یکی دیگر از شرکت‌های it در دنیا که کار خود را با گاراژ آغاز نمودند شرکت آمریکایی ادوبی بوده است! کارمند سابق زیراکس در سال 1982 در گاراژ خانه خود شرکتش را تأسیس نمود. در پشت خانه وی در لوس آلتوس نهری به نام adobe creek وجود داشته و این خود الهام‌بخش نام این غول دنیای دیجیتال بوده است.
ادوبی بزرگ‌ترین برند دنیای گرافیک دیجیتال محسوب شده به‌نوعی که در نرم‌افزارهای گرافیکی مرسوم در میان ما لااقل نام یکی از محصولات ادوبی مانند فتوشاپ به چشم می‌خورد.
ادوبی,نرم‌افزارهای گرافیکی ,ادوب انیمیت,ادوب ایکس دی,اودیشن,پریمیر,,فتوشاپ,ایندیزاین,لایت روم,افترافکت,ایلوستریتور,,,,,,,,
در ابتدای کار بنیان‌گذاران ادوبی ایده‌های متمرکز بر خدمات متفاوت موجود در حوزه کپی را تا سیستم‌های اختصاصی برای دفاتر انتشاراتی را در نظر داشتند ولی در ادامه تصمیم گرفتند تا تمرکز خود را بر نرم‌افزارهای تخصصی چاپ بگذراند و اولین محصول آن‌ها نیز زبان پست اسکریپت بانام Adobe PostScript برای توضیح فرم حروف و زبان رابط کامپیوتر و پرینتر بود.
پس‌ازآن ادوبی به فونت‌های کامپیوتری و استانداردی روی آورد و برای اولین بار یک فونت اختصاصی بانام Type 1. Apple برای این شرکت عرضه گردید.
پس از اولین محصولات ادوبی این کمپانی در اواسط دههٔ 1980 با یک نرم‌افزار طراحی برداری برای مکینتاش برای ورود به مارکت مصرف‌کنندگان عادی اقدام نمود این نرم‌افزار که از دل توسعهٔ فونت این کمپانی بیرون آمده بود ایلوستریتور نام داشت. در سال 1989 نوبت به عرضهٔ پرچم‌دار این کمپانی نه‌تنها در آن زمان بلکه در تمام زمان‌ها به نام فتوشاپ رسید و ادوبی با بازاریابی درست توانست بازار را به تحت سلطهٔ خود درآورد.

نکته
مقاله پیشنهادی: لایه ها در فتوشاپ

همین سیر تحولی کمپانی ادوبی طی شد تا به امروز که این نرم‌افزار دنیای گرافیک دیجیتال را به تسخیر درآورد. و در ایران نیز به همین منوال این گسترش در بازار کاری ادامه داشته است و آموزش نرم‌افزارهای گرافیکی ادوبی به یکی از اصول اساسی و مهم برای ورود به هریک از بازارهای کاری این نرم‌افزارها تبدیل گشته است.

در این مقاله قصد داریم تا معرفی کوتاهی از هر یک از نرم‌افزارهای گرافیکی ادوبی داشته باشیم و پس‌از آن رده‌های کاری متنوع آن را متناسب با بازار کاری ایران کاملاً بررسی کنیم.

 

فتوشاپ

حتماً شما هم عبارت فتوشاپ کردن را که در عامه مردم رایج شده است برایتان آشنا خواهد بود. نرم‌افزار فتوشاپ با توجه به گسترش کسب‌وکارهای آنلاین و تمایل مردم به معرفی کسب‌وکار خود در فضای مجازی بازار کار روبه افزایشی را تجربه می‌کند و به همین دلیل آموزش فتوشاپ یکی از آموزش‌های پرطرفدار در بین مردم بوده است چراکه حتی افراد غیر طراح نیز به‌واسطهٔ کاربرد این نرم‌افزار در معرفی و گسترش کسب‌وکار نقش بهینه‌ای را می‌تواند ایفا نماید.

