برنامه نویسی موبایل یکی از بهترین شاخه های برنامه نویسی بوده که درآمد آن نیز همواره در حال افزایش میباشد. یادگیری این حوزه برنامه نویسی میتواند آینده هر شخصی را تضمین کند. منتها شروع کردن برنامه نویسی آن هم در دنیایی پر از اطلاعات متنوع و مختلف، کار ساده ای نیست. به عنوان مثال یکی از مهمترین مسائل امروزی در رابطه با شروع برنامه نویسی موبایل این است که از برنامه نویسی فلاتر شروع کنیم یا از برنامه نویسی کاتلین؟ کدام پلتفرم میتواند آینده و بازار کار بهتری داشته باشد؟ فلاتر یا کاتلین؟

دوره معرفی شده در ویدئو

پیش از مقایسه فلاتر و کاتلین بهتر است بدانید که فلاتر یک پلتفرم برنامه نویسی و کاتلین یک زبان برنامه نویسی است. هرچند مقایسه یک پلتفرم با یک زبان برنامه نویسی کار درستی نیست، اما با بررسی دقیق ویژگی های هرکدام از این موارد میتوان به کاربرد آنها پی برد. انتخاب اشتباه آن هم در نقطه شروع، میتواند آینده شغلی و پیشرفت شما را با خطر مواجه کند.

مقایسه کاتلین و فلاتر

زبان برنامه‌نویسی کاتلین

شاید تا 5 سال پیش تنها زبان نیتیو و اصلی برای برنامه نویسی اندروید، زبان قدرتمند جاوا محسوب میشد. اما با معرفی زبان برنامه نویسی کاتلین در سال 2017 توسط گوگل، تمام نگاه ها به سمت کاتلین معطوف شد. کاتلین اکنون زبان برتر برنامه نویسی اندروید محسوب میشود. در حال حاضر جدیدترین و بروزترین کتابخانه های نرم افزاری که گوگل برای برنامه نویسی اندروید توسعه میدهد، با زبان کاتلین پیاده سازی شده و قابل استفاده در جاوا نیستند. همین امر میتواند مشخص کننده این باشد که در حال حاضر کاتلین زبان اول برنامه نویسی موبایل است.

زبان کاتلین علاوه بر قدرت خیره کننده ای که در تولید نرم افزار های اندروید دارد، قابلیت کامپایل شدن به زبان جاوا اسکریپ را نیز با استفاده از کامپایلر قدرتمندی تحت عنوان LLVM فراهم کرده است. این امر سبب استفاده از زبان کاتلین در طراحی سایت و نوشتن سرور میشود. علاوه بر اینها کاتلین با کتابخانه جدید خود با نام Kotlin Native قابلیت پیاده سازی نرم افزار های بومی برای IOS را هم تسهیل کرده است.

فریمورک فلاتر

این فریمورک امکان طراحی انواع برنامه و اپلیکیشن در تمام پلتفرم‌های گوشی هوشمند، وب و دکستاپ را دارد و در سال 2014 توسط گوگل ساخته شده است. خروجی فلاتر به صورت کاملا Native نبوده و توسعه اپلیکیشن‌های ساخته شده با فلاتر با جاوا و کاتلین متفاوت است. زیرا فلاتر برای اکثر قابلیت های بومی که در اندروید و ios مورد استفاده قرار میگیرد، view های جدیدی پیاده سازی کرده است. یعنی فلاتر از view های بومی اندروید و IOS استفاده نمیکند. همین امر سبب میشود تا هنگام ارائه نسخه جدید اندروید و IOS نتوان بر روی فلاتر حساب کرد.

نکته
مقاله پیشنهادی: نصب فلاتر

همواره پس از اعمال بروزرسانی از طرف گوگل و اپل برای اندروید و IOS، برنامه نویسان فلاتر باید منتظر بروز شدن ویجت های ساخته شده در فلاتر توسط برنامه نویسان گوگل بمانند. شاید ویجت هایی که برای اندروید ساخته شده سریع قابل بروزرسانی باشند، اما ویجت های مورد استفاده در سیستم عامل ios برای بروزرسانی زمان کافی نیاز خواهند داشت.

هدف از یادگیری فلاتر یا کاتلین

اگر هدف از یادگیری کاتلین یا فلاتر ، برنامه‌نویسی موبایل و یادگیری ساخت برنامه‌های کوچک باشد، انتخاب هرکدام از این زبان‌ها تفاوتی نمی‌کند. حال اگر هدف از این یادگیری پیدا کردن شغل در زمینه برنامه‌نویسی موبایل باشد، بهتر است نکات دیگری را نیز در نظر گرفت. با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده در ایالات متحده آمریکا، مشاغل مربوط به برنامه‌نویسان کاتلین به مراتب بیشتر از فلاتر بوده است. سابقه حضور کاتلین بیشتر از فلاتر بوده که خود نیز در این نتیجه بسیار موثر می‌باشد. در حال حاضر فریمورک فلاتر جدید محسوب شده و افراد زیادی با آن آشنایی کامل ندارند.

