جاوا اسکریپت (JavaScript) یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی حیاتی در دنیای وب است و برای توسعه برنامه‌های پویا و تعاملی استفاده می‌شود. در صورتی که به دنبال یادگیری جاوا اسکریپت هستید و نیاز به یک راهنمای جامع و کاربردی دارید، کتاب‌های آموزش جاوا اسکریپت بعنوان یکی از روش های یادگیری می‌توانند به شما کمک کننده باشند. در این مقاله از دانشجویار، در راستای ارتقا سطح دانش برنامه نویسی جاوا اسکریپت به معرفی چند کتاب جاوا اسکریپت می‌پردازیم که به شما این امکان را می‌دهند مفاهیم و تکنیک‌های این زبان را به طور جامع فرا بگیرید. این کتاب‌ها که به زبان فارسی و انگلیسی موجود هستند با استفاده از رویکردهای آموزشی متنوع، مثال‌های عملی و تمرین‌های تعاملی، به شما امکان می‌دهند تا به صورت پیشرفته با جاوا اسکریپت آشنا شوید و بتوانید برنامه‌هایی پویا و تعاملی را بسازید.

معرفی جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی Java Script یکی از محبوبترین، پرکاربردترین و قدرتمندترین زبان‌های برنامه نویسی است. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، تفسیری و شئ گرا است. همچنین به عنوان یک زبان داینامیک نیز شناخته می‌شود. امکان استفاده از JS در بسیاری از حوزه‌های برنامه نویسی وجود دارد. برای مثال می‌توان از آن برای توسعه وب (هم در سمت سرور و هم سمت کاربر)، ساخت برنامه دسکتاپ و اندروید، انواع بازی، امنیت و… استفاده کرد؛ بی دلیل نیست که به جاوا اسکریپت لقب زبان همه فن حریف را داده‌اند!

تاریخچه جاوا اسکریپت

برندان آیک، سازنده و خالق زبان Java Script است. او در سال 1995 زمانی که در شرکت Netscape کار می‌کرد، مامور ایجاد یک زبان برنامه نویسی ساده برای داینامیک کردن صفحات وب شد. ماموریت او ایجاد یک زبان اسکریپتی برای جذابتر شدن کدهای HTML و نمایش آنها بود. در ابتدا وی قصد ایجاد تغییراتی در زبان Schema و ساده‌سازی آن را داشت؛ اما پس از آن تصمیم گرفت زبانی نزدیک به جاوا بسازد. دلیل این کار، زیاد بودن برنامه نویسان مسلط به این زبان بود. اولین نسخه از جاوا اسکریپت در سال 1996 به سازمان ECMA ارائه شد تا استانداردسازی‌های لازم روی آن صورت پذیرد. در این مطلب قرار نیست به معرفی جاوا اسکریپت و پیشینه آن بپردازیم؛ بلکه می‌خواهیم تعدادی از بهترین کتاب جاوا اسکریپت فارسی و انگلیسی را به شما معرفی کنیم.

بهترین کتاب جاوا اسکریپت کدام است؟

هدف از نگارش این مطلب، معرفی تعدادی از بهترین کتاب‌ها در زمینه آموزش زبان برنامه نویسی JS است. در ادامه 3 کتاب به زبان انگلیسی و 1 کتاب به زبان فارسی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با خریداری یکی از آنها و مطالعه آن، به یادگیری جاوا اسکریپت بپردازید.

بهترین کتاب جاوا اسکریپت به زبان انگلیسی

اگر تسلط متوسط به زبان انگلیسی داشته باشید، می‌توانید با خرید کتاب جاوا اسکریپت به زبان انگلیسی، به بهترین شکل برنامه نویسی با این زبان همه کاره را یاد بگیرید. نکته مهم این است که هرگز به سراغ کتاب ترجمه شده جاوا اسکریپت نروید و حتما نسخه‌های اصلی را خریداری کنید.

کتاب You don’t know js

کتاب جاوا اسکریپت You don’t know js

کایلی سیمپسون در کتاب: شما جاوا اسکریپت را نمی‌دانید! به کامل‌ترین شکل این زبان برنامه نویسی را آموزش می‌دهد. این تنها یک کتاب نیست؛ بلکه یک مجموعه شامل 6 کتاب مجزا و مجموعا بیشتر از 1000 صفحه است که تقریبا تمام مباحث آموزش Java Script را پوشش می‌دهد. خواندن این کتاب باعث ایجاد درک عمیقی از جاوا اسکریپت می‌شود و خواندن آن به عنوان بهترین کتاب جاوا اسکریپت به زبان انگلیسی توصیه می‌شود. برای درک بهتر این کتاب ، بهتر است آشنایی اولیه با زبان‌های C و C++ و جاوا داشته باشید.  

