امروزه با گسترش اینترنت بسیاری از مشاغل فعالیت‌های خود را نیز بر بستر اینترنت فعال کرده‌اند و این اقدام رقابت کسب و کارها را نسبت به قبل بیشتر کرده است. مشاغلی که بر بستر اینترنت فعالیت می‌کنند برای دیده شدن توسط مخاطبین خود باید مجموعه اقداماتی را انجام دهند. یکی از بهترین کارهایی که اینگونه مشاغل می‌توانند انجام دهند پیروی از دستورات و قوانین سئو است. دانشجویار در این مقاله از سری مقالات آموزش صفر تا صد سئو قصد دارد شما را با یکی از مفاهیم مهم و اساسی در زمینه بهینه موتورهای جستجوگر یعنی نرخ تبدیل در سئو بیشتر آشنا کند و راه حل‌هایی را به منظور افزایش بهره وری به شما معرفی نماید.

منظور از نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل، نرخی است که برای تبدیل یک واحد به واحد دیگر استفاده می‌شود. مثلاً نرخ تبدیل ارز، نرخی است که برای تبدیل یک واحد ارز به واحد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرخ‌ها می‌توانند متغیر و مشخص شده باشند و بر اساس عوامل مختلفی مانند نرخ ارز، نرخ بهره و غیره تغییر کنند.

دلایل اهمیت Conversion Rate

نرخ تبدیل در سئو و بازاریابی آنلاین اهمیت بسیاری دارد و دلایل زیر را می‌توان برای این اهمیت ذکر کرد:

  1. افزایش درآمد: نرخ تبدیل بالا به معنای تبدیل بیشتر بازدیدکنندگان به مشتریان است. با افزایش تعداد مشتریان و فروش، درآمد شما نیز افزایش می‌یابد.
  2. بهبود بازده سرمایه گذاری: هرگاه برای جذب بازدیدکنندگان و تبدیل آن‌ها به مشتریان، هزینه‌هایی بپردازید (مانند تبلیغات آنلاین)، نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند تا از سرمایه‌گذاری خود بهره بیشتری ببرید و بازده سرمایه گذاری را بهبود بخشید.
  3. رقابت قوی‌تر: در بازار رقابتی آنلاین، Conversion Rate می‌تواند تفاوت سازنده‌ای باشد. با نرخ تبدیل بالا، شما می‌توانید رقبای خود را پیشی بگیرید و تعداد مشتریان بیشتری را به دست آورید.
  4. بهبود تجربه کاربری: با بهبود نرخ تبدیل، شما نه تنها مشتریان بیشتری را جذب می‌کنید، بلکه بهبود تجربه کاربری آن‌ها را نیز فراهم می‌کنید. این موجب افزایش رضایت مشتریان، اعتماد آن‌ها به شما و بازگشت آن‌ها به وبسایت شما می‌شود.
  5. بهبود شناسایی برند: با نرخ تبدیل بالا، شما می‌توانید بیشترین استفاده را از تلاش‌های بازاریابی خود ببرید و برند خود را بهتر و قوی‌تر در بازار معرفی کنید.

به طور کلی، Conversion Rate می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت وبسایت و تجارت آنلاین شما داشته باشد. با بهبود و بهینه‌سازی نرخ تبدیل، شما می‌توانید بهره‌وری بیشتری از منابع خود داشته باشید و در مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان قدم بردارید.

بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO

بهینه سازی Conversion Rate  به مجموعه کارها و فعالیت‌هایی می‌گویند که باعث افزایش نرخ تبدیل در سایت می‌شود. در واقع در فرآیند بهینه‌سازی Conversion Rate افراد تلاش می‌کنند تا مخاطب کارها و فعالیت‌های مورد نظر آنها را انجام دهد.

