نرم‌افزار اکسل یکی از نرم‌افزارهای پرکاربرد در ادارات و شرکت‌هاست. حتی در بسیاری از مشاغل کوچک‌تر نیز از اکسل برای حسابداری و صدور فاکتور استفاده می‌شود. یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از افراد به آن برخورد می‌کنند، نحوه تبدیل اعداد به حروف در اکسل است که در مواردی نظیر صدور چک، صورتحساب، فاکتور و… کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش اکسل دانشجویار، به نحوه تبدیل عدد به حروف در اکسل پرداخته می‌شود.

در چه مواردی، نیاز به تبدیل اعداد به حروف در اکسل داریم؟

به طور کلی، در تمامی اسناد مالی، علاوه بر مقدار عددی، باید این مقدار را به حروف نیز وارد کنید. همانطور که در بالا نیز گفته شد در اسنادی مانند صورتحساب‌ها، فاکتورهای خرید و فروش، چک‌ها و اسناد مالی دیگر، هزینه نهایی باید به صورت حروف نیز نوشته شود. علاوه بر این، در موارد متعدد دیگری نیز از این قابلیت اکسل استفاده می‌شود.

چگونگی تبدیل اعداد به حروف در اکسل

روش‌های متعددی برای تبدیل اعداد به حروف در نرم افزار Excel وجود دارد که هرکدام، مزایا و معایب خودشان را دارند. سریعترین و آسان‌ترین راه، استفاده از افزونه‌ها در اکسل است. در ادامه، با استفاده از دو افزونه FarsiTools و ABH، این کار را انجام می‌دهیم.

استفاده از افزونه FarsiTools

افزونه FarsiTools توسط توسعه دهندگان ایرانی توسعه پیدا کرده و به رایگان در اینترنت منتشر شده است. این افزونه قابلیت تبدیل اعداد کمتر از 15 رقم به حروف را دارد که برای اکثر افراد، مناسب است.

ابتدا این افزونه را از اینجا دانلود کنید.

https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2021/04/FarsiTools.zip

  • پس از دانلود، فایل ZIP دریافت شده را از حالت فشرده سازی خارج کنید. برای این کار، روی فایل کلیک راست کرده و گزینه Extract Here کلیک کنید. به این صورت، یک فایل با نام FarsiTools با فرمت xla مشاهده خواهید کرد.
  • در مرحله بعد، نرم افزار اکسل را باز کنید و وارد تب File و بخش Options شوید.
  • در پنجره باز شده، وارد قسمت Add Ins شوید. در پایین این بخش در قسمت Manage، روی دکمه Go کلیک کنید.
  • یک پنجره کوچک باز می‌شود. گزینه Browse را انتخاب کنید و فایل دریافت شده با فرمت xla را انتخاب کرده و گزینه OK را بزنید.

به این صورت افزونه نصب می‌شود.

استفاده از تابع Horofi برای تبدیل عدد به حروف در اکسل

حالا که افزونه به درستی نصب و فعال شده، زمان وارد کردن اعداد و دریافت حروف است.

برای این کار، وارد سلولی که مقدار عددی درون آن قرار دارد شوید و با قرار دادن =، فرمول زیر را درون آن تایپ کنید. به جای CellNumber، شماره سلول موردنظر را وارد کنید.

horofi(cellnumber)

اگر به درستی افزونه را نصب و فعال کرده باشید، عدد وارد شده به حروف نمایش داده می‌شود.

درصورت عدم نمایش حروف، با ارور Name مواجه می‌شوید. برای رفع ارور، باید یک بار برنامه را ببندید و مجددا باز کنید. در صورتی که مجددا این مشکل رخ داد، باید دست به کد شوید و با استفاده از زبان برنامه نویسی VBA، این پروسه را به سرانجام برسانید.

در دوره آموزش اکسل پیشرفته دانشجویار، به خوبی با نرم افزار Excel آشنا شده و مباحثی نظیر فرمول نویسی، ماکرو نویسی و VBA را فرا می‌گیرید. علاوه بر این مباحثی نظیر پیوت تیبل، پاورکوئری، نمودارها و پیوت چارت نیز آشنا می‌شوید.

استفاده از افزونه ABH

دیگر روش مرسوم در تبدیل مبلغ به حروف در اکسل، استفاده از افزونه ABH است. روش نصب و کار با این افزونه، کاملا مشابه افزونه قبلی است؛ با این تفاوت که به جای تابع Horofi برای تبدیل عدد به حروف در اکسل، دارای تابعی به نام AbH است.

برای دانلود افزونه abh، از اینجا اقدام کنید.

https://download.excel-excellency.ir/Persian%20Function%20For%20EXCEL_V2.rar

  • پس از اتمام دانلود افزونه abh، تمامی مراحل نصب را نظیر افزونه قبلی طی کنید. یعنی فایل را از حالت فشرده‌سازی خارج کنید؛ به تب File بروید و از بخش Options، وارد قسمت Add Ins شده و از قسمت Manage، روی دکمه Go کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده گزینه Browse را انتخاب کرده، فایل افزونه را انتخاب و روی دکمه Ok کلیک کنید. به این ترتیب، افزونه در کامپیوتر نصب می‌شود.
  • حال برای تبدیل عدد به حروف در سلول‌های اکسل، باید کد زیر را در بخش فرمول‌های سلول موردنظر بنویسید.

AbH(CellNumber,””)

به جای عبارت CellNumber شماره سلول موردنظرتان را بنویسید.

رفع مشکل ارور #Name در اکسل

در برخی از کامپیوترها، ممکن است حروف به صورت کاراکترهای ناخوانا و نامفهوم نمایش داده شود. همچنین ممکن است با خطای #Name مواجه شوید و نتوانید از افزونه‌ها استفاده کنید.

برای حل این مشکل، باید از طریق تنظیمات ویندوز، وارد بخش Control Panel شوید و از بخش Clock And Region، وارد بخش Region شوید. در پنجره نمایش داده شده، به تب Administrative بروید و گزینه Change System Locale… را انتخاب کنید. یک پنجره کوچک باز می‌شود که در آن، باید روی گزینه Current System Locale کلیک کنید و زبان Persian را در آن پیدا و انتخاب کنید. برای اعمال تغییرات، سیستم را ریستارت کنید. بعد از روشن شدن کامپیوتر، مشکل نوشتن اعداد به حروف در اکسل حل می‌شود.

فرمول تبدیل عدد به حروف در اکسل

فرمولی برای تبدیل عدد به حروف در اکسل به صورت پیش فرض وجود ندارد و تنها با استفاده از افزونه و ماژول می توان این کار را انجام داد.

راه‌های تبدیل اعداد به حروف در برنامه اکسل

در این مقاله سعی شد دو افزونه کاربردی برای تبدیل کردن اعداد به حروف در Excel را به شما معرفی کنیم. نحوه کار هر دو افزونه، یکسان است و مراحل نصب و استفاده از آنها، تفاوتی با یکدیگر ندارد؛ بنابراین بسته به نظر خودتان، می‌توانید از یکی از آنها استفاده کنید. دقت داشته باشید افزونه FarsiTools تنها توانایی پشتیبانی از اعداد 15 رقمی و کمتر را دارد. همچنین اگر این دو روش برایتان مشکل بود مطالعه مقاله مرتبط با تبدیل اعداد به حروف در اکسل در وبسایت ablebits را پیشنهاد میکنم.

در انتها، خوشحال می‌شویم نظرتان را درباره روش های تبدیل عدد به حروف در اکسل و مباحث پیرامون آن در بخش دیدگاه ها ببینیم!