banner-doing-business-copy

تو این مطلب میخوایم درباره رشته کامپیوتر و شاخه های مختلفش صحبت کنیم و به سوالاتی که معمولا در ذهن اکثر افراد هست و عموما مطرح میشه پاسخ بدیم. من در این مقاله سعی میکنم خیلی راحت و خودمونی صحبت کنم که مطالب تو ذهن جای بگیره.
شاید روز اولی که تو دانشگاه و یا هنرستان وارد رشته کامپیوتر میشید، تصویری که از رشته کامپیوتر توی ذهن دارین خیلی ابتدایی باشه و فکر کنین انتهای رشته کامپیوتر ختم میشه به اسمبل سیستم و یا نوشتن یه نرم افزار حسابداری! ولی خوب کافیه چند جلسه برین کلاس و با چند نفر در این رابطه صحبت کنین که بعدش به گستردگی و شاخ ههای بسیار زیاد رشته کامپیوتر پی خواهید برد.
حالا این بین یه سوالی که تو ذهن خیلیا تا مدتها باقی میمونه اینه که بازار کار کدوم شاخه از کامپیوتر بهتره و این سردرگم یتاثیر خیلی زیادی تو انگیزه، برنام هریزی و در نهایت رسیدن به بازار کار دوستان میذاره.
همون طور که میدونید رشته کامپیوتر از دهها شاخه تشکیل شده و هر شاخه خودش به دهها زیر شاخه تقسیم میشه و کسی نمیتونه ادعا کنه که قراره تو همه این زمین هها حرفه ای بشه و بازار کار همه این شاخه ها رو به دست بگیره.
خوب سوالی که پیش میاد اینه که از کدوم شاخه باید شروع کنیم و به چه شکلی اونو دنبال کنیم. نظر شخصی بنده اینه که یکی دو سال آدم میتونه از این شاخه به اون شاخه بپره و هر روز بگه میخوام یه زبان برنام هنویسی جدید یا یه شاخه جدید رو کار کنم، ولی این پروسه نباید ادامه دار بشه چون این شاخه ها و این تکنولوژی ها تمومی نداره و شما با این روش نمیتونید به یک متخصص تو یک زمینه تبدیل بشید.
اینو هم بگم دیگه زمان اون گذشته که بخواید ادعا کنید که میخوام تو همه زمینه ها متخصص بشم. دیگه مثل قدیم یک پزشک همه بیماریها رو تشخیص نمیده؛ الان فقط برای یک عضو بدن مثل دهان 100 تا تخصص وجود داره!
اگه سنتون کم هست و زمان دارید، یکی دو سال شاخه های مختلف رو دنبال کنید و شخصا شاخه های مختلف رو تجربه کنید و در این بین با مشاوره، پرسش و پاسخ و وبگردی هدفمند تو اینترنت، یک شاخه خاص رو انتخاب کنید و کارتون رو بر روی اون شاخه و موضوع خاص شروع کنید.
حالا فقط وقت بذارید تو همون یک شاخه و تا میتونید در اون حرفه ای بشید. برای حرفه ای شدن لازمه که پروژه انجام بدید، چون در حین انجام پروژه با کم و کاست یهای فنی خودتون آشنا میشید و میتونید رفعش کنید. تا میتونید برا خودتون پروژه تعریف کنید و اونو با این فرض انجام بدین که میخواید به مشتری واقعی تحویل بدید؛ یعنی همه نکات ضروری تو پروژه رو ریز به ریز پیاده کنید.
مطمئن باشید فقط تو یه پروژه واقعی میتونید همه چیز رو یاد بگیرید و انجام یک پروژه واقعی از هر کلاس درسی براتون مفیدتره! حالا این بین اگر به هر دلیلی دیر شروع کردید یا زمان برای ورود به بازار کار ندارید یه خورده کار سخت تر میشه و تو زمان کم باید هم شاخه درست رو انتخاب کنید و هم تو اون شاخه حرف های بشید این امر شاید فقط با داشتن یک دوست خوب و موفق میسر بشه. سعی کنید دوستان خوب و موفق رو از دست ندید و تا میتونید رابطتون رو باهاشون افزایش بدید. این کار خودش کلی کمکتون میکنه تا سریعتر به هدف برسید و از  تجربیاتشون استفاده کنین.

