فلاتر یک تکنولوژی و فریمورک جدید و قدرتمند است که توسط گوگل معرفی شده است. این فریمورک در سال 2014 به صورت آزمایشی منتشر شد و نسخه پایدار آن نیز در سال 2017 در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفت. گوگل در معرفی فلاتر، آن را یک UI Toolkit یا کیت توسعه رابط کاربری می‌خواند. البته در این مطلب، قرار به معرفی فلاتر نیست؛ بلکه می‌خواهیم نحوه نصب فلاتر در ویندوز و محیط‌های توسعه پراستفاده را شرح دهیم. بنابراین بهتر است تا انتهای این مقاله از سری مقالات ارتقا سطح آموزش فلاتر با آموزش نحوه نصب فلاتر با ما همراه باشید.

دوره معرفی شده در ویدئو

کدام IDE برای فلاتر بهتر است؟

از آنجایی که فلاتر یک کیت توسعه رابط کاربری برای پلتفرم‌های مختلف محسوب می‌شود، بنابراین باید بسته به کاربری خود یک محیط توسعه را انتخاب کنید. اگر توسعه دهنده اندروید هستید، بهترین انتخاب ممکن برای شما، استفاده از Android Studio است؛ گرچه هیچ اجباری برای استفاده از آن وجود ندارد. همچنین امکان نصب فلاتر در IntellJi و ویژوال استودیو کد نیز وجود دارد.

در ادامه راهنمای نصب فلاتر در VSCode و اندرید استودیو را توضیح داده‌ایم. به دلیل شباهت نحوه نصب فلاتر در اندروید استودیو و اینتل‌جی، می‌توانید از راهنمای بخش مربوطه برای هر دو محیط توسعه استفاده کنید.

قبل از شروع آموزش نصب فلاتر در ویندوز، بهتر است مطمئن شوید که سیستم شما برای نصب و کدنویسی با فلاتر مناسب است یا نه؟

نکته
بیشتر بخوانید: فلاتر یا کاتلین؟/

سیستم مورد نیاز فلاتر

برای اینکه بتوانید فلاتر را در سیستم خود نصب کنید، به کامپیوتر با مشخصات بالا نیاز نخواهید داشت! در واقع، این محیط توسعه شما است که امکانات و قدرت زیادی را می‌طلبد. اما به صورت کلی، برای استفاده از فلاتر در ویندوز باید کامپیوتر یا لپ تاپ شما مشخصات زیر را داشته باشد:

ویژگی های سیستم مورد نیاز فلاتر

نصب فلاتر در ویندوز

برای نصب فریمورک فلاتر در ویندوز، باید در ابتدا آخرین نسخه از SDK فلاتر برای ویندوز را دانلود و نصب کنید. نکته مهم این است که هیچ الزامی برای نصب فلاتر در مسیر C:/Program Files وجود ندارد و می‌توانید آن را در یک مسیر دلخواه در درایو C نصب کنید. بعد از دانلود فلاتر، باید آن را در مسیر دلخواه قرار داده و Extract کنید.

نکته: اگر نیاز به کار کردن با کنسول دارید، باید مسیر نصب فلاتر در ویندوز را ذخیره کنید. برای این کار، طبق راهنمای زیر پیش بروید:

مراحل نصب فلاتر در ویندوز

نصب فلاتر در VSCode

ویژوال استودیو کد به عنوان یکی از پرکاربرترین و برترین محیط‌های توسعه شناخته می‌شود که زبان‌های برنامه نویسی زیادی را پوشش می‌دهد. برای نصب فلاتر در VSCode، نیاز به نصب افزونه‌های فلاتر و دارت دارید. دارت یک زبان برنامه نویسی متعلق به گوگل است که برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل در فلاتر کاربرد دارد.

برای نصب Flutter در VSCode، باید به صفحه Extensions بروید و نام فلاتر را سرچ کنید. سپس افزونه اصلی این فریمورک را پیدا و Install Flutter را انتخاب کنید تا افزونه دانلود و نصب شود. در قدم بعدی، باید زبان برنامه نویسی Dart را هم جستجو و نصب کنید.

برای اطمینان از حسن انجام کار، یک ترمینال جدید در VSCode باز کنید و عبارت flutter – version را جستجو کنید. در صورت انجام درست مراحل نصب، نسخه فلاتر مورد استفاده نمایش داده خواهد شد.

