یکی از اولین و پایه‌ای‌ترین مواردی که در آموزش فتوشاپ رایگان باید آن را فرا بگیرید، آموزش کار با لایه ها در فتوشاپ است. لایه‌ها کاربرد گسترده و زیادی در فتوشاپ دارند و به نوعی، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این نرم افزار هستند. در ادامه این مطلب از دانشجویار به معرفی و بررسی لایه ها در فتوشاپ، نحوه ایجاد، جابجایی، اغام، حذف و همچنین ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

دوره معرفی شده در ویدئو

لایه چیست؟

لایه‌ها درواقع بیس اصلی و پایه نرم افزار فتوشاپ محسوب می‌شوند. در واقع تمام کارهایی که در فتوشاپ انجام می‌دهید، در قالب یک لایه ثبت می‌شود. بگذارید یک مثال ساده برای لایه ها در فتوشاپ بزنیم. 

تصور کنید قصد ساخت یک کلاژ را دارید. در ابتدا یک کاغذ سفید را قرار داده و با استفاده از اجسام مختلف، طرح موردنظر خود را پیاده می‌کنید. هر شیء که روی کاغذ سفید می‌چسبانید، درست مانند یک لایه در یک پروژه فتوشاپ است. لایه‌های مختلف روی یکدیگر قرار گرفته و تصویر نهایی را خلق می‌کنند.؛ تنها تفاوت بین لایه‌های کلاژ و فتوشاپ، این است که فتوشاپ دارای لایه‌های دیجیتالی است. دسترسی و کار با لایه ها در فتوشاپ از قسمت Layer امکان پذیر است. همچنین Photoshop امکانات متعددی را برای مدیریت لایه‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های لایه‌ها، این است که می‌توانید جزئیات و اجزای مختلف آن را تغییر دهید. به عنوان مثال، شما می‌توانید برای هرکدام از لایه‌ها مقادیر مختلفی مثل روشنایی، شفافیت، افکت‌های مختلف و… را اعمال کنید؛ بدون اینکه کوچکترین تغییری در تصویر بکگراند ایجاد شود.

لایه Background چیست؟

لایه بکگراند در واقع همان تصویری است که در ابتدا درون نرم افزار باز می‌کنیم. این لایه به صورت پیشفرض به عنوان لایه پس‌زمینه و به صورت قفل شده است. در حالت پیشفرض، امکان تغییر این لایه وجود ندارد و برای این کار، باید در ابتدا قفل لایه را بردارید. در ادامه درمورد قفل کردن لایه ها در فتوشاپ و همچنین برداشتن قفل آنها توضیح داده‌ایم.

انواع لایه‌ها در فتوشاپ

در نرم افزار Photoshop لایه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

انواع لایه‌ها در فتوشاپ

دسته اول، لایه‌های محتوا یا Content Layers هستند که شامل محتواهای مختلف هستند. از جمله این محتواها می‌توان به هرنوع نوشته، اشکال، براش و… اشاره کرد. این لایه‌ها روی یکدیگر قرار گرفته و طرح خروجی را تشکیل می‌دهند.

دسته دوم، لایه‌های تنظیم یا Adjustment layers هستند. این لایه‌ها به ما در تنظیماتی مثل روشنایی، شفافیت و… کمک می‌کنند و فاقد محتوا هستند. استفاده از لایه‌های تنظیم، باعث ایجاد تغییرات غیرمخرب و قابل بازگشت روی لایه اصلی می‌شوند و کاربردهای گوناگونی دارند.

حالا که با انواع لایه‌ها آشنا شدیم، بهتر است به نحوه استفاده از آنها بپردازیم. در ادامه کار با لایه ها در فتوشاپ و انجام کارهایی مثل ساخت، ادغام، مخفی یا کپی کردن لایه‌ها و موارد دیگر می‌پردازیم.