نرخ تبدیل در سئو

نرخ تبدیل در زمینه سئو به معنی انجام هر گونه اقدامی در جهت تبدیل بازدیدکننده یا مخاطب سایت به مشتری می‌گویند. در دنیای رقابتی امروز، داشتن ترافیک بالا و جذب بازدیدکنندگان به وب‌سایت کار حرفه‌ای و خوبی است، اما مهم‌ترین هدف برای هر کسب و کاری این است که بازدیدکنندگان را به مشتریان خود تبدیل کند. به همین منظور بهبود Conversion Rate به عنوان یک استراتژی مهم در زمینه سئو در نظر گرفته می‌شود.

تبدیل نرخ در بهینه‌سازی موتورهای جستجو یکی از عوامل کلیدی بوده که برای بهبود عملکرد وب‌سایت در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل و سایر موتورهای جستجو لازم و حیاتی است. Conversion Rate به مقداری اشاره دارد که بازدیدکنندگان وب‌سایت یا کاربرانی که با محصولات و خدمات شما در تعامل هستند به مشتریان واقعی و دائمی شما تبدیل شوند.

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل اهمیت دارد؟

بهینه سازی نرخ تبدیل به دلایل مختلفی در سئو سایت اهمیت دارد، در وهله اول انجام این فرآیند این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید عملکرد وب‌سایت خود و تلاش‌های تیم بازاریابی‌تان را به طور دقیق بررسی و اندازه گیری کنید. با انجام این کار می‌توانید با بینشی درست و دقیق اثربخشی وب‌سایت خود را بسنجید و در زمینه‌هایی که نقص وجود دارد آنها را شناسایی و بهبود ببخشید.

در وحله بعد، این استراتژی به شما کمک می‌کند تا با همان اندازه ترافیک سایت، پتانسیل فروش خود را افزایش دهید. برای مثال، با افزایش میزان بودجه در زمینه تبلیغات بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید که این اقدام باعث افزایش نرخ تبدیل در سئو سایت شما می‌شود. در نتیجه با انجام این کار نه تنها سطح نرخ تبدیل سایت را حفظ می‌کنید، بلکه هزینه‌های تبلیغاتی را کاهش می‌دهید و یا درآمد اضافی حاصل از این اقدام را می‌توانید در برنامه‌های تبلیغاتی جدید سرمایه‌گذاری کنید.

توجه  داشته باشید که همه منابع برای سایت ترافیک یکسانی ایجاد نمی‌کنند و برخی منابع ممکن است نرخ تبدیل کمتری داشته باشند، اما باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد تا بتوان مشتریان جدیدی را جذب کرد.

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر نرخ تبدیل در سئو

عوامل مختلفی بر Conversion Rate تاثیر می‌گذارند، به همین دلیل شناسایی و بررسی آنها برای بهینه‌سازی سایت بسیار مهم است. برخی از عوامل کلیدی که بر نرخ تبدیل تاثیر می‌گذارند عبارتند از:

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر نرخ تبدیل در سئو
  1. منابع بازدید کنندگان وب‌سایت نقش بسیار مهمی در تعیین Conversion Rate دارند که در این بخش منظور از منابع، ابزار و اقداماتی است که شما در جهت جذب بازدیدکنندگان انجام می‌دهید. به عنوان مثال بازدید کنندگانی که در نتیجه جستجوهای ارگانیک وارد سایت می‌شوند نرخ تبدیل بالاتری در مقایسه با بازدید کنندگانی از طریق تبلیغات بنری دارند. افراد با درک شیوه عملکرد منابع مختلف در ایجاد ترافیک می‌توانند کمک شایانی در تخصیص بهینه منابع کنند.
  2. اصل و ماهیت تبدیل بر Conversion Rate تاثیر می‌گذارد، یعنی کارها و اقدامات مختلفی که افراد در سایت انجام می‌دهند مانند پرکردن فرم، خرید و دانلود ممکن است دارای Conversion Rate متفاوتی باشند. به همین منظور بررسی و تجزیه و تحلیل هر کدام از اقدامات باعث می‌شود تا افراد بینش درستی درباره اثربخشی  استراتژی‌های نرخ تبدیل داشته باشند. برای مثال خرید آنلاین در برخی مناطق رواج بیشتری دارد و با کمک آن می‌توانید نرخ تبدیل در سئو بالایی بدست آورید.
  3. مطمئن شوید عنوان سایت، محتوا و غیره به وضوح ارزش پیشنهادی شما را نشان می‌دهند.
  4. سعی کنید که سایت شما برای انواع مختلف دستگاه‌ها بهینه‌سازی شده باشد.
  5. هنگام طراحی سایت اطمینان حاصل کنید که سایت تجربه کاربری مناسبی داشته باشد.