ادوبی,نرم‌افزارهای گرافیکی ,ادوب انیمیت,ادوب ایکس دی,اودیشن,پریمیر,,فتوشاپ,ایندیزاین,لایت روم,افترافکت,ایلوستریتور,,,,,,,,
به‌طورکلی هدف از آموزش فتوشاپ ورود به یکی از رسته‌های کاری زیر می‌باشد:

  • ویرایش عکس:

  • می‌توان گفت همان شناخت کلی فتوشاپ از جهت همین ویرایش عکس‌ها بوده است و با استفاده از ابزارهای بی‌نظیر آن از بازسازی یک عکس معیوب در آلبوم خانوادگی گرفته تا روتوش و ترمیم پوست که مورداستفادهٔ آتلیه‌ها و عکاسان حرفه‌ای می‌باشد را می‌توان مورداستفاده قرارداد.
  • نقاشی دیجیتال:

امروزه دیگر شما در دست نقاشان بوم و قلم‌مو مشاهده نمی‌کنید بلکه این افراد با استفاده فتوشاپ و ابزارهای متفاوت بسته به کار خود مانند قلم نوری به خلق تصاویر خیره‌کننده می‌پردازند.

  • طراحی گرافیک:

می‌توان طراحی گرافیک را تلفیقی از ویرایش عکس و نقاشی دیجیتال دانست و با ترکیب عکس‌ها و طرح‌های گرافیکی اقدام به ایجاد پوسترهای سینمایی گرفته تا موارد موجود در صنعت تبلیغات مانند کارت ویزیت و بروشور و… نمود.

  • طراحی رابط کاربری:

بازار کار بسیار داغ و مورد استقبال روزافزون رابط کاربری می‌توان گفت با درصد بالایی به انحصار فتوشاپ درآمده است و طراحان رابط کاربری قالب سایت‌ها و اپلیکیشن های موبایل را با استفاده از ابزارهای فتوشاپ به‌راحتی طراحی می‌کنند.

  • ویرایش ویدیو:

که درصد زیادی از آن در انحصار ساخت گیف های تبلیغاتی که در گوشه و کنار سایت‌های پربازدید می‌توانید مشاهده نمایید.

برای یادگیری فتوشاپ شما می‌توانید به کلاس‌های حضوری مراجعه نمایید که مستقیماً زیر نظر استاد باشید که اگر در آموزشگاه مناسبی حضورداشته باشید امکان تدریس توسط یک استاد متخصص را خواهید داشت اما هزینه‌های بالایی شامل حال شما خواهد شد و نیاز به گذاشتن زمان زیادی برای رفت‌وآمد و… خواهد بود.
یک‌راه دیگر هم استفاده از پکیج آموزش فتوشاپ می‌باشد که مشکلات هزینه و زمان زیادی را نداشته اما مشکلی که هست همهٔ افراد تخصص کاربری فتوشاپ رادارند که اغلب در رده‌های شغلی دیگر مانند برنامه‌نویس وب و… هم فعالیت دارند اما نکتهٔ لازم برای آموزش در تمام جنبه‌های شغلی بالا و توجه به جزئیات مفهومی مانند مفهوم‌های رنگ و نور در نرم‌افزار فتوشاپ تدریس دوره توسط فارغ‌التحصیل رشتهٔ گرافیک و فعال در بازار کار موردنظر می‌باشد.

چنانچه علاقه مند به تصویرسازی با فتوشاپ هستید این دوره برای شما در دانشجویار قرار داده شده است.
همچنین برای آموزش فتوشاپ شما با خیره شدن به صفحه‌نمایش فقط در حافظهٔ کوتاه‌مدت آن‌هم مطالب تئوری را ضبط می‌نمایید و برای یادگیری عملی و برای طولانی‌مدت باید فایل‌های تمرینی در اختیار داشته و همراه با استاد درس به درس مطالب گفته‌شده را تمرین نمایید.

چنانچه علاقه‌مند به کسب درآمد از طریق فتوشاپ هستید پیشنهاد میکنم مقاله مربوط به بازارکار و درآمد فتوشاپ را مطالعه کنید.

لایت روم

نرم‌افزار لایت روم که نام فتوشاپ را در کنار خود به یدک می‌کشد و برای استفادهٔ تخصصی عکاسان برای ویرایش عکس مورداستفاده قرار می‌گیرد. و همین عامل باعث شده تا افراد علاقه‌مند به عکاسی برای ویرایش عکس‌های خود به آموزش لایت روم روی آوردند.
پس از یادگیری لایت روم افراد می‌توانند ویرایش و مدیریت عکس‌های خود را به‌طور کامل به این نرم‌افزار بسپارند.

ایلوستریتور

در اصلاح نرم‌افزار ایلوستریتور را می‌توان تصویرگر نامید. نرم‌افزاری برداری که تمام طراحان گرافیک که لقب حرفه‌ای را یدک می‌کشند به آن مسلط بوده و ازاین‌جهت آموزش ایلوستریتور برای تمام افرادی که قصد ورود به دنیای حرفه‌ای گری در طراحی رادارند برای تبدیل تمام ایده‌های آن‌ها به واقعیت، ضروری می‌باشد.