نحوه ایجاد لایه جدید در فتوشاپ

برای اینکه یک لایه جدید در فتوشاپ ایجاد کنید، یک روش آسان وجود دارد. در وهله اول، توجه کنید که در بخش سمت چپ نرم افزار، بخش Layers وجود داشته باشد. در غیر این صورت می‌توانید وارد زبانه Windows شده و گزینه Layers را انتخاب کنید. این کار با فشردن دکمه F7 نیز امکان پذیر است. حال برای ایجاد لایه جدید، نشانگر موس را به بخش پایینی این پنجره برده و دومین گزینه از سمت راست را انتخاب کنید. این گزینه که Create New Layer نام دارد، یک لایه خالی را ایجاد می‌کند که می‌توانید تغییرات موردنظر خود را روی آن پیاده کنید.

لایه جدید بالای لایه انتخاب شده قرار می‌گیرد؛ بنابراین در صورتی که می‌خواهید تغییرات جدید بالاتر از محتویات یک لایه باشد، باید آن را انتخاب کرده و سپس یک لایه جدید انتخاب کنید. البته جابجایی لایه‌ها با استفاده از کشیدن و رها کردن (Drag & Drop) امکان پذیر است.

گروه بندی، ادغام، قفل و پنهان کردن لایه ها در فتوشاپ

اجازه دهید این موارد را به صورت جداگانه شرح دهیم.

برای گروه بندی لایه‌ها، ابتدا باید در بخش پایینی پنل Layer، روی سومین گزینه از راست کلیک کنید تا یک گروه لایه ایجاد شود. اکنون برای اضافه کردن لایه‌ها به این گروه، کافی است که آنها را با عمل کشیدن و رها کردن درون گروه قرار دهید. برای حذف آنها از گروه نیز می‌توانید آنها را به بیرون از گروه کشیده و رها کنید.

برای اینکه بتوانید لایه‌ها را ادغام کنید، تنها کافی است که در پنل Layer، دکمه CTRL را نگهدارید و لایه‌های مدنظرتان را انتخاب کنید. سپس روی یکی از لایه‌ها کلیک راست کرده و بسته به نوع لایه‌ها، روی گزینه Merge Layers یا Merge Shapes کلیک کنید. بدین ترتیب لایه‌های انتخاب شده با یکدیگر ادغام می‌شوند. یک روش دیگر برای ادغام لایه ها در فتوشاپ، فشردن دکمه CTRL+E است؛ البته این روش روی لایه‌های نوشته (TextBox) جواب نمی‌دهد.

قفل کردن یک لایه، امکان جابجایی و ایجاد تغییرات در آن لایه را می‌گیرد. به این صورت، از تغییرات ناخواسته جلوگیری می‌شود. برای اینکه بتوانید یک لایه را قفل کنید، می‌توانید آن را انتخاب کرده و روی علامت قفل بخش بالایی پنل Layer کلیک کنید. بدین صورت لایه مدنظر قفل شده و امکان تغییر در آن وجود ندارد. برای اینکه آن را از حالت قفل خارج کنید، می‌توانید مجددا آن را انتخاب و گزینه قفل را انتخاب کنید. بدین صورت امکان تغییر و کار با لایه ها در فتوشاپ وجود خواهد داشت.

در مواردی ممکن است نیاز به عدم نمایش یک لایه داشته باشید. برای پنهان کردن و عدم نمایش لایه، می‌توانید روی علامت چشم در سمت چپ لایه موردنظر کلیک کنید. با این کار، آن لایه اصطلاحا مخفی (Hide) شده و قابل نمایش نخواهد بود. فراموش نکنید پس از انجام تغییرات موردنظر، این قابلیت را غیرفعال کنید.

کپی گرفتن از لایه ها

3 روش برای ایجاد یک کپی از لایه وجود دارد. اولین و ساده‌ترین راه، این است که لایه موردنظر را انتخاب کرده و میانبر Ctrl+j را فشار دهید. با این کار، یک کپی از لایه انتخاب شده ساخته می‌شود. روش دوم، این است که لایه یا لایه‌ها را انتخاب کرده و با استفاده از عمل کشیدن و رها کردن، انها را روی دکمه Create New Layer که در بالا با آن آشنا شدیم، رها کنید. بدین صورت نیز یک کپی جدید از لایه ایجاد می‌شود که می‌توانید تغییرات موردنیاز خود را روی آن انجام دهید.

