برخی از افراد، نرم افزار ایلوستریتور را نسخه‌ای پیچیده و حرفه‌ای‌تر از فتوشاپ می‌دانند. این تصور کاملا غلط است؛ اما نمی‌تواند باعث انکار تشابه این دو نرم افزار شود. اگر قصد یادگیری گرافیک را دارید، باید انتخاب کنید که می‌خواهید کدام نرم افزار را یاد بگیرید. فتوشاپ یا ایلوستریتور؟ هرکدام از این دو مزایا، معایب و ویژگی‌های مربوط به خودش را دارد. در ادامه این سری مقالات آموزشی به مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور  می‌پردازیم.

معرفی مختصر فتوشاپ و ایلوستریتور

همانطور که در وبسایت vectornator اشاره شده است، نرم افزار فتوشاپ بهترین، بزرگترین و قدرتمندترین نرم افزار پردازش تصویر در دنیا است که در سال 1990 میلادی معرفی شد. این نرم افزار تقریبا هر کاری که مربوط به ویرایش تصاویر باشد را انجام می‌دهد. از روتوش صورت و تغییر رنگ و اضافه کردن اشیا گرفته تا استفاده از Actions که کارهای مختلفی را مطابق با تصویر انجام می‌دهد. فتوشاپ مبتنی بر Raster است؛ یعنی تصاویر دارای رزولوشن محدودی هستند.

نرم افزار ایلوستریتور یک نرم افزار مبتنی بر وکتور است که سه سال قبل از فتوشاپ و در سال 1987 معرفی شده است. این برنامه یک نرم افزار قدرتمند برای ایجاد تصاویر وکتور است که رابط کاربری پروپیمانی دارد. این برنامه برای طراحی‌های مختلف کاربرد دارد.

تفاوت در Raster و Vector

تصاویر Raster یا بیت مپ، در واقع تصاویر رایج در دنیای دیجیتال هستند که از مربع‌های کوچکی به نام پیکسل تشکیل شده‌اند. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، وضوح و کیفیت تصویر نیز بالاتر خواهد بود. برای مثال، زمانی که عکسی با استفاده از یک دوربین با وضوح 24 مگاپیکسل صبت می‌شود، به این معنی است که در این تصویر 24 میلیون مربع کوچک وجود دارد. با افزایش تعداد پیکس‌ها، حجم تصاویر بیت مپ نیز افزایش پیدا می‌کند.

در طرف دیگر، وکتورها هستند که استفاده از واژه “عکس” برای آنها مناسب نیست. اصولا وکتورها از اشکال ساده‌ای نظیر مثلث، مربع، مستطیل و… تشکیل شده‌اند. این اشکال نیز براساس فرمول‌های ریاضی تشکیل شده‌اند. در نتیجه وکتورها، از فرمول‌های ریاضی قابل فهم برای کامپیوتر ساخته شده‌اند. نکته جالب این است که هر چقدر اشکال مورد استفاده در وکتور بیشتر شود، تفاوتی در حجم آن رخ نمی‌دهد!

مقایسه فرمت‌های خروجی ایلوستریتور و فتوشاپ

در این بخش اندکی پیچیدگی وجود دارد.

به صورت خلاصه، فرقی نمی‌کند پروژه شما مبتنی بر فتوشاپ یا ایلوستریتور باشد؛ در هر صورت می‌توانید ن را با فرمت PNG و JPG به صورت بیت مپ دریافت کنید.

اما در فتوشاپ، ممکن است بخواهید پروژه خود را ذخیره کنید و در آینده مجددا روی آن کار کنید. برای اینکار، می‌توانید آن را با فرمت PSD ذخیره کنید.

در خصوص تصاویر وکتور، قضیه اندکی پیچیده است. شما می‌توانید وکتورها را با فرمت EPS، SVG یا AI ذخیره کنید. اما برای اینکه بتوانید تصاویر را به صورت وکتور مشاهده کنید، باید فایل به صورت یکی از فرمت‌های SVG یا AI باشد. هرکسی که این تصاویر را در اختیار داشته باشد، می‌تواند در آن تغییرات ایجاد کند. به نوعی، تصاویر وکتور امکان تغییر و ادیت را دارند؛ در صورتی که امکان دریافت خروجی پیکسلی با فرمت PNG و JPG نیز فراهم است.

کاربردهای فتوشاپ و ایلوستریتور

برخی می‌گویند کاربرد فتوشاپ یا ایلوستریتور تفاوتی با یکدیگر ندارد! این حرف کاملا اشتباه است.