نصب فلاتر در اندروید استودیو

قبل از فراگیری آموزش نصب فلاتر در اندروید استودیو، توجه کنید باید در ابتدا نیازمندی‌های این فریمورک را دانلود کنید. از جمله این موارد می‌توان به  Android SDK Command-line Tools و همچنین Android SDK Build-Tool اشاره کرد. همچنین آخرین SDKهای اندروید استودیو نیز مورد نیاز است. پس از نصب این موارد، می‌توانید به نصب و راه اندازی فلاتر در Adnroid Studio بپردازید.

مراحل نصب فلاتر در اندروید استودیو

پس از نصب فلاتر و کدنویسی با آن، برای اجرای برنامه ساخته شده در اندروید استودیو، به یک شبیه ساز و احتمالا گوشی هوشمند نیاز خواهید داشت.

نصب شبیه ساز اندروید

برای نصب و استفاده از شبیه ساز اندروید، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید از نرم افزارهای ثالث استفاده کنید یا شبیه ساز بومی اندروید استودیو؟

پیشنهاد ما استفاده از شبیه سازهای ثالث مثل NOX است. برای استفاده از نوع، ابتدا آخرین نسخه آن را دانلود و نصب کنید. هنگام نصب نیاز به فعالسازی تیک گزینه‌های خاصی نیست. پس از نصب و ورود به برنامه، وارد تنظیمات در صفحه اصلی شوید. در این قسمت به بخش Developer Option بروید و تیک گزینه USB Debugging را فعال کنید. سپس وارد بخش تنظیمات در بالای صفحه (تنظیمات نرم افزار) شوید و وضوح صفحه را به دلخواه و با توجه به مانیتورتان تنظیم کنید.

برای اعمال تغییرات، نرم افزار را ببندید و مجددا باز کنید.

اکنون با باز کردن اندروید استودیو، می‌توانیم شبیه ساز مورد استفاده را انتخاب کنیم. برای اینکه شبیه ساز Nox به عنوان نرم افزار پیشفرض انتخاب شود، باید تیک گزینه پایین سمت راست را فعال کنید.

نصب فلاتر در مک

در این بخش به آموزش نصب فلاتر در سیستم عامل مک میپردازیم. برای این منظور، باید مراحل گفته شده در بخش نصب فلاتر در ویندوز را در لپ تاپ مک خود انجام دهید. برای کدنویسی در مک، شما نیاز به XCode دارید. پس از دانلود و نصب این IDE، باید ابزارهای خط فرمان را پیکربندی کنید. این کار به وسیله قطعه کد زیر انجام می‌شود.

sudo xcode-select –switch /Applications/Xcode.app/Contents/Developer

sudo xcodebuild -runFirstLaunch

با نصب فلاتر در مک، می‌توانید به توسعه برنامه‌های iOS و مک بپردازید. لازم  به ذکر است که امکان توسعه اپلیکیشن برای سیستم عامل MacOS و iOS در ویندوز وجود ندارد. تنها راه استفاده از فلاتر برای این موارد، استفاده از سیستم عامل مک است.

نصب فلاتر در لینوکس و اوبونتو

برای اینکه بتوانید نصب فلاتر در لینوکس و اوبونتو را انجام دهید، کم و بیش به کارهای یکسانی برای انجام نیاز دارید. تقریبا تمام کارهای گفته شده در لینوکس نیز مورد نیاز هستند و همان دستورات نیز باید اجرا و تست شوند.

سخن پایانی

در این مطلب در سایت دانشجویار، به شرح راهنمای نصب فلاتر در ویندوز، مک و لینوکس پرداختیم. به یاد داشته باشید با نصب فلاتر در ویندوز، امکان دریافت خروجی اپلیکیشن برای دستگاه‌های آیفون و مک وجود ندارد. همچنین در صورت نصب فلاتر و استفاده از آن در مک نیز نمی‌توان برنامه‌ای برای اندروید را خروجی گرفت. چنانچه علاقه‌مند به مطالعه بیشتر در این زمینه هستید میتوانید مقاله مرتبط با نصب فلاتر را در وبسایت liquidweb مطالعه کنید.

در صورتی که طی نصب فلاتر به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید در بخش دیدگاه ها بیان کنید تا در کمترین زمان پاسخ مناسب دریافت کنید.