در وردپرس، همه کارها به وسیله افزونه‌ها انجام می‌شود. از مدیریت نظرات و هرزنامه‌ها گرفته تا سئو، ساخت فروشگاه یا حتی امنیت سایت! تمام این موارد با افزونه‌ها قابل انجام هستند. برای سئو در وردپرس نیز افزونه‌هایی در دسترس هستند که مزایا و معایب خودشان را دارند. حتی اگر اندکی با وردپرس آشنایی داشته باشید، نام افزونه رنک مث یا یواست به گوشتان خورده است. ممکن است این سوال برای شماهم مطرح شده باشد “رنک مث یا یواست ؟ ” در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش رنک مث دانشجویار، قصد معرفی و مقایسه رنک مث با یواست سئو را داریم و این دو را در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی افزونه یواست سئو Yoast SEO

یواست سئو، پردانلودترین افزونه سئو وردپرس است. این افزونه در سال 2007 برای وردپرس منتشر شد و تا به امروز، بیشتر از 5 میلیون نصب فعال دارد. در ایران، افزونه یواست سئو به دلیل قدمت بیشتر، مورد استفاده اکثر وبمستران است.

این افزونه امکانات زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد. برای مثال، با استفاده از این افزونه می‌توانید نقشه سایت (Sitemap) خود را ایجاد کنید؛ خوانایی محتواهای نوشته شده را بسنجید و با توجه به فاکتورهای سئو، سایت خود را مدیریت کنید.

معرفی افزونه رنگ مث Rank Math

افزونه رنک مث یکی دیگر از بهترین افزونه سئو وردپرس است که قدمت کمتری نسبت به یواست دارد. رنک مث در سال 2018 معرفی شد و توانست طی 2 سال، 1 میلیون نصب فعال را به خود اختصاص دهد. در این زمینه، رکورددار افزونه‌های وردپرس شود. این افزونه نیز امکانات مشابه و گاها بیشتری نسبت به Yoast در اختیار شما قرار می‌دهد. این افزونه بالغ بر 1.5 میلیون نصب فعال در تمام دنیا دارد. در ایران نیز سایت‌ها و وبمستران متعددی از این افزونه استفاده می‌کنند؛ اما تعداد آنها نسبت به کاربران یواست کمتر است.

مقایسه قابلیت‌های رنک مث و یواست سئو

در ادامه، به مقایسه امکانات موجود در نسخه‌های رایگان و پولی این دو افزونه می‌پردازیم. برخی از امکانات هم در یواست و هم در رنک مث وجود دارند. اما برخی موارد نیز تنها در یکی از این دو وجود دارند. در جدول زیر، تمامی امکانات مهم این دو افزونه را برای شما شرح داده‌ایم.

Yoast SEO یا Rank Math

لازم به ذکر است که در صورتی که نیازی به امکانات پیشرفته ندارید، می‌توانید از هر کدام از این دو افزونه وردپرس استفاده کنید. در مباحث پایه، تفاوت زیادی بین یواست یا رنک مث وجود ندارد.

مقایسه افزونه Yoast SEO و Rank Math در نصب و راه اندازی

اگر از شما بخواهند بدون توجه به نام، افزونه رنک مث یا یواست را نصب کنید، عملا متوجه تفاوت آنها نمی‌شوید! نصب این دو افزونه کاملا عادی و مشابه افزونه‌های دیگر است. کافی است بعد از دانلود یا بارگذاری افزونه موردنظر، آن را فعال کنید! البته هر دو نیاز به یک پیکربندی اولیه دارند.

نصب افزونه Rank Math

پس از دانلود افزونه رنک مث از مخزن وردپرس یا آپلود فایل فشرده، آن را فعال کنید. بعد از باز کردن این افزونه، یک ابزار نصب آسان اجرا می‌شود که در انجام تنظیمات اولیه به شما کمک می‌کند. در این بسته می‌توانید تنظیمات پایه افزونه را تنظیم کنید. علاوه بر این، می‌توانید با اتصال حساب گوگل یا فیسبوک خود به این افزونه، از قابلیت‌های بیشتری به صورت رایگان استفاده کنید.

از جمله تنظیمات پایه که با آنها مواجه می‌شوید می‌توان به کدهای پایه اسکیما، تنظیمات مربوط به نقشه سایت و… اشاره کرد.

پس از نصب، شما وارد بخش ماژول‌های افزونه Rank Math می‌شوید. در این بخش می‌توانید ماژول‌هایی که نیازی به آنها ندارید را غیرفعال کنید. به این صورت، علاوه بر کاهش حجم افزونه، سرعت بارگیری سایت نیز افزایش پیدا می‌کند. برای مشاهده همه تنظیمات افزونه رنک مث، باید گزینه Advanced Mode را انتخاب کنید.

راه اندازی افزونه یواست سئو

افزونه یوست نیز درست مانند رنک مث دارای یک ابزار نصب آسان است. در این بسته شما می‌توانید تنظیمات پایه سایت نظیر اسکیمای سراسری، ایندکس شدن یا نشدن سایت و همچنین ترکیب مناسب برای عنوان سئو را انتخاب کنید. نکته قابل توجه، این است که ابزار نصب کننده را باید به صورت دستی از نوار ابزار وردپرس اجرا کنید.

افزونه Yoast SEO دارای تنظیمات مختلفی است که بعد از نصب، می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. این افزونه ماژول‌های متعددی دارد که می‌توانید بسته به نیاز خود، انها را فعال یا غیرفعال کنید.

مقایسه رنک مث و یواست سئو در بخش رابط کاربری

در این بخش، برگ برنده با Rank Math است. این افزونه دارای یک رابط کاربری منحصر به فرد است که در عین سادگی، بسیار قدرتمند و کارآمد است.

