زبان پایتون، به عنوان زبانی قدرتمند و دارای کتابخانه های بسیار شناخته می شود. یکی از کارکردهای این زبان طراحی و ساخت بازی های کامیپوتری می باشد که آموزش پایتون را جذاب تر میکند. در این نوشته به بررسی کامل موضوع ساخت بازی با پایتون پرداخته شده است.

ساخت بازی با پایتون در حال پیشرفت چشمگیری است و در این آموزش قصد داریم تا با کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون در بازی سازی و طراحی اپلیکیشن‌های سرگرمی شما را آشنا کنیم. ساخت بازی سه بعدی با پایتون و بازی سازی برای اندروید با پایتون از جمله کاربردهای جذاب این زبان است که شما با یادگیری کتابخانه‌های اختصاصی این زبان برای ساخت بازی می‌توانید این فعالیت‌ها را دنبال کنید. قبل از شروع مطالعه و یادگیری به شما پیشنهاد میکنم ویدئوی قرار داده شده در ادامه را تماشا کنید تا با نکاتی که مدرسین برجسته این حوزه توضیح داده اند یادگیریتان را چند برابر کنید.

اطلاعاتی در مورد موتورهای بازی سازی

قبل از شروع به کار توسعه بازی و پاسخ به این پرسش که چگونه با پایتون بازی بسازیم، بهتر است اطلاعاتی در مورد موتورهای بازی سازی به دست آورید. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید زبان برنامه نویسی پایتون از بهترین زبان‌هایی است که امروزه برای بازی سازی و توسعه اپلیکیشن‌های سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، شما باید بعد از یادگیری سینتکس این زبان برنامه نویسی و تسلط به آن، شروع به یادگیری بعضی از ابزارهای مورد نیاز و کتابخانه‌های تخصصی ساخت بازی در این زبان کنید.

نکته
همچنین بخوانید: پایتون یا سی شارپ

امروزه، بسیاری از بازی‌های پیشرفته و جذاب با موتورهای بازی سازی تخصصی مانند Unity ساخته شده‌اند که این موتور بازی سازی بر اساس زبان سی شارپ استوار است. البته، Unreal Engine نیز از بهترین ابزارها برای ساخت بازی است که متخصصان و فعالان این حوزه از آن استفاده می‌کنند. در این ابزارها، شما نیاز دارید تا در ابتدا محیط بازی را طراحی کنید و پس از آن، طراحی بخش‌های بعدی و مراحل به دست خودتان انجام خواهد گرفت.

کاربردهای زبان پایتون در حوزه‌های تخصصی

کاربردهای زبان پایتون در حوزه‌های تخصصی مختلف اثبات شده است. در زبان پایتون، شما با کتابخانه‌های متنوعی روبرو هستید که هر کدام از آن‌ها برای امور تخصصی و مشخصی توسعه داده شده است. در صورتی که بتوانید یکی از پکیج‌های کامل پایتون را نصب کنید، به اکثریت این کتابخانه‌های تخصصی دسترسی خواهید داشت و این ابزارها به صورت پیش فرض در زمان نصب روی سیستم شما بارگذاری خواهند شد. 

دقت کنید که هر زبانی در یک یا چند حوزه تخصصی کاربرد دارد و این موضوع در مورد زبان Python نیز صادق است. برای نمونه، پایتون حرف اول را در زمینه هوش مصنوعی، رباتیک، یادگیری ماشین و دیپ لرنینگ می‌زند. از حوزه‌های تخصصی دیگر که این زبان محبوبیت زیادی در آن‌ها دارد، می‌توان به توسعه سمت سرور اشاره کرد که با استفاده از کتابخانه‌هایی مانند جنگو و Flask بهترین شرایط توسعه وب برای برنامه نویس‌ها فراهم است.

در مورد ساخت بازی با پایتون برای اندروید، شرایط مناسبی وجود دارد و شما می‌توانید از کتابخانه‌هایی مانند Pygame یا Kivy برای ساخت بازی ساده با پایتون یا حتی بازی‌های سه بعدی و جذاب استفاده کنید.

