زمانی که شما عبارتی را در اینترنت جستجو می‌کنید، سایت‌هایی به شما نمایش داده می‌شوند. این سایت‌ها به صورت اتفاقی در کنار هم ردیف نشده‌اند؛ بلکه آنها را بر اساس معیارهایی سنجیده و مرتب شده اند. این معیارها را الگوریتم های گوگل مقرر کرده‌اند و شما باید طبق اون معیارها سایت خودتون رو بهبود ببخشین. به این بهبود صفحات سایت طبق الگوریتم های گوگل seo گفته می‌شود. البته در این مطلب قصد معرفی سئو را نداریم؛ بلکه قصد داریم به سوالاتی نظیر: چگونه سئو کار شویم؟ چطور می‌توانیم سئو را یاد بگیریم؟ مهارت‌ها و توانایی‌های یک سئوکار موفق چیست؟ و… پاسخ دهیم.

بنابراین تا انتهای این مقاله از سری مقالات آموزش سئو با بررسی این سوال که چگونه سئوکار شویم همراه ما باشید.

یک تعریف ساده از سئو

همان طور که حتما می‌دانید و طبق گفته‌های وبسایت simplilearn در اینباره، SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی برای موتور جستجو است که در کشورهای خارجی، آن را با نام اس‌ای‌او می‌شناسند. معنی این عبارت را می‌توان در تمام اینترنت پیدا کرد و چیز تازه‌ای نیست. اگر هنوز آشنایی زیادی با سئو ندارید، ممکن است این تعریف کمی مجهول و ناشناخته باشد. پس بگذارید سئو را این طور تعریف کنیم:

SEO به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که سایت ما را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو معرفی و باعث نمایش آن در جستجوها می‌شود. در این کار، فرد سئوکار باید با استفاده از تجربه و دانش خود، فاکتورها و اقدامات لازم برای بهینه کردن وبسایت را تهیه و انجام دهد. او این کارها را با سئو کردن صفحات با کلمات مرتبط با آن انجام می‌دهد!

سئوکار چه کسی است؟

اگر این سوال در ذهن شما می‌چرخد که چگونه سئو کار حرفه ای شویم، بهتر است ابتدا با عنوان شغلی کارشناس سئو یا همان سئوکار آشنا شوید.

کسی که بتواند با استفاده از ابزارهای مختلف و تخصص خود، به بهینه سازی وبسایت بپردازد و رتبه آن را در جستجوهای گوگل افزایش دهد، کارشناس سئو سایت نام دارد. این فرد متخصص، توانایی افزایش ترافیک ورودی سایت را دارد که در نتیجه آن مواردی مثل افزایش فروش محصولات یا خدمات، برندسازی در بین مشتریان و… است.

البته تنها با یادگیری ابزارهای عمومی و تخصصی سئو نمی‌توان خود را یک کارشناس سئو دانست. پس چگونه متخصص سئو شویم؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو، باید حداقل چند وبسایت را در تعدادی کلمه کلیدی به رتبه‌های اول رسانده باشید و نمونه کار و رزومه خوبی برای خود درست کنید. اما ممکن است تازه کار باشید یا اینکه بعد از گذراندن یک دوره آموزشی، قصد انجام سئو سایت‌های مختلف را داشته باشید؛ در این صورت ممکن است کارفرماها اعتماد کافی به شما نداشته باشند و به همین منظور، بخواهند یک قرارداد با شما تنظیم کنند. این امر کاملا طبیعی است.

عمده کارشناسان سئو به صورت دورکاری و کارمندی مشغول به کار هستند.


وظایف یک کارشناس سئو چیست؟

چگونه سئو کار شویم وقتی وظایفی که یک کارشناس SEO برعهده دارد را نمی‌دانیم؟ برای یادگیری هر شغل و پیشه‌ای، باید ابتدا وظایف و مهارت‌هایی که در آن شغل مورد نیاز است را بررسی کنیم. برای اینکه بتوانید در حوزه SEO و بهینه سازی سایت فعالیت کنید، باید موارد زیر را انجام دهید:

رفع مشکلات مختلف در بخش‌های مختلف سئو سایت

برخی مواقع کارفرما در گذشته با اطلاعات اندک و دست و پا شکسته‌ای که از سئو دارد، سعی در بهینه سازی سایت خود دارد. از آنجایی که عمده این افراد دانش و تخصص کافی برای انجام این کار را ندارند، مسلما نمی‌توانند نتیجه مناسبی کسب کنند.

