نرم افزار اکسل یکی از محصولات Microsoft Office است که در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود. در حوزه حسابداری، استفاده گسترده‌ای از این نرم افزار می‌شود. متاسفانه در این برنامه، واحد پولی تومان وجود ندارد و تنها می‌توانید از ریال استفاده کنید؛ اما در بسیاری موارد، نیاز است اسناد را براساس تومان محاسبه و ارائه کنید. بنابراین نیاز است حساب‌ها و مقادیر موجود در فایل را به تومان تبدیل کنید. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش اکسل دانشجویار نحوه تبدیل ریال به تومان در اکسل توضیح داده شده است.

اضافه کردن ارز تومان به اکسل

در مرحله اول، باید واحد ریال تومان را به نرم افزار اضافه کنید. به این منظور از راهنمای زیر استفاده کنید.

  • ابتدا سلول موردنظر را انتخاب و کلیک راست را فشار دهید. سپس گزینه Format Cells را انتخاب کنید تا تنظیمات این بخش باز شود. همچنین می‌توانید با فشردن میانبر CTRL+1 مستقیما وارد صفحه Format Cells شوید.
  • در اینجا، در ستون سمت چپ گزینه Custom را انتخاب کنید.
  • در بخش Type، مقدار General را پاک کنید و عبارت #,# “Currency” را قرار دهید. به جای عبارت Currency، تومان را بنویسید.
  • سپس دکمه OK را انتخاب کنید تا تغییرات اعمال شود.

همانطور که در تصویر مشخص است، مقدار تومان قبل از اعداد قرار گرفته است. برای حل این مشکل، کافیست ستون موردنظر را انتخاب کرده و میانبر CTRL+SHIFT سمت راست کیبورد را فشار دهید یا از قسمت Paragraph، متن را روی حالت Right to Left قرار دهید.

تبدیل ریال به تومان در اکسل 10 ثانیه

مشکل اصلی، زمانی است که بخواهید این واحدها را به تومان تبدیل کنید. همانطور که می‌دانید، این کار در دنیای واقعی با حذف آخرین رقم از مبلغ قابل انجام است؛ اما در اکسل، این کار بسیار زمانبر است. به این منطور، می‌توانید طبق راهنمای زیر عمل کنید.

  • ابتدا مقدار 10 را در یک سلول خالی بنویسید و سلول را کپی کنید.
  • تمام سلول‌هایی که نیاز به تبدیل از ریال به تومان دارند را انتخاب کنید. در تب Home و بخش Clipboard، روی Paste کلیک کرده و گزینه Paste Special را انتخاب کنید. این کار را با کلیک راست روی سلول‌های انتخاب شده نیز می‌توانید انجام دهید.
  • در پنجره Paste Special و در بخش Operation گزینه Divide را فعال کنید.
  • با انتخاب دکمه OK، تمامی مقدار انتخاب شده بر 10 تقسیم می‌شود و به تومان تبدیل می‌شوند.

البته این کار باعث به هم ریخته شدن استایل سلول‌ها و حذف عبارت تومان از انتهای آنها می‌شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا تبدیل ریال به تومان در اکسل را انجام دهید و بعد از آن، عبارت تومان را به انتهای آن اضافه کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب با نحوه تبدیل ریال به تومان در اکسل و همچنین اضافه کردن عبارت تومان به انتهای ارقام آشنا شدید. در دوره آموزش پیشرفته اکسل 2021، نرم افزار Excel را متناسب با نیاز بازارکار یاد می‌گیرید و مباحث تخصصی نظیر ماکرو نویسی، VBA، کوئری‌ها، پاورپیوت و مباحث متعدد دیگر اشنا شوید.

در صورتی که در تبدیل ریال به تومان در Excel به مشکلی برخورد کردید، آن را در بخش نظرات ارسال کنید. کارشناسان دانشجویار در سریعترین زمان، شما را راهنمایی می‌کنند.