجود داشته باشد. یوزر استوری اطلاعاتی درباره کاربر و اینکه از سیستم چه انتظاری دارد را به ما منتقل می‌کند. البته علاوه بر توسعه نرم افزار، این اصطلاح در دیگر حوزه‌های فناوری اطلاعات نیز وجود دارد؛ اما در این مطلب تنها به کاربرد User Story در طراحی UI UX می‌پردازیم.

به عنوان مثال، یک برنامه چک لیست خرید روزانه یک خانواده را درنظر بگیرید. این برنامه باید قابلیت‌های مختلف و کاربردی  موردنظر کاربران هدف را داشته باشد. برای مثال، این برنامه باید نوتیفیکیشن مناسب را به کاربران ارسال کند. به این صورت اگر یکی از اعضای خانواده خرید منزل را انجام دهند و تیک گزینه مورد نظر را فعال کنند، به افراد دیگر خانواده یک نوتیفیکیشن مبنی بر خریده شدن ماده غذایی مورد نظر ارسال می‌شود. به این ترتیب اتفاقاتی نظیر خرید یک ماده غذایی توسط دو یا چند نفر رخ نخواهد داد.

حال ممکن است شما به دلایل مختلف، امکانات دیگری را درون این برنامه نگنجانده باشید. در این صورت، کاربران مارکتی که اقدام به انتشار برنامه خود کرده‌اید، نظرات و نیازمندی‌هایی که فکر می‌کنند در این برنامه مورد نیاز است را ثبت می‌کنند. حال این شما هستید و برنامه‌ای که باید فرآیند بروز رسانی و توسعه بهتر آن را آغاز کنید.

نمونه یوزر استوری

دلیل ساخت یوزر استوری چیست ؟

حال شاید بپرسید دلیل استفاده از User Story چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

خب بگذارید با یک توضیح خلاصه، از این بخش عبور کنیم. به نظر شما، صرف زمان و هزینه برای ساخت یک نمونه اولیه بی‌نقص از پروژه بهتر است یا اینکه به یک نتیجه قابل قبول بسنده کنیم؟ احتمالا پاسخ شما، نمونه اولیه بی‌نقص خواهد بود؛ اما ممکن است شما زمان و هزینه زیادی را برای توسعه یک یا چند ویژگی در برنامه صرف کنید که در انتها، کاربران از آنها استفاده نکنند. در این صورت هم زمان، هم سرمایه و هم تلاش‌های تیم را هدر داده‌اید!

اما به مورد دوم فکر کنید؛ برنامه‌ای قابل قبول و نسخه بتا که روی یک مارکت منتشر می‌شود و با توجه به نظرات و نیاز کاربران توسعه پیدا می‌کند. اکنون خبری از صرف زمان زیادی روی پروژه (نسبت به حالت اول) نیست و ابزارها و قابلیت‌های برنامه، همگی مورد استفاده کاربران هستند. به این صورت، پس از مدتی ما برنامه‌ای داریم که به پختگی کامل رسیده و نظر مثبت بسیاری از کاربران را جلب کرده است.

نحوه کار با یوزر استوری‌ها

نوشتن یوزر استوری، معمولا بر دوش مدیر محصول یا صاحب محصول است. زمانی که نوشتن یک User Story به پایان رسید، زمان آن است که کار را بین تیم تقسیم کرده و آن را در جریان کاری تیم تعبیه کنید. بدین منظور باید در یک یا چند جلسه اسپرینت (اسپرینت مدت زمان کوتاهی است که یک تیم می‌تواند بخشی از یک پروژه را تکمیل کند)، برنامه ریزی لازم جهت توسعه هرکدام از این استوری‌ها (ویژگی‌ها) انجام شده و تیم درباره آن تصمیم گیری کند.

در این جلسات اعضای تیم باید درباره پیش‌نیازها و عملکرد مورد نیاز هر کدام از User Story ها بحث کند تا به یک نتیجه برسد. به این صورت بعد از توافق نظری کلی درباره پروژه، تیم می‌تواند پیش‌نیازهای لازم را به هر استوری اضافه کند.

