بهترین روش‌ تحلیل داده‌ها  و ارائه اطلاعات استفاده از جدول است. با استفاده از جداول و نمودارها، تجزیه و تحلیل داده‌ها آسان‌تر می‌شود. نرم‌افزارهای خیلی زیادی برای ایجاد جدول وجود دارند، اما بهترین نرم‌افزار برای ایجاد جدول ماکروسافت اکسل است. خوانایی بالا، انتقال سریع اطلاعات به کاربر و حفظ ترتیب و نظم در جداول از نکاتی است که باعث این محبوبیت شده. بعد از رسم جدول در اکسل، با استفاده از روش‌های تبدیل فایل اکسل به PDF و چاپ آن، می‌توان داده‌های جدول را به بهترین شکل ممکن بررسی کرد. همینطور، پس از ایجاد جداول میتوان با رسم نمودارها و مقایسه اطلاعات، تحلیل‌های متفاوتی انجام داد. در این مقاله از سری مقالات آموزش اکسل دانشجویار، به آموزش جدول بندی در اکسل می‌پردازیم.

دوره معرفی شده در ویدئو

آموزش جدول بندی در اکسل

جدول بندی در اکسل با استفاده از قابلیت‌هایی که در اکسل در اختیار کاربران قرار گرفته، بسیار راحت است. از طریق امکانات جذابی که این نرم‌افزار برای محیط کاربری، مرتب‌سازی، فرمول‌نویسی، فیلترکردن و نمودارهای عددی فراهم کرده است، رسم جدول در اکسل به عنوان یک ابزار کاربردی در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای تحلیل و بررسی داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود. در ادامه با توجه به توضیحات microsoft و افزودن نکات تکمیلی به آموزش جدول بندی در اکسل خواهیم پرداخت.

1. در مرحله اول برای ایجاد یک جدول در اکسل، باید به طریقی منطقی تعداد سطرها و ستون‌های جدول را تعیین کنید. این کار را با استفاده از موس انجام می‌دهید. برای مثال، اگر می‌خواهید یک جدول با تعداد سطرها و ستون‌های زیادی ایجاد کنید، می‌توانید نشانگر موس را بکشید تا محدوده مطلوب را انتخاب کنید.

مرحله اول آموزش جدول بندی در اکسل

2. بعد از انتخاب محدوده جدول، می‌توانید حاشیه خطوط جدول را تعیین کنید. با استفاده از قسمت “Borders” در تب “Home” می‌توانید حاشیه خطوط جدول را به دلخواه خود تغییر دهید. هر گزینه به همراه یک نمونه ساده از کارکرد آن نوشته شده است. به عنوان مثال، گزینه “Bottom Border” تنها یک خط در پایین مقادیر و اطلاعات جدول را ایجاد می‌کند.

مرحله دوم آموزش جدول بندی در اکسل

3. در حین ایجاد جدول در اکسل، می‌توانید از قسمت “Format as Table” استفاده کنید تا به قالب‌های آماده و جذاب اکسل دسترسی پیدا کنید. استفاده از این قالب‌های آماده می‌تواند فرآیند ساخت جدول در اکسل را تسریع کند. همچنین، شما می‌توانید ظاهر جدول فارسی در اکسل را مانند جداول لاتین، سفارشی سازی کنید و حتی چیدمان متن‌ها را بر اساس زبان تغییر دهید.

مرحله سوم آموزش جدول بندی در اکسل

4. در این مرحله از آموزش جدول بندی در اکسل، شما می‌توانید یکی از قالب‌های آماده اکسل را با توجه به سلیقه و نیاز خود انتخاب کنید. در این قسمت، طرح‌های مختلفی برای جداول در اکسل ارائه شده است.

5. با استفاده از قالب‌بندی مختلف می‌توانید به سرعت و به طریقی آسان و زیبا جدول خود را قالب‌بندی کنید. پس از انتخاب قالب مورد نظر، معمولاً با یک پیغام تأیید روبرو می‌شوید و باید روی دکمه “OK” کلیک کنید. جدول به سمت راست ایجاد خواهد شد و ممکن است دارای ویژگی‌هایی مانند قابلیت فیلتر کردن و غیره باشد.