قدرت پول سازی ساخت بازی با پایتون در مقایسه با صنعت موزیک و فیلم

قدرت پول سازی ساخت بازی با پایتون در مقایسه با صنعت موزیک و فیلم از جمله نکات قابل توجه است. صنعت بازی سازی و به طور خاص، ساخت بازی با پایتون، سی، سی شارپ و جاوا از صنعت‌های بسیار قدرتمند است که در بحث‌های اقتصادی و ارزش آوری حتی از صنعت موسیقی و فیلم نیز پیشی گرفته است. با نگاهی کوتاه به این نمودار، می‌توانید ارزش صنعت بازی سازی در مقایسه با موسیقی و فیلم را مشاهده کنید که تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین آن‌ها وجود دارد. 

بر اساس آخرین آمار، صنعت موسیقی ارزش ۲۲.۴ میلیارد دلاری داشته است که این میزان در مورد صنعت فیلم در حدود ۵۱ میلیارد دلار است. دقت داشته باشید که صنعت بازی سازی در این مقایسه آماری ارزش بیش از ۱۸۰ میلیارد دلاری دارد که نشان از تفاوت بسیار زیاد آن‌ها است. در مورد ارزش سودآوری صنعت بازی سازی، کشورهای چین، آمریکا، ژاپن، کره و آلمان در رتبه‌های ۱ تا ۵ قرار دارند.

در حالت کلی، صنعت بازی سازی و مخصوصا ساخت بازی با پایتون به بخش‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود که شامل بازی سازی برای کامپیوتر، کنسول و ابزارهای موبایلی است. سهم بازار این سه بخش تقریبا به یک میزان است و در صورت یادگیری یک ابزار قدرتمند بازی سازی مانند پایتون، می‌توانید توسعه بازی را برای هر سه پلتفرم انجام دهید.

بازی سازی پایتون با Pygame

تاریخچه کتابخانه Pygame 

کتابخانه Pygame در واقع مجموعه‌ای از ماژول‌ها است که برای توسعه ویدیو گیم‌ها توسعه داده شده است. تاریخچه کتابخانه Pygame به اکتبر سال ۲۰۰۰ باز می‌گردد که در آن تیمی از توسعه دهندگان، این ابزار را برای راحتی برنامه نویسان ارائه دادند تا توسعه محیطهای گرافیکی و بازی سازی آسان‌تر شود. 

این کتابخانه معمولا هر چند وقت یکبار به روز می‌شود و شما به راحتی می‌توانید با دستور pip install  pygame آن را نصب کنید.

کتابخانه‌های مهم برای ساخت بازی با پایتون

بسیاری از کتابخانه‌های مهم برای ساخت بازی حرفه ای با پایتون توسعه داده شده‌اند که می‌توان یکی از معروف‌ترین آن‌ها را Pygame به شمار آورد. علاوه بر این کتابخانه، شما می‌توانید از قابلیت‌های کتابخانه Kivy و Panda3D نیز استفاده کنید. به صورت کلی، لایبرری‌های زیر برای ساخت بازی با پایتون و توسعه گرافیکی ارائه شده‌اند که می‌توانید تمامی آن‌ها را به صورت نصب شده در زبان برنامه نویسی Python استفاده کنید.

کتابخانه های بازی سازی با پایتون

 

کتابخانه اختصاصی Pygame برای ساخت بازی

کتابخانه اختصاصی Pygame برای ساخت بازی با پایتون برای اندروید، یک لایبرری تخصصی است که در سال ۲۰۰۰ ارائه شد و توسط یک تیم برنامه نویسی به صورت متن باز در اختیار کاربران قرار گرفت. شما می‌توانید این پروژه را در آدرس گیت هاب مشاهده کنید و اطلاعات مرتبط را به دست آورید. 

در این پروژه که برای ساخت بازی با پایتون توسعه داده شده است، از زبان‌ها و کتابخانه‌هایی مانند سی، کتابخانه SDL، ابزار OpenGL و پایتون استفاده شده است که با استفاده از آن شما نیاز به نوشتن کدهای طولانی ندارید.

