مقدمه

اغلب استراتژی های سئو ( مقاله سئو چیست ) بر رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو علی الخصوص گوگل متمرکز است. همه ما معمولاً کارهایی را انجام می دهیم تا وبسایت ما برای الگوریتم گوگل محبوب شود. فاکتورهای مهم در رتبه بندی وبسایت توسط الگوریتم گوگل را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: عوامل on-page (داخل سایت) و عوامل off-page (خارج سایت). در این مقاله مختصری به تفاوت این دو می پردازیم و به طور مفصل عوامل on-page را شرح خواهیم داد .

عوامل on-page و off-page در سئو

عوامل on-page همگی به عناصر خود وبسایت مرتبط هستند. این عوامل عبارتند از موارد فنی مثل کیفیت کد نویسی، سرعت سایت و موارد مربوط به محتوا مثل کیفیت متن، تصاویر و رابط کاربری گرافیکی وبسایت شما. از طرف دیگر عوامل off-page از خارج از وبسایت بر سئوی سایت شما تأثیر می گذارند. مواردی مانند لینک از وبسایت های دیگر، فعالیت در شبکه های اجتماعی و لینک دادن به سایت و سایر فعالیت های بازاریابی خارج از سایت را میتوان از مهمترین عوامل off-page یا خارج سایت نام برد

هرچند اگر لینک های بیشتری از دیگر وبسایت ها به وبسایت ها شما داده شود، وضعیت سئوی وبسایت شما بهتر خواهد بو اما کیفیت وبسایت هایی که به لینک شما در آن قرار دارد هم اهمیت زیادی دارد. مثلا فکر کنید سایت بزرگی با رتبه سئوی بالا به سایت شما لینک داده باشد یا سایت شما را به عنوان منبع مقاله خود معرفی کنید قطعا این مورد برای گوگل خیلی اهمیت خواهد داشت و باعث ارتقاء رتبه سایت شما خواهد شد.

ازطرف دیگر شما باید در ساخت لینک داخل سایت خودتان هم سخت گیر باشید و به سایت ها و مقالات خوب لینک دهی کنید. چرا؟ چون اگر لینک یک مقاله خسته کننده را داخل سایت خود قرار دهید قطعا گوگل امتیاز خوبی برای شما در نظر نمی گیرد.

اهمیت عوامل on-page

برای بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو، باید تمام عوامل مؤثر بر سئو را مورد توجه قرار دهید. ولی توجه داشته باشید سئوی داخلی پایه اصلی بهبود رتبه سایت در موتور جستجو هست و اگر در این مورد خوب عمل نکنید، هرچه برای سئوی خارجی تلاش کنید در واقع فایده چندانی نخواهد داشت. در اینجا به مواردی که در سئوی داخلی سایت مهم هستند می پردازیم:

برتری فنی

کیفیت کد نویسی وب سایت شما باید بالا باشد. سرعت بارگذاری وب سایت شما نیز خیلی مهم است. اگر در این دو مورد، به صورت استاندارد کار کنید قطعاً رتبه وبسایت شما در نتایج موتورهای جستجو بهبود خواهد یافت.

اگر برای طراحی وب سایت خود از وردپرس ( ویکی پدیا ) استفاده کرده اید، معمولا به صورت پیش فرض بر اساس استانداردهای روز کد نویسی شده است. در کنار آن سعی کنید از قالب های معتبر و استاندارد که هم سرعت بارگذاری آن و هم کدنویسی آن استاندارد بوده استفاده کنید.

در آینده در خصوص عوام فنی موثر بر سئو بیشتر خواهیم نوشت.

محتوای عالی

چرا افراد به وبسایت شما می آیند؟ به احتمال زیاد به این دلیل که حاوی مطالبی است که آنها به دنبالش هستند. بنابراین محتوای تولیدی شما نباید خوب باشد، بلکه باید عالی باشد. موتورهای جستجوی مانند گوگل مثل کاربر متن شما را می خوانند و هرچه کیفیت آن محتوا بالاتر باشد، به کاربران بیشتری پیشنهاد خواهند داد.

شعار جدید در این خصوص را حتما شنیده اید که «محتوا پادشاه است»؟ پس می توان محتوای خوب را شالوده کسب یک رتبه خوب در موتورهای جستجو دانست.

در آینده در باره محتوا و تکنیک های تولید محتوای خوب خواهیم نوشت.

تجربه کاربری یا ux بی نقص

یکی دیگر از مواردی که بر سئوی داخلی تأثیر دارد، User Experience یا همان تجربه کاربری است. کاربران باید به راحتی وب سایت شما را بشناسند، چیزی را که می خواهند به راحتی پیدا کنند، باید به راحتی بفهمند هرچیز در کجاست، کجا باید کلیک کنند و از طریق سایت شما چه مسیری را برای رسیدن به هدف خود طی کنند. و در تمام این ها سرعت نقش مهمی دارد. یک وب سایت با ظاهر زیبا خوب است، اما اولویت اصلی یک وب سایت با UX است به طوری که کاربر از کار با آن لذت ببرد و تجربه کاربری خوبی برای او بجا بگذارد.

در آینده عوامل یه تجربه کاربری خوب را بررسی خواهیم کرد.

نتیجه گیری

به طور کلی عوامل داخل سایت موثر بر سئو را می توان به سه بخش عوامل فنی، محتوا و تجربه کاربری تقسیم کرد اما آن چیزی که مهم است این است که صرفا نباید به عوامل داخل سایت موثر بر سئو بسنده کرد و باید عوامل خارج از سایت را هم شناخت. در آینده بیشتر عوامل درون سایت را بررسی خواهیم کرد.