مرحله چهارم آموزش جدول بندی در اکسل

شما همچنین می‌توانید جدول را دستی هم بسازید. برای درست کردن جدول در اکسل به صورت دستی به ترتیب از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

جدول بندی در اکسل بصورت دستی

  1. باز کردن برنامه اکسل و انتخاب یک فایل.
  2. سلول دلخواه خود را که میخواهید جدول در آن قرار بگیرد را انتخاب کنید. برای مثال میتوانید A1 را در نظر بگیرید.
  3. حالا دکمه ENTER کیبورد خود را بفشارید تا به سلول دلخواه بروید و بتوانید تایپ کنید. برای مثال اگر میخواهید اسم ستون اول نام محصول باشد؛ آن را درون سلول بنویسید.
  4. سپس دکمه TAB کیبورد را بفشارید تا بتوانید به ستون بعدی بروید و مقدار دلخواهی که مد نظرتان است به آن بدهید. مثلا میتوانید کد محصول و قیمت را به عنوان مقدار وارد کنید.
  5. اگر می‌خواهید سطرها را هم بصورت دستی ایجاد کنید، به پایان سطر اول بروید و دکمه Enter کیبورد را بفشارید و به سطر بعدی بروید و مقدار دلخواه مد نظرتان را وارد کنید. همینطور، می‌توانید با دکمه Tab کیبورد به ستون بعدی بروید و مقدار دلخواه مد نظرتان را وارد کنید.

با این روش‌ها، شما می‌توانید یک جدول ساده را در اکسل ایجاد کنید. در ادامه، می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌تر اکسل، جداول پیچیده‌تر و با قابلیت‌های تحلیلی بیشتری را ایجاد کنید. همچنین، با استفاده از فرمول‌ها و توابع اکسل، می‌توانید محاسبات را بر روی داده‌های جدول انجام داده و نتایج را به صورت خودکار بروزرسانی کنید. برای این منظور پیشنهادمان مطالعه مقاله آموزش فرمول نویسی در اکسل است.

فارسی سازی جدول در اکسل

در حالت نرمال و هنگام کشیدن جدول در اکسل، جدول در سمت چپ صفحه ایجاد می‌شود. زبان پیشفرض این نرم‌افزار زبان انگلیسی است. با استفاده از تب “Page Layout” و تنظیم “Sheet right-to-Left” می‌توانید جدول را در سمت راست صفحه نمایش دهید و یک جدول فارسی با چیدمان کامل راست به چپ خواهید داشت.

فارسی سازی جدول در اکسل

چطور در اکسل جدول را ادامه بدهیم؟

سوال پرتکراری که هنگام درست کردن جدول در اکسل مطرح می‌شود این است که چگونه جدول را ادامه دهیم و به سطر و ستون جدید به جدول اضافه کنیم؟ با استفاده از مربع کوچکی که در کنج پایین جدول نمایان می‌شود و با کشیدن آن به اندازه دلخواه، می‌توانید جدول را در هر زمانی ادامه دهید.

سپس می‌توان اطلاعات خود را در جدول وارد کرد. پس از وارد کردن اطلاعات، روی File کلیک کنید. در این قسمت شما می‌توانید جدول را چاپ کنید.

نتیجه گیری

مایکروسافت اکسل یکی از محبوبترین نرم افزار ها برای رسم جدول، نمودار، شیت‌، فاکتور و… است که توسط کاربران زیادی، مانند حسابدارها، استفاده می‌شود. برای ساخت فاکتور یا کشیدن نمودار، باید با طریقه ایجاد جدول در اکسل آشنا شوید. در این مقاله، ما آموزش کامل رسم جدول در اکسل را به نمایش گذاشتیم. شما همچنین می‌توانید با تنظیمات بیشتر، ظاهر و قابلیت‌های جدول را ارتقا دهید. با استفاده از جدول اکسل و وارد کردن اطلاعات، می‌توانید از نمایش جذاب جدول آماده بهره‌مند شویدو همچنین می‌توانید با استفاده از جدول و نمودارها، به بررسی فنی و تحلیل داده‌ها بپردازید. اگر تجربه خاصی دارید یا در مورد ساخت جدول در اکسل نظری دارید با ما در کامنت ها در ارتباط باشید.