تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل، یکی از مشکلاتی است که کاربران اکسل با آن مواجه هستند. امکان تبدیل این دو به یکدیگر با استفاده از یک رابطه ریاضی در نرم افزار Excel وجود دارد؛ البته در نسخه‌های قدیمی این نرم افزار، این کار باید با استفاده از افزونه‌های جانبی انجام شود. در ادامه در وبلاگ دانشجویار به آموزش نحوه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در نرم افزار اکسل و برعکس می‌پردازیم.

چگونه می‌توان در اکسل تاریخ فارسی وارد کرد؟

در کشورهایی نظیر ایران و افغانستان، از تقویم شمسی استفاده می‌شود. به همین دلیل شرکت مایکروسافت در نرم افزار اکسل قالب بندی جدیدی برای تاریخ‌های شمسی ارائه کرده که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

قبل از وارد کردن تاریخ شمسی در اکسل، ابتدا باید قالب بندی تاریخ در سیستم عامل خود را بررسی کنید. در حالت عادی، تاریخ‌ها به صورت دو رقم برای روز(dd)، دو رقم برای ماه (mm) و چهار رقم برای سال (yyyy) نوشته می‌شوند و ترتیب آنها نیز مهم است. ممکن است این تنظیمات در سیستم شما ابتدا دو رقم برای ماه و سپس دو رقم برای روز قرار گرفته باشد. برای رفع این مشکل و اطمینان از درست بودن فرمت تاریخ در ویندوز، طبق راهنمای زیر پیش بروید.

  1. وارد Control Panel شوید و به بخش Clock and Region بروید.
  2. در این بخش، گزینه Chenge Date, Time or Number Format را انتخاب کنید.
  3. در قسمت Formats روی گزینه Additional settings کلیک کنید.
  4. در پنجره بازشده، وارد تب Date شوید و در بخش Date Formats، تنظیمات را طبق تصویر زیر قرار دهید.
واردکردن تاریخ فارسی در اکسل
  • گزینه Ok را انتخاب کنید تا تنظیمات اعمال شود.

در ادامه، باید قالب تاریخ شمسی در اکسل را تعیین کنید.

تعیین فرمت تاریخ شمسی و میلادی در اکسل

برای این کار، کافی است وارد نرم افزار اکسل شده و یک تاریخ شمسی در سلول موردنظر وارد کنید. سپس روی سلول کلیک راست کرده و گزینه Format Cells را انتخاب کنید تا پنجره قالب بندی سلول‌ها در اکسل نمایش داده شود. در اینجا، باید قالب سلول را روی Date قرار دهید. از طریق قسمت Sample نیز می‌توانید پیش‌نمایشی از نحوه نمایش تاریخ در سلول‌ها را مشاهده کنید.

در ادامه، گزینه Locale را روی (Iran) Persian و گزینه Calender Type را روی Persian قرار دهید. همچنین در صورتی که نیاز به پر کردن خودکار سلول‌های دیگر دارید و می‌خواهیم ترتیب تاریخ‌های شمسی در آن رعایت شود، تیک گزینه Input dates according to Selected Calender را فعال کنید.

استفاده از تاریخ شمسی در اکسل

به این صورت، می‌توانید از تاریخ شمسی در اکسل استفاده کنید.

تبدیل فرمت تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

حال برای تبدیل فرمت‌های تاریخ شمسی به میلادی یا برعکس، نیاز است تغییرات کوچکی را لحاظ کنید. با این کار، بدون نیاز به افزونه یا فرمول، تاریخ شمسی به میلادی تبدیل می‌شود.

  1. تصور کنید تعدادی تاریخ شمسی دارید و می‌خواهید آنها را تبدیل به تاریخ میلادی کنید.
  2. ابتدا سلول یا سلول‌های موردنظر را انتخاب کرده و با فشردن میانبر CTRL+1، وارد بخش Format Cells شوید.
  3. در اینجا، طبق مراحل گفته شده در بالا، از بخش Category وارد date شوید.
  4. در این بخش، لازم است تنظیمات با کمی دستکاری کنید. برای مثال، گزینه Calender Type را روی حالت Georgian قرار دهید.
  5. حالا فرمت تاریخ شمسی شما به تاریخ میلادی تبدیل شده است.

