نصب اندروید استودیو

چرا نصب اندروید استودیو؟ نرم افزار Android Studio یک ابزار قدرتمند برای توسعه اپلیکیشن های اندروید با استفاده از زبان های برنامه نویسی جاوا، کاتلین و C ++ میباشد. اندروید استودیو در واقع یک IDE یا همان محیط توسعه یکپارچه است که تمام ابزار های مورد نیاز برای آموزش اندروید استودیو را در اختیار برنامه نویسان موبایل قرار میدهد. با ما همراه باشید تا شیوه نصب این نرم افزار قدرتمند را مورد بررسی قرار دهیم.

دوره معرفی شده در ویدئو

IDE چیست؟

IDE مخفف کلمات Integrated Development Environment به معنای محیط توسعه یکپارچه میباشد. یک محیط توسعه به شما امکان کدنویسی، کامپایل کردن، خطایابی و خروجی گرفتن از پروژه را خواهد داد. بدون داشتن این امکانات، برنامه نویسی کردن بسیار سخت و طاقت فرسا میشود. محیط های توسعه سبب افزایش سرعت کدنویسی ما خواهند شد.

سخت افزار مورد نیاز برای نصب Android Studio

نصب اندروید استودیو نیازمند داشتن کارت گرافیک خفن و سطح بالا نیست؛ اما استفاده از یک پردازنده خوب و حداقل 8 گیگابایت حافظه RAM برای اجرای روان اندروید استودیو توصیه میشود. در ادامه سخت افزار های پیشنهادی وبسایت رسمی این IDE را مورد بررسی قرار میدهیم.

سخت افزار مورد نیاز برای نصب Android Studio

سیستم مورد نیاز ویندوز

  • 64-bit Microsoft® Windows® 8/10
  • x86_64 CPU architecture; 2nd generation Intel Core or newer, or AMD CPU with support for a Windows Hypervisor.Framework
  • 8 GB RAM or more
  • 8 GB of available disk space minimum (IDE + Android SDK + Android Emulator)
  • 1280 x 800 minimum screen resolution

سیستم مورد نیاز مک

  • MacOS® 10.14 (Mojave) or higher
  • ARM-based chips, or 2nd generation Intel Core or newer with support for Hypervisor.Framework
  • 8 GB RAM or more
  • 8 GB of available disk space minimum (IDE + Android SDK + Android Emulator)
  • 1280 x 800 minimum screen resolution

سیستم مورد نیاز لینوکس

  • Any 64-bit Linux distribution that supports Gnome, KDE, or Unity DE; GNU C Library (glibc) 2.31 or later.
  • x86_64 CPU architecture; 2nd generation Intel Core or newer, or AMD processor with support for AMD Virtualization (AMD-V) and SSSE3
  • 8 GB RAM or more
  • 8 GB of available disk space minimum (IDE + Android SDK + Android Emulator)
  • 1280 x 800 minimum screen resolution

نکته: همانطور که از عناوین بالا پیداست، نصب اندروید استودیو در سیستم عامل های مختلفی نظیر ویندوز، مک، لینوکس و حتی کروم امکان پذیر میباشد.

مراحل نصب اندروید استودیو

برای نصب اندروید استودیو باید یک سری از مراحل را پشت سر بگذاریم. این مراحل به ترتیب در ادامه ذکر میشوند. هر کدام از این مراحل اهمیت خاص خود را داشته و باید به ترتیب اجرا شوند.

مرحله اول : دانلود و اجرای نرم افزار  Android Studio

دانلود نرم افزار اندروید استودیو قطعا اولین مرحله نصب نرم افزار Android Studio خواهد بود. شما میتوانید از طریق لینک مشخص شده در ادامه، آخرین ورژن از این نرم افزار را دانلود و نصب نمایید.

پس از دانلود نرم افزار، یک فایل exe در اختیار شما قرار گرفته که با دابل کلیک کردن بر روی آن میتوانید نصب نرم افزار را شروع کنید. مطابق تصویر پایین، کافیست تا مسیر نصب نرم افزار را مشخص و چند next ساده را کلیک کنید. نرم افزار اندروید استودیو در مسیر مشخص شده برای شما نصب خواهد شد.

