در مواردی نظیر تعیین  نیاز به مشخص کردن تعداد روزهای بین دو تاریخ در نرم افزار اکسل داریم. برای مثال در برنامه ریزی پروژه یا تدوین یک تقویم محتوایی یا هر نوع برنامه ریزی دیگر، نیاز است که فاصله بین دو تاریخ را بسنجیم. در نرم افزار اکسل، این کار به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش اکسل دانشجویار به آموزش محاسبه روزهای بین دو تاریخ در اکسل می‌پردازیم. 

روش‌های محاسبه روزهای بین دو تاریخ در اکسل

روش‌های متعددی برای محاسبه تفاضل دو تاریخ وجود دارد. برخی نیاز به کدنویسی و استفاده از ماژول‌ها دارند؛ برخی فرمول هستند و برخی دیگر، توابعی هستند که برای این کار ساخته شده‌اند. در ادامه با استفاده از روش‌های دوم و سوم، یعنی فرمول نویسی و استفاده از توابع، تعداد روزهای بین دو تاریخ در اکسل را محاسبه می‌کنیم.

ساده‌ترین روش محاسبه روزهای بین دو تاریخ در اکسل

در این روش، کافی است دو تاریخ موردنظرتان را درون دو سلول بنویسید. سپس تاریخ قدیمی را از تاریخ جدید کم کنید. اگر این دو را در سلول B1 و B2 نوشته‌اید و می‌خواهید اختلاف آنها را در سلول B3 نمایش دهید، فرمول محاسبه اختلاف تاریخ در اکسل به صورت زیر خواهد بود:

B3: = B2 – B1

به این صورت، یک عدد در سلول B3 نمایش داده می‌شود که تعداد روزهای بین دو تاریخ است.

این ویژگی کاربردی در نرم افزار Excel، به این دلیل است که این نرم افزار، تاریخ‌ها را به صورت یک عدد ذخیره کرده است. برای مثال، تاریخ 1 ژوئن 1900 که اولین روز از قرن 20 میلادی است را با عدد 1 و روز بعد، یعنی 2 ژوئن 1900 میلادی را با عدد 2 ذخیره کرده است. به همین دلیل، امکان تفریق تاریخ‌ها برای بدست آوردن تعداد روزهای بین آنها وجود دارد.

محاسبه روزهای بین دو تاریخ در اکسل

استفاده از توابع برای نمایش تعداد روزهای بین دو تاریخ

به صورت کلی، دو تابع برای انجام این کار وجود دارد.

  • تابع DateDif
  • تابع Days

همچنین تابع Today که برای نمایش تاریخ جاری استفاده می‌شود. از این تابع در مواردی که نیاز به مشاهده تعداد روزهای باقی‌مانده به یک تاریخ است، استفاده می‌شود.

استفاده از تابع DateDif

تابع DateDif که مخفف عبارت Date Difference است، یکی از توابعی است که می‌تواند اختلاف بین دو تاریخ را براساس روز، ماه و حتی سال انجام دهد. از این تابع در موارد متعددی استفاده می‌شود. نکته مهم درباره این تابع، این است که ابتدا باید تاریخ قدیمی‌تر را وارد کنیم؛ سپس تاریخ جدید را در نوار فرمول اضافه کنیم. این نکته مهمی است که تنها در این تابع وجود دارد و در صورت عدم رعایت آن، با ارور NUM مواجه می‌شوید.

شکل کلی این تابع به این صورت است:

= Datedif(Cell1,Cell2,”D”)

عبارت Cell1 برای تاریخ قدیمی‌تر و عبارت Cell2 برای تاریخ جدید است. همچنین مقدار “D” به این معنی است که خروجی، براساس روزهای بین دو تاریخ نمایش داده شود. اگر به جای D یکی از حروف M یا Y را قرار دهید، به ترتیب ماه‌ها و سال‌های بین دو تاریخ برای شما محاسبه می‌شود.

استفاده از تابع Days

تابع Days، یکی از توابع اکسل است که صرفا برای محاسبه روزهای بین دو تاریخ مورداستفاده قرار می‌گیرد. تنها کاربرد این تابع همین مورد است و در مواردی که تنها نیاز به نمایش تعداد روزهای بین دو تاریخ در اکسل را دارید، بهتر است از تابع Days به جای تابع قبلی استفاده کنید.