ادوبی,نرم‌افزارهای گرافیکی ,ادوب انیمیت,ادوب ایکس دی,اودیشن,پریمیر,,فتوشاپ,ایندیزاین,لایت روم,افترافکت,ایلوستریتور,,,,,,,,
به‌طورکلی بعد از یادگیری ایلوستریتور متخصص این نرم‌افزار وارد مشاغل زیر خواهد شد:

  • طراح گرافیک: که نرم‌افزار ایلوستریتور با همین نام معروف و شناخته‌شده است و افراد جهت فعالیت در رده‌های کاری گسترده مانند طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت و سایر موارد موجود در صنعت تبلیغات نیز می‌توانند با یادگیری این نرم‌افزار در آن‌ها مشغول به کار شوند. البته لازم به ذکر است در مواردی مانند طراحی لوگو فرد علاوه بر یادگیری خود ایلوستریتور به یادگیری نحوه برداشت خواستهٔ مشتری از لوگو تا پیاده‌سازی ایده و اجرای آن در داخل نرم‌افزار در دورهٔ آموزش طراحی لوگو به‌صورت جداگانه آموزش ببیند.
  • تصویرگری: مانند افرادی که تصویرگری جلد کتاب‌های متنوع را انجام می‌دهند مانند تصویرسازی کودک که بازار کاری پررونقی را شامل می‌شود.
  • طراحی پارچه و لباس: شغلی که اصطلاحاً پترن دیزاینر هم نامیده می‌شود و افراد برای تولیدات پوشاک، نساجی‌ها و…. ایده‌های موجود جهت پوشاک را برای تولید به واقعیت نزدیک می‌نمایند. و جهت آموزش تکنیک‌های لازم برای این مورد بهتر است به آموزش طراحی لباس نیز در نرم‌افزار ایلوستریتور پرداخته شود.
  • طراحی کاراکتر: می‌توان کاراکترهای انیمیشنی را در ایلوستریتور طراحی نمود که البته لازم به توجه است که برای آموزش طراحی کاراکتر در ایلوستریتور باید دوره‌های جداگانه علاوه بر یادگیری خود نرم‌افزار جهت تکنیک‌های موجود در آن را فراگرفت.
  • نقاشی: در ایلوستریتور نیز مانند فتوشاپ پذیرای تمام نقاشان با ابزارهای مختلف برای خلق نقاشی‌های وکتوری باکیفیت می‌باشد.
  • طراحان وب: با اضافه شدن امکانات جدیدی در نرم‌افزار ایلوستریتور در حوزه طراحی وب مانند پشتیبانی از فرمت svg امکان بهره‌گیری در جهت طراحی وب در این نرم‌افزار برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم‌شده است.

جهت آموزش ایلوستریتور نیز در صورت یافتن استاد متخصص و متمرکز در این حوزه باید هزینه‌های بالایی را حتی بالاتر از فتوشاپ پرداخت نمایید همچنین شرکت در کلاس‌های حضوری دغدغه‌های مخصوص به خود را خواهد داشت.
همچنین راه دیگر و پرطرفدارتر استفاده از پکیج آموزش ایلوستریتور می‌باشد که باید توجه داشت که در نرم‌افزاری که به نسبت فتوشاپ پیچیدگی بالاتری را داشته باید حتماً پا به‌پای استاد تمرینات لازم را انجام دهید تا بتوانید در انتهای دوره آموزشی ایلوستریتور از پس پروژه‌های متفاوت آن بربیایید.

ایندیزاین

کمپانی ادوبی تمام طراحی‌های لازم برای امور و چاپ و تبلیغات را در نرم‌افزار ایندیزاین خلاصه نموده است. با آموزش ایندیزاین دیگر نویسنده‌ها و سردبیرهای مجلات و روزنامه‌ها نیز می‌توانند خواسته‌های خود را بعد از یادگیری ایندیزاین به عرصه نمایش گذاشته و جهت انجام امور بعدی به چاپخانه‌ها ارسال نمایند.