مرحله اول نصب: دانلود و اجرای نرم افزار Android Studio

 

نکته مهم: پیش از اجرای نرم افزار اندروید استودیو حتما به یک نرم افزار تغییر ip یا همان VPN برای رفع تحریم های گوگل، متصل شوید.

مرحله دوم: پیکربندی اندروید استودیو

پس از انجام مراحل قبلی، نوبت به پیکربندی اولیه اندروید استودیو میرسد. هنگام مشاهده تصویر زیر، گزینه Next را انتخاب کرده تا پیکربندی شروع شود.

مرحله دوم نصب: پیکربندی اندروید استودیو

 

سپس مطابق تصویر بعدی، گزینه Standard را برای انجام تنظیمات استاندارد، انتخاب کنید. اگر بر روی گزینه Custom بزنید، یک سری از تنظیمات اضافی برای شما باز شده که در شروع کار با اندروید استودیو اصلا نیازی به کانفیگ و پیکربندی آنها نخواهیم داشت.

کانفیگ و پیکربندی در نصب اندروید استودیو

در بخش بعدی باید Theme برنامه اندروید استودیو را از میان دو گزینه Light و Darcula انتخاب کنیم. همانطور از نام های این دو پیداست، یک گزینه برای تم مشکی یا تیره و گزینه دیگر برای انتخاب تم روشن خواهد بود. معمولا برنامه نویسان از تم مشکی بیشتر استقبال میکنند.

انتخاب تم هنگام نصب اندروید استودیو

پس از انتخاب تم برنامه، بایستی تایید کنید که تمام نیازمندی های برنامه، دانلود و نصب شوند.

تایید دانلود و نصب تمام نیازمندی های برنامه

پس از تایید دانلود نیازمندی ها، باید منتظر دانلود شدن نیازمندی های اندروید استودیو بمانیم. شاید سخت ترین مرحله نصب اندروید استودیو همین قسمت باشد. چراکه ایران از طرف گوگل مورد تحریم قرار گرفته و برای دانلود صحیح نیازمندی ها، بایستی از نرم افزار های تغییر IP استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است VPN تمام سیستم را تونل کرده باشد اما باز در دانلود این فایل ها مشکل داشته باشید. زیرا گوگل را خیلی سخت میتوان دور زد.

انتظار برای دانلود شدن نیازمندی های اندروید استودیو

آموزش کرک اندروید استودیو

نرم افزار Android Studio یک نرم افزار رایگان و متن باز است که نیازمند هیچ گونه کرک و فعال سازی نخواهد بود. در واقع گوگل تصمیم گرفت این نرم افزار را به صورت رایگان منتشر کند اما در عوض جلوی استفاده از کشور هایی که توسط ایالات متحده تحریم هستند را میگیرد. متاسفانه ایران هم یکی از این کشور های تحریم شده میباشد. برای همین با اینکه نیازی به کرک کردن نیست، اما باید از نرم افزار های VPN استفاده کنیم.

برنامه نویسی اندروید با Android Studio

یادگیری برنامه نویسی اندروید نیازمند دو گزینه اساسی میباشد. اول یادگیری زبان برنامه نویسی کاتلین و دوم هم آموزش نصب و راه اندازی اندروید استودیو و کار کردن با این نرم افزار. وقتی شما به زبان کاتلین مسلط شوید و اندروید استودیو را نصب کنید، آماده شروع و ورد به دنیای برنامه نویسی Android خواهید بود.

دقت کنید که این مقاله بخشی از دوره آموزش اندروید استودیو میباشد. دوره ای جامع و کامل برای نصب و راه اندازی اندروید استودیو که در آن تمام بخش های مهم این نرم افزار را مورد برسی قرار میدهیم. پس برای یادگیری کامل پنل ها و ویژگی های منحصربه‌فرد این ابزار، به دوره مذکور مراجعه کنید.