روش‌های تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

برای تبدیل تاریخ شمسی و میلادی به یکدیگر در محیط اکسل، دو راه حل وجود دارد:

  1. تغییر منطقه و زبان که تنها در اکسل نسخه 2016 و جدیدتر قابل اجرا است.
  2. استفاده از فرمت استاندارد و قالب بندی سلول‌ها و افزونه (Add-ins) برای تبدیل تاریخ که در همه نسخه‌های این نرم افزار قابل استفاده است.

در ادامه، نحوه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل با استفاده از روش‌های گفته شده را تشریح می‌کنیم.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی با افزونه

برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و برعکس، از افزونه‌ای به نام FarsiTool در اکسل استفاده می‌کنیم. کاربرد این افزونه، تبدیل تاریخ‌های شمسی و میلادی به یکدیگر و نوشتن اعداد به صورت حروف است. برای دریافت این افزونه، روی لینک زیر کلیک کنید و فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید.

https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2021/04/FarsiTools.zip

 پس از خارج کردن فایل از حالت فشرده، یک فایل با پسوند .xla یا .xlam مشاهده خواهید کرد. برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در Excel با استفاده از افزونه، نیاز است افزونه موردنظر را در نرم افزار اکسل اضافه و فعال کنیم. برای این کار، طبق مراحل زیر پیش بروید.

  1. وارد نرم افزار Excel شده و به تب File بروید.
  2. گزینه Options را انتخاب کنید.
  3. از منوی سمت چپ، وارد قسمت Add-ins شوید.
  4. در پایین گزینه Manage را روی حالت Excel Add-ins قرار دهید و روی گزینه Go کلیک کنید.
  5. فایل .xla را انتخاب و روی گزینه OK کلیک کنید.
  6. به این صورت افزونه در اکسل نصب و فعال می‌شود. اکنون بهتر است نرم افزار را ببندید و مجددا باز کنید تا توابع موجود در افزونه، به آن اضافه شوند.

تبدیل تاریخ شمسی به تاریخ میلادی در اکسل با افزونه

افزونه FarsiTool دارای تعدادی تابع کاربردی در اکسل است. در اینجا، توابعی به نامs2m و m2s وجود دارند.

  • تابع s2m برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • تابع m2s در تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل کاربرد دارد.

فرمول تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل و برعکس

برای استفاده از این توابع، باید دست به کیبورد شده و کمی فرمول نویسی در اکسل انجام دهیم. مثلا، تصور کنید در سلول A2 تاریخ 1.1.14.2 قرار گرفته و می‌خواهیم معادل آن در تقویم میلادی را در سلول B2 بنویسیم. برای این کار، در سلول B2 یک علامت = قرار می‌دهیم تا امکان نوشتن فرمول در آن فعال شود. حالا کافیست تابع s2m را فراخوانی کرده و در ادامه، اندیس یا سلول هدف را انتخاب کنیم. در نهایت، فرمول ما به صورت زیر خواهد بود:

B2 = s2mA2

برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل نیز مسیر مشابهی طی می‌شود؛ با این تفاوت که باید از تابع m2s استفاده کنید. اگر بخواهیم تاریخ میلادی موجود در سلول B2 را به تاریخ شمسی تبدیل کرده و در سلول A2 قرار دهیم، فرمول موردنیاز به صورت زیر خواهد بود:

A2 = m2sB2

استفاده از این روش در تمامی نسخه‌های اکسل امکان پذیر است؛ گرچه همیشه توصیه می‌شود از جدیدترین نسخه این نرم افزار استفاده کنید تا بتوانید از آخرین امکانات آن بهره‌مند شوید.