ادوبی,نرم‌افزارهای گرافیکی ,ادوب انیمیت,ادوب ایکس دی,اودیشن,پریمیر,,فتوشاپ,ایندیزاین,لایت روم,افترافکت,ایلوستریتور,,,,,,,,
بعد از یادگیری ایندیزاین فرد قادر خواهد بود تا موارد زیر را ساخته و برای چاپ ارسال نماید:

  1. کاتالوگ، بروشور، دعوت‌نامه و انواع تبلیغات چاپی
  2. کارت ویزیت
  3. تقویم، سالنامه
  4. مجلات و روزنامه‌ها
  5. کتاب‌های چاپی و الکترونیکی و انواع دفترچه

البته لازم به ذکر است که برای یادگیری ایندیزاین که معمولاً کلاس‌های حضوری آن‌هم باکیفیت مناسب به‌ندرت یافت شده و برای آموزش آن معمولاً به پکیج آموزش ایندیزاین مراجعه می‌شود که بازهم باید توجه شود که از استادی که تجربهٔ کار با اسناد چاپی را داشته استفاده شود و با استفاده از فایل‌های تمرینی در فرمت‌های خاص آن به تمرینات لازم پرداخته شود.

افترافکت

نرم‌افزار افترافکت که در ایران بانام افتر هم شناخته می‌شود و همان‌طور که احتمالاً بدانید برای ساخت جلوه‌های ویژه خاصی که بعضاً ممکن است در سینما و تلویزیون و فضای مجازی با آن برخورد داشته باشید مورداستفاده قرار گیرد.
به‌طورکلی پس از آموزش افترافکت فرد دریکی از رده‌های شغلی موشن گرافیک یا جلوه‌های ویژه می‌تواند اقدام به فعالیت نماید که خب به‌واسطهٔ رونق فضای مجازی و نیاز کسب‌وکار به معرفی روند خود در قالب موشن گرافیک خیلی از افراد به این انگیزه سراغ یادگیری افترافکت می‌روند.
همچنین جلوه‌های ویژه موضوع گسترده‌ای بوده که در سینما با تکنیک‌ها و پلاگین های خاصی و برای مثال در موزیک ویدیوها و کلیپ‌های اسپرت عروسی نیز با استفاده از تکنیک‌ها و پلاگین های خاصی به آموزش آن پرداخته می‌شود.
پس باید در هنگام نوع آموزش به حوزهٔ تخصصی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید چراکه در یک پکیج آموزش افتر افکت شما غالباً با مدل آموزش عام مواجه خواهید شد و همین عامل باعث شده تا فرد با بسیاری از مطالبی را که به آن نیازی پیدا نخواهد کرد نیز، مواجه شده و همین مورد نیز منجر به این خواهد شد که آموزش‌های افترافکت که خود نرم‌افزار سنگین‌تری نسبت به نرم‌افزارهای تدوین ویدیو مانند پریمیر می‌باشد بسیار سنگین و خسته‌کننده جلوه نمایند.

ادوبی,نرم‌افزارهای گرافیکی ,ادوب انیمیت,ادوب ایکس دی,اودیشن,پریمیر,,فتوشاپ,ایندیزاین,لایت روم,افترافکت,ایلوستریتور,,,,,,,,
پس بهترین راه یادگیری افترافکت در چارچوب و قواعد تخصصی آن بوده که برای این مورد لازم است تا ابتدا تمام مواردی را که فرد به آن نیاز دارد در ابتدا پرداخته‌شده و بعدازآن ردهٔ کاری موردنیاز فرد مشخص‌شده و به آموزش موشن گرافیک با تکنیک‌ها و پلاگین های مورداستفاده در آن و همین‌طور آموزش جلوه‌های ویژه با تکنیک‌ها و پلاگین های مخصوص آن بپردازد.
برای شناخت یک پکیج آموزش افترافکت مناسب به این مورد نیز توجه داشته باشید که این نرم‌افزار پیچیده بیشتر از هر یک از نرم‌افزارهای ادوبی نیازمند تمرین مداوم همراه با استاد بوده تا بتوان وارد بازار کار پررونق افترافکت گردید.

 

پریمیر

پریمیر چیست ؟ همه این روزها تدوین را بانام پریمیر می‌شناسند و این خود دال بر پایان مقایسهٔ بی‌دلیل این غول کمپانی ادوبی با نرم‌افزاری مانند ادیوس خواهد بود.
علاقه‌مندان پس از آموزش پریمیر قادرند تا کارهای متفاوتی از تدوین فیلم‌های خانوادگی و عروسی گرفته تا تدوین فیلم‌هایی با پروداکشن بزرگ در هالیوود و سایر سینماهای روز دنیا که از این نرم‌افزار برای تدوین فیلم‌ها استفاده می‌شود، انجام دهند.
به‌طورکلی پس از یادگیری پریمیر می‌توان وارد مشاغلی در جهت تدوین موارد زیر شد:

