یکی از پردرآمدترین مشاغلی که می‌توان از آن نام برد، برنامه‌ نویسی است؛ به همین دلیل افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. بر اساس شاخص‌های Tiobe، دو مورد از پنج زبان مشهور برنامه نویسی در جهان جاوا (Java) و سی شارپ (#C) هستند. بسیاری از افراد مبتدی در زمینه برنامه نویسی سعی دارند تا یکی از این دو زبان را جهت یادگیری انتخاب کنند تا بتوانند در این زمینه پیشرفت کنند. اما نمی‌دانند کدام را انتخاب کنند؟ جاوا یا سی شارپ؟ در مقاله ideamotive به این موضوع اشاره شده است، اما ما  نیز در ادامه این گفتار  قصد بررسی تفاوت‌های دو زبان برنامه نویسی جاوا و سی شارپ را داریم تا بتوانیم به شما در انتخاب یکی از این دو کمک کنیم.

جاوا یا سی شارپ

جاوا چیست؟

جاوا را می‌توان یک زبان چند سطحی مبتنی بر کلاس و شئ گرا دانست. اصل اساسی در جاوا WORA  است و به این صورت کار می‌کند که به محض نوشتن یک برنامه در این زبان برنامه نویسی، امکان اجرای آن در هر پلتفرم نرم افزاری وجود دارد. امروزه دستگاه‌های تلفن هوشمند، خودپردازها، سیستم‌های امنیتی منازل و … توسط زبان جاوا برنامه ریزی و پشتیبانی می‌شوند. برای شروع آموزش جاوا می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید.

سی شارپ چیست؟

دومین زبان برنامه نویسی بسیار محبوب در جهان، سی شارپ است که در سال ۲۰۰۰ تحت چهارچوب دات نت (.Net) و توسط مایکروسافت توسعه داده شد. این زبان برنامه نویسی بسیار مدرن، شئ گرا و در سطح بالایی است که متن باز بوده و انعطاف پذیر می‌باشد. سی شارپ زبان برنامه نویسی در سطح بالا اما محاوره‌ای است و در نتیجه درک خواندن آن بسیار راحت خواهد بود و می‌توان در مدت بسیار کمی آن را فرا گرفت. برای شروع آموزش سی شارپ می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید.

تاریخچه جاوا و سی شارپ

در ادامه به بررسی تاریخچه جاوا و سی شارپ خواهیم پرداخت تا بتوانید با این دو زبان برنامه نویسی آشنایی بیشتری پیدا کنید و به این سوال که جاوا یا سی شارپ پاسخ دهیم.

پروژه ساخت جاوا که نام اصلی آن OAK  یا بلوط است در ژوئن ۱۹۹۱ کلید خورد. در سال ۱۹۹۶ اولین نسخه جاوا توسط Sun microsystems  به بازار عرضه شد، اما پس از گذشت مدتی و در سال ۱۹۹۸ نسخه دوم آن نیز با چندین پیکربندی برای سیستم عامل‌های مختلف منتشر گردید.

سی شارپ توسط فردی به نام Anders Hejlsberg  و در سال ۱۹۹۹ توسعه یافت. پروژه ساخت سی شارپ در سال ۲۰۰۰ و در کنفرانس توسعه دهندگان دات نت معرفی شد و بعدها نام آن به #C تغییر پیدا نمود. عبارت سی شارپ از یک نت موسیقی برگرفته شده است و در سال ۱۹۸۸ نیز توسط مایکروسافت مورد استفاده واقع شد.

ویژگی‌های جاوا و سی شارپ

هر کدام این دو زبان برنامه‌نویسی جاوا یا سی ‌شارپ دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که آنها را از یکدیگر متمایز کرده است. اگر بخواهیم به خوبی با این ویژگی‌ها آشنا شویم بهتر است هر کدام را به صورت جداگانه بررسی نماییم.

ویژگی‌های جاوا

  • ساده: یکی از ویژگی‌های مهم زبان برنامه‌نویسی جاوا، سینتکس (syntax) ساده آن است که باعث می‌شود یادگیری آن بسیار راحت باشد و بسیاری از برنامه نویسان سراغ یادگیری آن بروند.
  • شئ گرا: همانطور که به آن اشاره شد آن زبان برنامه نویسی شئ گرا بوده است و از مفاهیم OOP همچون انتزاع، وراثت، کپسوله بازی و … پیروی می‌کند.
  • عملکرد بالا: زبان برنامه نویسی جاوا با استفاده از کامپایل به موقع، عملکرد بالا را امکان پذیر کرده است؛ به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی دارد.
  • چند نخی: چند نخی یا (Multithreading) یکی دیگر از ویژگی‌های جاوا است که امکان طراحی برنامه‌ای برای انجام چندین کار به صورت همزمان را امکان پذیر خواهد کرد. این زبان برنامه نویسی از حافظه مشابه برای اجرای همزمان چندین رشته استفاده می‌کند.

