برنامه نویسی اندروید یا IOS ؟ شروع کردن برنامه نویسی موبایل و متخصص شدن در آن نیازمند شناخت کافی در زمینه سیستم عامل های مورد استفاده در موبایل خواهد بود. در گذشته تعداد سیستم عامل هایی که برای محبوب تر شدن در موبایل رقابت میکردند خیلی بیشتر بود. سیستم عامل هایی نظیر بلک بری، سیمبین، اندروید، آی او ای، ویندوز فون و بادا همگی در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار میگرفتند.

گذشت زمان و قدرت گرفتن اندروید یا IOS سبب کنار گذاشته شدن سایر سیستم عامل ها شد. دیگر کمتر کسی به دنبال سیستم عاملی به جز این دو سیستم عامل محبوب میگردد. پس میتوان گفت که سوال اصلی این است که اندروید یا IOS ؟ آموزش اندروید را پیش ببریم یا آموزش ios کدام سیستم عامل میتواند آینده ما را تضمین کند؟

مقایسه اندروید و IOS از نظر قدرت

اگر بخواهیم میان اندروید یا IOS یکی را به عنوان سیستم عامل قوی تر انتخاب کنیم، باید گفت که این یک نبرد بدون برنده خواهد بود. در واقع هر دو سیستم عامل در زمینه های مختلف عملکرد خوب و قابل قبولی از خود ارائه میکنند. اگر تفاوت های اندک و جزئی را کنار بگذاریم، میتوانیم بگوییم این دو سیستم عامل هم قدرت و از نظر کارایی مساوی هستند. اما نکته اینجاست که هدف ما انتخاب یکی از این دو زمینه برای وارد شدن به دنیای برنامه نویسی موبایل است.

برنامه نویسی موبایل

برنامه نویسی موبایل یعنی توانایی ایجاد کردن نرم افزار های قابل اجرا در گوشی های موبایل. نرم افزار هایی نظیر تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، دیجی کالا، دیوار و غیره همگی به دست برنامه نویسان موبایل کد نویسی و پیاده سازی شده اند. منتهی این نکته را باید مدنظر قرار دهید که ایجاد نرم افزار برای اندروید با ایجاد نرم افزار برای IOS متفاوت خواهد بود.

حال برنامه نویسی اندروید یا IOS ؟ کدام سیستم عامل میتواند بهتر و برتر باشد؟ خوب برای پاسخ به این سوال باید این نکته را مدنظر قرار داد که هدف از یادگیری برنامه نویسی چیست؟ معمولا اکثر افراد برای کسب درآمد بیشتر و یادگیری یک حوزه پر درآمد وارد برنامه نویسی میشوند. پس بازار کار یک زمینه برنامه نویسی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

بازار کار اندروید یا IOS ؟

اندروید دارای بازار کار به مراتب بهتر و بزرگتری به نسبت سیستم عامل IOS میباشد. طبق اعلام رسمی وبسایت Statista بیش از 84 درصد گوشی های موبایل جهان از سیستم عامل اندروید و تنها 15 درصد آنها از IOS استفاده میکنند. در کشور خودمان نیز حدود 90 درصد گوشی های موبایل هوشمند از اندروید و حدود 10 درصد آنها از IOS به عنوان سیستم عامل پشتیبانی میکنند.

وقتی 85 درصد بازار موبایل جهان به دست سیستم عامل اندروید است، یادگیری کدام زمینه برنامه نویسی بیشتر اولویت دارد؟ قطعا اندروید اولویت یادگیری خواهد بود. بازار کار برنامه نویسان اندروید بسیار بزرگ تر، داغ تر و بهتر از برنامه نویسان IOS بوده و درآمد آنها نیز بیشتر خواهد بود.

اندروید یا ios

تنوع گوشی های موبایل

سیستم عامل اندروید یک سیستم عامل رایگان و متن باز است که هر شرکت سخت افزاری میتواند برای این سیستم عامل، گوشی موبایل طراحی و تولید کند. برای همین است که تنوع گوشی های اندروید اینقدر زباد است. اما سیستم عامل IOS صرفا منحصر به شرکت اپل و گوشی های آیفون است؛ این سبب کم شدن تنوع این گوشی ها و مشابه بودن شکل ظاهری آنها میشود.

کاربران همواره ترجیح میدهند از تنوع در ظاهر محصولات مورد استفاده خود بهره ببرند. کاربر از تکراری بودن ظاهر گوشی و عدم دسترسی به شخصی سازی محیط سیستم عامل خسته و دلسرد میشود. برای همین است که سیستم عامل اندروید با آنکه یک سال دیر تر از IOS معرفی شد، اما توانست حدود 85 درصد بازار گوشی های موبایل جهان را به خود اختصاص دهد.

