زمانی که بحث طراحی 3 بعدی می‌شود، فکر عمده افراد به سمت برنامه تری دی مکس (3ds MAX) می‌رود. برخی دیگر نیز به یاد نرم‌افزارهایی مثل بلندر (Blender) و مایا (Maya) می‌افتند. تری دی مکس و مایا، دو محصول شرکت Autodesk هستند که کاربرد گسترده‌ای در حوزه انیمیشن سازی و مدلسازی دارند. کاربرد این دو بسیار به هم نزدیک است و ممکن است این سوال را در ذهن شما ایجاد کند که کدام یک برای شروع طراحی 3 بعدی بهتر است؟ آموزش مایا را پیش ببریم یا آموزش تری دی مکس؟

در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش تری دی مکس این دو نرم‌افزار را معرفی می‌کنیم و به مواردی مثل مزایای هرکدام، بازار کار و مقایسه آنها می‌پردازیم.

محبوب‌ترین نرم‌افزارهای طراحی 3 بعدی

نرم‌افزارهای قدرتمند زیادی در سراسر جهان وجود دارند که می‌توان برای طراحی سه بعدی از انها استفاده کرد. هرکدام از این نرم‌افزارها، امکانات متنوع و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. تعداد این برنامه‌ها زیاد است و برخی استفاده گسترده‌ای در ایران و حتی تمام دنیا دارند. در تصویر زیر 7مورد از این نرم افزارها را معرفی کرده ایم.

محبوب‌ترین نرم‌افزارهای طراحی 3 بعدی

ما در این مطلب قصد داریم تنها به مقایسه مایا و 3Ds Max بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نرم‌افزار تری دی مکس (3ds Max)

3Ds Max یک نرم‌افزار همه کاره برای طراحی 4بعدی و مدلسازی است که در دهه 1990 میلادی توسط شرکت Youst Group منتشر شد. این شرکت و نرم‌افزار تری دی مکس بعدها توسط شرکت اتودسک خریداری شدند.

این برنامه یک نرم‌افزار قدرتمند در زمینه طراحی 3بعدی، رندرینگ، مدلسازی و حتی طراحی صنعتی است که در تمام دنیا شناخته شده است؛ به طوری که تقریبا در تمام دفاتر طراحی، نیاز به فرد مسلط به آن وجود دارد. همچنین پروژه‌های آماده و اموزش‌های رایگان و پولی از مبتدی تا پیشرفته نیز در سرتاسر اینترنت وجود دارد که یادگیری خودآموز تری دی مکس را میسر می‌کند.

نرم‌افزار مایا (Maya)

مایا دیگر محصول شرکت اتودسک است که استفاده گسترده‌ای در صنعت بازی سازی، انیمیشن و حتی سینما دارد! از این برنامه در بسیاری از استودیوهای انیمیشن سازی و بازی سازی بزرگ مثل پیکسار، دیزنی، ناتی داگ (سازنده بازی Uncharted) و یوبیسافت (سازنده بازی‌های Assassin’s Creed) و صدها استودیوی کوچک و بزرگ دیگر استفاده می‌شود.

البته کاربردهای Maya تنها در بازی سازی و انیمیشن خلاصه نمی‌شود و از آن برای تولید تیزرهای 3بعدی و معماری نیز استفاده می‌شود.

از کدام استفاده کنیم؟ مایا یا تری دی مکس؟

جواب صریحی برای این سوال وجود ندارد؛ زیرا هرکدام از این دو برنامه کاربرد مختص به خودشان را دارند و در برخی موارد، می‌توان یک کار را با هر دو انجام داد. شما به عنوان یک یک فرد مبتدی، باید ابتدا هدف خود از استفاده از آنها را مشخص کنید.

شاید معرفی تعدادی از تفاوت‌های این دو برنامه، به شما کمک کند. در این زمینه مقاله مربوطه در وبسایت sculpteo را برای مطالعه بیشتر پیشنهاد میکنیم.