ویژگی های جاوا و سی شارپ

ویژگی‌های سی شارپ

  • مدرن: زبان برنامه نویسی سی شارپ، زبانی محاوره‌ای و پیشرفته‌ای است و قابلیت مقیاس پذیری دارد. در این زبان هر افزونه‌ای با پشتیبانی داخلی می‌تواند به وب سرویس تبدیل شود.
  • ساده: از ویژگی‌های دیگر این زبان برنامه نویسی، ساده و کارآمد بودن آن است که می‌توان از انواع مختلف تایپ در آن استفاده نمود و همچنین برای مدیریت حافظه و جمع‌آوری فایل اضافه نیازی به دادن کد نیست و این کار به صورت خودکار انجام می‌پذیرد.
  • ارتباط با دیگر پلتفرم‌ها: سی شارپ از برنامه‌های مبتنی بر ویندوز و COM به صورت دائم پشتیبانی می‌کند؛ به همین دلیل یکی از ویژگی‌های مهم آن را می‌توان ارتباط با دیگر پلتفرم‌ها یا (Interoperability) دانست. همچنین از افزونه‌های VB NET  نیز می‌توان به صورت مستقیم در سی شارپ استفاده نمود.
  • کراس پلتفرم: امکان نوشتن برنامه‌های کراس پلتفرم نیز در این زبان برنامه نویسی برای افراد فراهم است که به آنها این امکان را می‌دهد که برنامه‌های نوشته شده را با همان قابلیت‌ها و امکانات در Mac یا لینوکس هم اجرا کنید.
  • شی گرا: شی گرایی در سی شارپ به این معنا است که همانند جاوا از مفاهیم OOP مانند وراثت، رابط‌ها و … پشتیبانی کنند و می‌توان از طریق آن ساختارهای ساده و اولیه را به شئ تبدیل نمود.

اهداف و کاربردهای جاوا یا سی شارپ

برنامه‌نویسی جاوا یا سی ‌شارپ موقعیت‌های شغلی مختلف و کاربرد‌های گسترده‌ای دارد که اهداف آن متفاوت است و باید به صورت جداگانه بررسی شود. از اهداف و کاربردهای جاوا برای اندروید می‌توان به توسعه دهنده back_end، توسعه دهنده Big data، توسعه دهنده اندروید و … اشاره کرد و از کاربردهای سی شارپ باید به توسعه برنامه وب، توسعه بازی‌ها پس از ساخت بازی در سی شارپ، توسعه برنامه‌های ویندوز و … اشاره نمود که هر کدام آنها دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای هستند.

شباهت‌ها و تفاوت‌های جاوا و سی شارپ

با توجه به ویژگی‌هایی که راجع به هر کدام این دو زبان برنامه‌نویسی مطرح شد می‌توان شباهت‌هایی همچون شی گرایی هر دو، نحوه نگارش کدها در هر دو آنها و جمع‌آوری فایل‌های اضافی را متوجه شد، اما از تفاوت‌های عمده این دو زبان می‌توان به مواردی همچون انعطاف پذیری بیشتر جاوا با پلت فرم‌ها نسبت به سی‌شارپ، اجرا جاوا با نصب JDK  ، اجرای سی شارپ در چهارچوب دات نت و … اشاره کرد که باعث شده‌اند کاربرد هر یک با دیگری متفاوت باشد.

چه پلتفرم‌هایی با جاوا و سی شارپ نوشته می‌شود؟

پس از آشنایی با پلتفرم جاوا و سی شارپ بهتر است بررسی کنیم که چه پلتفرم‌هایی توسط این دو برنامه نوشته می‌شوند. از برنامه‌های کاربردی که توسط برنامه جاوا نوشته می‌شوند می‌توان به برنامه‌های تحت وبی اشاره کرد که در سمت سرور استفاده می‌شوند، برنامه‌های سازمانی که دارای امنیت بالایی هستند و برنامه‌های کاربردی موبایل اشاره کرد، اما برنامه‌هایی که با سی شارپ نوشته می‌شوند، بیشتر برنامه‌های سازمانی هستند و نحوه کار با آنها نیز بسیار راحت است؛ به همین دلیل دارای محبوبیت بالایی هستند.

موقعیت شغلی جاوا و سی شارپ

کارفرمایان زیادی به دنبال افرادی هستند که به علم برنامه‌نویسی در جاوا یا سی شارپ تسلط داشته باشند و بتوانند پلتفرم‌های جذابی را برنامه‌نویسی کنند. طوری که می‌توان گفت دفتر آمار کار ایالات متحده پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۱۷ فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسان ۱۹ درصد رشد خواهد کرد و آنها به درآمدهای بالایی خواهند رسید.

مسیر شغلی افراد مسلط به برنامه‌نویسی جاوا یا سی شارپ به شکل برنامه‌نویس تازه‌کار، برنامه‌نویس ارشد، معمار سیستم طی خواهد شد که پیشرفت در هر یک بستگی به هوش و استعداد و تجربه افراد دارد.

جاوا یا سی شارپ

مطمئناً شما نیز با واژه‌هایی همچون آموزش سی شارپ به زبان ساده یا آموزش جاوا برخورد داشته‌اید و بین انتخاب این دو برنامه برای آموزش دچار تردید هستید. در این مقاله هر کدام از این زبان‌های برنامه نویسی به صورت جداگانه بررسی شدند. به صورت کلی می‌توان گفت هر دو این زبان‌ها ساده، اما شی گرا هستند و می‌توان به راحتی آنها را آموزش دید و از طریق آنها برنامه‌های بسیار قدرتمندی را برنامه نویسی کرد. البته این دو برنامه تفاوت‌هایی نیز دارند که می‌توانند باعث تفاوت عملکرد کلی این دو باشند.