خرید کتاب You don’t know JS

دانلود کتاب You don’t know JS

کتاب Learn JavaScript Visually

کتاب جاوا اسکریپت Learn JavaScript Visually

کتاب جاوا اسکریپت را بصری یاد بیاموزید! یکی از آثار ایولین دمیروف است که برای آموزش جاوا اسکریپت به مبتدیان نوشته شده است. این کتاب به صورت تصویری و با استفاده از جلوه‌های بصری، آموزش جاوا اسکریپت از 0 را آغاز می‌کند. مزیت این کتاب نسبت به کتاب قبل، این است که هیچ پیش زمینه‌ای از زبان‌های برنامه نویسی نیاز نیست. گرچه باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. نکته دیگر این است که کتاب Learn JavaScript Visually به هیچ وجه به موضوعات و مبانی عمیق و پیچیده نمی‌پردازد. علاوه بر آن، به دلیل دارا بودن تعداد صفحه کم (کمتر از 200 صفحه)، برای افرادی که نیاز به یادگیری سریع برنامه نویسی با جاوا اسکریپت دارند، مناسب است.

خرید کتاب Learn JavaScript Visually

کتاب Effective JavaScript

کتاب Effective JavaScript

اگر مبانی جاوا اسکریپت را یاد گرفته باشید و بخواهید به بهترین شکل ممکن این زبان را یاد بگیرید، بهترین ایده خواندن این کتاب است. کتاب جاوا اسکریپت موثر! نوشته دیوید هرمان و پیشگفتاری از برندان آیک، 68 روش برای استفاده از قدرت زبان برنامه نویسی Java Script را آموزش می‌دهد. این کتاب را می‌توان به یک تور عمیق در جاوا اسکریپت تشبیه کرد. در این کتاب 240 صفحه‌ای، بهترین روش‌های کار با آرایه‌ها، API‌های کاربردی، توابع و کتابخانه‌ها را آموزش می‌دهد. درواقع بخش عمده‌ای از کتاب به این موارد اختصاص یافه است.

خرید کتاب Effective JavaScript

  در پایان این بخش پیشنهاد میکنم معرفی 10 تا از بهترین کتاب های آموزش جاوا اسکریپت در وبسایت simplilearn را از دست ندهید.

بهترین کتاب جاوا اسکریپت به زبان فارسی

در صورتی که تسلط زیادی به زبان انگلیسی ندارید و می‌خواهید با استفاده از کتاب، زبان برنامه نویسی JS را فرا بگیرید، کتاب زیر می‌تواند بهترین انتخاب باشد. البته به شرطی که بتوانید آن را پیدا و خریداری کنید!

کتاب آموزش گام به گام جاوا اسکریپت

کتاب آموزش گام به گام جاوا اسکریپت

این کتاب نوشته آقای عین الله جعفرنژاد قمی است که کتاب‌های زیادی را در زمینه برنامه نویسی و کامپیوتر نوشته‌اند. این کتاب به آموزش زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت از مبانی پایه تا دروس پیشرفته می‌پردازد. کتاب آموزش گام به ام جاوا اسکریپت، بهترین کتاب آموزش JS به زبان فارسی محسوب می‌شود. متاسفانه تعداد نسخه‌های چاپ شده کتاب آموزش گام به گام جاوا اسکریپت کم است و ممکن است نتوانید آن را در اینترنت پیدا کنید. از طرف دیگر امکان دریافت کتاب جاوا اسکریپت جعفرنژاد قمی PDF نیز وجود ندارد؛ اما با استفاده از لینک زیر می‌توانید آن را سفارش دهید.

خرید کتاب آموزش گام به گام جاوا اسکریپت

بجز یادگیری از طریق کتاب چه راهی برای آموزش بهتر است؟

یادگیری از طریق کتاب شما را فقط با مباحث تئوری آشنا میکند. برای یادگیری بهتر نیاز است در کنار یادگیری با کتاب جاوا اسکریپت با آموزش های ویدیویی همراه شوید و با تمرین مفاهیم تئوری به درک کامل تری از این موضوع برسید. از این رو پیشنهاد ما به شما برای یادگیری دوره آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) جامع با پروژه اپلیکیشن آب و هوا خواهد بود. برای دسترسی به دوره و مشاهده سرفصل های آموزشی روی تصویر زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

استفاده از کتاب یکی از بهترین روش‌های یادگیری برنامه نویسی است. JavaScript یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد در ایران و جهان است که بازار کار خوبی دارد. در بالا تعداد 4 مورد از بهترین کتاب جاوا اسکریپت را به همراه لینک خرید یا دانلود آورده‌ایم. فراموش نکنید هیچکس نمی‌تواند با خواندن یک یا چند کتاب، خود را برنامه نویس بداند! برنامه نویسی نیازمند تمرین و تکرار است و باید در کنار مطالعه، حتما تمرین انجام دهید. در سایت دانشجویار در دسته بندی توسعه وب و توسعه نرم افزار دسکتاپ، تعدادی دوره آموزش جاوا اسکریپت در سطوح مقدماتی و پیشرفته وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز، اقدام به تهیه و گذراندن آن دوره کنید. آیا کتاب جاوا اسکریپت دیگری می‌شناسید؟ در صورتی که پاسختان مثبت است، می‌توانید نام کتاب را در بخش نظرات ارسال کنید.