فلاتر یک زبان برنامه نویسی SDK متن‌باز است که در سال 2015 توسط شرکت بزرگ گوگل ساخته شد و توسعه‌دهندگان موبایل می‌توانند با زبان برنامه‌نویسی فلاتر برنامه های native اندروید و ios آیفون را با کدنویسی توسعه و منتشر کنند (البته زبان برنامهنویسی فلاتر فقط برای موبایل نیست و شما از flutter می‌توانید برای ویندوز و حتی طراحی سایت هم استفاده کنید ولی پیشنهاد ما و گوگل برای توسعه برنامه‌های موبایلی می باشد). همچنین ناگفته نماند که تا قبل از سال 2017 به طور رسمی این زبان برنامه‌نویسی، وارد دنیای حرفه‌ای نشده بود و در حالت بتا (نسخه آزمایشی) قرار داشت که بالاخره گوگل در سال 2018 تصمیم گرفت زبان برنامه‌نویسی فلاتر را به صورت رسمی معرفی کند تا ما بتوانیم بهترین استفاده ممکن را از این زبان برنامه‌نویسی داشته باشیم.  از همین سو افرادی زیادی به دنبال آموزش فلاتر هستند. جهت آشنایی بیشتر با اینکه فلاتر چیست علاوه بر خواندن ادامه مطلب تماشای ویدئوی زیر را پیشنهاد میکنم.

دوره معرفی شده در ویدئو

یکی از برترین مزایا فلاتر، چندسکویی یا همان کراس‌پلتفرم (Cross Platform) بودن این زبان برنامه‌نویسی است که شما با این قابلیت فلاتر می‌توانید با یک بار برنامه‌نویسی، برای پلتفرم‌های مختلف هم خروجی بگیرید، به عنوان مثال شما قصد دارید یک برنامه‌ای را کدنویسی کنید و برای اندروید خروجی بگیرید که فریم ورک فلاتر به شما این امکان را می‌دهد که برای پلتفرم‌های دیگر هم خروجی بگیرید مثل ios و … و دیگر نیاز نیست دوباره از صفر کدنویسی کنید. (تاکید می‌کنم که در گذشته همچین ویژگی ممکن نبود و زبان برنامه‌نویسی قابلیت پشتیبانی از چندین پلتفرم را نداشت)

مزایا فلاتر چیست؟

زبان برنامه‌نویسی فلاتر کاربرد و مزایا بسیاری دارد که حتی برخی از آن باعث شده تا نسبت به رقبا خود برتری خاصی داشته باشد و کاربران به سمت یادگیری زبان برنامه‌نویسی فلاتر هدایت شوند، برخی از کاربردهای فلاتر را در قسمت پایین به شما گفته‌ایم که با دانستن آنها قادر خواهید بود تا بفهمید فریم ورک فلاتر چیست و وارد بازار کار فلاتر شوید.

نکته
مقاله پیشنهادی: نصب فلاتر

سرعت بالا

یکی از برترین مزایا زبان برنامه نویسی فلاتر، سرعت بالای آن است که در هنگام خروجی گرفتن دیگر نیاز نیست همانند زبان‌های برنامه‌نویسی‌های دیگر به مدت طولانی صبر کنید. به عنوان مثال تصور کنید که شما در حال برنامه‌نویسی با فلاتر هستید و کدنویسی خود را انجام دادید ولی می‌خواهید خروجی آن را ببینید و در این قسمت شما باید کلی صبر کنید تا برنامه اجرا شود، تازه اگر کد را دوباره بخواهید ادیت کنید کلی زمان می‌برد تا دوباره اجرا شود. ولی اگر از فلاتر استفاده کنید در زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید چرا که زبان برنامه‌نویسی فلاتر سرعتی بسیار بالایی دارد. (پیشنهاد می‌شود حتما ویدیو را تماشا کنید، در این رابطه کامل به شما توضیح داده‌ایم)

رابط کاربری ساده

فریم ورک فلاتر دارای رابط کاربری ساده و حرفه‌ای است که محیط برنامه‌نویسی را برای توسعه‌دهندگان جذاب‌تر کرده و یکی از خوبی های رابط کاربری در دنیای فناوری و برنامه نویسی روز به روز در حال پیشرفت است به طوری که دائم زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدی اضافه می‌شوند و در سال‌های اخیر یک زبان جدید به دنیای برنامه‌نویسی اضافه شده است که تغییرات بزرگی در دنیای برنامه‌نویسی ایجاد شده است و با اینکه این زبان برنامه‌نویسی نوپا است ولی کاربرد بسیاری دارد و نام این زبان برنامه نویسی چیزی نیست جز فلاتر؛ حالا اگر می خواهید بدانید flutter چیست؟ چرا فلاتر کاربرد دارد و کامل با این فریم ورک آشنا شوید، حتما با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا بتوانید وارد بازار کار فلاتر شوید.