اولین کار شما هنگام شروع به فعالیت در یک پروژه سئو سایت، حل مشکلات سئو آن در بخش‌های مختلف سئو نظیر سئو داخلی، تکنیکال و خارجی خواهد بود. در برخی مواقع، مشکلات فنی مانع از خزش ربات‌های گوگل در سایت می‌شوند و آن را از مزایای دریافت رتبه‌های بالا در نتایج محروم می‌کند. حتی برخی مواقع ممکن است کارفرما تعداد زیادی بک لینک بی ارزش از سایت‌های دیگر دریافت کرده باشد که به اعتبار سایت صدمه بزند.

تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research

تحقیق کلمات کلیدی را می‌توان مهمترین اقدام سئوکار برای سئو سایت دانست. سئوکار باید با استفاده از ابزارهای مختلف، عباراتی که کاربران در اینترنت جستجو می‌کنند را پیدا و صفحات مختلف را روی آن سئو کند. در صورتی که فرد سئوکار به درستی کار Keyword Research انجام دهد، در آینده در هزینه‌های کارفرما کاهش محسوسی مشاهده می‌شود.

این کار را می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف رایگان و اشتراکی انجام دهید. دو ابزار گوگل ترند و Keyword tool، از پراستفاده‌ترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی هستند. همچنین ابزار keyword Planner نیز می‌تواند به طور نسبی (چندان دقیق نیست)، تعداد جستجوی کلمات کلیدی مختلف را در طول یک ماه نمایش دهد.

سئو خارجی

سئو خارجی یا off Page یکی از بخش‌های سه گانه سئو است. برای طی کردن مسیر چگونه متخصص سئو شویم، باید سئو خارجی را فرا بگیرید و در پروژه‌های خود از آن استفاده کنید. در واقع بعد از شروع تولید محتوا در سایت و گذشت مدت کوتاهی، بهتر است سئو خارجی را آغاز کنید.

خرید بک لینک (ریپورتاژ آگهی پیشنهاد می‌شود)، سوشال سیگنال (Social Signal)، برندسازی و… از فاکتورهای مهم off Page SEO هستند. در صورت استفاده درست و خرید بک لینک‌های معتبر و با ارزش، سایت شما افزایش رتبه زیادی را تجربه خواهد کرد؛ اما در صورت استفاده غیردرست و غیراصولی، ممکن است سایت شما توسط الگوریتم‌های گوگل به عنوان سایت متقلب شناسایی و از نتایج حذف شوند.

تولید محتوا

برای اینکه بدانیم چگونه سئو کار شویم، باید تولید محتوای اصولی و کاربرپسند را بلد باشیم. تولید محتوای سایت به عنوان مهمترین اقدام برای سئو سایت شناخته می‌شود. در واقع بخش عظیمی از قدرت سئو هر سایتی، به محتواهای موجود در آن مربوط است. هرچه محتوای موجود در سایت باکیفیت‌تر و بیشتر مورد پسند کاربر قرار بگیرد، گوگل نیز آن را مفید دانسته و آن را در رتبه‌های بالاتر قرار می‌دهد.

در صورتی که خودتان امکان تولید محتوا را ندارید، بهتر است یک تیم تشکیل دهید یا کارها را برون سپاری کنید. هرکدام مزایا و معایب مختص به خودشان را دارند؛ اما مهم این است که محتوایی در سایت قرار دهید که به نیازهای کاربران پاسخ دهد تا آنها در آینده مجددا به سایت شما سر بزنند.

چگونه متخصص سئو شویم: مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای!

مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای!

 

برای اینکه بدانیم چطور سئوکار شویم، باید با مهارت‌هایی که یک متخصص سئو باید آنها را فرا بگیرد آشنا شوید. در واقع می‌توان این بخش را به عنوان یک نقشه راه سئو در نظر گرفت. همچنین تعدادی از دوره‌های آموزشی یادگیری سئو از صفر را نیز معرفی می‌شوند.