سعی کنید برای ورود به بازار کار منتظر نمونید که کار خودش رو به شما برسونه، اول باید شما خودتون رو کوچیک کنید. از پروژ ههای کوچیک شروع کنید. از سایتهای فریلنسر شروع کنید یا با این که موافق نیستم از پروژ ه های دانشجویی شروع کنید.

تو هر کدوم از این پروژ ههای کوچیک کلی نکته نهفته هست که با انجام دادنش هر روز حرف های تر میشید، تا جایی که دیگه بقیه شما رو میشناسن و کار به سراغ شما میاد و حالا شما هستید که انتخاب میکنید کدوم پروژه رو انجام بدید یا ندید.
این پروژ ههای کوچیک چند تا حسن داره:
1- استرس نداره که آیا میتونم انجام بدم یا ندم.
2- ترس از این نداره که اگه نتونم انجام بدم باید خسارت پرداخت کنم.
3- تو زمان خیلی کم جواب م یگیرید و برای یک پروژه چند سال درگیر کد نویسی نمیشید.
برای مثال شما فقط یکی از شاخه های کامپیوتر که طراحی سایت میشه رو در نظر بگیرید. به چند زبان و تکنولوژی متفاوت میشه سایت طراحی کرد. اگه فقط شناخته شده هاشو بخوام نام ببرم asp ،php، jsp) perl، python، cms) چند نمونه معروف هستند.
اگه بخواین asp کار کنید قبلش باید سی شارپ رو بلد باشید که خودش یک دنیاست. اگه بخواین php کار کنید آیا صرف این که ادعا کنید من php بلدم دیگه همه چی حله؟ خیر بازار کار امروز، برنامه نویس حرفه ای میخواد. یعنی برای همون php شما باید اول مفاهیم mvc و oop رو بلد باشید؛ بعد کدنویسی رو بر پایه یک فریمورک انجام بدین حالا برای انتخاب فریمورک، بیش از 20 گزینه پیش روی شماست که باید یکی از اینها رو دنبال کنید(yii ،laravel، symfony، cacke php ) این مطلب رو از این رو سعی کردم بنویسم که بنده، خودم دوستان و همکارانی دارم که متاسفانه این نکات رو رعایت نمیکنن و هر روز یک شاخه جدید رو دنبال م یکنن و بعد از 4- 5 ماه کار کردن در یک شاخه دوباره یک حوزه دیگه رو شروع م یکنن به یاد گرفتن.
متاسفانه این پروسه بیش از 3- 4 ساله که ادامه داره ولی هنوز نتونستند تو بازار کار جایگاه خودشون رو پیدا کنند این دوستان همون عزیزانی هستند که میگم اطلاعاتشون خیلی خوبه ولی تو هیچ شاخ های متخصص و حرف های نشدن. پس اگه بخوایم یه نتیجه خلاصه و شسته و رفته بگیریم اینه که لطفا به شکل تخصصی یک شاخه رو دنبال کنید و از این شاخه به اون شاخه پریدن بپرهیزید.
تجربه شخصیم نشون داده که مهم نیست کدوم شاخه رو دنبال می کنید. مهم اینه که تو اون شاخه حرف های باشید و یه سر و گردن از بقیه بالاتر قرار بگیرید.
سعی نکنید خودتون رو با پایین تر از خودتون مقایسه کنید و بگید که من از فلانی بیشتر بلدم. سعی کنید خودتون رو با بالاتر از خودتون مقایسه کنید و بگید چقدر مونده تا به فلانی برسم.
امیدوارم موفق باشید!

 

✅نویسنده : مهندس تقی زاده

برگرفته از ماهنامه تخصصی دانشجویار ، شماره 14

وب سایت : www.daneshjooyar.com