زبان XML یک رابط برای طراحی ظاهر اپلیکیشن های اندرویدی است. XML مخفف کلمات Extensible Markup Language به معنای زبان نشانه گذاری توسعه پذیر میباشد. از این زبان برای طراحی ظاهر نرم افزار ها در محیط نرم افزار اندروید استودیو میتوانیم بهره ببریم. دقیقا مانند زبان HTML که برای طراحی ظاهر وبسایت ها مورد استفاده قرار میگیرد، XML هم یک زبان برای طراحی و ایجاد آیتم های متنوع در اپلیکیشن های اندروید خواهد بود. در این مقاله از سری مقالات آموزش برنامه نویسی اندروید دانشجویار با ما همراه باشید تا به سوال XML در اندروید چیست، پاسخ دقیق تری بدهیم.

دوره معرفی شده در ویدئو بالا

فایل های مختلف XML در اندروید چیست؟

با استفاه از زبان XML در محیط اندروید استودیو قادر به ایجاد فایل های متنوعی خواهیم بود. به عنوان مثال میتوانیم انواع Drawable ها برای ایجاد اشکالی نظیر مربع، دایره و مستطیل را با XML ها ایجاد کنیم. همینطور انواع رنگ های مختلف، Selector ها و حتی فونت هارا با XML میتوان ایجاد و مدیریت کرد. در برنامه نویسی اندروید، بسیاری از تنظیمات حساس نرم افزار نظیر قابلیت پشتیبان گیری و آیکن اصلی نرم افزار در فایلی به نام Android Manifest مشخص میشوند که این فایل همب استفاده از زبان XML پیاده سازی شده است.

ساختار فایل های XML در اندروید

XML برای ذخیره سازی داده ها و ایجاد طرح ها از ایجاد تگ بهره میبرد. تگ ها را میتوان در XML ایجاد و برای آنها ویژگی هایی در نظر گرفت. هر تگ همانگونه که باز میشود بایستی بسته هم شود. هر تگ در XML میتواند به دو صورت کامل یا تک خطی (single) بسته شود. در حالت بسته شدن کامل، بایستی به شیوه زیر عمل کنیم. از این حالت معمولا برای View Group ها استفاده میشود. دلیل آن هم این است که داخل View Group ها قرار است از تگ های دیگری استفاده کنیم. به مثال زیر توجه فرماید: ساختار فایل های XML در اندروید حالت دیگر هم بستن Single تگ میباشد. در تصویر بالا، Frame Layout که یک View Group است از حالت بستن کامل استفاده میکند. اما text view که یک View Group محسوب نمیشود، نیازی به بستن کامل هم نخواهد داشت. هرچند که این تگ را هم میتوان به شیوه Frame Layout بست؛ اما لزومی به استفاده از حالت بستن کامل نخواهد بود.

مزایای استفاده از XML چیست ؟

زبان XML یک زبان توسعه پذیر و منعطف میباشد. این زبان قابلیت های گرافیکی و بصری منحصر به فردی را در اختیار برنامه نویسان اندروید قرار میدهد. علاوه بر اینها زبان XML ارتباط نزدیکی با زبان های برنامه نویسی جاوا و کاتلین دارد. به گونه ای که میتوان یک کلاس Custom با استفاده از زبان کاتلین را ایجاد کرده و در XML از آن استفاده کرد. البته در چنین موقعیتی بایستی کلاس کاتلین یا جاوای ما از یک کلاس View ارث بری کند تا تبدیل به View شود.

کاربردهای XML چه هستند؟

شاید فکر کنید که زبان XML صرفا برای طراحی ظاهر برنامه های اندرویدی ایجاد و پیاده سازی شده است. در صورتی که این موضوع درست نیست. زبان XML در ابتدا با هدف رد و بدل کردن و ذخیره سازی داده ها به صورت کلید مقدار (key-value) توسعه یافت. در حال حاضر با وجود فرمت JSON کمتر کسی از XML برای رد و بدل کردن داده ها استفاده میکند؛ اما همچنان میتوانیم داده هایی که با API ها از سمت سرور ارسال میشوند را با XML دریافت و ارسال کنیم. همانطور که در وبسایت w3schools نیز به آن اشاره شده است، از زبان XML برای ذخیره موقت داده های غیر حساس در اندروید نیز استفاده میشود. شاید تا کنون نام Shared Preferences را شنیده باشید. زمانی که با استفاده از این قابلیت، داده ای را ذخیره سازی میکنید، داده شما در قالب XML ذخیره سازی خواهد شد. البته این نوع ذخیره سازی امن نبوده و به راحتی داده های شما کشف میشوند. اما برای ذخیره داده های غیر حساس مانند تنظیمات برنامه، گزینه خوبی میباشد.

ویژگی های XML

در این بخش به بررسی برخی از ویژگی ها و امکانات XML می پردازیم.