فتوشاپ برای ایجاد تغییرات در تصاویر نظیر تنظیم رنگ‌ها، روتوش و رفع قرمزی چشم و چروک‌های صورت و… کاربرد دارد. به صورت کلی، فتوشاپ برای ایجاد تغییر در تصاویر از قبل ثبت شده مناسب است.

اما در خصوص ایلوستریتور، باید بگوییم که اساسا نقطه شروع یک پروژه در این برنامه، صفحه خالی خواهد بود. بنابراین این نرم افزار برای خلق تصاویر مناسب‌تر است.  

فتوشاپ یا ایلوستریتور

مقایسه Illustrator و Photoshop

در ادامه، در بخش‌های مختلفی این دو را مقایسه می‌کنیم و تعیین می‌کنیم برای هرکدام از موارد زیر، از فتوشاپ یا ایلوستریتور استفاده کنید.

فتوشاپ یا ایلوستریتور: طراحی لوگو

از آنجایی که طراحی لوگو نیازمند استفاده از المان‌های مختلف است و کار از هیچ آغاز می‌شود، ایلوستریتور گزینه کاملا برتر برای طراحی لوگو است. البته این کار با فتوشاپ نیز قابل انجام است؛ اما مثل این می‌ماند که به جای بیل، از قاشق استفاده کنید!

فتوشاپ یا ایلوستریتور: طراحی سایت

به صورت کلی، ایلوستریتور یا فتوشاپ به صورت تخصصی برای طراحی سایت مناسب نیستند؛ اما استفاده از فتوشاپ در بین طراحان وب که از این دو استفاده می‌کنند، مرسوم است. جالب است بدانید ایلوستریتور امکانات بهتری در این زمینه نسبت به فتوشاپ دارد. همچنین ایلوستریتور برای طراحی تجربه کاربری بهتر از فتوشاپ است. البته هیچ کدام به پای نرم افزارهای مناسب طراحی وب نظیر فیگما و ادوبی XD نمی‌رسند.

فتوشاپ یا ایلوستریتور: طراحی پوستر

اگر قصد دارید پوستر مدنظر را تنها در یک اندازه چاپ کنید، فتوشاپ انتخاب بهتری است. اما اگر نیاز به چاپ این پوستر در سایت‌ها و ابعاد مختلف دارید، بهتر است از فتوشاپ استفاده کنید.

فتوشاپ یا ایلوستریتور: دیجیتال آرت یا نقاشی دیجیتال

نقاشی دیجیتال یا Digital Art یکی از حوزه‌های گرافیک تصویری است که محبوبیتی رو به افزایش دارد. در این بخش، تفاوت زیادی بین Photoshop و ایلوستریتور وجود ندارد. هر دو ابزارهای یکسانی برای این کار دارند که در بروزرسانی‌های اخیر به هر دو اضافه شده‌اند.

ایلوستریتور یا فتوشاپ: طراحی اسکچ و وایرفریم

در ابتدا معرفی مختصری از اسکچ و وایرفریم داشته باشیم.

طراحی اسکچ و وایرفریم در فتوشاپ و ایلوستریتور

اگر در ابتدا طرح خود را روی کاغذ پیاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از اسکنر، طرح خود را وارد فتوشاپ کنید و رنگ و لعاب زیبایی به آن بدهید. اما اگر از وایرفریم استفاده می‌کنید و می‌خواهید آن را به صورت گرافیکی طراحی کنید، ابزارهای ایلوستریتور امکانات بیشتری در اختیارتان می‌گذارند.

حالا کدام را انتخاب کنیم؟ فتوشاپ یا Illustrator؟

پاسخ به این سوال، بسته به نیاز و علاقه شما دارد. علاوه بر این، نوع کاربری و پروژه مدنظرتان نیز در این انتخاب دخیل هستند.

اگر طراح وب هستید، می‌توانید از فتوشاپ برای طراحی رابط کاربری سایت، تصاویر و بنرها و عکس‌های مطالب و از ایلوستریتور برای طراحی تجربه کاربری، لوگو و وایرفریم سایت استفاده کنید؛ اگر علاقه به دیجیتال آرت دارید، می‌توانید طرح‌های خود را وارد هرکدام از این دو کنید؛ اگر نیاز به طراحی پوستر دارید، می‌توانید آن را در ایلوستریتور در اندازه‌های مختلف طراحی کنید.

همه چیز به کاربری و هدف شما از طراحی بازمی‌گردد. بنابراین با توجه به این موارد، بهترین نرم افزار را برای کار انتخاب کنید. در صورتی که درباره فتوشاپ یا ایلوستریتور سوال دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات مطرح کنید.