مزایا و معایب مایا و 3ds Max

هر برنامه‌ای مزایا و معایب مختص به خودش را دارد. مایا یا تری دی مکس نیز از این قائله مستثنا نیستند. یکی از نقاط قوت Maya مدلسازی و انیمیشن آن با استفاده از ابزارهای تعدد موجود است. امکان ساخت انیمیشن در 3ds Max نیز وجود دارد؛ اما در این بخش، مایا بهتر عمل می‌کند. 

اما در قسمت مدلسازی، به دلیل وجود ابزارها و قابلیت‌های پیچیده و حرفه‌ای در تری دی مکس، این نرم‌افزار دست بالاتر را دارد. همچنین اصلاح کننده‌های قدرتمندی در این برنامه وجود دارد که دقت مدلسازی را بالاتر می‌برند. برتری دیگر این نرم‌افزار نسبت به مایا، رابط کاربری ساده‌تر آن است. بنابراین برای افرادی که تجربه طراحی 3بعدی ندارند و مبتن=دی هستند، آموزش 3ds Max راحتتر خواهد بود.

بازار کار مایا و 3ds Max

از نظر وجود فرصت‌های شغلی، تری دی مکس دست برتری را دارد. تقریبا در تمام شرکت‌ها و دفاتر طراحی، حداقل یک موقعیت شغلی مرتبط با 3Ds Max وجود دارد. البته این به این معنی نیست که نباید به سراغ یادگیری و آموزش Maya بروید! بازار کار نرم‌افزار مایا هم در سال‌های اخیر رونق زیادی پیدا کرده و شرکت‌های زیادی نیاز به استخدام فردی مسلط به مایا دارند.

موقعیت‌های شغلی مرتبط با نرم افزار Maya در حال افزایش هستند و شرکت‌های زیادی نیازمند فردی با تسلط یه این نرم افزار هستند.

موقعیت‌های شغلی مرتبط با تری دی مکس نیز نیاز به گفتن ندارند. تقریبا 99 درصد از شرکت‌های معماری و ساختمانی، یکی از شروط استخدام کارمندان خود را تسلط به این نرم افزار قرار می‌دهند. به همین دلیل در صورت یادگیری و گذراندن آموزش 3ds Max، می‌توانید در موقعیت‌های شغلی مختلفی مشغول به کار شوید.

بازار کار مایا و 3ds Max

به طور کلی با یادگیری یکی از نرم افزارهای مایا یا تری دی مکس، می‌توانید در یکی از موقعیت‌های شغلی بالا مشغول به کار شوید.

رابط کاربری کدام بهتر است؟

رابط کاربری یا UI یکی دیگر از تفاوت‌های میان نرم‌افزارهای مختلف مثل مایا یا تری دی مکس است. این دو نرم‌افزار دارای UI بسیار شبیه به یکدیگر هستند؛ دلیل این موضوع، تعلق هر دو به یک شرکت است.

همانطور که در بالا گفتیم، رابط کاربری مایا اندکی پیچیده‌تر (برای مبتدیان) از 3ds Max است. برخی از افراد باسابقه معتقدند کار با نرم‌افزار تری دی مکس، ساده‌تر از مایا است. بنابراین پیشنهاد می‌شود افراد مبتدی که بین یادگیری مایا و تری دی مکس دچار سردرگمی شده‌اند، آموزش تری دی مکس را انتخاب کنند.

البته با تسلط به یکی از این برنامه‌ها، به راحتی می‌توانید با رابط کاربری دیگری نیز ارتباط برقرار کنید.

رندرگیری 3بعدی مایا بهتر است یا 3ds max

در بخش رندر 3بعدی، نرم‌افزار 3ds Max یه دلیل پشتیبانی از نقشه‌های بُرداری، ویرایشگر ترکیبی و همچنین مقیاس پرسپکتیو (ژرفانمایی: به معنی قراردادن یک آبجکت 3بعدی در محیط 2بعدی برای نشان دادن عمق اجسام)، نسبت به مایا برتری دارد. نکته مهم این است که هر دو نرم‌افزار از یک موتور رندرینگ یکسان استفاده می‌کنند و قابلیت‌های دیگر موجود در هر برنامه، ان را نسبت به دیگری متمایز می‌کند.

