بازار کار سئو با پیدایش موتورهای جستجو و پیشرفت بیزینس‌های آنلاین هر روز در حال رشد است و شما می‌توانید تقاضای خوبی را برای یک متخصص سئو مشاهده کنید. ورود به این بازار کار نیازمند دانش تخصصی و آموزش سئو است و شما پس از گذراندن یک دوره آموزشی می‌توانید به درآمد متناسبی دست پیدا کنید. در کنار این درآمد، در صورتی که به عنوان یک متخصص بهینه سازی برای موتورهای جستجو شناخته شوید، مطمئنا خواهید توانست تا پروژه‌های شخصی خود را نیز پیاده کنید.

حوزه کاری SEO چیست؟

با آموزش سئو سایت شما در واقع روش‌ها و رویه‌هایی را آموزش خواهید دید که در جهت بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو انجام می‌شوند. یک وب سایت تنها خرید هاست و ثبت دامنه نیست و در مرحله اصلی آن، شما نیاز دارید تا اصولی را رعایت کنید تا در صفحه اول موتورهای جستجو مانند گوگل و در رتبه‌های برتر آن قرار بگیرید. حوزه کاری SEO روش‌هایی دارد که طی آن صفحات تولید شده وب سایت به صورت بهینه منتشر خواهند شد و پس از این بهینه سازی، به راحتی می‌توان رتبه سایت را افزایش داد و در نتیجه ورودی بیشتری را دریافت کرد.

در حالت کلی، آموزش سئو و تولید محتوا دارای بخش‌های زیادی است و می‌توان سئوی تکنیکال، سئوی داخلی و سئوی خارجی وب سایت را جزو مهم‌ترین بخش‌های آن به حساب آورد.

تخصص‌های مورد نیاز برای یک کارشناس سئو

یک متخصص سئو نیاز به دانش کافی از دنیای وب دارد اما نگران نباشید چرا که آموزش این بخش زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت. تخصص‌های مورد نیاز برای یک کارشناس سئو در زمان کوتاهی قابل آموزش است و پس از یک دوره کوتاه مدت امکان کسب درآمد از طریق این رده شغلی وجود دارد. در واقع، شما باید با مفاهیم اولیه طراحی وب سایت و راه اندازی آن آشنا شوید و با پلتفرم‌های معروفی مانند وردپرس کار کنید که شاید حداکثر چند روز زمان نیاز داشته باشد.

در صورتی که قصد ورود به بازار کار سئو تکنیکال را داشته باشید و بخواهید آموزش سئو سایت را به صورت کامل ببینید، مطمئنا نیاز خواهید داشت تا با بعضی از کدها نیز آشنا شوید. این کدها همان بخش‌های طراحی وب سایت هستند که به صورت HTML و JavaScript خواهند بود و برای رسیدن به بهترین نتیجه باید مباحث مرتبط با SEO را در این زبان‌ها بیاموزید.

برای ورود به یک شغل اولیه، شما می‌توانید با یادگیری مفاهیم اولیه و تخصص‌های زیر شروع کنید و در آینده با صرف زمان بیشتر تخصص‌تان را بهتر کنید.

تخصص‌های مورد نیاز برای یک کارشناس سئو

  • تحقیق کلمات کلیدی: تحقیق کلمات کلیدی اصلی مهم برای یک متخصص بهینه سازی وب سایت است و در واقع موتورهای جستجو با استفاده از این کلمات کلیدی محتوای وب سایت شما را شناسایی می‌کنند. 
  • بهینه سازی کلمات کلیدی: دقت داشته باشید که تولید محتوا یا بهینه سازی آن جزو تخصص‌های یک متخصص سئو نیست اما بهتر است به این مبحث آشنایی داشته باشید تا پروژه‌ها و محتواهای تیم محتوا را به صورت خوبی مدیریت کنید.
  • لینک سازی: لینک سازی خارجی و داخلی مبحث مهمی است که کمک خواهد کرد تا محتوای شما رتبه بهتری دریافت کند و شما می‌توانید با یک لینک سازی خوب به تجربه کاربری وب سایت خودتان هم کمک زیادی کنید.
  • آنالیز رقبا: رقبای وب سایت شما همواره وجود دارند و آن‌ها نیز همزمان با شما فعالیت می‌کنند تا رتبه بهتری دریافت کنند. شما نیاز دارید تا با استفاده از ابزارهای سئو این رقبا را آنالیز کنید تا در میدان رقابت شرایط بهتری داشته باشید.
  • الگوریتم‌ها: برای ورود به بازار کار سئو، شما نیاز خواهید داشت تا درک درستی از الگوریتم‌های گوگل به دست آورید چرا که رتبه بندی وب سایت‌ها بر اساس همین الگوریتم‌ها انجام می‌شود.

