طراحی رابط کاربری (UI) به عنوان جنبه‌ای حیاتی در فرآیند توسعه وبسایت‌ها و برنامه‌های کاربردی، نقش بسزایی در تجربه کاربری بهینه و جذاب دارد. اما برای ایده‌پردازی و الهام گرفتن در طراحی UI، لازم است به منابع مناسبی دسترسی داشته باشیم. در این مقاله، به شما بهترین سایت‌ها، منابع آنلاین و ابزارهایی را معرفی خواهیم کرد که می‌توانید از آنها برای الهام گرفتن و افزایش خلاقیت در طراحی UI استفاده کنید.

در این سری از مقالات آموزش ui ux، ما 14 نمونه از بهترین منابع و سایت هایی را معرفی کرده ایم که برای ایده گرفتن طراحان ui مورد استفاده قرار میگیرد.

چناچه شما در ابتدای مسیر یادگیری طراحی رابط کاربری سایت هستید به شما پیشنهاد مطالعه مقاله چگونه ui ux کار با تجربه و خلاقی شویم؟ را می دهیم.

 Behance

اولین مورد نمونه طراحی ui وبسایت Behance است که یکی از بهترین وب سایت‎های طراحی برای دیزاینرها و طراحان UI است. شما با جستجو در این سایت به بسیاری از ایده‌های الهام بخش و خلاقانه در حوزه طراحی UI  دست پیدا می‎کنید. تیم مدیریت Behance هر روز با دقت کارهای خلاقانه جدید را در سایت خود قرار می‎دهد.

Dribbble

Dribbble طراحان و دیزاینرهای عالی، خوب و حتی تازه کار را ترغیب به آپلود طرح ‎هایشان در وب سایتش می‎کند. کیفیت کلی طرح‎ های آپلود شده در Dribbble بسیار بالا است. و عکاسان، طراحان و دیگر کاربران علاقه‎ مندان به دنیای طراحی و دیزاین در آن عضو هستند.  البته، قبل از آپلود عکس ‎ها و طرح‎ های خود در این وب سایت باید کد دعوتی از طراحان دیگر دریافت کنید. پس از دریافت این کد می‎توانید وارد سایت شده و طرح ui را در سایت به اشتراک بگذارید.

AWWWARDS

AWWWARDS یکی از بهترین منابع و سایت های UI . تمرکز این سایت نمایش طراحی‎ های مرتبط به حوزه طراحی رابط کاربری وب سایت‎ ها است. این وب سایت، هدف خود را آشنایی با بهترین طراحان وب ذکر کرده است. همچنین، باید ذکر کرد توسعه دهندگان وب می‎توانند از  طریق ثبت آدرس وب سایت طراحی خود در مسابقه این سایت شرکت کنند. در نهایت، ممکن است آنها مفتخر به کسب جایزه بهترین طراح وب سایت از این مجموعه شوند.

طراحی ui ux سایت

UI Movement

تمرکز این وب سایت بر طراحی بهترین ui سایت قرار دارد. اگر علاقه‎ مند به مشاهده آخرین طرح ‎های خلاقانه و الهام بخش در حوزه طراحی UI هستید، حتما به این سایت مراجعه کنید. شما می‎توانید به طرح‎ هایی همچون انیمیشن‎ های UI در این وب سایت دسترسی پیدا کنید.

Land-book

Land-book مخصوص طرح ‎های مرتبط به حوزه طراحی landing pages |صفحات فرود، توسعه دهندگان وب، تولیدکنندگان محصول و استارتاپ ‎ها است. شما می‎توانید در Land-book به وب سایت‎ های طراحی متنوعی دست پیدا کنید. در واقع، می‎توان گفت مهم نیست شما روی چه پروژه‎ای فعالیت دارید همواره می‎توانید موضوعات جذاب و الهام بخش بسیاری را در این وب سایت پیدا کنید.

نکته
برای آشنایی با اصول طراحی رابط کاربری می توانید مقاله مهمترین اصول و مبانی طراحی ui با فتوشاپ که هر طراحی باید بداند را مطالعه فرمایید.

Ecomm.design

اگر می‎خواهید به یک سایت عالی در حوزه تجارت الکترونیک طراحی دست پیدا کنید، می‎توانید به سایت Ecomm.design مراجعه کنید. شما در این وب سایت حدود ۲۰۲۷ سایت برتر حوزه تجارت الکترونیک را براساس فهرست، سیستم عامل ‎ها، فناوری‎ ها و ترافیک پیدا کرده و از آنها در طرح‎ های آتی خود استفاده می‎ کنید.

نمونه ui

Lapa

Lapa  در دسته بهترین سایت های UI که به کمک به طراحان و دیزاینرها برای یافتن طرح ‎های الهام بخش و خلاقانه می‎ آید، قرار دارد. شما می‎توانید به کمک این سایت به آخرین طراحی‎ های روز و یادگیری مهارت ‎های جدید طراحی و دیزاین دست پیدا کنید. روزانه طرح‎ های جدیدی در این وب سایت برای کاربران علاقه ‎مند آپلود می‎شود.