نکته جالب این است که شما می‌توانید از طریق گیت هاب این کتابخانه به مثال‌ها و نمونه بازی‌های توسعه داده شده دسترسی داشته باشید. همچنین، در این کتابخانه، بسیاری از ریزه کاری‌ها و جزئیات برای ساخت بازی با پایتون وجود دارند که توسعه دهندگان حرفه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند.

مزایای Pygame برای ساخت بازی با پایتون

برای ساخت بازی با پایتون شما می‌توانید به منابع غنی در اینترنت دسترسی داشته باشید که یکی از آن‌ها وب سایت Real Python در  است. در صورتی که این کتابخانه را انتخاب کرده‌اید، بهتر است در مورد مزایای Pygame برای ساخت بازی با پایتون اطلاعاتی را کسب کنید.

این کتابخانه یک ابزار Cross Platform است که در پلتفرم‌های مختلف می‌توانید با آن بازی بسازید. همچنین، این کتابخانه تمامی نیازهای بازی ساز را بر طرف می‌کند و با آن می‌توان برای سیستم عامل اندروید نیز توسعه ابزارهای سرگرمی را انجام داد.

دیگر مزیت مهم این کتابخانه برای ساخت بازی با پایتون، امکان دستکاری جزئیات به صورت کامل است و امکان استفاده از بخش‌های مختلف برای کنترل کیبورد و ماوس فراهم است.

معایب کتابخانه Pygame و راه حل آن

معایب کتابخانه Pygame برای ساخت بازی با پایتون برای اندروید و راه حل آن از جمله بحث‌های داغ بین برنامه نویسان است. در استفاده از Pygame معمولا توصیه نمی‌شود که برای ساخت بازی‌‌های سه بعدی از آن استفاده کنید. در صورتی که قصد ساخت بازی سه بعدی با پایتون را داشته باشید، می‌توانید از ابزارهایی مانند Panda3D استفاده کنید.

همچنین، یکی از معایب زبان برنامه نویسی پایتون عملکرد سرعتی ضعیف آن در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی برای ساخت بازی است. شما می‌توانید از این ابزار برای ساخت محیطهای گرافیکی و بازی‌های متنوع استفاده کنید اما در شرایطی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارید، پیشنهاد می‌شود، از گزینه‌های بهتری مانند سی یا سی شارپ استفاده شود.

نحوه کار Pygame در قالب الگوریتم

نحوه کار Pygame در قالب الگوریتم به صورتی است که پس از Setup کردن بازی در این کتابخانه، نیاز است تا از یک حلقه تکرار استفاده شود. در این حلقه تکرار، تمامی ایونت‌های طراحی شده کنترل خواهند شد و این موضوع تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که بازی خاتمه یابد یا دستور خروج صادر شود.

البته، قبل از ساخت ایونت‌ها، شما باید محیط خود را طراحی کنید و پس از آن می‌توانید ایونت‌ها را ساخته و توسط حلقه‌های تکرار آن‌ها را کنترل کنید.

اپلیکیشن‌های ساخته شده با کتابخانه Pygame 

اپلیکیشن‌های ساخته شده با کتابخانه Pygame یا با زبان برنامه نویسی Python در صفحه ویکی پدیای آن در  موجود است. از مهم‌ترین این بازی‌های محبوب می‌توان به Battlefield 2، بازی SIMS 4 و بازی Frets on Fire اشاره کرد.

همچنین، از بازی‌های معروفی که با این زبان توسعه داده شده‌اند، می‌توان World of Tanks و Mount and Blade را نام برد.

سخن آخر

ساخت بازی با پایتون می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای توسعه بازی در شرایط مختلف باشد. با این حال، قدرت پایتون در مورد مسائل تحلیل داده و هوش مصنوعی بسیار بهتر از ساخت بازی است. شما می‌توانید در شرایط مختلف و در صورت نیاز از کتابخانه‌های این زبان برای توسعه بازی و حتی رابطه‌های کاربری گرافیکی استفاده کنید اما در صورتی که قصد فعالیت به صورت تخصصی در حوزه ساخت بازی را دارید، ابزارهای قدرتمندتری مانند سی و سی شارپ وجود دارند.