چگونه سئوکار شویم: درک عملکرد موتورهای جستجو (خصوصا گوگل!)

فردی را درنظر بگیرید که قصد انجام تعمیرات کامپیوتر را دارد. این فرد باید با نحوه کار کامپیوتر و اجزای مختلف آن آشنا باشد و بتواند در هنگام بروز مشکل، عیب‌یابی صحیحی از سیستم انجام دهد. سئوکاران نیز باید درک مناسبی از نحوه کار موتورهای جستجو یا Search Engine داشته باشند.

کاربران عادی تنها به جستجوی سوالات خود در موتورهای جستجو مثل بینگ، گوگل و احیانا دیگر موتورها نیاز دارند؛ در صورتی که یک کارشناس سئو باید عملکرد و نحوه کار موتور جستجو را درک کند. برای اینکه بدانیم چگونه یک سئو کار شویم، باید سه مورد زیر را در مورد موتورهای جستجو فرا بگیریم:

خزش یا Crawl: هرزمان محتوای جدیدی در سایتتان آپلود می‌کنید، ربات‌های گوگل که به ربات‌های خزنده مشهور هستند، سایت شما را بررسی می‌کنند و پس از خواندن مطالب و محتواها، آنها را در دیتابیس خود ذخیره می‌کنند.

ایندکس (Index) صفحات: بعد از ذخیره سایت‌ها در دیتابیس، ربات‌ها آنها را بر اساس محتوا و کلمه کلیدی‌شان طبقه بندی و Index می‌کنند. پس از این کار، صفحات سایت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

رتبه صفحات یا Rank: قبل از ایندکس شدن صفحات در گوگل، ربات‌ها محتوای آن را بررسی می‌کنند تا از موضوع اصلی و کلمه کلیدی اصلی آن اطلاع پیدا کنند. این کار برای رتبه بندی صفحات در نتایج بسیار قابل اهمیت هستند. برای این کار، الگوریتم‌های پرتعدادی وجود دارند که در عرض نیم ثانیه (و حتی کمتر)، مرتبط‌ترین نتایج را بسته به عبارتی که کاربر جستجو کرده، نمایش می‌دهند.

چگونه سئوکار حرفه ای شویم: بروز بودن و اطلاع از تغییرات فرآیندهای سئو

دنیای تکنولوژی مدام در حال پیشرفت و تغییر است. هر روزه فناوری‌های جدیدی متولد شده که اقدام به ارائه خدمات بهتر به کاربران مختلف می‌کنند. گوگل نیز تماما به کابران خود وابسته است و برای رضایت آنها از جستجوها، الگوریتم‌های خود را به صورت مداوم به روز می‌کند.

بهترین راه فراگیری و ارتقای دانش در حوزه سئو (چه مبتدی باشید و چه حرفه‌ای)، شرکت در دوره‌های آموزشی سایت‌های آموزشی معتبر است. فرادرس، مکتبخونه و دانشجویار، سه سایت برتر در زمینه آموزش هستند که در دسته بندی‌های مختلف، دوره‌های خود را تهیه و منتشر می‌کنند.

سایت فرادرس را می‌توان بزرگترین سایت آموزشی فارسی زبان دانست. در این سایت هزاران دوره آموزشی رایان و غیررایگان وجود دارد که اساتید مجرب، آنها را تدریس می‌کنند. سایت مکتبخونه نیز دیگر سایت بزرگ آموزشی ایرانی است که دسته بندی‌های متنوعی در شاخه‌هایی مثل برنامه نویسی، هنر، روانشناسی، زبان خارجه و… دارد.

سایت دانشجویار نیز یکی دیگر از بزرگترین سایت‌های آموزشی فارسی است که فعالیت خود را از سال 1391 شروع کرده است. ما در دانشجویار دوره‌های سه گانه آموزش سئو از پایه تا پیشرفته وجود دارند که با شرکت در آنها و گذراندن آموزش‌ها و دروس عملی، به صورت کامل با سئو و نحوه اجرای آن آشنا می‌شوید.