معیارهای ارزیابی user story چیست ؟

خب پس از اینکه داستان کاربر تعیین شد، لازم است ارزیابی روی آن صورت بپذیرد تا در صورت نیاز، تغییراتی در آن اعمال شود. اکنون ممکن است بپرسید معیارهای ارزیابی user story چیست ؟

از نظر منطقی، یک پروژه بدون بازنگری مسلما دارای اشکالاتی خواهد بود. برای بازنگری و ارزیابی یوزر استوری، از مفهومی به نام Invent کمک می‌گیریم. این مفهوم که توسط بیک ویک ارائه شده، 6 معیار را برای بررسی یک User Story ارائه می‌دهد. در صورتی که یوزر استوری شما با این معیارها همخوانی نداشته باشد، باید آن را تصحیح کنید. این 6 معیار در تصویر زیر بطور خلاصه و در ادمه بطور کامل توضیح داده شده است.

معیارهای ارزیابی یوزر استوری چیست؟

  •       مستقل بودن (از کسی یا چیزی تاثیر نگرفته باشد)
  •       قابل بحث (تنها به نیازهای کاربر پرداخته شود)
  •       ارزشمند (باید برای کاربران دیگر مهم باشد)
  •       قابل تخمین بودن (تیم بتواند فرآیندهای آن و مدت زمان توسعه را تخمین بزند)
  •       کوچک بودن (امکان پیاده سازی در نهایتا 3 هفته)
  •       و قابل آزمایش (امکان تست با معیارهایی از پیش تعیین شده که باعث افزایش کیفیت داستان شود)

نحوه نوشتن User story چگونه است؟ مثالی از یوزر استوری

یوزر استوری‌ها به شکل کاملا ساده‌ای نوشته می‌شوند و معمولا از دو یا 3 جمله تشکیل شده‌اند. شکل کلی User Story معمولا از 3 بخش چه کسی؟ چه کاری؟ و چرا؟ تشکیل شده و بدین گونه است:

به عنوان — (چه کسی؟)، من می‌خواهم (چه کاری؟) تا (چرا؟)

  1. چه کسی: در ابتدا باید بدانیم ما این یوزر استوری را برای چه کسانی توسعه می‌دهیم. برای مثال ما فردی به نام محمد را در نظر می‌گیریم.
  2. چه کاری: کاربر می‌خواهد کاری را انجام دهد تا به نتیجه‌ای برسد. مثلا محمد می‌خواهد دوستانش را به خانه خود دعوت کند.
  3. چرا: در نهایت باید هدف کاربر از انجام این User Story را بدانیم. برای مثال، محمد می‌خواهد با دوستانش شطرنج بازی کند.

پس داریم: «به عنوان محمد، می‌خواهم دوستانم را به خانه‌ام دعوت کنم تا با آنها شطرنج بازی کنم.» این یک مثال از یوزر استوری است. نکته قابل توجه این است که لازم نیست حتما این ساختار را رعایت کنید؛ اما باید پرسونای مخاطب خود را پیدا کنید و به درستی راه حلی برای پاسخ به نیاز کاربر پیدا کنید.

اگر علاقه مند هستید در مورد یوزر استوری مطالعه بیشتری داشته باشید من به شما مطالعه مطلب مربوطه در وبسایت mountaingoatsoftware را معرفی میکنم.

سخن آخر

در این مطلب از سایت دانشجویار، سعی کردیم توضیح دهیم که user story چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم. همچنین نحوه نوشتن یک یوزر استوری را به همراه مثال به شما توضیح دادیم. این آموزش، بخشی از دوره طراحی UI UX- از صفر تا بازارکار است. شما می‌توانید برای شرکت در این دوره، روی آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت مثال‌ها و توضیحات بیشتر، ویدیوی بالا را مشاهده کنید.

در صورتی که سوالی در خصوص User Story دارید یا برای شرکت در دوره به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید در بخش ارسال نظرات، نظر یا درخواست خود را ثبت کنید.