جاوا زبان برنامه‌نویسی قدرتمندی است که توسط جیمز گاسلینگ در دهه 1990 توسعه یافت. این زبان برنامه‌نویسی با هدف سهولت در نوشتن و اجرای کدها توسعه یافت و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. جاوا از سیستم‌عامل‌های مختلفی حمایت کرده و قابلیت به کارگیری در بسیاری از برنامه‌های کامپیوتری را فراهم می‌کند. به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا، جاوا از جامعیت، امنیت و قابلیت انتقال‌پذیری بالایی برخوردار است و برای توسعه نرم‌افزارهای وب، موبایل و سیستم‌های خفیف و سنگین استفاده می‌شود. برای اینکه بدانید جاوا چیست؟ تا انتهای این مطلب همراه دانشجویار باشید.

جاوا همان جاوا اسکریپت نیست!

بسیاری از مبتدیان، جاوا و جاوا اسکریپت را به ‌طور یکسان تلقی می‌کنند و در بعضی موارد حتی این دو زبان به‌ جای یکدیگر یاد می‌شوند. اما جاوا اسکریپت (همان‌طور که از نامش پیداست)، یک زبان اسکریپتی است که برای نوشتن برنامه‌های سمت کلاینت و در مرورگرها استفاده می‌شود. این زبان، توسط شرکت Netscape طراحی و منتشر شده است و بیشتر در پویاسازی صفحات وب استفاده می‌شود. برنامه‌های جاوا اسکریپت توسط مرورگر اجرا می‌شوند و به‌ طور پیش‌فرض، قابلیت اجرا روی سیستم‌عامل‌های مختلف را ندارند.

محیط جاوا

جاوا چیست؟ و چطور اجرا می‌شود؟

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است که بر اساس کلاس و شیءگرایی ساختار یافته است. این زبان به‌طوری طراحی شده که برنامه‌نویسان می‌توانند کدهای جاوا را در هر مکانی بنویسند و آن را بدون نگرانی از معماری کامپیوتر اجرا کنند. این قابلیت به آن write once, run anywhere (WORA) نیز مشهور است. به این معنا که یکبار کد نوشته و کامپایل شده جاوا را می‌توان در تمام پلتفرم‌هایی که Java Runtime Environment (JRE) را اجرا می‌کنند (بدون نیاز به کامپایل مجدد)، اجرا کرد.

فراموش نکنید که جاوا در شرکت Sun Microsystems توسعه یافته است و اکنون توسط اوراکل نگهداری می‌شود. این زبان با C++  شباهت‌های زیادی دارد و همچنین مداوم به‌روزرسانی می‌شود تا نیاز‌های جامعه توسعه‌دهندگان را برآورده کند.

آشنایی با قابلیت‌های جاوا

برای آموزش و استفاده از این زبان باید از قابلیت‌های مختلف جاوا آگاه باشید. به همین خاطر در ادامه مهم‌ترین قابلیت‌های این زبان را با هم بررسی می‌کنیم تا متوجه شوید که کاربردهای جاوا چیست.

قابلیت های جاوا
  • برنامه‌های جاوا به بایت کد bytecode تبدیل می‌شوند که روی هر ماشین مجازی جاوا (JVM) قابل اجرا است.
  • عملکرد برنامه‌های جاوا بالاست و سریع‌تر از تفسیر سنتی است.
  • نحو جاوا شبیه C و C++  است اما مدل شیءگرایی آسان‌تری نسبت به آنها دارد.
  • ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته شده به وسیله جاوا نسبت به زبان‌های نسل اول C بالاتر است.
  • زمان اجرا جاوا قابلیت‌های پویایی را فراهم می‌کند که در زبان‌های کامپایل شده سنتی موجود نیست.
  • جاوا بر روی سیستم‌های مختلف قابل اجرا است و قابلیت حمل و انتقال دارد.
  • جاوا به دلیل اجرا در محیط ماشین مجازی، بسیار امن است.
  • زبان برنامه نویسی جاوا دارای معماری خنثی است و وابستگی به پلتفرم خاصی ندارد.
  • جاوا سادگی، قابل انتقال بودن، کارایی بالا و استحکام مورد نظر متخصصان را دارد.