در نسخه رایگان این پلاگین، می‌توانید به اطلاعاتی نظیر گزارش‌های سرچ کنسول، نتایج جستجو و موقعیت کلمات کلیدی دسترسی داشته باشید. در نسخه پولی نیز می‌توانید به بررسی عملکرد و رتبه بندی کلمات کلیدی سایت در نتایج بپردازید و داده‌های مختلف آن را تجزیه و تحلیل کنید.

اگر از کاربران ویرایشگر گوتنبرگ هستید، باید بدانید که رنک مث به خوبی با گوتنبرگ مچ می‌شود. در صورت استفاده از این دو افزونه، آیکون Rank Math بالای نوار ابزار نمایش داده می‌شود. در صورتی که از ویرایشگر کلاسیک استفاده می‌کنید، مجبور به استفاده از حالت متاباکس (Metabox) خواهید بود.

در بخش مقابل، یواست سئو دو راهکار به شما ارائه می‌دهد. می‌توانید این پلاگین را به صورت متاباکس به ویرایشگر خود اضافه کنید؛ یا اینکه آن را به سایدبار بیاورید. در صورتی که از ویرایشگر بلوکی وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از بخش سایدبار به تنظیمات مختلف افزونه Yoast SEO دسترسی داشته باشید.

برای بهره‌وری هرچه بهتر از این افزونه‌ها، باید بتوانید به خوبی با آنها کار کنید و به بخش‌های مختلف آنها مسلط شوید. به این منظور، می‌توانید در دوره آموزش رنک مث 2023 شرکت کنید. در این دوره، شما از صفر تا صد با این افزونه و بخش‌های مختلف آن آشنا می‌شوید. این دوره 5 ساعته تمامی مباحث مربوط به این افزونه، از پیکربندی اولیه و پیشرفته تا کار با فایل htaccess به شما آموزش داده می‌شود.

مقایسه یوست سئو و رنک مث در تحلیل کلمه کلیدی

برای تحلیل کلمه کلیدی، تفاوت زیادی بین رنک مث یا یواست سئو نیست. هر دوی این افزونه‌ها قابلیت تحلیل کلمه کلیدی را دارا هستند. اگر یکی از این افزونه‌ها را استفاده کرده باشید، متوجه می‌شوید که در بخش مربوطه، وضعیت کلمه کلیدی، تعداد دفعات استفاده در متن و همچنین تعریف بیشتر از یک کلمه کلیدی نمایش داده می‌شود. در واقع این بخش وظیفه آنالیز محتوا را دارد تا بتواند در تهیه یک محتوای بهینه برای موتور جستجو به شما کمک کند.

در رنک مث، شما امکان تعریف حداکثر 5 کلمه کلیدی را دارید! در صورتی که این قابلیت تنها در نسخه پولی یواست در دسترس بوده و سقف آن نیز 4 کلمه کلیدی است.

مقایسه یواست با رنک مث در بخش فنی

این بخش بیشتر جنبه اطلاعات عمومی دارد. افزونه یواست سئو به دلیل حجم بالاتر، تعداد فایل‌های بیشتر و همچنین تعداد خطوط کد بالای خود، سرعت پایین تری نسبت به رنک مث دارد. این مورد زمانی ملموس‌تر می‌شود که از هر دو افزونه استفاده کرده باشید. در این صورت، به شکل واضح متوجه سرعت بارگیری و بارگذاری بالاتر Rank Math می‌شوید.

مقایسه فنی یواست با رنک مث

کدام یک اسکیمای بهتری دارد؟ Yoast SEO یا Rank Math؟

در این بخش، رنک مث برتری کاملی دارد. از نظر امکانات اسکیما، اصلا امکان مقایسه رنک مث و یواست وجود ندارد. تنوع اسکیما‌های آماده این افزونه در کنار قابلیت اضافه کردن اسکیماهای دلخواه، دست شما را کاملا باز می‌گذارد. یواست زمانی کاملا تسلیم می‌شود که برای استفاده از اسکیما در آن، باید نسخه پرو را خریداری کرده باشید! در صورتی که این قابلیت در نسخه رایگان رنک مث وجود دارد.

مقایسه رنک مث و یوست در امنیت

برخی از وبمستران تصور می‌کنند رنک مث به دلیل قدمت کمتر، امنیت بالایی ندارد، اما اینطور نیست. این افزونه دارای امنیت بالایی است و نمره بالای 4.9 این افزونه، گواهی بر رضایت کاربران از امنیت آن است. علاوه بر این، پلاگین Rank Math محصول شرکت خوشنام My Theme Shop است. این شرکت در زمینه توسعه افزونه و قالب‌های وردپرس فعال است و محصولات زیادی را برای وردپرس توسعه داده است.

حال کدامیک بهتر است؟ رنک مث یا یواست؟

با توجه به موارد گفته شده در بالا، می‌توان نتیجه گرفت که افزونه رنک مث گزینه بهتری برای استفاده است. بهره مندی از امکانات بیشتر در نسخه رایگان و حتی پولی، حجم کمتر، تنوع بالای کدهای اسکیما و ادغام با ابزارهای گوگل نظیر گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و گوگل ترندز، از مهمترین برتری‌های رنک مث نسبت به یواست هستند. در نهایت، پیشنهاد ما به شما استفاده از Rank Math برای سئو سایت است. اما اگر رابط کاربری خلوت‌تری نیاز دارید یا نمی‌خواهید ریسک استفاده از یک افزونه نسبتا جدید را بپذیرید، می‌توانید از یواست سئو استفاده کنید.

در نهایت، اگر هرگونه سوال درباره این دو افزونه دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات ارسال کنید. کارشناسان ما و دیگر کاربران سایت، شما را راهنمایی می‌کنند.