روش کار این تابع، برعکس تابع Datedif است؛ یعنی در ابتدا باید تاریخ جدیدتر را نوشته و سپس، تاریخ جدید را بنویسیم. نحوه نوشتن این فرمول به این شکل است: 

= DAYS(Cell2,Cell1) + 1

مقدار Cell2 برای تاریخ جدید و مقدار Cell1 نیز برای تاریخ قدیمی استفاده می‌شود. نکته مهم در استفاده از تابع Days، این است که این تابع روزهای شروع و پایان را محاسبه نمی‌کند؛ یعنی اگر بخواهید اختلاف تاریخ 1 فروردین با 2 فروردین را محاسبه کنید، تنها مقدار 1 نمایش داده می‌شود. در صورتی که اینها 2 روز هستند؛ پس باید مقدار 1 را به خروجی تابع اضافه کنیم.

محاسبه روزهای بین روز جاری و تاریخ‌های دیگر

تصور کنید قصد دارید یک موعد چک بانکی در فایل برنامه ریزی خود در نرم افزار Excel تنظیم کنید. اینکه هر روز فایل را چک کنید و یک روز از تاریخ تنظیم شده به کمک توابع گفته شده در بالا کم کنید، کار بیهوده‌ای است؛ زیرا با استفاده از تابع Today، می‌توانید تعداد روزهای باقی‌مانده از تاریخ جاری به تاریخ‌های دیگر را محاسبه کنید.

برای محاسبه تعداد روزهای گذشته از یک تاریخ در گذشته تا امروز از فرمول زیر کمک بگیرید.

= Today() – تاریخ گذشته

برای نمایش تعداد روزهای باقی‌مانده به یک تاریخ در آینده نیز می‌توانید فرمول زیر را استفاده کنید.

= تاریخ آینده – Today()

این تابع در محاسبه سن افراد در فرم‌های اطلاعاتی و… نیز کاربرد دارد.

چطور تعداد روزهای کاری بین دو تاریخ را محاسبه کنیم؟

یکی دیگر از توابع کاربردی در محاسبه روزهای بین دو تاریخ در اکسل، تابع NetworkDays است که تعداد روزهای کاری بین دو تاریخ را مشخص می‌کند. با اضافه کردن مقدار Holidays در فرمول به صورت زیر، می‌توانید تعداد روزهای کاری موجود بین دو تاریخ را بدون درنظر گرفتن تعطیلی‌ها محاسبه و مشاهده کنید.

= NETWORKDAYS(Cell1, Cell2, [holidays])

مقدار Cell1 باید تاریخ شروع بازه زمانی موردنظر باشد. همچنین مقدار Cell2 تاریخ اتمام بازه زمانی است. مقدار Holidays که درون کروشه قرار داده شده نیز روزهای تعطیل بین دو تاریخ را حذف می‌کند.

حال اگر بخواهید روزهای کاری با کسر تعطیلی‌ها را درنظر بگیرید، از فرمول زیر بهره ببرید.

= NETWORKDAYS(Cell1, Cell2)

جمع‌بندی

امکان محاسبه روزهای بین دو تاریخ در اکسل با استفاده از توابع و اعمال ریاضی وجود دارد. توابع Days و Datedif برای محاسبه تعداد روزهای موجود بین دو تاریخ کاربرد دارند. تابع Today برای محاسبه تعداد روزهای بین تاریخ جاری و یک تاریخ دیگر کاربرد دارد. علاوه بر این، از تابع NetworkDays برای محاسبه تعداد روزهای کاری بین دو تاریخ استفاده می‌شود.

همچنین اگر دو تاریخ دارید و می‌خواهید به سرعت، اختلاف آنها را بدست آورید، می‌تواند تاریخ جدیدتر را منهای تاریخ قدیمی کنید تا به سرعت، تعداد روزهای بین آنها نمایش داده شود.

اگر روش دیگری برای محاسبه روزهای بین دو تاریخ در اکسل سراغ دارید یا در انجام این موارد مشکلی دارید، آنها را در بخش نظرات مطرح کنید.