محیط توسعه جاوا

برای توسعه هر نوع برنامه‌ای در زبان جاوا، نیازمند یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) هستید که فرایند کدنویسی، دیباگ و کامپایل کد را برایتان ساده و آسان کند. در این زمینه می‌توان به IntelliJ IDEA، NetBeans و Eclipse اشاره کرد که در بین محیط‌های توسعه‌ معروف جاوا قرار دارند. می‌توانید از هر یک از این IDEها برای توسعه برنامه‌ خود استفاده کنید. قبل از شروع به برنامه‌نویسی جاوا، نیازمند JRE و JDK هستید که برای عملکرد بهتر باشد دریافت آخرین نسخه این ابزارها متناسب با سیستم خود را در نظر داشته باشید.

همچنین فراموش نکنید که استفاده از زبان جاوا برای برنامه‌نویسی اندروید هم معمول است. در زمینه برنامه‌نویسی اندروید، زبان اصلی که در آن برنامه‌های اندرویدی نوشته می‌شوند جاوا است. اما می‌توان با استفاده از سایر زبان‌ها نیز برای این سیستم ‌عامل برنامه نوشت. با این حال، برای اینکه دقیقا بدانید جاوا چیست؟ به خاطر بسپارید که این زبان به عنوان زبان Native سیستم‌عامل اندروید تلقی می‌شود. برای برنامه‌نویسی اندروید، باید Android Studio و SDK مورد نیاز آن را (که توسط گوگل توسعه داده شده است) نصب کنید.

اجزای اصلی جاوا در روند برنامه نویسی

برنامه نویسان برنامه‌های خود را با استفاده از کد منبع نوشته شده (که شامل دستورات قابل فهم توسط انسان است) می‌نویسند. سپس این کد منبع توسط کامپایلر جاوا به زبان بایت کد (Byte Code) ترجمه می‌شود. بایت کد فایل‌ها با پسوند .class شناخته می‌شوند.

در کنار این منبع، ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine – JVM) JVM هم جزء دیگری از این زبان برنامه نویسی است. JVM یک برنامه نرم‌افزاری است که بایت کد را دریافت کرده و در سطح سیستم‌عامل اجرا می‌کند. این ماشین به عنوان یک لایه وسط بین کد منبع جاوا و سیستم‌عامل عمل می‌کند. چند نسخه مختلف از JVM هم وجود دارد که برای سیستم عامل‌های مختلف تنظیم شده‌اند.

در نهایت با کتابخانه‌های کلاس جاوا (Java Class Libraries) روبرو هستیم. همراه با JDK  (Java Development Kit)، کتابخانه‌های کلاس جاوا در اختیار برنامه نویسان قرار می‌گیرند. این کتابخانه‌ها شامل مجموعه‌ای از کلاس‌ها، رابط‌ها و توابع است که برنامه نویسان می‌توانند برای انجام وظایف خاص در برنامه خود استفاده کنند. برخی از کتابخانه‌های کلاس معروف جاوا شامل کتابخانه‌های جاوا ای‌او‌اس (Java IO)، جاوا اسکنر (Java Scanner) جاوا مرورگر (Java Swing) و جاوا نت (Java.net) است.

در مجموع، با استفاده از این سه مؤلفه، برنامه نویسان جاوا قادر به نوشتن برنامه‌های قدرتمند و قابل اجرا بر روی هر سیستم عاملی هستند که JVM را پشتیبانی کند. برای اینکه بدانید مزیت استفاده از جاوا چیست؟ در نظر بگیرید از ویژگی‌هایی مانند امنیت قوی، مدیریت حافظه خودکار، قابلیت همپوشانی (Portability) و سازگاری بالا آن زبان را به گزینه‌ای محبوب میان متخصصان تبدیل کرده‌اند.

حالا که به طور کامل با زبان جاوا آشنا شدید، چناچه علاقه‌مند به آموزش زبان برنامه نویسی جاوا هستید می‌توانید شرکت در دوره آموزش جاوا با انجام 20 تمرین عملی از نقطه صفر شروع و تا رسیدن به بازار کار آماده شوید.

منبع:

java

w3schools

amazon

wikipedia

با ثبت نظرات، پیشنهادات، انتقاد ها و همچنین سوال های خود در بخش نظرات سایت ما را در راستای بهبود کیفیت خدماتمان، یاری نمایید.