مقایسه فلاتر و کاتلین

ساخت اپلیکشین در اندروید با فلاتر یا کاتلین

برای ساخت اپلیکیشن در اندروید با فیچرهای عالی بهتر است از زبان نیتیو استفاده کرد. بهترین زبان نیتیو برنامه‌نویسی اندروید قطعا کاتلین خواهد بود. ولی اگر برنامه‌نویس بخواهد به طور همزمان اپلیکیشن خود را در اندروید و IOS راه‌اندازی کند، فلاتر می‌تواند مناسب‌تر باشد و در زمان کمتری نتیجه بهتری را به وجود خواهد آورد. اما باید دقت داشت که پلتفرم فلاتر در تولید اپلیکیشن های بزرگ دچار مشکل شده و ساختار جامع خود را از دست خواهد داد.

برای برنامه‌نویس‌ها کاتلین یا فلاتر

برای برنامه‌نویسان تخصصی اندروید یادگیری کاتلین بسیار راحت‌تر از فلاتر خواهد بود. این برنامه‌نویسان با افزایش مهارت و دانش خود در زمینه زبان‌های نیتیو می‌توانند در ساخت اپلیکیشن‌های اندروید بهتر عمل کنند. برای برنامه‌نویسان IOS، فلاتر و کاتلین زیاد نیست و مزایای زیادی برای این برنامه‌نویسان ندارد و تنها با کاتلین می‌توان کد backend را نوشت، نه بیشتر. ولی اگر برنامه‌نویس IOS خواستار ساخت اپلیکیشن به صورت کراس پلتفرم باشد، انتخاب فلاتر مناسب‌تر خواهد بود. برنامه‌نویسان تازه‌کار بهتر است از کاتلین استفاده کنند تا با زبان‌های برنامه‌نویسی نیتیو آشنا شوند. ولی اگر برنامه‌نویس نخواهد اپلیکیشن بسازد، یادگیری کاتلین برای او کاربردی نخواهد داشت.

چگونگی آموزش فلاتر و کاتلین

برای افراد که برای یادگیری برنامه‌نویسی به دنبال دوره‌های آموزشی باکیفیت و جامع هستند، یادگیری کاتلین نسبت به آموزش flutter بهتر است، زیرا که فلاتر یک تکنولوژی جدید بوده و دوره‌های آموزشی و پکیج‌های آن به طور کامل فراگیر نشده است ولی برای زبان برنامه‌نویسی کاتلین به عنوان یک زبان نیتیو، پکیج‌های آموزشی جامعی وجود دارد.

انجمن‌های یادگیری برنامه‌نویسی یک منبع خوب برای یادگیری هر دو زبان کاتلین و فلاتر خواهد بود ولی به نسبت مدرسان کاتلین بیشتر از فلاتر بوده و یادگیری آن را سریع‌تر و آسان‌تر خواهد کرد. ولی برای برنامه‌نویسانی که با ورود به حوزه و تکرار و تمرین خواهان یادگیری برنامه‌نویسی هستند، کاتلین یا فلاتر تفاوتی ندارد و به نسبت یادگیری هر دو مورد راحت است.

انتخاب بین کاتلین یا فلاتر برای پایه‌گذاری استارتاپ

قبل از انتخاب بین فلاتر یا کاتلین، باید ریسک‌های انتخاب هرکدام را مورد بررسی قرار داد چرا که یک خطا ممکن است استارتاپ تازه تأسیس را تا مرز نابودی برساند. زبان برنامه‌نویسی کاتلین با سابقه بیشتری که با فلاتر دارد، به نسبت پایدارتر است و نزدیک به 5 سال برای اندروید پشتیبانی می‌شود. اضافه کردن یک فایل در کد موجود در کاتلین بسیار راحت و کاربردی می‌باشد. فلاتر به علت نداشتن سابقه در زمینه پروژه‌های موفق، یک ریسک بزرگ به حساب می‌آید.

برنامه‌نویسان کمتری وجود دارند که با این تکنولوژی آشنایی کافی داشته باشند و از مهارت آن‌ها برای همکاری در پروژه‌های مختلف بهره برد. همچنین گوگل سابقه زیادی در زمینه شکست در پروژه‌های خود دارد بنابراین امکان دارد هر لحظه کاتلین یا فلاتر (بیشتر فلاتر) را کنار گذاشته و در این زمینه اعلام شکست کند. البته حداقل تا دو سال دیگر حمایت از هر دو مورد توسط گوگل انجام می‌شود ولی این زمان برای شروع یک شغل و درآمدزایی بسیار کم است.

جمع بندی

کاتلین به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی نیتیو و فلاتر به عنوان یک فریمورک نوظهور شناخته می‌شود. تفاوت‌های فلاتر و کاتلین زیاد بوده و در واقع از نظر ساختاری کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. قبل از انتخاب بین فلاتر یا کاتلین باید نوع برنامه نوشته شده به دقت مورد بررسی قرار گیرد، در غیر این صورت ممکن است قبل از شروع پروژه به بدترین شکل ممکن به پایان برسد.

توصیه می‌شود برنامه‌نویسانی که به دنبال شغل هستند، از زبان‌های نیتیو مانند کاتلین استفاده کنند و برای ساخت اپلیکیشن به صورت کراس پلتفرم مطمئناً فلاتر انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. ریسک‌های انتخاب بین کاتلین و فلاتر نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا که حتی کاتلین با سابقه بیشتر، هر دو تکنولوژی جدیدتری به حساب می‌آیند و هر لحظه امکان کنار گذاشتن هرکدام توسط گوگل وجود دارد.