Sitesee

Sitesee متشکل از یک گالری حرفه ‎ای در حوزه طراحی مدرن است. شما با مراجعه به این وب سایت می‎توانید به طرح‎ های تخصصی دست پیدا کنید. طرح های آپلود شده در این وب سایت براساس کالکشن‎ های مختلف طبقه بندی شده ‎اند.

نکته
چناچه می خواهید یک طراح رابط کاربری شوید می توانید مقاله پنج مهارت مهم برای ui ux که هر طراحی باید بداند را مطالعه فرمایید

Pinterest

Pinterest در گروه بهترین پلتفرم‎ ها برای آموزش و یادگیری در حوزه‎ های مختلف قرار دارد. شما با مراجعه به این وب سایت اینترنتی می‎توانید تصاویر و ویدئوهای کاربردی و کارآمدی که سرشار از خلاقیت و ایده‎ های جدید هستند را کشف کنید. همچنین،  می‎توانید مطالب متنوعی را در حوزه ‎های مختلف من جمله  طراحی، تزئینات و دکوراسیون منزل، نحوه طبخ غذا و … در این سایت یا اپلیکیشن پیدا کنید. کاربران پینترست از طریق لایک، اشتراک گذاری، اظهار نظر و آپلود طرح‎ ها، عکس ‎ها و ویدیوهای خود با یکدیگر تعامل دارند.

سایت های خلاقانه خارجی

CollectUI

CollectUI بستری را به منظور ایده گرفتن روزانه طراحان UI فراهم کرده است. شما به عنوان یک طراح UI می‎توانید با مراجعه روزانه به این وب سایت ایده‎ ها و طرح ‎های خلاقانه زیادی را مشاهده کنید. پس از آن می‎توانید از این ایده‎ ها در طرح‎ های جدیدتان بهره ببرید.

مجله Smashing

طراحان UX می‎توانند به مجموعه بزرگ و کاربردی در حوزه ‎های متنوعی همچون طراحی وب، طراحی APP، توسعه وب و… از طریق مجله Smashing دست پیدا کنند. در واقع، این مجله را می‎توان یک منبع عالی برای یادگیری و آموزش دیزاینرهای UX دانست.

وبلاگ Mockplus

از بهترین نمونه کار ui ux می‎توان به وبلاگ Mockplus اشاره کرد. این وبلاگ ابزارهای کارآمد و ساده را با هدف نمونه سازی اولیه در اختیار طراحان قرار می‎دهد. این وبلاگ شامل موضوعات گسترده‎ای نظیر نمونه سازی اولیه، طراحی UX، طراحی UI و … می‎شود. در ضمن، قابلیت دانلود الگوها و منابع طراحی فراوانی به صورت رایگان در این وبلاگ برای طراحان وجود دارد.

Designer News

Designer News یک انجمن گفتگو محور برای  طراحان و دیزاینرها است. از سراسر جهان طراحان مختلفی عضو این پلتفرم شده و از طریق اشتراک گذاری مطالب و موضوعات جذاب به یکدیگر کمک می‎کنند. این پلتفرم مخصوصا برای طراحان UX بسیار مفید و کاربردی است.

مجله UX

همانطور که از اسم مجله مشخص است، این پلتفرم بستری عالی برای ایده گرفتن طراحان UX است. طراحان UX به راحتی می‎توانند آخرین اطلاعات و فرآیندهای مرتبط به دنیای طراحی UX را از طریق این مجله دنبال کنند. در ضمن، طراحان UX می‎توانند از طریق این پلتفرم به فعالیت در پروژه های مختلف به عنوان طراح ux سایت بپردازند.

نکته
برای اطلاع از سطح در آمد یک متخصص UI UX می توانید مقاله میزان درآمد و بازارکار متخصصان UI UX را مطالعه فرمایید

جمع بندی بهترین منابع و سایت های UI برای ایده و الهام گرفتن از آنها

در آخر باید گفت امیدواریم سایت‎ ها، برنامه‎ ها، مجله‎ ها و فروم‎ های معرفی شده در این مقاله به کمک شما در طراحی سایت (ui & ux) آمده و شما را به عنوان یک طراح UX آگاه ‎تر و خلاق‌تر کرده باشند. فراموش نکنید، اگر خواهان بهترین بودن در حوزه شغلی خود هستید، ضروری است دائما از آخرین ایده ‎های روز دنیای طراحی بهره ‎مند شوید. سایت‎ های فوق به متخصصان ux در طراحی سایت برای آموزش مداوم در حوزه طراحی و افزایش خلاقیت کمک کننده هستند. امیدواریم مطلب فوق را با افراد علاقه ‎مند و طراحان UX به اشتراک بگذارید تا آنها هم بتوانند نهایت استفاده را از مطالب ببرند.