چطور سئوکار شویم: مهارت‌های نرم یا Soft Skill

نه تنها سئوکارها، بلکه تمام افرادی که به نوعی با کارفرماهای مختلف در ارتباط هستند، باید مهارت‌های نرم را یاد بگیرند. زمان‌بندی برای انجام پروژه‌ها، مدیریت پروژه‌های در حال انجام، ایجاد ارتباط صحیح با کارفرما و… از جمله مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز فریلنسرها هستند.

در ادامه برخی از مهارت‌های نرم موردنیاز برای اینکه چگونه سئو کار شویم را به صورت لیست مشاهده می‌کنید:

چگونه سئوکار شویم: تحلیل سایت‌های رقیب

برای اینکه بدانیم چگونه یک سئو کار شویم و در این مسیر موفق ظاهر شویم، باید آنالیز رقبا و روش‌های تحلیل آنها را هم یاد بگیریم. ممکن است رقبای شما، تغییرات اساسی در عملکرد خود ایجاد کنند که مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند. شما نیز باید به صورت مداوم آنها را بررسی کنید و نسبت به تحرکات آنها، هوشیار باشید.

جالب است بدانید ابزارهای مختلفی برای بررسی رقبا وجود دارد. از تحلیل بک لینگ‌های دریافتی آنها گرفته تا تحلیل سئو داخلی سایت؛ همگی امکان پذیر هستند. نکته مهم این است که تحلیل رقبا در سئو، یک فعالیت تخصصی و حرفه‌ای است و بهتر است آن را به صورت عملی و کارآموزش فرا بگیرید.

چگونه سئوکار حرفه ای شویم: مهارت‌های تخصصی مورد نیاز سئوکاران!

به عنوان یک کارشناس سئو، شما باید برخی از مهارت‌های تخصصی این حوزه را فرا بگیرید.

سئو داخلی: این بخش شامل مواردی مثل محتواهای سایت و لینک سازی بین آنها و صفحات مهم، از اصلی‌ترین بخش‌های سئو داخلی یا On Page SEO هستند.

سئو تکنیکال: این مورد نکات و تکنیک‌های فنی SEO را شامل می‌شود. ساخت نقشه سایت، استفاده از کدهای اسکیما، افزایش سرعت سایت و بهینه سازی کدهای صفحات، از مهمترین موارد در Technical SEO هستند.

سئو خارجی: این مورد را در بالا نیز معرفی کردیم. در واقع هرکدام از موارد و اقدامات سئو که خارج از وبسایت انجام شوند را Off Page SEO می‌گوییم که مهمترین آنها، بک لینک‌ها هستند.

ساختار صفحات وب و زبان HTML: برای اینکه بتوانید کدهای صفحات را بهینه کنید، باید به زبان‌های HTML و CSS و در صورت امکان Java Script تسلط پیدا کنید.

تسلط بر ابزارهایی مثل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس: تسلط به این دو ابزار پرکاربرد گوگل، ضروری نیست؛ اما می‌تواند به شما در تحقق هدفتان که افزایش رتبه و اعتبار سایت است، کمک زیادی کند. با استفاده از این دو، می‌توانید به تحلیل سایت خود پرداخته و حتی مشکلات آن را برطرف کنید.

تسلط بر وردپرس یا دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا: اکثر سایت‌های که در سطح اینترنت (خصوصا وب فارسی) وجود دارند، با استفاده از Wordprres ساخته شده‌اند. بنابراین به عنوان یک سئوکار باید تسلط کافی بر آن داشته باشید تا بتوانید تنظیمات و تغییرات سئوپسند را در آنها اعمال کنید.

چگونه سئو کار شویم: تدوین استراتژی درست برای سئو

هر گونه تفکر و ایده‌ای که در راستای افزایش قدرت سئو سایت مورد استفاده قرار بگیرد، استراتژی سئو نام دارد. استراتژی سئو یک سئوکار با یک سئوکار دیگر ممکن است متفاوت باشد؛ برای مثال، ممکن است شما استراتژی سئو سایتتان را روی خرید بک لینگ و سئو خارجی بچینید و شخص دیگری، استراتژی تولید محتوای مداوم و کمپین‌های تبلیغاتی را مورد استفاده قرار دهد.