سومین راه برای کپی کردن لایه ها در فتوشاپ، این است که روی لایه مدنظر کلیک راست کرده و گزینه Duplicate Layer را انتخاب کنید. بدین صورت نیز یک کپی از لایه ایجاد می‌شود که امکان اعمال تغییرات روی آن وجود دارد.

چطور شفافیت یک لایه را تنظیم کنیم؟

در موارد متعددی ممکن است نیاز به کاهش یا افزایش شفافیت یک لایه در فتوشاپ داشته باشید. این کار را می‌توانید با استفاده از ابزار Opacity به سادگی هرچه تمام انجام دهید.

برای تنظیم Opacity لایه ها در فتوشاپ، تنها کافی است لایه مدنظر را انتخاب کنید و با استفاده از گزینه Opacity، شفافیت لایه را تغییر دهید. این کار ممکن است سریع به نظر برسد؛ اما امکان انجام آن با استفاده از دکمه‌های کیبور نیز وجود دارد که سرعت کار را بالاتر می‌برد. برای این کار، می‌توانید بعد از انتخاب لایه موردنظر، دکمه V را فشار داده و بسته به مقدار دلخواه خود یکی از اعداد روی کیبورد را فشار دهید. هر عدد نشان دهنده یک درصد مشخص است. به عنوان مثال، عدد 1 مقدار 10 درصد، عدد 2 مقدار 20 درصد، عدد 3 مقدار 30 درصد و به همین ترتیب تا عدد 9 مقدار 90 درصد را اعمال می‌کنند.

در صورتی که نیاز به اعمال درصدی مثل 81 درصد یا به صورت کلی، درصدهای جزئی‌تر هستید، می‌توانید دو عدد را پشت هم فشار دهید. به عنوان مثال فشردن دو عدد 5 و 8 باعث اعمال مقدار 58 درصد می‌شود. دقت داشته باشید که بدون فشردن دکمه V، تنها شفافیت ابزار تغییر خواهد کرد و Opacity لایه بدون تغییر باقی خواهد ماند.

معرفی ابزار Fill در فتوشاپ

ابزار Fill یکی از پرکاربردترین ابزارهای فتوشاپ است که امکان حذف بخشی از محتوای تصویر را ارائه می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید اشیاء و قسمت‌های مختلف تصویر را حذف کنید. جای خالی با توجه به تصویر بکگراند و توسط هوش مصنوعی نرم افزار پر خواهد شد.

برای استفاده از Fill لایه ها در فتوشاپ، باید در ابتدا اشیا یا بخش مدنظر را با استفاده از ابزار Select، انتخاب کنید. سپس می‌توانید با استفاده از Fill آن را پاک کنید تا جای خالی آن با توجه به پس‌زمینه پر شود. برای این کار، کافی است دکمه‌های Shift+F5 را فشار دهید تا تنظیمات مربوط به Fill باز شود. پنجره باز شده تنظیمات مختلفی را دارد که در لیست زیر، می‌توانید آنها را مشاهده کنید.

ابزار Fill در لایه ها در فتوشاپ

  •         گزینه Contents: این گزینه تعیین کننده پرشدن فضای خالی است. بهتر است گزینه Content Aware را انتخاب کنید.
  •         بخش Color Adaptation: تطبیق رنگ فضای خالی با محیط اطراف
  •         گزینه Mode: نشان دهنده نحوه نمایش رنگ‌ها روی لایه دیگر
  •         گزینه Opacity: این گزینه نیز نشان دهنده شفافیت شئ انتخابی است.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت دانشجویار، درباره لایه ها در فتوشاپ صحبت کردیم و نحوه کار با لایه ها در فتوشاپ را شرح دادیم. البته این مطلب تنها به معرفی و شرح برخی از پایه‌ای‌ترین موارد در کار با لایه‌ها پرداخته شد و آموزش‌های حرفه‌ای‌تر، در دوره آموزش فتوشاپ سایت دانشجویار موجود هستند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه ما مطالعه مقاله مرتبط با لایه‌ها در فتوشاپ در وبسایت guru99 را پیشنهاد میکنیم.

در صورتی که نیاز به راهنمایی در خصوص شرکت در دوره‌های آموزش Photoshop هستید، می‌توانید در بخش نظرات پرسش خود را ارسال کنید.