  1. فیلم‌های سینمایی
  2. برنامه‌های تلویزیونی
  3. فیلم‌های عروسی
  4. کلیپ اسپرت و فیلم‌های عروسی
  5. موزیک ویدیو

برای آموزش پریمیر در ابتدا باید استادی را در نظر داشته باشید که خود در حداقل چند مورد از موارد ذکرشده در بالا سابقهٔ تدوین حرفه‌ای داشته باشد و صرفاً بلد بودن خود نرم‌افزار منجر به این خواهد شد تا به‌صورت سطحی برخی موارد در پریمیر مرور گردند.
یک پکیج آموزش پریمیر مناسب باید تمام قابلیت‌های این نرم‌افزار را ریزودرشت مطرح نموده تا فرد برای استفاده در هر موقعیتی و هر سطح حرفه‌ای بتواند از تمام قابلیت‌های آن برخوردار گردد.

 

اودیشن

کمپانی ادوبی جملهٔ صداست که می‌ماند را با استفاده از اودیشن به عرصهٔ ظهور گذاشته است و این روزها از مراسم‌های مذهبی و محافل صمیمی و کوچک گرفته تا استودیوها بزرگ صدابرداری و میکس و مسترینگ از این نرم‌افزار بهره می‌برند.
پس از آموزش اودیشن درزمینهٔ های زیر می‌توان فعالیت نمود:

  • ضبط پروژه‌های صوتی مختلف از غیرحرفه‌ای تا حرفه‌ای
  • ساخت موسیقی اورجینال یا ری میکس
  • صفرتا صد تولید پادکست و برنامه‌های تلویزیونی
  • صداگذاری حرفه‌ای بر روی ویدیو
  • اعمال افکت‌ها و ویرایش‌های دلخواه بر روی صداها ازجمله حذف صداهای مزاحم و نویز موجود در محیط
  • و ….

معمولاً کلاس‌های حضوری برای یادگیری اودیشن در همه‌جا وجود ندارد و بهترین راه استفاده از پکیج آموزش اودیشن خواهد بود که بازهم دقت فرمایید که حتماً استادی که سابقهٔ حداقل صدابرداری حرفه‌ای داشته باشد استاد دوره مربوطه باشد و صرفاً یادگیری نرم‌افزاری را آموزش ندهد و به تکنیک‌های لازم در صدابرداری و … در حین کار با نرم‌افزار نیز بپردازد.

ادوب انیمیت

زمانی که صفحات وب با فلش تزئین داده‌شده بود را به خاطر می‌آوریم. ادوبی فلش که برای کار کردن آن در صفحات وب کاربر باید حتماً افزونهٔ آن در مرورگر نصب‌شده بود و همچنین رخنه‌های امنیتی فراوانی را نیز بر کاربران خود متحمل نمود.
ازاین‌رو در سال 2016 نرم‌افزار ادوب انیمیت معرفی شد که به‌صورت کلی برای ساخت انیمیشن در کاربردهای زیادی از آن استفاده می‌شد. اما کاربرد اصلی آن ساخت انیمیشن تعاملی برای وب بود و همین موضوع آموزش ادوب انیمیت را به یکی از موضوعات پرطرفدار در بین افرادی که به طراحی رابط کاربری و زیباتر کردن پروژه‌های طراحی وب علاقه‌مندند در جهت یادگیری ادوب انیمیت ترغیب نمود.

ادوب ایکس دی

نرم‌افزار adobe xd که مورداستفادهٔ طراحان رابط کاربری و تجربهٔ کاربری بوده و برای نمایش تمامی موارد پیش از طراحی سایت که برای مثال برای پیش‌نمایش به کارفرما، مورداستفاده قرار می‌گیرد.
این نرم‌افزار در نسخهٔ رایگان آن فعلاً در ادوبی عرضه‌شده است و آموزش ایکس دی نیز نسبت به سایر نرم‌افزارهای ادوبی از پیچیدگی‌های پایین‌تری برخوردار می‌باشد.
آموزش adobe xd خود به‌تنهایی از پیچیدگی خاصی برخوردار نبوده و در کنار آن آموزش طراحی رابط کاربری و آموزش تجربه‌ی کاربری برای ارائه مسائل تئوری و موردنیاز افراد برای فعالیت در عرصه‌های طراحی رابط و تجربهٔ کاربری موبایل و وب، ضرورت خواهد داشت.