روش‌هایی برای بهبود نرخ تبدیل

برای بهینه‌سازی موثر Conversion Rate اجرای برخی روش‌ها به منظور دستیابی به این هدف بسیار حیاتی و مهم است برخی از روش‌های بهبود Conversion Rate عبارتند از:

روش بهبود نرخ تبدیل در سئو
  1. استفاده از Google Analytics: استفاده از این ابزار به شما امکان می‌دهد تا رویدادهای مهمی که در زمینه بهبود نرخ تبدیل انجام داده‌اید را ردیابی کنید، نقاط ضعف و قوت را بشناسید و در جهت آنها اقدامات لازم را انجام دهید.
  2. محاسبه و اندازه گیری نرخ تبدیل: برای محاسبه نرخ تبدیل باید تعداد کل تبدیل‌ها را بر تعداد کل بازدیدکنندگان تقسیم کرده و ضرب در 100 کنید. این محاسبات درصد بازدیدکنندگان را به شما نمایش می‌دهد که در آنالیز سایت می‌تواند کمک شایانی به شما کند.
  3. استفاده از CRM: CRM در واقع یک نوع داشبورد اطلاعاتی بوده که در آن اطلاعات مهم مربوط به سایت به نمایش در آمده است، اطلاعاتی مانند روند بازدید سایت، درصد نرخ تبدیل و… .
  4. اجرای تست A/B: در این تست شما دو صفحه وب یا صفحه فرو طراحی کرده و برای هر کدام استراتژی‌های نرخ تبدیل جداگانه‌ای پیاده‌سازی می‌کنید. پس از اجرا نتایج هر کدام را بررسی کرده و نتیجه هر استراتژی که بهتر بود آن را انتخاب می‌کنید.
  5. بهبود صفحات فرود
  6. بهبود تجربه کاربری و رابطه کاربری سایت

کلام آخر

همه ما امروزه متوجه اهمیت قوانین و مقررات سئو در سایت‌ها شده‌ایم، به همین منظور افراد بسیاری در تلاش هستند تا استراتژی‌ها و برنامه‌های نوینی برای بهبود عملکرد سایت پیدا کنند. افزایش نرخ تبدیل در سئو یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش بازدید سایت بوده که در این راستا ابزارها و روش‌های متفاوتی ایجاد شده است که افراد با بهره‌گیری از آنها می‌توانند عملکرد کلی سایت خود را بهبود ببخشند. بهبود نرخ تبدیل سایت باعث ایجاد مخاطب می‌شود که نتیجه‌ نهایی این اقدام افزایش فروش و درآمد خواهد بود.

حالا که با یکی از مهم‌ترین اصطلاحات در سئو وبسایت آشنا شدید، اگر علاقه مند به یادگیری روش های گفته شده برای افزایش نرخ تبدیل در سئو وبسایتتان هستید میتوانید با شرکت در دوره آموزش سئو دانشجویار بر دانش خود بیافزایید. جهت مشاهده سرفصل های دوره و یادگیری از حوزه روی دوره پیشنهادی زیر کلیک کنید.

منبع:

moz

highervisibility

victorious

با ثبت نظرات، پیشنهادات، انتقاد ها و همچنین سوال های خود در بخش نظرات سایت ما را در راستای بهبود کیفیت خدماتمان، یاری نمایید.