قابلیت خواندن و ویرایش آسان

یکی از ویژگی‌های مهم XML این است که فایل‌های XML به راحتی توسط انسان خوانده و ویرایش شوند. این ویژگی باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان بتوانند با استفاده از ابزارهای متنوع XML به سرعت و به راحتی تغییرات مورد نیاز را اعمال کنند.

 استفاده در وب‌سرویس‌ها و API‌ها

بسیاری از وب‌سرویس‌ها و API‌ها از فرمت XML برای ارسال و دریافت داده استفاده می‌کنند. این به عنوان یک روش استاندارد برای تبادل داده بین برنامه‌ها شناخته می‌شود و باعث می‌شود که برنامه‌نویسان بتوانند با استفاده از XML به راحتی با سایر سیستم‌ها ارتباط برقرار کنند.

پشتیبانی از فرمت‌های مختلف

XML از فرمت‌های مختلفی برای ذخیره و انتقال داده پشتیبانی می‌کند، از جمله UTF-8، UTF-16، و ASCII. این ویژگی باعث می‌شود که برنامه‌نویسان بتوانند با استفاده از XML، داده‌های خود را با فرمت‌ها و سیستم‌های مختلف به راحتی تبادل کنند.

قابلیت اعتبارسنجی (Validation)

XML این امکان را فراهم می‌کند که داده‌ها را قبل از استفاده از آن‌ها برای اطمینان از صحت و سالم بودن آن‌ها اعتبارسنجی کنید. با استفاده از معیارهای مختلفی مانند XML Schema و Document Type Definition (DTD) می‌توانید اعتبار داده‌ها را بررسی کرده و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

استفاده در توسعه برنامه‌های متعدد

XML به عنوان یک فرمت استاندارد برای تبادل داده‌ها و تعریف طرح‌بندی رابط کاربری در اندروید، در توسعه برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امکان را فراهم می‌کند که برنامه‌نویسان با استفاده از یک زبان مشترک بتوانند اطلاعات را به صورت معمولی و قابل فهم توسعه دهند و با سیستم‌ها و برنامه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

طرح یا اسکیمای XML چیست ؟

هر زبانی برای نشانه گذاری و نمایش اطلاعات، نیازمند قانون میباشد. قوانین مشخص میکنند که در یک فایل چه بخش هایی میتواند وجود داشته باشد و کدام بخش ها بایستی حذف شوند. اسکیمای XML فایلی است که در آن مشخصات و قوانین فایل های XML و نیز محدودیت های آن مشخص میشوند.

زبان XML چه اجزایی دارد؟

هر فایل XML که تعریف میشود، میتواند اجزای زیر را در بر بگیرد. اجزای زبان XML

کاربرد XML در ایجاد Layout در برنامه نویسی اندروید چیست؟

همانطور که پیش تر گفته شد، در برنامه نویسی اندروید از زبان XML برای تولید ظاهر اپلیکیشن استفاده میکنیم. پس برای ایجاد لایه ها یا همان Layout ها در اندروید، به زبان توسعه پذیر XML وابسته خواهیم بود. در نتیجه شما به عنوان یک توسعه دهنده اندروید بایستی به زبان XML مسلط بوده و در آن تخصص داشته باشید.

XML parser چیست ؟

هر زبان توسعه پذیر بایستی یک کامپایلر برای پردازش داشته باشد. تجزیه کننده XML یا همان XML Parser شروع به پردازش کد ها و تگ های XML کرده و داده های لازم را استخراج میکند. در طول استخراج داده ها، هر لحظه ممکن است خطاهای زمان اجرا اتفاق بیوفتند. مثلا اگر یک تگ باز شده باشد ولی بسته نشود، خطای هنگام تجزیه توسط XML Parser به وجود خواهد آمد.

تفاوت HTML با XML چیست ؟

در ادامه مقاله xml در اندروید چیست باید گفت زبان نشانه گذاری ابر متن یا همان HTML برای ایجاد صفحات وب توسعه یافته است. HTML دارای تگ های مشخصی است که بایستی از آنها استفاده کنیم. اما در XML ما قادر به تولید تگ های دلخواه خود خواهیم بود. در ضمن زبان XML به حروف بزرگ و کوچک حساس است در صورتی که در زبان HTML حساسیتی به حروف وجود ندارد. یعنی در XML دوکلمه Button و button متفاوت هستند.

نتیجه گیری

زبان XML یک زبان نشانه گذاری بوده و زبان برنامه نویسی محسوب نمیشود. چراکه توابع و کلاس ها را پشتیبانی نکرده و صرفا برای ذخیره سازی داده ها مورد استفاده قرار میگیرد. از این زبان قدرتمند در ساخت لایه ها و ظاهر اپلیکیشن های اندروید استفاده میکنند. این زبان به حروف بزرگ و کوچک حساس بوده و Open Source و قابل توسعه میباشد. چنانچه هرگونه سوالی در رابطه با مقاله xml در اندروید چیست؟ و سایر موضوعات این حوزه دارید میتوانید در بخش دیدگاه ها مطرح کنید تا در کمترین زمان مناسب ترین پاسخ را دریافت کنید.