فریم ورک فلاتر، انعطاف‌پذیری آن است که نسبت به رقبای خود یک مرحله بالاتر است و در کل می‌توان گفت فلاتر فریم ورک کامل شده ری اکت نیتیو است.

کراس پلتفرم

یکی دیگر از کاربرد و مزایا فلاتر، کراس‌پلتفرم بودن آن است که این ویژگی باعث شده تا در مقابل رقبای خود چند مرحله جلوتر باشد، فلاتر برای سیستم‌عامل‌هایی که در قسمت زیر معرفی می‌کنیم خروجی می‌گیرد.

  1. اندروید
  2. آی او اس
  3. ویندوز
  4. لینوکس
  5. مکینتاش
  6. گوگل فوشیما

رایگان بودن

زبان برنامه نویسی فلاتر رایگان است و دیگر نیاز نیست برای کار کردن و گسترش آن هزینه کنید و علت اصلی رایگان بودن این برنامه، اپن‌سورس بودن آن است.  (نرم‌افزاری که هر کسی می‌تواند سورس‌ کد آن را ببیند و یا ویرایش کند و یا توسعه دهد). جالب است بدانید فقط خود برنامه رایگان نیست بلکه داخلی برنامه هم رایگان است و شما از همه جهت می‌توانید استفاده کامل را از برنامه کنید بدون آنکه هزینه‌ای صرف آن کنید.

عملکرد حرفه ای

برترین ویژگی فریم ورک فلاتر، عملکرد آن است که همین باعث شده تا نسبت به رقبای خود برتری خاصی داشته باشد . عملکرد فریمورک فلاتر نسبت به ری اکت نیتیو به مراتب بهتر می باشد و سرعت بهتری نیز از سایر زبان‌های برنامه نویسی هم‌رده دارد.

پشتیبانی قوی

امروزه اکثر افراد با شرکت بزرگ گوگل آشنایی دارند و می‌دانند که این شرکت بسیار قدرتمند و مشتری‌مدار است. خبر خوب این است که پشتیبانی فلاتر، توسط شرکت گوگل انجام می‌گیرد که همین یک مزیت بزرگ برای زبان برنامه‌نویسی فلاتر است.

دارای ویجت‌های جذاب

یکی دیگر از موارد مهمی که باید بدانید این است که زبان برنامه‌نویسی فلاتر دارای ویجت‌های جذاب و آماده است که شما می‌توانید برای طراحی به صورت کاملا حرفه‌ای از این ویجت‌ها استفاده کنید و این ویژگی کار را برای طراحی بسیار زیبا و ساده کرده است و تمامی ویجت‌ها بر اساس جدیدترین متد روز طراحی شده که همین یک مزیت بزرگ نسبت به رقبا است.

حداقل کدنویسی

یکی دیگر از مزایا فلاتر استفاده حداقل کدنویسی در زبان برنامه‌نویسی است، فلاتر از زبان دارت استفاده می‌کند و ترکیبی از JIT و AOT است که باعث شده است تا زمان راه‌اندازی برنامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد. همچنین شما با آموزش پروژه محور فلاتر قادر خواهید بود تا تکنیک‌های مربوط به حداقل کدنویسی را یاد بگیرید.

مزایا و معایب فلاتر چیست؟

معایب فلاتر چیست؟

همانطور که در قسمت بالا شما را با مزایا فلاتر آشنا کردیم، حالا می‌خواهیم شما را با معایب این زبان برنامه نویسی آشنا کنیم، چرا که هیچ زبان برنامه‌نویسی کامل نیست و برای اینکه با معایب فلاتر آشنا شوید حتما بندهای زیر را کامل بخوانید تا به صورت دقیق متوجه شوید که فریم ورک فلاتر چیست .