آیا بدون افزونه هم می‌توان تاریخ شمسی و تاریخ میلادی را به یکدیگر تبدیل کرد؟

بله. همانطور که در قسمت روش‌های تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و برعکس گفتیم، علاوه بر استفاده از افزونه و فرمول نویسی، امکان تبدیل تاریخ‌ها به یکدیگر براساس منطقه و زبان نیز وجود دارد. در ادامه، این روش را مشاهده می‌کنید. 

تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل براساس منطقه و زبان

استفاده از این روش نسبت به استفاده از افزونه بسیار ساده‌تر و سریعتر است. همچنین شباهت زیادی به تبدیل فرمت تاریخ شمسی به میلادی دارد؛ اما یک تفاوت کوچک، باعث تبدیل تاریخ‌ها به یکدیگر می‌شود. کافیست سلول‌های دارای تاریخ میلادی در فایل اکسل را انتخاب کنید و طبق مراحل زیر جلو بروید:

  1. ابتدا سلول‌های دارای تاریخ‌های میلادی را در جای مناسب، کپی کنید. سپس آنها را انتخاب کنید.
  2. در ادامه وارد پنجره format Cells شوید.
  3. از قسمت Category، روی date کلیک کنید.
  4. گزینه Locale را روی Iran و گزینه Calender Type را روی Persian قرار دهید.
  5. از بخش Sample فرمت نمایش موردنظرتان را انتخاب کنید.
  6. روی گزینه OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

در صورتی که تاریخ‌های میلادی را به درستی وارد کرده باشید، با این روش به تاریخ شمسی تبدیل می‌شوند. لازم به ذکر است این روش تنها در Excel 2016 به بالا وجود دارد و نمی‌توانید از آن در نسخه‌های قدیمی‌تر استفاده کنید.

معرفی انواع فرمت‌های تاریخ در اکسل

در نرم افزار اکسل، فرمت‌های متعددی برای تاریخ وجود دارد که در نگاه اول، استفاده از آنها گیج کننده به نظر می‌رسد. در جدول زیر، هرکدام از این فرمت‌ها را به صورت خلاصه معرفی و برای هرکدام، یک مثال آورده‌ایم.

انواع فرمت‌های تاریخ در اکسل

جمع‌بندی

در این مقاله با نحوه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل و برعکس آشنا شدیم. در ابتدا با نحوه تنظیم فرمت مناسب در تنظیمات ویندوز و تعیین فرمت زمان برای تاریخ‌های شمسی در اکسل آشنا شدیم. در ادامه نیز 2 روش کاربردی شامل استفاده از افزونه و تغییر منطقه و زبان سلول‌ها در نرم افزار اکسل را به شما معرفی کردیم. استفاده از این دو روش به شما کمک می‌کنند در کمترین زمان ممکن، فرآیند تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و برعکس را در اکسل انجام دهید.

توضیحات بالا بخشی از یادگیری دنیای بی انتهای اکسل است. اگر علاقه مند به یادگیری جامع اکسل هستید، ما در دانشجویار با تدریس دوره آموزش اکسل پیشرفته، به شما کمک خواهیم کرد تا مهارت‌های پیشرفته در استفاده از اکسل را بیاموزید. در این دوره‌، به صورت عملی و با استفاده از پروژه‌های واقعی، به شما تمرین‌ها و تکنیک‌های مرتبط با تجزیه و تحلیل داده‌ها، فرمول‌های پیچیده، جداول پیوسته، گراف‌ها و نمودارها، ماکروها و ویژگی‌های دیگر اکسل را آموزش خواهیم داد. با شرکت در این دوره، می‌توانید مهارت‌هایتان را به تسلط تکمیلی در اکسل برسانید و در زمینه‌های مختلفی از جمله تجارت، مالیات، آمار و تحلیل داده‌ها بهره‌وری بالاتری داشته باشید.

آموزش اکسل دانشجویار

چنانچه در انجام هر کدام از مراحل گفته شده در مقاله “تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل” به مشکلی برخورد کردید می‌توانید آن را در بخش دیدگاه ها بیان کنید.