برنامه نویسی اندروید یا IOS ؟

همانطور که پیش از این گفته شد، برنامه نویسی اندروید بایستی در اولویت قرار بگیرد. اما از سیستم عامل IOS هم نمیتوان چشم پوشی کرد و گذشت. بلاخره گوشی های آیفون هم طرفداران و استفاده کنندگان خاص خودشان را دارند. پس جواب این نیست که اندروید را فرا گرفته و از IOS بگذریم. بلکه بایستی اندروید را اولویت قرار داده و در کنار یادگیری برنامه نویسی اندروید، IOS را هم کار کنیم. حال چگونه ؟

مسیر یادگیری برنامه نویسی موبایل

برخی از زبان های برنامه نویسی مختص به سیستم عامل های خاصی هستند و زبان های بومی همان سیستم عامل در نظر گرفته میشوند. مثلا زبان بومی سیستم عامل اندروید، زبان برنامه نویسی کاتلین است. این زبان های بومی بهترین و مناسب ترین خروجی را برای سیستم عامل خود دارند. پس در ابتدا وظیفه ما یادگیری برنامه نویسی اندروید با استفاده از زبان کاتلین خواهد بود.

پس از اینکه برنامه نویسی بومی اندروید را یاد گرفته و در آن متخصص شدیم، نوبت به یادگیری فلاتر میرسد. با فلاتر میتوان یک بار کد نویسی کرد و خروجی اندروید و IOS را با هم گرفت. به چنین ابزار هایی که با یک بار کد نویسی امکان گرفتن چندین خروجی را به ما میدهند، کراس پلتفرم یا چند سکویی گفته میشود. حال سوال اینجاست که اگر فلاتر خروجی اندروید و IOS را در کنار هم دارد، چرا اول کاتلین یاد بگیریم؟

اندروید یا ios

دلیل عدم شروع برنامه نویسی با فلاتر

گفتیم که فلاتر یک سیستم چند سکویی است که هم خروجی اندروید و هم خروجی IOS میدهد. اما دقت کنید که برنامه های نوشته شده با زبان بومی، بهترین عملکرد را دارا خواهند بود. زبان چند سکویی مانند یک دکتر عمومی و زبان بومی مانند یک متخصص است. پس برای نوشتن بهترین برنامه های اندرویدی، زبان کاتلین میتواند بهترین خروجی را داشته باشد.

پسش از این فهمیدیم که 84 درصد بازار در دستان سیستم عامل اندروید بوده و اندروید اولویت است؛ دقیقا برای همین است که ابتدا بایستی به سراغ زبان کاتلین رفته و برنامه نویسی اندروید را به صورت بومی و حرفه ای فرا بگیریم. سپس برای اینکه حوزه برنامه نویسی IOS را هم از دست نداده باشیم، به سراغ فلاتر میرویم. با استفاده از فلاتر میتوانیم نیاز های برنامه نویسی برای IOS را رفع کرده و با تخصصی که در کاتلین به دست آورده ایم، قادر به پیاده سازی بهترین نرم افزار های اندروید خواهیم بود.

زبان بومی برنامه نویسی IOS

اگر برنامه نویسی برای سیستم عامل IOS را هم به شکل تخصصی بخواهید؛ زبان برنامه نویسی Swift را نیاز خواهید داشت. در واقع زبان سوئیفت زبان بومی برنامه نویسی IOS میباشد. اما از آنجایی که تنها 10 درصد کاربران گوشی های موبایل در ایران از سیستم عامل IOS استفاده میکنند، بهتر است زیاد بر روی این سیستم عامل تمرکز نکنیم.

پلتفرم فلاتر به زبان کاتلین و برنامه نویسی اندروید نزدیک است و برای همین گفتیم پس از یادگیری کاتلین به سراغ فلاتر میرویم. اما اگر قصد یادگیری سوئیفت در کنار کاتلین را داشته باشید کمی کار شما سخت تر خواهد شد. یادگیری دو زبان بومی و متخصص شدن در هر دو زبان، کاری دشوار خواهد بود. البته که هیچ کاری غیر ممکن نیست.

 

برای اموزش بیشتر درباره مقایسه بین اندروید یا IOS به وبسایت tomsguide مراجعه کنید. در صورتی که در به کار بردن یا آموزش اندروید یا IOS سوال یا مشکلی داشته باشید، خوشحال خواهیم شد تا در ادامه مطلب آن را با ما در میان بگذارید.