مشهور نبودن

اگرچه که فلاتر بسیار قدرتمند است ولی یکی نقاط ضعف این زبان برنامه‌نویسی این است که هنوز به شهرت زیاد نرسیده است و افرادی که می‌خواهند از فلاتر استفاده کنند باید از اسکریپت‌های سفارشی استفاده کنند. به یاد داشته باشید که فریم ورک فلاتر اپن‌سورس است و به همین خاطر آینده درخشانی دارد پس به همین راحتی از این زبان برنامه‌نویسی گذشت نکنید.

شما با تماشای آموزش پروژه محور فلاتر قادر خواهید بود تا این محدودیت را دور بزنید :)

کتابخانه‌ای که هنوز کامل نشده است

یکی دیگر از نقاط ضعف و معایب فلاتر کامل نبودن کتابخانه فلاتر است. درست است که کتابخانه فلاتر قابلیت‌های بسیاری دارد و غنی است ولی هنوز جای پیشرفت دارد و بدون شک کتابخانه فلاتر پیشرفته‌تر از چیزی است که امروزه مشاهده می‌کنیم.

پشتیبانی نکردن از مرورگر وب

یکی دیگر از معایب فلاتر این است که توسط مرورگر وب پشتیبانی نمی‌شود. اما احتمال اینکه در آینده این مشکل برطرف شود وجود دارد.

حجم زیاد خروجی‌ها

با اینکه مزایا فلاتر بسیار زیاد است ولی یکی از دلایلی که باعث شده است تا رقبا به غیر از فریم ورک فلاتر به سراغ رقبای آن بروند، حجم بسیار زیاد برنامه‌ها می باشد، متاسفانه کاربرانی هستند که مشکل حافظه را دارند به خصوص در ایران و همین باعث می شود تا با برنامه‌های ساخته شده توسط فلاتر به مشکل برخورد کنند.

برخی از برنامه‌های محبوب ساخته شده با فلاتر

برنامه‌های زیادی هستند که توسط فلاتر ساخته شده اند ولی ما به شما چند برنامه محبوب را معرفی می‌کنیم که توسط فریمورک فلاتر توسعه پیدا کرده و مورد استقبال کاربران قرار گرفته اند.

برنامه های ساخته شده با فلاتر

Google Ads

برنامه Google Ads توسط فلاتر ساخته شده است و شرکت گوگل با استفاده از قابلیت‌های فلاتر توانست برنامه Google Ads را نسبت به قدیم حرفه‌ای‌تر کند.

Alibaba

شرکت Alibaba یک سایت تجارت الکترونیک است (با شرکت علی بابا ایرانی فرق دارد) که توسط فریمورک فلاتر ساخته شده است.

Postmuse

نرم افزار PostMuse برنامه‌ی ساخت قالب‌های اینستاگرام است که تمامی تمرکز برنامه اینستاگرام است که توسط فلاتر ساخته شده است.

بازار کار فلاتر

درست است که فلاتر هنوز مشهور نشده است ولی نسبت به زمانی که ساخته شده، توانسته است به جایگاه خوبی برسد و در میان رقبا از جایگاه خوبی برخوردار است و نسبت به سایر رقبا پیشرفته‌تر و نسبت به متد روز ساخته شده است و به همین دلیل آینده درخشانی دارد و حتی اگر بخواهید از یادگیری این حرفه به درآمد برسید می‌توانید به صورت دلاری هم کسب درآمد کنید. به صورت کلی بازار فلاتر روز به روز درحال پیشرفت است.

همین حالا وارد بازار کار فلاتر شوید

حالا که از طریق این مقاله و ویدیو با این زبان برنامه‌نویسی نوظهور آشنا شده‌اید و می‌دانید فریم ورک فلاتر چیست و می‌خواهید وارد بازار کار فلاتر شوید، فقط کافیست آموزش پروژه محور فلاتر را از سایت ما تهیه کنید و یک قدم به سمت پیشرفت و حرفه‌ای شدن قدم بردارید. خوشبختانه با توجه به متن‌باز بودن، معایب فلاتر کمتر از مزایای آن است.

چنانچه سوالی در رابطه با فریم ورک فلاتر و بازار کار آن داشتید، اول ویدیو را تماشا کرده و سپس مقاله را بخوانید و اگر باز هم به سوال شما پاسخ داده نشد، در بخش نظرات سوالات خود را ارسال کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان باشیم.