توجه: درصورت استفاده از رندر Mental Ray، باید Ray Mental دستی را در هر نرم‌افزار (ترجیحا آخرین نسخه) نصب کنید.

مقایسه انیمیشن و مدلسازی در مایا و تری دی مکس

همان طور که گفته شد، ساخت انیمیشن و مدلسازی هم در مایا و هم در 3ds Max امکانپذیر است. اما اگر قصد فعالیت تخصصی در حوزه انیمیشن سازی را دارید، باید از مایا استفاده کنید. در طرف دیگر، تری دی مکس استعداد بالایی در ساخت مدل‌ها و کاراکترها دارد و ابزارهای متعدد آن، به شما برای خلق یک شخصیت عالی کمک می‌کنند. به طور کلی برای ساخت یک انیمیشن خوب، باید تسلط کافی به هر دو را داشته باشید.

سیستم موردنیاز برای کار با maya و تری دی مکس

3ds Max تنها در ویندوز قابل استفاده است؛ درصورتی که امکان نصب Maya علاوه بر ویندوز، در مک و لینوکس نیز وجود دارد. برای استفاده از این دو برنامه، باید اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر یا لپ تاپ شما، از پس اجرای این دو برنامه بر می‌آید. 

در تصویر زیر حداقل سیستم موردنیاز برای کار با نرم افزارهای مایا و 3ds Max را ذکر کرده ایم.

سیستم موردنیاز برای کار با maya و تری دی مکس

نکته: برای افزایش سرعت بارگذاری مایا یا تری دی مکس یا هر برنامه گرافیکی دیگر، بهتر است از یک حافظه SSD استفاده کنید.

سخن آخر

همان طور که گفته شد، 3ds Max برای افراد مبتدی انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شود. برای ورود به دنیای بزرگ گرافیک کامپیوتری، بهتر است ابتدا در دوره آموزش تری دی مکس شرکت کنید و پس از تسلط کافی به آن، به سراغ نرم‌افزارهای دیگر و یا استخدام بروید. رابط کاربری ساده‌تر، تنوع فرصت‌های شغلی و وجود امکانات بیشتر در مدلسازی از جمله مزایای تری دی مکس نسبت به مایا است.

در سایت دانشجویار دوره‌های آموزشی مختلفی برای یادگیری این نرم افزار تهیه و تولید شده است. دوره آموزش تری دی مکس (3Ds Max)؛ قدم به قدم از مقدماتی تا متوسط به عنوان نقطه شروع برای یادگیری نرم افزار تری دی مکس، تمامی مباحث پایه تا متوسط را به شما آموزش می‌دهد. همچنین برای قدم بعدی می‌توانید در دوره‌های تخصصی و پیشرفته شرکت کنید و با انجام دادن تمرین‌ها و پروژه‌های مختلف، تبدیل به یک طراح 3بعدی شوید!

البته این به این معنی نیست که نباید به دنبال یادگیری Maya باشید! برای تبدیل شدن به یک طراح 3بعدی حرفه‌ای، بهتر است هر دو این نرم افزارها را یاد بگیرید. همچنین هیچ اجباری برای یادگیری تری دی مکس وجود ندارد و اگر می‌خواهید با هر دو کار کنید، مهم نیست حتما بین مایا یا تری دی مکس، 3ds Max را انتخاب کنید.

نظر شما در این‌باره چیست؟ مایا یا تری دی مکس در چه بخش‌های دیگری کاربرد دارند؟ ایا نرم‌افزار دیگری می‌تواند به رقابت با این دو بپردازد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای ما ارسال کنید.