استراتژی سئو در فاکتورهای مهمی مثل نوع خدمات سایت، کاربری و همچنین بودجه کارفرما متفاوت هستند. نظر سئوکاران مختلف نیز تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

چطور سئو کار حرفه ای شویم: شناخت الگوریتم‌های مهم گوگل در رتبه بندی سایت‌ها

گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها از الگوریتم‌های پرتعدادی استفاده می‌کند. یک کارشناس سئو حرفه‌ای باید الگوریتم‌های مهم را بشناسد و بداند چگونه نظر مثبت الگوریتم‌ها را به سایت جلب کند. هرکدام از این الگوریتم‌ها، هدف خاصی دارند و می‌توانند در صورتی که سعی در دور زدن آنها داشته باشید، شما را به قعر نتایج پرتاب کنند.

در تصویر زیر برخی از مهمترین الگوریتم‌های گوگل که سئوکاران باید بشناسند را ذکر کرده‌ایم و در ادامه به توضیح ویژگی‌های هریک می‌پردازیم. 

الگوریتم پاندا (پیچیده و قدرتمند؛ بررسی کیفیت محتوا و رضایت کاربران از آن)

الگوریتم پنگوئن (شناسایی سایت‌هایی که سئو سیاه انجام می‌دهند)

الگوریتم Freshness (محتوا باید تازه و بروز باشد)

الگوریتم مرغ مگس خوار (درک مفهوم عبارت جستجو شده)

الگوریتم کبوتر (درک عبارت جستجو شده و نمایش کسب و کارهای نزدیک (سئو محلی))

الگوریتم رقص گوگل (افزایش رتبه آزمایشی سایت برای بررسی رفتار و رضایت کاربران)

الگوریتم دزدان دریایی (جلوگیری از دزدی محتوا)

الگوریتم جعبه شن یا Sand Box (اطمینان از فعالیت بلند مدت سایت‌ها)

الگوریتم Rank Brain (جایگزینی زبان طبیعی به جای زبان ماشینی)

الگوریتم اولویت با موبایل (سایت‌های ریسپانسیو رتبه بالاتری می‌گیرند)

الگوریتم Bert (مکمل Rank Brain و تحلیل زبان محاوره‌ای)

الگوریتم گورخر (نظارت بر فروشگاه‌های الکترونیکی)

الگوریتم‌های دیگری نیز وجود دارند که یا به صورت عمومی توسط گوگل معرفی نشده‌اند یا اینکه بسیار تخصصی هستند.

چطور متخصص سئو شویم: تسلط بر ابزارهای پراستفاده سئو

ابزارهای زیاد و پرتعدادی وجود دارند که سئوکاران از آنها استفاده می‌کنند. هرکدام از این ابزارها در یک دسته بندی قرار می‌گیرند. برای مثال، در دسته بندی تحلیل و آنالیز سایت ابزارهای متنوعی مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول وجود دارند. ابزارهای زیادی غیر از این دو وجود دارند که استفاده از آنها برای سئو سایت، اهمیت ویژه‌ای دارد. برخی از این ابزارها در تصویر زیر ذکر شده اند.

چگونه سئو کار شویم: تجربه کسب کنید!

هیچ چیز به اندازه تجربه، نمی‌تواند به کار شما بیاید. در سئو نیز سئوکاران باید با سئو سایت‌ها و پروژه‌های مختلف، با چم و خم این حوزه آشنا شوند. کسب تجربه در دنیای سئو ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد تا اینکه بتوانید به یک سئوکار ماهر تبدیل شوید. اگر در اول راه هستید، حتما دانش خود درباره سئو را افزایش داده و به دنبال آگهی‌های کارآموزی سئو باشید.

درآمد یک سئوکار چقدر است؟

برای اینکه بتوانید به عنوان سئوکار یا متخصص سئو مشغول به کار شوید، م‌توانید در سه حالت کسب درآمد داشته باشید. حالت اول، این است که در یک شرکت استخدام شوید و به عنوان کارشناس سئو، کار خود را آغاز کنید. حالت دوم، این است که خودتان یک شرکت خدمات سئو و تولید محتوا تاسیس کید و به فعالیت مشغول شوید. حالت سوم نیز کار به صوت دورکاری یا فریلنسری است. در این حالت، با دریافت پروژه‌های سئو سایت، می‌توانید به کسب درآمد بپردازید.