دوره سئوی دانشجویار

برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو حرفه‌ای و ورود به بازار کار، شرکت در یک دوره جامع و کامل اهمیت زیادی دارد. دوره سئوی دانشجویار دقیقا برای مخاطبانی طراحی شده است که قصد ورود سریع و آسان را به بازار کار سئو دارند و بدون دردسر می‌خواهند توانایی‌های فنی و علمی خود را روی یک وب سایت پیاده کنند.

شرکت در دوره سئوی دانشجویار مسیری است که شما را با مفاهیم کلی و جزئی بهینه سازی برای موتورهای جستجو آشنا خواهد کرد و پس از این دوره خواهید توانست با سئو داخلی، سئو خارجی و بهینه سازی فنی وب سایت در سطوح مختلف آشنا شوید. 

بازار کار سئو در ایران و خارج از کشور

بازار کار سئو در ایران و خارج از کشور یکی از پر تقاضاترین بازارها است و برای هر وب سایت حرفه‌ای مطمئنا یک متخصص سئو حرفه‌ای هم نیاز خواهد شد. در غیر این صورت، نمی‌توان روی موفقیت وب سایت مورد نظر حساب باز کرد. در حال حاضر، شما می‌توانید تقاضای خوبی را در این مورد مشاهده کنید و با بررسی وب سایت‌های جستجوی مشاغل این تقاضا قابل مشاهده است. 

همانطور که درمقاله simplilearn بیان شده است، در کشورهای خارجی نیز در صورتی که تجربه حرفه‌ای در این زمینه داشته باشید، مسیر ورود به بازار کار هموار است و در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی امکان کسب درآمد از طریق تخصص SEO وجود دارد. 

درآمد کارشناس سئو

درآمد کارشناس سئو در حال حاضر بین 8 تا 12 میلیون در ماه برآورد شده است و این در صورتی است که شما به عنوان یک تازه کار وارد یک موقعیت شغلی شوید. در صورت افزایش مهارت‌ها و تجربه شغلی، امکان رسیدن به درآمدهای بیشتر از 15 میلیون تومان نیز وجود دارد و متخصصان با سابقه بیش از ۳ سال می‌توانند انتظار درآمد بالای 20 میلیون تا 100 میلیون تومان در ماه را نیز داشته باشند.

درآمد کارشناس سئو

درآمد کارشناس سئو فریلنسر

مزیت مهم بازار کار سئو این است که شما می‌توانید به صورت فریلنسری هم در این رده شغلی فعالیت کنید. درآمد کارشناس سئو فریلنسر می‌تواند حتی بیش از یک کارمند سئو باشد که به صورت حضوری در یک شرکت فعالیت می‌کند.

در حالت کلی، یک فریلنسر سئو می‌تواند درآمدی بین 10 میلیون در ماه تا 15 میلیون در ماه داشته باشد که این موضوع وابسته به میزان تخصص و زمانی است که شما در طول روز به فعالیت شغلی اختصاص خواهید داد.

نتیجه گیری

بازار کار سئو فرصت‌های عالی را در اختیار علاقه مندان قرار خواهد داد و با استفاده از این فرصت‌ها شما می‌توانید به درآمدهای خوبی دست پیدا کنید. در صورتی که قبلا در یکی از رشته‌های زیر مجموعه کامپیوتر درس خوانده باشید، می‌توانید در چند هفته و با گذراندن دوره سئو دانشجویار وارد بازار کار شوید. در صورتی که سوال یا مشکلی در این مورد دارید، خوشحال خواهیم شد تا آن را در بخش نظرات بشنویم.