به طور کلی در شرکت‌های مختلف، حقوق کارشناسان سئو از 4 تا 20 میلیون یا حتی بیشتر متغیر است. این مورد به تخصص سئوکار و اعتبار و جایکاه شرکت بستگی دارد. در پروژه‌های فریلنسری نیز شما تعیین کننده قیمت و مدت زمان به نتیجه رسیدن کارها هستید. به طور کلی سئوکاران فریلنسر بین 4 تا 20 میلیون و بیشتر حقوق دریافت می‌کنند. در صورتی که تیم سئو یا شرکت خودتان را راه اندازی کنید، این درآمد ممکن است بسیار بیشتر باشد! خصوصا اگر یک تیم حرفه‌ای و کاربلد داشته باشید.

تاثیر رزومه در استخدام سئوکار

تاثیر رزومه و نمونه کارهای موفق در استخدام را نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع نه تنها در عنوان شخصی کارشناس سئو؛ بلکه در تمام مشاغل داشتن سابقه یا نمونه کار یک مزیت عالی به حساب می‌آید. از طرف دیگر، کارفرماها علاقه به استخدام افرادی دارند که در کارنامه کاری خود، تجربه موفقی داشته باشند.

روش‌های کسب درآمد از سئو

شاید فکر کنید که تنها راه کسب درآمد از سئو، این است که پروژه سئو دریافت کنید یا اینکه در یک تیم یا شرکت مشغول به کار شوید؛ اما این طور نیست! راه‌های دیگری برای کسب درآمد از سئو وجود دارد که برخی از آنها، می‌توانند درآمد زیادی برای شما به ارمغان بیاورند. در ادامه دو مورد را معرفی می‌کنیم.

فروش بک لینک باکیفیت

شما می‌توانید یک سایت در هر حوزه‌ای که دوست دارید (مثل مجله سرگرمی، آشپزی، اخبار، تکنولوزی و…) راه اندازی کرده و اقدام به تولید محتوای منظم و باکیفیت کنید. بعد از مدتی که سایت شما در کلمات کلیدی زیادی به رتبه‌های برتر رسید و ترافیک زیادی دریافت کردید، می‌توانید اقدام به تبلیغات متنی و ریپورتاژ کنید! به این صورت، یک درآمد پایدار و اصولی خواهید داشت.

فراموش نکنید که ریپورتاژهای باکیفیت در سایتتان قرار دهید و حداکثر از 3 لینک خارجی در آنها استفاده کنید.

خدمات افزایش سرعت سایت

اگر تسلط کافی به سئو تکنیکال داشته باشید، می‌توانید به صورت پروژه‌ای و دورکاری، اقدام به بهینه سازی سرعت سایت‌ها کنید. برای این کار، می‌توانید در سایت‌هایی مثل کارلنسر، پونیشا یا انجام میدم، خدمات خود را ثبت کنید. اگر رزومه و نمونه کار مناسبی داشته باشید، مطمئنا کارفرماهای زیادی به شما مراجعه کرده و برای حل مشکل خود، از شما کمک می‌گیرند.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر، کارفرماها و شرکت‌ها به اهمیت سئو در دنیای وب پی برده‌اند. با اینترنتی شدن بسیاری از کسب و کارها، موقعیت‌های شغلی زیادی برای کارشناسان سئو ایجاد شده و بازارکار مناسبی برای افراد مختلف به وجود می‌آید.

در این مطلب متوجه شدیم که سئو چیست و چگونه سئو کار شویم. همچنین وظایف و کارهایی که یک کارشناس سئو باید انجام دهند را مرور کرده و مهارت‌های مورد نیاز یک متخصص سئو را بیان کردیم. در انتها نیز راه‌های کسب درآمد از سئو و حقوق سئوکاران را مورد بررسی قرار دادیم.

به نظر شما چه راه دیگری برای کسب درآمد از طریق سئو وجود دارد؟ اگر پاسخی دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات ارسال کنید.